Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مرکز غربالگری بیماری‌های بدخیم در بیمارستان آیت‌الله خوانساری راه‌اندازی شد گفت: تبدیل بیمارستان آیت‌الله خوانساری از حالت تک‌تخصصی به بیمارستان ژنرال در دستور کار است. ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سیدمحمد جمالیان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در راستای بهداشت اقدامات مناسب و خوبی انجام شده اظهار داشت: پیشگیری از درمان بهتر است، شعار چندین ساله بوده که بسیاری از مردم به این شعار اعتقاد ندارند و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام دهیم، استان مرکزی در بحث غربال‌گری رتبه سوم تا هشتم در کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مردم باید در مراکز سلامت جامع شهری حضور پیدا کنند، در این مراکز قندخون، وزن‌سنجی و غیره انجام می‌شود، یکی از معضلات سلامت استان مرکزی چاقی و کم‌تحرکی است، کارشناس سلامت در مراکز جامع سلامت وجود دارد و رژیم‌های غذایی را ارئه می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: روانشناسان مراکز جامع سلامت فرد را از نظر خُلقی و روحی تحت بررسی قرار می‌دهند و کارشناسانی برای امر ترک سیگار و دخانیات در این مراکز وجود دارد.

جمالیان خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی در سال 99 است.

وی افزود: مرکز غربالگری بیماری‌های بدخیم در بیمارستان آیت‌الله خوانساری راه‌اندازی شد و دستگاه‌های آندوسکوپی، برونکوسکوپی و کولونوسکوپی تهیه شده و افراد در معرض خطر در سطح یک توسط مراکز جامع سلامت شناسایی می‌شوند در این بخش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد:چون این مرکز درمانی بیماران بدخیم پذیرش می‌شوند؛ اکثریت مردم از بیمارستان آیت‌الله خوانساری می‌ترسند و  وحشت در بین مردم ایجاد شده است.

جمالیان افزود: تمامی افرادی که به بیمارستان آیت‌الله خوانساری مراجعه می‌کنند دارای بیماری بدخیم نیستند، باید ترس و وحشت را از مردم دور کنیم، در فاز سوم این بیمارستان سعی داریم این بیمارستان را از حالت تک‌تخصصی به بیمارستان ژنرال تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: تمام سرطان‌ها منجر به مرگ نمی‌شود و برخی از بیماران سرطانی تحت درمان قرار می‌گیرند و به زندگی عادی خود برمی‌گیرند و وحشت بین مردم از بیمارستان آیت‌الله خوانساری جایگاه علمی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه سال 99 یک پویش غربالگری سرطان در آیت‌الله خوانساری راه‌اندازی می‌شود گفت: چند سال نیروی فوق تخصصی به استان مرکزی ورود پیدا نکرده بود، اما امسال، 13 نیروی فوق‌تخصص به استان مرکزی ورود پیدا کردند و بیش از 60 درصد از این نیرو‌های فوق تخصص کار خود را آغاز کردند و مابقی در مراحل پایانی کار‌ها در وزرات بهداشت هستند.

را‌ه‌اندازی کلینیک بیماری‌های مزمن کلیوی یکی از برنامه‌های علوم پزشکی در سال 99 است

جمالیان بیان کرد: در رشته‌های ریه، گوارش، غدد نیرو‌های فوق تخصصی در استان مرکزی حضور پیدا کردند و در بحث بیماری‌های عروق اعزام به تهران نیاز نیست، را‌ه‌اندازی کلینیک بیماری‌های مزمن کلیوی یکی از برنامه‌های علوم پزشکی در سال 99 است.

وی اضافه کرد: هدف از راه‌اندازی کلینیک بیماری‌های مزمن کلیوی پیشگیری از افزایش بیماران نیازمند دیالیز است، کیفی‌سازی آموزش، اصلی‌ترین فرآیندی است که اتفاق افتاده و سعی کردیم اعضای هئیت علمی خود را توانمند کنیم.

نیروی انسانی چه کادر آموزش و پشتیبان یکی از معضلات دانشگاه علوم پزشکی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد:  به دلیل اینکه در سه سال گذشته حدود یک‌هزار نفر بازنشسته داشتیم؛ امروز کمبود نیروی انسانی چه کادر آموزش و پشتیبان یکی از مهمترین معضلات دانشگاه علوم پزشکی است .

