Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@03:14:44 GMT

جشنواره ققنوس به کار خود پایان داد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۴۸۵۷

مراسم اختتامیه نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس دیشب چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار شهید بهشتی مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

در آئین پایانی نهمین هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه ققنوس، برترین آثار مطابق با گفتمان انقلاب اسلامی با رأی داوران این جایزه، معرفی و تقدیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای مراسم سرود فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع اجرا شد. در ادامه بخش‌هایی از نمایش سرباز در تکریم سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی را اجرا کردند. از سعید ملکان کارگردان فیلم سینمایی روزصفر نیز تجلیل شد.

حسین الهام در آیین پایانی نهمین جایزه سینمایی ققنوس گفت: ما به دنبال احیای یک نگاه فراموش شده در سینما هستیم. این نگاه در سپهر نقد فیلم و دریافت و تحلیل فیلم کم رنگ است و در نقد‌های فرمالیستی گم شده است.

وی افزود: سینما انقلاب هدفش این بوده که اندیشمندان حوزه علوم انسانی را دور هم جمع کند و فیلم‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهد. جایزه ققنوس به فیلم‌ها و هنرمندانی داده می‌شود که نزدیک‌ترین قرابت‌ها را با گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشند.

فیلم روز صفر به دلیل تعریف بدون لکنت و بی تعارف از مساله امنیت ایران و مولفه‌های آن، صراحت در نمایش حق ایران در تامین امنیت داخلی خود از راه مبارزه با اشرار و دشمنان در بیرون از مرزها، ارائه تصویری امیدوارانه و غرورآفرین از گستردگی چتر اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و قهرمان پردازی و احیای ژانر اکشن در سینمای ایران مورد تجلیل قرار گرفت.

در بخش دیگر از فیلم سینمایی خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا توسط مسعود ده نمکی تقدیر کردند.

خروج به دلیل ارائه دقیق الگوی درست و معقول اعتراض به مشکلات مدیریتی و کاستی ها، نمایش تصویر روشن از نحوه مطالبه پیگیرانه و خستگی ناپذیر حقوق مردم، انعکاس تصویر محترمانه و واقعی از مردم معترض و مرزبندی با اعتراضات کور مورد تقدیر قرار گرفت.

مسعود ده نمکی خطاب به ابراهیم حاتمی‌کیا درباره نادیده گرفته شدن فیلم خروج در جشنواره فیلم فجر گفت: لازمه انقلابی بودن تحمل سختی هاست، اگر بخواهی وارد منطقه ممنوعه شوی نباید منتظر فرش قرمز باشی.

​همچنین از کارگردان فیلم سینمایی لباس شخصی به دلیل انتخاب و پرداخت نزدیک به واقعیت سوژه‌ای از تاریخ معاصر ایران به زبان روز، تصویر نتایج فاجعه بار نفوذ دشمنان در سطوح بالای حاکمیتی، نفی ساده انگاری در قبال تلاش دنباله دار دشمنان در قالب جریان‌های فرهنگی درون ساختار سیاسی تقدیر شد.

اتفاق جالبی که در تقدیر و تجلیل از مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ رخ داد این بود که توسط سید محمد صدرهاشمی؛ مدیر رادیو آبادان در زمان محاصره خرمشهر تقدیر شدند. چراکه فیلم به رادیو آبادان در زمان جنگ می‌پردازد.

شهریار بحرانی به عنوان چهره هنری سینمای انقلاب معرفی شد

خانواده شهید ابوزینب در آئین اختتامیه نهمین جایزه سینمایی ققنوس از کارگردان فیلم ملک سلیمان تقدیر کرد.

 

 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سینما جشنواره فیلم فجر تاریخ معاصر ایران تامین امنیت جشنواره فیلم فجر جمهوری اسلامی ایران خانواده کارگردان فیلم فیلم سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر برگزار شد
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت
  • بازیگر قدیمی سینما به کما رفت/ عکس
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد