Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید صولت مرتضوی روز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره صحت تاثیر مزایده‌ها بر گرانی ملک از جمله در خراسان جنوبی و شهر بیرجند افزود: در مجموع عرضه و مزایده اموال و املاک باید قیمت‌شکن باشد اینکه چرا قیمت زمین و مسکن در استان‌های کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی افزایش پیدا می‌کند بخشی به تبع افزایش قیمت در سطح کلان کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به گرانی املاک شهر بیرجند بعد از چند سال ثبات قیمتی اظهار داشت: هضم این موضوع که مزایده سبب گرانی می‌شود مقداری سخت است چون وقتی چیزی ادعا می‌شود باید برای آن دلیل هم وجود داشته باشد.

رییس سازمان اموال و املاک بیان کرد: بدون شک در استان خراسان جنوبی قیمت اموال و املاک از متوسط رشد کشور بالاتر نیست که یکی از دلایل گرانی و افزایش قیمت می‌تواند سیاست‌های ریاضتی و انقباضی باشد.

وی افزود: اموال و املاک مادامی که به مردم عرضه یا به مزایده گذاشته نشود، سبب افزایش تقاضا و از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها می‌شود.

مرتضوی گفت: هفت سال قیمت مسکن و زمین در استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند به شدت کنترل شده بود حتی مسکن مهر متقاضی نداشت و از مردم التماس می‌کردیم این واحدها را خریداری کنند.

وی اظهار داشت: وقتی سیاست ریاضتی و انقباضی بر اقتصاد مسکن حاکم می‌شود در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود در حالی که برخی ادعا می‌کنند مزایده عامل گرانی بوده است.

استاندار اسبق خراسان جنوبی افزود: سال‌های گذشته پادگان داخل شهر بیرجند را به خارج شهر منتقل و سه هزار مترمربع زمین و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پادگان در جاده بیرجند - خوسف هزینه کردیم تا شهر نفس بکشد، از این محل یک هزار هکتار اراضی به محدوده شهر بیرجند اضافه شد اما انگار برخی اوقات مطالبات برعکس جواب می‌دهد.

وی گفت: همچنین محله دهلکوه (مهرشهر) بیرجند را قطعه‌بندی و واگذار کردیم و شهرک‌هایی مانند چهکند ساماندهی شد.

مرتضوی دومین عامل افزایش قیمت ملک در بیرجند را افزایش نیافتن محدوده خدماتی شهر دانست و اظهار داشت: سومین دلیل نیز مهاجرت بی‌رویه جمعیت از روستاها به مرکز استان است.

وی گفت: متوسط رشد جمعیت استان تقریبا معادل متوسط رشد جمعیت در کشور است اما بیرجند رشد خیلی بیشتری داشته چون مهاجرت خیلی شدید بوده است.

وی بیان کرد: در این خصوص باید چند اقدام مناسب انجام شود ابتدا اینکه فرایند رشد مهاجرت، کنترل یا معکوس شود یا اینکه سیاست انقباضی در حوزه مسکن را کنار بگذاریم، یعنی محدوده شهری افزایش یابد چون در مجموع در بیرجند نباید ملک گران شود.

رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان از خراسان جنوبی به عنوان کم تراکم‌ترین استان دارای جمعیت کشور یاد کرد و گفت: شاید یکسری سیاست‌های سوداگرانه در گرانی مسکن و زمین دخیل باشد که دستگاه های نظارتی باید به آن بپردازند.

وی افزود: اراضی که وسط شهر بیرجند حبس شده است باید از حبس خارج و به مردم واگذار شود چراکه بهترین، حقوقی‌ترین و قانونی‌ترین فرایند املاک مزایده است اما وقتی در تالارهای شیشه‌ای زمین ارایه می دهند همین می‌شود.

مرتضوی در ارتباط با درخواست یکی از خبرنگارن مبنی بر برگشت آثار و اشیای تاریخی ابنیه تاریخی استان که در اختیار بنیاد مستضعفان بوده است گفت: چیزی از آثار تاریخی استان در اختیار بنیاد قرار نگرفته است اما به سازمان موزه‌های بنیاد مستضعفان سفارش می‌کنیم برخی اشیای قدیمی که در اختیار دارند را به بناهای تاریخی استان قرار دهند.

وی بیان کرد: در گذشته تمامی درآمدهای بنیاد مستضعفان در همین استان هزینه شده است و در آینده نیز تمامی درآمدها حَسب دستور رییس بنیاد مستضعفان در استان و بخشی از منابع کلان بنیاد نیز در شهرستان مرزی درمیان هزینه خواهد شد.

رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: سال‌های گذشته برای توسعه فضای شهری استان، تصمیم بر آن شد شهر محمدیه در جاده بیرجند - خوسف ایجاد شود اما جلوی آن را گرفتند و اگر محمدیه تبدیل به شهر می‌شد اراضی با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم و جوانان قرار می‌گرفت و اکنون وضعیت شهر بیرجند این نبود اکنون نیز باید حریم خدماتی شهر توسعه یابد.

وی بیان کرد: اینکه قیمت زمین افزایش می‌یاید کسی جز سوداگران سود نمی‌برند، همچنین اگر زمین را با قیمت پایین به فروش برسانیم همان ثروتمندان خریداری می‌کنند و در واقع جیب سوداگر را غیرمستقیم پر پول کرده‌ایم.

مرتضوی گفت: دولت باید براساس شاخص‌ها اعتبارات هر شهرستانی که هدف خدمت‌رسانی بنیاد مستضعفان است را پرداخت کند تا سطح توسعه یافتگی شهرستان افزایش یابد.

وی با اشاره به حمایت بنیاد مستضعفان از شرکت‌های دانش بنیان گفت: اگر مجامع دانش بنیانی در حوزه املاک مشکل داشته باشند زمین در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: راه رسیدن به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش اثرات تحریم‌های ظالمانه دشمن، تقویت پروژه‌های دانش بنیان و حمایت از فکرهای خلاق و نخبگان کشور است.

رییس سازمان اموال و املاک به دستاوردهای سفر رییس بنیاد مستضعفان به خراسان جنوبی در ۱۷ بهمن ماه امسال اشاره کرد و گفت: در این سفر تاکید شد برای رفع برخی مشکلات اراضی که در اختیار بنیاد بوده تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: در نشست هشت ساعته‌ای که با مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان داشتیم به طور تقریبی تمام مشکلات ۳۱ دستگاه‌ استان از جمله آموزش و پرورش، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی رفع می‌شود.

مرتضوی گفت: درخصوص تعریض بلوار بند دره بیرجند به شهرداری اجازه دادیم از هر طرف ۲۰ متر بلوار را توسعه دهد، همچنین چند گلوگاه شهری جزو اراضی بنیاد بود که اجازه بازگشایی دادیم.

وی اظهار داشت: دیوار یخی بیرجند به شهرداری واگذار شد تا نسبت به ایجاد فضای سبز آن اقدام شود، همچنین اراضی مورد نیاز با ۵۰ درصد ارزان‌تر به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رسالت بنیاد مستضعفان خدمات‌رسانی به محرومان و  مستضعفان است افزود: در چارچوب الگوهای تبیین شده، عمده امکاناتی که اکنون در اختیار بنیاد مستضعفان است قبل از انقلاب از منابع عمومی و غاصبانه‌ که در اختیار برخی دولتمردان بود توسط احکام دادگاه‌ها برای بهره‌برداری در اختیار بنیاد قرار گرفته است.

مرتضوی افزود: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که بخشی از اموال و دارایی‌های مصادره شده از دوران رژیم غاصب در گذشته را در اختیار بنیاد مستضعفان دارد.

وی در ارتباط با کیفیت بهره‌برداری از اموال و املاک بنیاد مستضعفان توضیح داد:  املاک بنیاد به چند بخش ابنیه تاریخی، املاک کشاورزی و املاک محدوده شهرها تقسیم‌بندی می‌شود.

رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: بخشی از ابنیه تاریخی توسط بنیاد مرمت و بازسازی شده است که بخشی به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار شده و بخشی نیز توسط بنیاد حفاظت و نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد: بخشی از املاک کشاورزی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد به رغم مشکلاتی که پیرامون تامین آب آن وجود داشت از تکنولوژی نوین و مکانیزه کردن املاک استفاده شده است تا بهره‌وری، میزان سطح و اشتغال آن افزایش یابد.

مرتضوی اظهار داشت: آن دسته از املاکی که در محدوده خدماتی شهرها قرار دارد، حَسب کاربری‌هایی که در پهنه‌های طرح جامع شهری تعریف شده و بارگذاری‌ها و لکه‌گذاری‌ها، در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه عمده‌ترین املاک بنیاد مستضعفان در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها کاربری عمومی دارد گفت: در این اراضی اساسا دانشگاه‌ها، مدارس، ساختمان‌های اداری، فضای سبز خدمات شهری و تاسیسات شهری تعریف شده است که به دستگاه‌های بهره‌بردار واگذار می‌شود.

رییس سازمان اموال و املاک گفت: بخش دیگری از املاک کاربری مسکونی، توریستی یا تجاری دارند که همواره با کارشناسی رسمی دادگستری و به نرخ عادله به مزایده گذاشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منابع درآمدی بنیاد مستضعفان برای مناطق محروم هزینه می‌شود گفت: براساس گزارش اداره اموال و املاک خراسان جنوبی، از ابتدای شکل‌گیری بنیاد مجموع درآمد آن از محل مزایده در این استان ۳۳۰ میلیارد تومان بوده است.

مرتضوی افزود: از این میزان ۳۰۳ میلیارد در همین استان به پروژه‌های عمرانی و خدماتی اختصاص یافته و مابقی نیز هزینه نگهداری و هزینه‌های جاری و سایر بوده است.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در دوره جدید تصمیم بزرگتری برای استان خراسان جنوبی گرفته است اظهار داشت: در سفر بهمن ماه رییس بنیاد مستضعفان به استان، درمیان به عنوان شهرستان هدف به منظور الگوسازی برای رفع محرومیت انتخاب شد.

برچسب‌ها سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور  بنیاد مستضعفان درمیان خراسان جنوبی مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد مستضعفان درمیان خراسان جنوبی مسکن بنیاد مستضعفان درمیان خراسان جنوبی مسکن اختیار بنیاد مستضعفان رییس بنیاد مستضعفان استان خراسان جنوبی اختیار بنیاد بنیاد مستضعفان تاریخی استان ابنیه تاریخی افزایش یابد افزایش قیمت مرتضوی گفت خدماتی شهر شهر بیرجند محدوده شهر متوسط رشد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلالان نقره داغ شدند؛ تعیین قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی، گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت که امیدواریم این طرح به زودی توسط مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار است که بعد از شکل‌گیری دولت مدرن در ایران یک قانون یکپارچه در حمایت از مستأجران و زنجیره تشکیل دهنده بازار اجاره و مسکن مصوب می‌شود، تاکید کرد: این طرح که همه‌جانبه به موضوع ساماندهی می‌پردازد و شامل زمین و مسکنی که می‌خواهد وارد بازار اجاره و یا خرید و فروش شود نیز می‌شود، چندین ماده در حمایت از مستأجران دارد که یکی از مواد مهم آن ماده ۸ است که به سقف قیمتی اجاره بها می‌پردازند.

مجوز قیمت‌گذاری منطقه‌ای مسکن

وی ادامه‌داد: ماده ۸ این طرح که منتظر تصویب و ابلاغ است، به دولت مجوز می‌دهد تا چنانچه تورم حوزه بازار مسکن بیش از تورم استانی باشد بتواند به شکل استانی و شهرستانی نرخ‌گذاری قیمتی داشته باشد.

سادات اضافه‌کرد: همچنین در این ماده تبصره‌هایی وجود دارد که مستأجران می‌توانند چنانچه تخلفی شکل بگیرد و بیش از میزان ملک باشد، پس از گذشت حتی پنج سال اعلام شکایت کنند. این ماده و تبصره‌هایش حتی شامل واحدهای صنفی که واحدها را گران به مستأجران عرضه می‌کنند نیز می‌شود و به دولت و سازمان تعزیرات حکومتی این اختیار را می‌دهد تا بتوانند به واحد صنفی اخلال‌گر دسترسی داشته باشند و بتوانند ۱۰ برابر جریمه و پلمب کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت‌گذاری‌ها در این طرح گفت: در این طرح آنچه در نظر گرفته‌ایم این است که ظرفیت قیمت منطقه‌ای واقعی‌تر می‌شود و در اختیار آحاد مردم قرار می‌گیرد. همچنین در این طرح که به‌زودی ابلاغ می‌شود باید کارگروه‌هایی شکل بگیرد تا بتوان استثناها را نیز در قیمت منطقه‌ای لحاظ کرد.

وی توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مدلی را طراحی کرده است که بر اساس آن کف و سقف قیمت‌گذاری معین می‌شود.

حمایت از مشاوران املاک مجوز دار

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی فعالیت مشاوران املاک با اجرایی شدن این طرح و تبدیل آن به قانون، گفت: نگاه ما در این طرح حمایت از مشاوران املاکی مجوز دارو حرفه‌ای است. کمک می‌کنیم تا مشاوران املاک به شکل حرفه‌ای خدمات قابل‌اعتمادتری به مردم بدهند و این کار کمک می‌کند تا مردم مراجعات بیشتری به مشاوران املاک داشته باشند.

سادات تصریح‌کرد: برای افرادی که به شکل حرفه‌ای در این بازار حضور دارند و به اعتمادآفرینی بین موجر و مستأجر و خریدار و فروشنده کمک می‌کنند، این قانون و سیاست‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد راهگشاست.

وی گفت: این طرح به گونه‌ای تدوین شده است که از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این عرصه حمایت می‌کند. امروز بازار بزرگ املاک و مستغلات تشنه حضور شرکت‌ها و نیروهای دانش‌بنیان برای ارائه راهکارهای مبتکرانه و همچنین ایده‌هایی است که اقشار کم‌درآمد بر اساس آن ایده‌ها بتوانند صاحب ملک شوند.

وی توضیح‌داد: ابزار برخورد قانونی با اخلالگران بازار مسکن نیز در این طرح وجود دارد که این موضوع در ماده ۱۵ این طرح آمده است. بر اساس آن برای اخلالگران تا ۱۰ برابر جریمه و تا یک ماه پلمب در نظر گرفته شده است و در صورت تکرار، محرومیت دائمی، دیده شده است.

سادات به توضیح مهمترین مسائلی که شورای نگهبان بر آن تاکید داشت و سبب تأخیر در تأیید آن شد پرداخت و گفت: در موضوع سیاست‌های مربوط به زمین و برخی از موارد که مربوط به سکوها بود، شورای نگهبان ملاحظاتی داشت که در رفت و برگشت شورای نگهبان و مجلس این موضوعات حل شد.

ایجاد فضای اطمینان‌بخش در بازار مسکن با تصویب قانون اسناد عادی و رسمی

وی ابراز امیدواری کرد: قانون مربوط به اسناد عادی و رسمی که مهمترین قانون مکمل این قانون است، تصویب شود که فضای باثبات و اطمینان بخشی را برای متقاضیان و فعالان این عرصه ایجاد می‌کند. هم‌اکنون این طرح نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام منتظر تأیید، تصویب و ابلاغ است تا جنبه قانونی پیدا کند.

کد خبر 6099488 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • حراج لوازم خانگی اموال تملیکی در ۹ استان کشور
  • دلالان نقره داغ شدند؛ ابلاغ قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن
  • دلالان نقره داغ شدند؛ تعیین قانون قیمت‌گذاری در بازار مسکن
  • ساز و کار خرید اموال متروکه از سازمان اموال تملیکی چیست؟
  • سیر تا پیاز طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • جزئیات جدید از تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • تعیین تکلیف ماشین‌آلات راهسازی و معدنی رسوبی