جمالیان ادامه داد: هیچ‌گونه مجوز جذب برای جایگزین نیروی بازنشسته وجود نداشته و فشار زیادی بر بدنه دانشگاه علوم پزشکی وارد می‌شود، اصلی‌ترین هدف در بحث دانشجویی افزایش نشاط است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه فجر برای ساخت سوله دوم ورزشی دانشجویی گلنگ‌زنی شد تا اساتید و اعضای هیئت علمی هم بتوانند از این سوله استفاده کنند، امیدواریم در حوزه دانشجویی خیران ورود پیدا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: 450 دانشجو متاهل وجود دارد، اگر خوابگاه متاهلی برای این دانشجویان فراهم شود با توجه به مشکلات اقتصادی با فراغ بیشتری به مسائل آموزشی خود رسیدگی می‌کنند.

جمالیان با اشاره به اینکه احداث خوابگاه دانشجویی یک نوع کار فرهنگی، باقیات‌الصاحات و ماندگاراست گفت: با وجود اینکه سال گذشته با شرایط سختی آغاز شد و ابتدای سال بحث سیل به‌وجود آمد و تعداد زیادی  دارو و شیر خشک به شهر‌های لرستان و خوزستان ارسال کردیم، مشکل جدی در سطح استان نداشتیم.

کم‌ترین میزان فوت و عوارض ناشی از آنفلوانزا در استان مرکزی وجود داشت

وی بیان کرد: بحث آنفلوانزا به بهترین شکل ممکن در استان کنترل شد و کم‌ترین میزان فوت و عوارض ناشی از آنفلوانزا در استان مرکزی وجود داشت و قبل از شیوع این ویروس در استان جلسات متعددی برگزار شد.

تخصیص 33 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل90 میلیارد تومان جهت رفع مشکلات دانشگاه علوم پزشکی گیلان تخصیص یافتکمک 2 میلیارد و 800 میلیون ریالی بانک رفاه به دانشگاه علوم پزشکی کاشان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد:  قرارداد خرید 25 میلیارد تومان تجهیزات به روز پزشکی توسط  دانشگاه علوم پزشکی منعقد شده در این راستا یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی ویژه بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌ها که تنها 4 دستگاه از آن وارد کشور شده بود به قیمت 16  میلیارد و300 میلیون تومان به استان مرکزی اختصاص یافت که با نصب آن در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک، این بیمارستان خدمات مربوطه در غرب کشور را ارائه می‌دهد.

داروخانه‌های بخش خصوصی به دلیل مطالبات خود از بیمه‌ها وضعیت خوبی ندارند

وی با اشاره به اینکه یک دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک نصب شده  گفت: علی‌رغم بدهی‌های موجود، اجازه کمبود دارو را ندادیم، اما داروخانه‌های بخش خصوصی به دلیل مطالبات خود از بیمه‌ها وضعیت خوبی ندارند و دانشگاه باید تاوان پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها را به دوش بکشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه سال دارویی سختی را پشت سر گذاشتیم گفت: در زمان کوتاهی با مشکل آنسولین مواجه بودیم که با تدابیر معاونت غذا و دارو، اعلام به داروخانه‌های ویژه و واردات دارو مشکل را برطرف کردیم.

جمالیان خاطرنشان کرد: احداث کلینیک هپکو به مبلغ 3.5 میلیارد تومان و تجهیز آن به مبلغ 3 میلیارد تومان را داشتیم که اوایل سال 99 راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به ویروس کرونا گفت: متاسفانه در مورد بیماری کرونا شاهد شایعاتی هستیم که قابل قبول و مستند نیست و حتی یک مورد ابتلا به این بیماری در سطح کشور نداشتیم و مردم باید تنها خبر‌ها را از رسانه‌های معتبر دنبال کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: خوشبختانه در استان مرکزی امکان تشخیص بیماری کرونا را داریم و کیت‌های تشخیص این بیماری از آلمان تهیه شده ، نیروی تخصصی در کلینیک امام رضا(ع) درنظر گرفته شده است و در صورت وجود مورد مشکوک ظرف 24 ساعت می‌تواند نتیجه قطعی را اعلام کند.

