Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی فرد قادری کارگردان سینما، با اشاره به شرایط بد اکران فیلم سینمایی «بی وزنی» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: «بی وزنی» در ادامه اولین فیلم سینمایی من است و فُرم آن مبتنی بر پلان طولانی و بدون تقطیع و جهانی که سالهاست تلاش می‌کنم گسترش بدهم، پیش می‌رود. یکی از دلایلی که «بی وزنی» در این زمان اکران می‌شود، این است که باید کمتر دیده شود؛ چون یک فیلم معترض است و نقد دارد! با تمام تلاشی که آقای مرتضی شایسته برای اکران کرد و اگر او نبود رخ نمی‌داد، باز مجبور به اکران فیلم در این زمان از سال شدیم؛ یعنی به تماشاگر نگفتند نرو و نبین، شرایطی در زمان و سانس و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ایجاد کردند که مخاطب به طور طبیعی به سینما نرود و آن را نبیند.

این کارگردان بیان کرد: ما زمان اکران را بین بد و بدتر انتخاب کردیم؛ چون نمی‌دانستیم در سال جدید فیلممان می‌تواند اکران شود یا نه. این سرنوشت همه فیلم‌های آرتیستی و فرمالیستی است. برای اکرانی خوب، باید در قالب‌های تعریف شده که کمدی‌هایی با شوخی‌های جنسی یا درام‌های اشک آلود پایین شهری هستند، فیلم تولید کنید؛ اما اگر تلاش کنید جهان معنایی جدیدی به مخاطب نشان دهید پس زده می‌شوید.

فرد قادری در پاسخ به این سوال که چه فرد یا ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را در سینما بگیرد و چه باید کرد، گفت: نمی‌دانم! فکر می‌کنم مدیران و جامعه این را می‌خواهد و اگر قرار است من فیلمساز فیلمی متفاوت با موج‌های رایج سینمای ایران تولید کنم، مشکل خود من هستم و هزینه اش، تولید مشکل، اکران در بدترین شرایط، انجام کار‌هایی که ربطی به کارگردان ندارد و ... خواهد بود.

کارگردان «جاودانگی» افزود: آیا سینما و مخاطبان از این حجم فیلم‌های شبیه به هم خسته نشده اند؟! جشنواره فجر، جشن منتقدان و جشن خانه سینما هرسال یک انتخاب دارند و آن فیلم سلیقه این سه جشن می‌شود. پس وقتی اینگونه است نیازی به برگزاری هرسه جشن نیست. این یکسان شدن سلیقه‌ها اصلاً خروجی خوبی ندارد در نتیجه فیلم‌های مستقل به معنای واقعی کلمه نه فیلمی که از فارابی، اوج و هر ارگان دولتی پول گرفته ضربه زیادی خواهد خورد و آثاری با محتوای یکسان تولید می‌شود.

این کارگردان افزود: مسئله سینمای ما از جایی شروع شد که ژانر جدید تعریف شد؛ ژانر‌هایی با القاب فاخر، شریف، محجوب و ... به وجود آمد که فقط در سینمای ایران می‌شنویم و فیلم‌ها بر این اساس بررسی می‌شوند. در نتیجه سطح سلیقه مخاطب را کاهش داده ایم و تفکر را از آن‌ها گرفتیم و این است ماهیت اصلی سینمای کنونی ایران.

او ادامه داد: «بی وزنی» تا کنون در پنج جشنواره بین المللی به نمایش در آمده است، اما برایم مهم است که مردم خودمان هم آن را ببینند. پس برای اکرانش در داخل کشور می‌جنگم. این کاری است که کارگردان‌ها برای فیلمشان می‌کنند.

فرد قادری بیان کرد: قبلا یادداشتی در مورد وضعیت اسفناک اکران نوشته بودم و بعضی گفتند که این گلایه کارگردان «بی وزنی» است. همین جا می‌گویم به شخصه هیچ گلایه‌ای ندارم؛ چون می‌دانم کجا و برای چه فیلم می‌سازم و فقط شرایط را بیان می‌کنم و قصد دارم به مسئولان بگویم ما به همه چیز آگاه هستیم، اما می‌جنگیم و دست از تلاش بر نمی‌داریم. همه بدانند اگر فیلمی در اکران موفق می‌شود، صرفاً منوط به کیفیت فیلم نیست و عوامل مختلفی تاثیرگذار است و اگر مسئولان نخواهند فیلمی دیده شود، حتما دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران اکران فیلم فیلم ها بی وزنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»

ده میلیارد و هفتصد میلیون تومان فروش فقط در دو روز!

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فیلم سینمایی "مست عشق" محصول مشترک ایران و ترکیه که در دولت قبل توقیف شده بود، سرانجام از چهارشنبه روی پرده سینما‌ها رفت.

گیشه این فیلم با احتساب پیش‌فروش، در روز اول اکران از شش میلیارد تومان فراتر رفت و در پایان دومین روز اکران به فروش خیره کننده ده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی دست یافت تا پاسخ محکمی به آن‌هایی باشد که با پیش کشیدن فروش فیلم‌های کمدی، مدعی ورشکستگی سینمای ایران بدون آثار کمدی شده بودند.

پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور در کنار بازیگران مطرح ترکیه‌ای چون؛ هانده ارچل، بنسو سورال، ابراهیم چلیک کول، در این فیلم که در قونیه ترکیه فیلمبرداری شده، ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم به بخشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی پرداخته است.

گفتنی است مست عشق در مدیریت قبلی اداره نظارت بر نمایش فیلم موفق به اخذ پروانه نمایش نشده بود

دیگر خبرها

  • اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • پایان صدرنشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • پایان صدر نشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»