Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید روح الله لطیفی» افزود: اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه و اعمال تخفیف های  ترجیحی در ارتباط با ۸۶۲ قلم کالای وارداتی و صادراتی با کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی،در مجموع صادرات به اوراسیا در ۱۰ ماهه گذشته، به وزن دو میلیون و۶۸۳هزار تن به ارزش ۸۶۱ میلیون ۱۹ هزارو ۶۰۳ دلار رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، میزان صادرات نسبت به مدت زمان مشابه درسال ۹۷ از نظر وزنی ۱۱۴ درصد واز لحاظ ارزش۷۲ درصد رشد داشته است .

وی اضافه کرد: میزان واردات از کشورهای اتحادیه اوراسیا هم افزایشی بوده، حجم واردات ایران از کشورهای اوراسیا در مدت مورد بررسی درمجموع دو میلیون و۵۶۳ هزارو۸۰۱ تن وبه ارزش یک میلیاردو ۱۰۵ میلیون و ۹۴۶ هزارو ۱۲۵ دلاراست که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱ درصد رشد داشته، اما از نظر ارزش پنج درصدکاهش را نشان می‌دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: موضوع تعرفه و ارزش‌گذاری کالا در گمرک اهمیت ویژه دارد در این زمینه تطبیق تعرفه‌های اوراسیا انجام و ابلاغ شده و در ارتباط با ارزش‌گذاری قرار است اقدام هایی انجام شود تا صادرات کالا برای صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد.

به گفته وی، این توافقنامه اجازه می‌دهد گمرک ایران به شکل مستقیم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند و همچنین درباره تسهیلات گمرکی ،گمرک به لحاظ اهمیتی که برای اوراسیا قائل است سعی کرده بیشترین تسهیلات را برای صادرکنندگان اوراسیا قائل شود؛ اختصاص مسیر سبز، موافقت با حمل یک‌سره کالا، پذیرش حداقل اسناد و موافقت با ترخیص نسیه از جمله این تسهیلات بوده است .
لطیفی اضافه کرد: شرکای تجارت خارجی ایران در اتحادیه اوراسیا شامل پنج کشور فدراسیون روسیه، ارمنستان،بلاروس،قرقیزستان و قزاقستان می شود که بررسی چگونگی ومیزان تجارت کشور با این اتحادیه نشان می دهد، طی ۱۰ ماهه امسال بیشترین حجم واردات کشور از روسیه و به وزن دو میلیون و۳۲۲هزارو۹۰۹ تن وبه ارزش ۹۶۳میلیون و۶۷۳ هزارو۵۵۴ دلار بود.

وی گفت: بیشترین میزان صادرات کشور به این اتحادیه به کشور ارمنستان وبه حجم یکمیلیون و۵۲۱ هزارو۶۴۱ تن وبه ارزش۳۵۴میلیون و۷۷۷هزارو۶۵۱ دلار ثبت شد که این میزان صادرات به ارمنستان، نسبت به سال ۹۷ از نظر وزنی ۲۲۸ درصد واز لحاظ ارزشی ۱۶۴ درصد رشد نشان می دهد.

لطیفی اضافه کرد:بیشترین مقصد صادراتی ایران در بین کشورهای اوراسیا پس از ارمنستان ، فدراسیون روسیه است با ۳۲۱میلیون و۱۰۷ هزارو۸۲۴ دلار ونیز قزاقستان با ۱۲۵ میلیون و۳۷۰ هزارو ۱۰۹ دلار سومین مقصد صادراتی است .
سخنگوی گمرک افزود:روغن دانه آفتاب گردان،دامپر،جو،ذرت دامی،محصولات نیمه تمام ازآن وفولاد عمده کالاهای وارداتی ایران وهمچنین گاز طبیعی مایع شده، پسته، سیب، کیوی تازه ، خیار وخیار ترشی اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا در ۱۰ ماهه گذشته بود.
وی پیرامون 20 قلم نخست از صادرات تعرفه ترجیحی هم گفت: صرف نظر از توجه به کشورهای مقصد، پسته،کیوی،انگورخشک،کاهو،گل کلم وصفحه ورق چند لایه مهم ترین کالاهای صادراتی ایران است وکالاهای اصلی واردات تعرفه ترجیحی نیزبه ترتیب جو، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان وگوشت بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات گمرک ایران کالای وارداتی اوراسیا اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای اوراسیا صادراتی ایران میزان صادرات نشان می دهد درصد رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۷۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟

گروه اقتصاد و درآمد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش جماران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

روابط عمومی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق این ۵ کشور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است.

تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود ۵ میلیون دلار رسید