جمالیان با اشاره به اینکه 3 مرگ در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان گزارش شده عنوان کرد: معتقدم یک مورد قصور پزشکی هم زیاد است، اما در کشورهای پیشرفته نیز این قصور وجود دارد به طوری که 13 درصد میزان مرگ در آمریکا ناشی از قصور پزشکی است.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو: نظارت‌ و بازرسی‌ها کفایت لازم برای جلوگیری از تخلف عطاری‌ها را ندارد

محمدرضا سلمانی‌زاده، مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست با اشاره به پلمپ عطاری‌های غیر‌مجاز گفت: پلمپ مغازه‌های بدون پروانه وظیفه سازمان اصناف است و عطاری‌های دارای پروانه دائما توسط بازرسان سازمان غذا و دارو، بازرسان اماکن و اتاق اصناف بازدید می‌شود.

وی افزود: تعداد زیادی پرونده وجو دارد و با یک‌بارتخلف نمی‌توان این عطاری‌ها را پلمپ کرد، زمانی که درعطاری چند قلم دارو غیرمجاز وجود دارد، آن دارو به‌عنوان داروی قاچاق به اداره تملیکی داده می‌شود.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تصریح کرد: باتوجه به رشد قارچ‌گونه عطاری‎‌ها و درآمد کاذب آنها نظارت‌ و بازرسی‌ها کفایت لازم برای جلوگیری از تخلف عطاری‌ها را ندارد، امیدواریم باز‌نگری قوانین به‌صورتی انجام شود که عطاری‌ها از دانشگاه علوم پزشکی مجوز خود را دریافت کنند.

سلمانی‌زاده خاطرنشان کرد: زمانی که عطاری‌ها مجوز خود را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کنند، نظارت بیشتری بر این عطاری‌ها انجام می‌شود، اما اکنون مجوز عطاری‌ها از سازمان دیگری صادر می‌شود و آدرس‌های بعضی عطاری‌ها را نداریم.

وی افزود: بعضی از عطاری‌ها مجوز کسب ندارند و برای دانشگاه علوم پزشکی، اداره اماکن و اتاق اصناف نا‌شناخته هستند، عطاری‌ها در مناطق مختلف استان وجود دارند و بازدید مشترکی با اتاق اصناف انجام دادیم و تعداد زیادی پرونده تشکیل شده است.

مدیر دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اضافه کرد: در تابستان 98 تعدادی عطاری مواد مخدر عرضه می‌کردند و به دستور قضایی این عطاری‌ها پلمپ شدند، در عطاری‌هایی که داروی مسکن وجود داشت به محاکم قضایی ارجاع داده شد.

سلمانی‌زاده بیان کرد: کارشناسان درمان بر عطاری‌هایی که در امر درمان دخالت داشتند نظارت و با آنها برخورد کردند، زمانی می‌توانیم بگوییم کمبود دارو داریم که هیچ‌گونه از برند‌ دارو اعم از داخلی و وارداتی در کشور وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: واردات تمامی دارو‌هایی که در سطح کشور توان تولید آن وجود دارد را ممنوع کرده، واردات قرص زادیتن به‌سبب سیاست‌های کلی وزرات بهداشت ممنوع شده و دارو‌های مشابه با کارآیی این قرص در بازار وجود دارد.

انتهای پیام/712/ز

R7980/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک آیت الله خوانساری راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی در سال 99 یکی از برنامه مراکز جامع سلامت استان مرکزی استان مرکزی میلیارد تومان راه اندازی شد عطاری ها تعداد زیادی سلمانی زاده داروخانه ها عطاری ها اتاق اصناف ورود پیدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سال گذشته در کشور روزانه بیش از ۲۸ نفر مبتلا به مالاریا شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد شناسایی شده در استان سیستان و بلوچستان بوده‌است که با توجه به بارش‌های سال‌های گذشته و امسال در مناطق جنوبی که منطقه آندمیک مالاریا محسوب می‌شود، احتمال افزایش موارد ابتلا مورد انتظار است.

