Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@02:23:55 GMT

کانکس که جای خانه را نمی‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۸۹۳

کانکس که جای خانه را نمی‌گیرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، غضنفر واحدی، یکی از روستاییان منطقه زلزله‌زده سراب با اشاره به اینکه وام‌های بنیاد مسکن برای ساخت خانه کافی نیست، می‌گوید: درست است که کارهای زیادی برای اسکان موقت و بازگشت زندگی به روستاهای زلزله‌زده انجام شده، اما بی‌پولی باعث شده نتوانیم خانه‌های خود را تکمیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه وسایل گرمایشی در کانکس داریم، اما به علت سرما و برف شدید منطقه، کانکس‌ها همچنان سرد هستند و امان ما را بریده است.

حسین زنوزی، ساکن روستای زلزله‌زده «ورنکش» که از طریق کوه «بز قوش» با دو شهرستان میانه و سراب هم مرز است نیز می‌گوید: درست است که مسئولان در حال رسیدگی به مشکلات ما هستند، اما با توجه به سرمای هوا سرعت عمل کم است. روزی که هوا سرد است و نیاز به مسئولان برای رسیدگی به اموری چون کمبود سوخت و مایحتاج داریم، آنان کمتر مشاهده می‌شوند.

حسین عباسی، 65 ساله نیز که در یکی از کانکس‌های سفید در گوشه‌ای از خیابان این روستا اسکان داده شده، از دغدغه‌های ساکنان «ورنکش» می‌گوید: «مردم به خاطر سردسیر بودن منطقه و شروع سرما از اسکان موقت گلایه دارند و باید شرایط اسکان دائم هرچه زودتر برای آنان فراهم شود. همچنین مسئولان تلاش کنند تا قبل از پایان سال، بازسازی خانه‌های ویران شده به اتمام برسد.»

اما شرایط در روستای «تیرشاب» در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان سراب متفاوت است، چرا که در این روستا تلاش بر این است که زلزله‌زدگان هر چه سریع‌تر در اتاقک‌های 12 متری پیش ساخته اسکان موقت که در حال ساخت برای 20 خانوار زلزله‌زده است، ساکن شوند.

تختی امینی، مدیر مدرسه روستای «تیرشاب» که زلزله‌زدگان تا آماده شدن اتاقک‌هایشان در 4 کلاس آن ساکن هستند، می‌گوید: تاکنون بیش از 10 اتاقک ساخته شده و بقیه نیز بزودی به اتمام می‌رسد. همچنین برای زلزله‌زدگان 5 یا 6 چشمه سرویس بهداشتی نیز ساخته شده است. برای این اتاقک‌ها که برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در فصل سرما در نظر گرفته شده، آب، برق و گاز کشیده شده و به‌دلیل سرمای زیاد منطقه تا خشک شدن گچ دیوارها و اتمام این اتاقک‌ها، زلزله‌زدگان در مدرسه اقامت می‌کنند. در حال حاضر به زلزله‌زدگان این روستا دفترچه ارزاق داده شده و روزانه این افراد با مراجعه به دفتر مدرسه از سبدهای حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

 حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز اعلام می‌کند که ساکنان روستاهای زلزله‌زده معتقدند که نباید برخی مشکلات به فراموشی سپرده شود و وام‌های داده شده جوابگوی ساخت و ساز نیست.

وی تأکید می‌کند که هیچ خانوار زلزله‌زده‌ای در شهرستان‌های میانه و سراب در چادر زندگی نمی‌کنند و همه اسکان موقت یافته‌اند. آواربرداری 2 هزار و 200 واحد از واحدهای آسیب دیده هم انجام شده که اجرای بقیه واحدها مستلزم شرایط آب و هوایی است. بعد از وقوع زمین لرزه، ارزیابی اولیه کارشناسان 3 هزار واحد مسکونی احداثی، یکهزار و 500 واحد مسکونی تعمیری و 2 هزار واحد دامی برای ساخت بود که در اولین اقدام بنیاد مسکن اسکان موقت خانوارهای زلزله زده را مد نظر قرار داد. در این راستا 300 خانوار در اتاقک‌ها و کانکس‌های تحویلی مستقر شدند و 2 هزار و 700 خانوار نیز با تهیه اجاره بها توانستند به‌صورت موقت اسکان یابند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی می‌گوید: خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های مدیریت ارشد استان توانستیم در این مدت کم کار ساخت واحدها را نیز آغاز کنیم. کارهای نرم‌افزاری و برنامه‌های اداری طی شده و همکاری خوبی که سامانه بانکی استان با ما داشت و نمایندگان آنها در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند باعث شد سرعت کار در این مرحله بیشتر شود. باباپور تأکید می‌کند: کار ساخت با تلاش اهالی و نظارت بنیاد مسکن و عقد قرارداد با شرکت‌های پیمانکار درحال اجراست. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنیاد مسکن برای هر واحد احداثی 160 کیسه سیمان رایگان می‌دهد، ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم تا فولاد مورد نیاز ساخت واحدها را نیز با 10 درصد زیر قیمت بازار تهیه کنیم.

محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه تجمیعی بودن اسکان موقت دام‌ها نارضایتی تعدادی از روستاییان را به‌دنبال داشته که بر همین اساس تأکید کردیم تا بنیاد مسکن اسکان دائم دام‌ها و ارائه تسهیلات به متقاضیان را هر چه سریعتر تأمین کند، می‌گوید: فریم‌های مخصوص اسکان دام آماده بوده و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده و شرایط برای تحویل فریم‌ها فراهم است. هنربر در تشریح آخرین وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی می‌افزاید: حدود ۲۰ واحد کانکس مجهز به حمام و سرویس بهداشتی به روستاهای زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب ارسال شده و ۱۵ واحد نیز با هماهنگی امام جمعه میانه ارسال شده بود که مقرر شده تا ۲۰ واحد هم تا پایان هفته توسط مس سونگون به این روستاها ارسال شود.

هنربر بیان می‌دارد: مقرر شده بود تا اسکان‌های دائمی در بهمن ماه افتتاح شود، اما تأکید شد، افتتاح پس از اتمام اولین اسکان دائم انجام شده و زلزله‌زدگان به محض آماده شدن مسکن‌هایشان در منازل شان مستقر و لوازم معیشتی برای آنان تأمین شود.

محمدرضا مشایخی، فرماندارمیانه نیز می‌گوید: از بنیاد مسکن خواسته شده تا کارشناسان این اداره ضمن انجام اموری چون ارزیابی، تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌ها، در اقناع مراجعان در ستادهای مستقر در مناطق زلزله‌زده اهتمام ویژه به خرج دهند.

علیرضا کریمی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان منطقه آزاد ارس هم با بیان اینکه برخی خانوارها در مناطق زلزله‌زده با وجود تسهیلات اعطایی دولت، توانایی تکمیل واحدهای خود را ندارند، از کمک این سازمان در این زمینه خبر داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آذربایجان شرقی زلزله زمستان زمین گاز آذربایجان شرقی زلزله زدگان اسکان موقت بنیاد مسکن زلزله زده انجام شده اتاقک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن

به گزارش قدس آنلاین، «ابوالفضل نوروزی» تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و به‌تازگی به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح‌داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران

نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها، از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس بندهایی از این طرح، همه قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

این مسوول افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالیانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالیانه اقدام کند.

حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است در مدت ۶ ماهپس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هر گونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام‌الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و چگونگی هزینه‌کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحدهای در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحدهای نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان

نوروزی ادامه‌داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریانف بخش دیگری از این طرح است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای مستاجران
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران
  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • سکو‌های انتشار آگهی املاک ساماندهی می‌شوند