Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@19:05:08 GMT

آغاز شمارش معکوس برای روزی سرنوشت‌ساز

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۹۸۲۳

آغاز شمارش معکوس برای روزی سرنوشت‌ساز

به گزارش ایرنا شمارش معکوس برای رقم زدن دومین حضور حماسی مردم ایران در سالجاری آغاز شده و قرار است تا کمتر از ۴۸ ساعت دیگر یکی از سرنوشت سازترین انتخابات کشور برگزار شود. همان حضوری که در روزهای ۱۴ تا ۱۸ دی ماه برای تشییع و تدفین پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف ایران اسلامی تاریخ ساز شد و اینک قرار است باری دیگر در صف های رای خود را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم اسفند روزی سرنوشت ساز و نقطه امید مردم است چرا که قرار است نمایندگان اصلح تر خود را برای نشاندن بر کرسی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون انتخاب کنند. 
این روزها در شهرهای سیستان و بلوچستان نیز بازار تبلیغات انتخاباتی مانند دیگر نقاط کشور گرم است. ستادهای تبلیغاتی هر یک به نوبه خود فعال هستند؛ برخی نمایندگان دست به تشکیل ائتلاف زده و برخی به طور مستقل برای رقابت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت می کنند.

اما به طور کلی سازوکار انتخابات در سیستان و بلوچستان با دیگر استان های کشور کمی متفاوت است و آن هم جایگاه نشانه های هویتی و سنتی نظیر پیوندهای قومی مبتنی بر خویشاوندی، خانواده، زبان، پیوندهای تاریخی، اعتقادات مذهبی و سنت های ایلی و طائفه ای در انتخاب رای دهندگان است.
در این شرایط نقش معتمدان و ریش سفیدان طوائف بیش از پیش خود را نشان می دهد چرا که مردم به آنان اعتماد دارند و می توانند در انتخاب فرد اصلح به مردم قوم و طائفه خود کمک کنند. 

شماری از معتمدان و بزرگان طوایف در نشستی با خبرنگاران ایرنا به تشریح نقش مردم و بزرگان و ریش سفیدان طوائف در پررنگ کردن شور انتخاباتی و مشارکت گسترده در انتخابات را تشریح کردند.

سران طوائف به شناخت بهتر مردم از نامزدها کمک می کنند
یکی از معتمدان طوائف سیستان و بلوچستان در این نشست به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و وجود رقابت سیاسی یکی از وجوه دموکراسی و مشروعیت نظام سیاسی محسوب می شود و در جوامعی مانند ایران از اهمیت دو چندان برخوردار است.
کاوس کُرد افزود: در سیستان و بلوچستان که استانی با تنوع قومی و مذهبی است سران طوائف نقش مهمی در معرفی فرد اصلح به مردم دارند چرا که شناخت آنان نسبت به نامزدها بیشتر است.
وی ادامه داد: بزرگان و ریش سفیدان بر اساس اعتمادی که مردم به آنان دارند با توجه به سوابق زندگی، کارکرد اجتماعی و فعالیت های سیاسی نامزدهای انتخاباتی باید افراد اصلح تر را به مردم معرفی کنند با این وجود هر کس در انتخاب خود آزاد است.
این معتمد و ریش سفید طائفه کرد با تاکید بر اهمیت شایستگی نامزدها نسبت به وابستگی های قومی اظهار داشت: بزرگان و معتمدان در معرفی فرد اصلح به مردم نباید به طایفه یا قومیت نامزدها توجه کنند بلکه باید از روی عملکرد و شایستگی هایی که دارد یک نامزد را به مردم معرفی کنند حتی اگر آن فرد شایسته از قوم و قبیله خودشان نباشد.
وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات نقش تعیین کننده ای در سرنوشت کشور دارد و به نوبه خود توصیه می کنم مردم این استان حضور حداکثری خود را مانند سنوات گذشته به نمایش بگذارند.

انتخابات مجلس نقطه امید مردم است
یکی دیگر از بزرگان و معتمدان طوائف سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها نقطه امید مردم برای بهبود شرایط موجود است چرا که مردم به انتخاب خود فردی را که اصلح است به عنوان نماینده انتخاب می کنند تا ضمن قانون گذاری بر اجرای قانون نیز نظارت داشته باشد.
محمدرضا سردارشهرکی با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات دوم اسفند افزود: مشارکت سیاسی تعهدی است که هر فرد به مملکت خود دارد و تثبیت کننده نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی است.
وی ادامه داد: بزرگان و سران طوائف در سیستان و بلوچستان که از دیرباز نقش محوری و هدایت کننده داشته اند باید ضمن دعوت مردم به شرکت در انتخابات آنان را در انتخاب فرد اصلح راهنمایی کنند.
سردارشهرکی همدلی نمایندگان استان را یکی از مهمترین ملاکهای انتخاب دانست و گفت: تا کنون عدم تفاهم و همدلی بین نمایندگان استان یکی از دلایل عدم توسعه سیستان و بلوچستان بوده است چرا که نمایندگان در ادوار گذشته بر سر اولویت بندی مشکلات استان تفاهم نداشتند.
وی داشتن توانایی برقراری تعامل سازنده با مسوولان، نخبگان و بزرگان طوائف را یکی دیگر از ویژگی های نماینده کارآمد دانست و اظهار داشت: در سالهای قبل تعامل خوبی میان نمایندگان مجلس با مسئولان استانی و بزرگان طوائف وجود نداشت و همین موضوع سبب می شد تا مشکلات و نیازهای استان به خوبی حل و فصل نشود.

بزرگ طائفه شهرکی افزود: نظرات کارشناسی و تجربیات خوب بزرگان و ریش سفیدان و نخبگان طوائف می تواند نمایندگان و مسوولان را در پیشرفت امور یاری دهد همانگونه که شهید شوشتری و سپهبد شهید سلیمانی با استفاده از همین ظرفیت های مردمی امنیت را در جنوب شرق کشور برقرار و پایدار کنند. 

شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی است
یکی دیگر از بزرگان طوائف در سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: شرکت در انتخابات برای همه هموطنان یک وظیفه ملی است چرا که نتیجه آن نیز در سرنوشت کشور تاثیر دارد.
محمدمهدی گرگیچ افزود: به گفته امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی در راس امور است، بنابراین باید انسان هایی که متخصص و متعهدهستند به مجلس راه پیدا کنند و این امر جز با انتخاب صحیح و مشارکت حداکثری امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: نقش بزرگان و سران طوائف در این میان بسیار پررنگ است چرا که هنوز فرهنگ عشیره ای و قبیله ای در این استان وجود دارد و مردم نسبت به ریش سفیدان اعتماد دارند بنابراین این بزرگان باید مردم را در انتخاب بهتر راهنمایی کنند.
گرگیچ خاطر نشان کرد: همدلی در میان ۸ نماینده مردم سیستان و بلوچستان عاملی بسیار مهم است. نمایندگانی که با رای مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کنند در عین استقلال فکری باید بر سر موضوعات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی این استان همدلی و تفاهم داشته باشند.
وی اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت های عظیمی است که باید از قوه به فعل تبدیل شود و حضور نمایندگانی همدل و شایسته در مجلس شورای اسلامی می تواند امکان تحقق این امر را افزایش دهد.

مشارکت مردم سیستان و بلوچستان حداکثری خواهد بود
یکی دیگر از معتمدان طوائف سیستان و بلوچستان در نشست با خبرنگاران ایرنا گفت: مردم این استان در انتخابات دوم اسفند مانند انتخابات گذشته مشارکت بالایی خواهند داشت.
محمد سارانی ادامه داد: این انتخابات برای مردم سرنوشت ساز است و بزرگان و معتمدان با تشویق مردم و راهنمایی آنان به انتخاب فرد اصلح باید دین خود را به کشور و مردم ادا کنند.
وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری به رای دادن تاکید دارند، وظیفه همه ماست که پرشور در انتخابات شرکت کنیم.
این معتمد طائفه سارانی تاکید کرد: به نامزدی که قرار است به عنوان نماینده این مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند توصیه می کنم برای پیشرفت و آبادانی این استان تلاش کند.
سارانی افزود: مردم این استان همیشه وظیفه خود را در قبال نظام و مسوولان انجام داده اند و نیازمند توجه بیشتر هستند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا استقلال دموکراسی مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری نخبگان انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان شرکت در انتخابات ریش سفیدان یکی دیگر سرنوشت ساز فرد اصلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۹۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم

فعال سیاسی با بیان اینکه انتخابات دور دوم مجلس به لحاظ اهمیت تفاوتی با انتخابات دور اول ندارد، گفت: مشارکت بالای مردم در این دوره نشاط عمومی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی درباره اهمیت حضور مردم در دور دوم انتخابات مجلس اظهار داشت: انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی از نظر اهمیت تفاوتی با انتخابات دور اول آن ندارد و همه آن مواردی که باعث اهمیت حضور و مشارکت در انتخابات دور اول مجلس بود، در این دوره نیز به همان اندازه تاثیرگذار است.

وی افزود: مشارکت و حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل جایگاه مجلس و نقشی که نمایندگان مردم می‌توانند به واسطه بهبود روند قانونگذاری در کشور و نیز نظارت بهتر و دقیق‌تر بر اجرای قوانین داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است و این موارد در دور دوم انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مانند دور اول انتخابات نمایندگان وجود دارد.

این فعال سیاسی بیان کرد: البته نمایندگان بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی در همان دور اول با کسب اکثریت آرا، مشخص شدند اما در تعدادی از حوزه‌ها از جمله در تهران، انتخابات به دور دوم کشیده شد که امید است مردم در این دور از انتخابات نیز مشارکت جدی داشته باشند.

هر چقدر مجلس در امر قانونگذاری بهتر عمل کند دستگاه‌ها مسیر دقیق‌تری خواهند داشت

فضائلی یادآور شد: باید امیدوار باشیم که در شهرهایی که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده است، مردم انقلابی، فهیم و همیشه در صحنه با درک بالای خود و با اهتمام لازم و مشارکت بالا پای صندوق‌های اخذ رأی حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از دو بُعد حائز اهمیت است، عنوان کرد: در بُعد اول، این اهمیت مربوط به مجلس شورای اسلامی و جایگاه اصلی آن در حوزه قانونگذاری است که وظیفه تقنین قوانین کشور و ریل‌گذاری را بر عهده دارد و در حقیقت این مجلس است که مسیر اجرایی و آینده کشور را ترسیم می‌کند.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: بنابراین هر چقدر مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری بهتر عمل کند و قوانین مصوب آن دقیق‌تر و ناظر بر اولویت‌های کشور باشد، به طور طبیعی می‌توانیم امیدوار باشیم مسیری که دستگاه‌های اجرایی در آینده بر اساس آن قوانین طی می‌کنند، دقیق‌تر و معطوف به اهداف جامعه باشد.

فضائلی گفت: در بُعد دوم، اهمیت مجلس شورای اسلامی به بحث نظارت آن بر اجرای صحیح قوانین بازمی‌گردد که این امر توسط نمایندگان مجلس انجام می‌شود و این نظارت هر چه دقیق‌تر و سالم‌تر انجام شود، می‌تواند در اجرای قوانین و در اینکه دستگاه‌های اجرایی وظایف‌شان را بهتر و دقیق‌تر انجام دهند، بسیار موثر باشد.

قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین در راس وظایف نمایندگان است

وی افزود: البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های دیگر هم نقش‌آفرینی دارند اما قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین، در رأس اموری است که باید در آن نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی یک پیام بسیار مهم به همراه خواهد داشت و آن پیام این است که نشاط اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران وجود دارد.

تحلیلگر سیاسی بیان کرد: ابراز و به نمایش گذاشتن این نشاط اجتماعی و سیاسی هم می‌تواند برای مردم ایران و هم برای کسانی که از بیرون مسائل کشور ما را تحلیل می‌کنند و بر اساس آن تحلیل‌ها، تصمیم‌هایی در خصوص نحوه تعامل با جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کنند، موثر باشد.

فضائلی یادآورشد: این نشاط اجتماعی و سیاسی می‌تواند یک پیام به همراه داشته باشد و در مقابل کسانی که نگاه منفی به کشور ما داشته و رفتارهای خصمانه از خود بروز می‌دهند، نقش بازدارندگی خواهد داشت.

انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود

فضائلی گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی برای دوستان کشور ما در سراسر دنیا هم یک پیام امیدوارکننده و خوشحال‌کننده را به همراه خواهد داشت و نشاط اجتماعی و سیاسی مردم ایران را در مقابل چشمان آنها به نمایش خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تعداد بیشتر نمایندگان تهرانی نسبت به نمایندگان شهرستانی، آنها هیات رئیسه مجلس دوازدهم را تعیین خواهند کرد، گفت: به عقیده من انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: البته نمایندگان تهران به لحاظ تعداد، در مجلس دوازدهم تعیین‌کننده هستند و تاثیرگذاری‌شان زیاد است ولی این طور نخواهد بود که مجلس دوازدهم و انتخاب هیات رئیسه آن، در انحصار آنها باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود و از بین نامزدها ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.

انتخابات در مرحله دوم نیز در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

در تهران برای هر شعبه ۴ صندوق الکترونیکی و در باقی حوزه‌های انتخابیه برای هر شعبه، ۳ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است تا ازدحامی در شعب شکل نگیرد و رأی‌دهندگان به راحتی و سهولت رأی خود را به صندوق بیندازند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند
  • ببینید | اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران
  • شمارش معکوس برای تقسیم تهران /استان های غربی و شرقی با محوریت کدام شهرها تشکیل می شود؟
  • دغدغه مردم در حوزه اشتغال است