حامد جز جلالیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۲۵ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت‌ماه به نام روز جهانی مالاریا نام‌گذاری شده است، افزود: سال ۲۰۲۲ در هر ثانیه ۷ مورد مبتلا به مالاریا در سطح جهان شناسایی و هر دقیقه یک نفر بر اثر بیماری مالاریا جان خود را از دست می‌دهد و همچنین طبق این آمار در ایران نیز ۱۰ هزار نفر در یک سال گذشته مبتلا به بیماری مالاریا شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: وظیفه سیستم بهداشت و درمان این است که با هوشیاری کامل در خصوص شناسایی و درمان مناسب افراد با ریسک خطر بالای مالاریا که شامل تب طول کشیده و سابقه سفر به مناطق مالاریا خیز از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان اقدام نمایند که در این راستا در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰۰ نمونه از جمعیت تحت پوشش دانشگاه تهیه و یک مورد بیمار مبتلا به مالاریا شناسایی شد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر اظهار امیدواری کرد: با اطلاع‌رسانی و آموزش هموطنان گرامی نسبت به علائم و مخاطرات بیماری مالاریا سطح اطلاعات عمومی جامعه نسبت به این بیماری و نشانه‌ها و علائم بیماری افزایش یابد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مالاریا گفت: حملات بیماری از ویژگی‌های مالاریا است که سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند و بیماری وی تشخیص داده و درمان شود، اغلب بهبود می‌یابد.

جز جلالیان، تشخیص سریع، درمان صحیح و کامل به همراه نظارت مستقیم، منجر به کاهش خطر انتقال مالاریا در جامعه، عدم پیشرفت بیماری و مقاومت دارویی و در نهایت کاهش مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه خراسان رضوی مالاریا خیز نیست و بیماران شناسایی شده اغلب یا سابقه مسافرت به مناطق مالاریا خیز را داشته‌اند یا وارده از مناطق مالاریاخیز هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با توجه به اینکه در صورت عدم شناسایی و درمان به موقع مالاریا احتمال وقوع مرگ افزایش می‌یابد، توصیه می‌شود هر فردی که به اقتضاء شغل و یا مسافرت و... به خصوص سربازان، نیروهای نظامی و رانندگان با استان‌های جنوبی در ارتباط هستند در زمان مراجعه به محل سکونت، سریعاً به نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت به عنوان اولین سطح خدمات، مراجعه نماید.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری از طریق گزش پشه آنوفل انتقال می‌یابد در صورت حضور در مناطق با خطر مالاریا مانند استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان حتماً از لباس پوشیده و آستین بلند استفاده نمایید همچنین بهتر است که از دور کننده‌ها و سایر اقداماتی که منجر به کاهش گزش می‌شود مانند استفاده از پشه بند در موقع خواب استفاده شود.

پوشش ۱۰۰ درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال

جز جلالیان در ادامه به اقدامات صورت گرفته در خصوص فلج اطفال اشاره کرد و گفت: با تلاش و زحمات تیم‌های سیار واکسیناسیون معاونت بهداشت نیشابور، مرحله اول عملیات واکسیناسیون طرح تکمیلی فلج اطفال در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور با پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت هدف کودکان زیر ۵ سال در مناطق واجد شرایط که در زمان عملیات در محل حضور داشته‌اند پایان یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری فلج اطفال در کشورهای همسایه به خصوص همسایگان شرقی، به صورت اپیدمی درآمده، اجرای این طرح کشوری در سطح دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مورد نیاز است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: در مرحله اول عملیات واکسیناسیون تکمیلی که از دوم لغایت چهارم اردیبهشت‌ماه سال جاری اجرا شد، ۱۱۸ کودک ایرانی و ۹۰ کودک غیر ایرانی زیر ۵ سال برعلیه این بیماری واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات تکمیلی واکسیناسیون خانه‌به‌خانه فلج اطفال را ۱۴ تیم عملیاتی در مناطق تیم سیار و بیش از ۳۰ مرکز خدمات جامع سلامت دارای جمعیت اتباع برعهده داشته‌اند.

جز جلالیان با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال از ۳۰ اردیبهشت‌ماه لغایت یک خرداد در نیشابور اجرا خواهد شد، بیان کرد: این پوشش با مشارکت خوب همشهریان عزیز شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه و زحمات و تلاش‌های تمامی تیم‌های اجرایی و تیم‌های نظارتی که اجرای این طرح کشوری را برعهده داشته‌اند میسر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • تداوم اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد