Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@20:48:50 GMT

بیست‌وهفتمین جلد دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۸۰۴۸

بیست‌وهفتمین جلد دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، جلد بیست‌وهفتم دانشنامه جهان اسلام حاوی بخشی از مقالات حرف «ش» از مدخل «شرق شناسی» تا «شهادت ۱» به‌تازگی با سرویراستاری غلامعلی حداد عادل، مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

تعداد مقالات منتشر شده در جلد بیست‌وهفتم ۳۰۹ مقاله است که ذیل ۲۷۷ مدخل اصلی و ۳۲ مدخل فرعی تدوین شده و۸۹ مدخل در این مجلد، ارجاعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع ۳۰۹ مقاله، ۱۴۰ مقاله توسط اعضای هیئت علمی بنیاد، ۱۲۹ مقاله توسط پژوهشگران سراسر کشور و ۸ مقاله توسط مؤلفان ایرانی غیر مقیم و ۱۰ مقاله توسط مؤلفان غیر ایرانی  و ۲۲ مقاله مشترک بین مؤلفان داخل و خارج بنیاد تدوین شده‌اند. همه مقالات منتشر شده در این مجلد تألیفی است.

میانگین تعداد کلمات مقالات در جلد بیست‌وهفتم دانشنامه جهان اسلام ۱۶۲۳ کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر ۶۰۳‌هزار کلمه است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیر مقیم، پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، امریکا، پاکستان، ترکیه، چین، لبنان و هند تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏‌اند.

برخی از مقالات مجلد بیست‌ و هفتم که در ۱۷ حوزه موضوعی تدوین شده‌‏اند، عبارتند از:

اسلام معاصر: ، شریعتی(محمد تقی)، شریعتی(علی)، شقاقی(فتحی)، شناسنامه(تاریخ شکل‌گیری نظام صدور شناسنامه در کشورهای اسلامی)؛ آسیای صغیر و بالکان: شمدینان، شُمنی؛ تاریخ اجتماعی: شرق‌شناسی، شطرنج، شمشیر، شنا؛ تاریخ علم: شفق و فلق، شکسته‌بندی، شهاب؛ تاریخ: شهابی(خاندان)، شمیم(علی اصغر)، شروانشاهان؛ ادبیات و زبانها: شعر و شعر نو(فارسی، عربی، ترکی، اردو)، شوشتر (گویش شوشتری) ؛ زبان و ادبیات عربی: شعر(مجله)، شوقی (احمد)، شریف رضی(حیات ادبی) ؛ تاریخ اسلام: شعب ابی طالب، شمائل النبی(کتابها)؛ جغرافیا: شمیرانات، شوش، شمکور؛ شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا: شوکت علی جوهر، شوئه ون بو، شمس النهار(نشریه‌ای در افغانستان)، شورای ملی گسترش زبان اردو؛ عرفان: شکر(در عرفان و تصوف)، شطح، شمس مغربی؛ فقه و حقوق: شرکت، شطرنج، شعبده، شک، شفعه؛ فلسفه: شعر (در منطق و فلسفه)، شعرانی(ابوالحسن)؛ قرآن و حدیث: شریعت، شعرا(سوره)، شق القمر، شورا؛ کلام و فرق: شرک، شفاعت، شوارق الالهام(کتاب)؛ مطالعات غرب جهان اسلام: شریش(شهری در اندلس)، شقنا بن عبدالواحد مکناسی؛ هنر و معماری: شش مقام، شکسته نستعلیق(خط)، شمایل، شمعدان، شور(دستگاه موسیقی).

منشورات این بنیاد تاکنون، شامل ۲۷ جلد دانشنامه جهان اسلام و ۵۴ عنوان کتاب به زبان فارسی، ۱۱ جلد ترجمه دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی و ۲۲ عنوان کتاب به زبان انگلیسی است. از مجلد بیستم دانشنامه به این سو، همراه با انتشار هر مجلد، نمایه تفصیلی و معرفی مهمترین مقالات آن مجلد به تفکیک حوزه‌های موضوعی، برای سهولت اطلاع‌یابی از محتوا تهیه شده است.

بیست‌وهفتمین جلد دانشنامه جهان اسلام با ۸۵۸ صفحه منتشر شده است.

کد خبر 4859464 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشنامه جهان اسلام غلامعلی حدادعادل دانشنامه نویسی انقلاب اسلامی ایران کتاب و کتابخوانی رایزنی فرهنگی ادبیات ترجمه مد و لباس سردار سلیمانی ادبیات جهان میراث فرهنگی نقد کتاب جایزه ادبی معرفی کتاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانشنامه جهان اسلام مقاله توسط منتشر شده جلد بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۸۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، دانشگاه اسلامی سلطان احمد شاه در کوالالامپور، پایتخت مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است.

این کنفرانس از امروز یکشنبه (16 اردیبهشت‌ماه) با حضور روسای دانشگاه ها از 27 کشور اسلامی آغاز و تا روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت ماه) ادامه دارد.

تاکید بر واقعیت آموزش و استراتژی‌های دیجیتال در آینده، تجارب علمی و آموزشی در دانشگاه‌های پیشرفته جهان معاصر، نقش آموزش دانشگاهی در حفظ محیط زیست و بیداری در جوامع عربی و اسلامی از موضوعاتی است که در این کنفرانس مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

ارتقای کیفیت آموزش در جهان اسلام به سطح آموزش جهانی، فعال کردن نقش‌آفرینی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در مسیر پیشرفت جامعه، تقویت آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه جوامع، ایجاد فضای رقابتی میان مراکز آموزشی در جهان اسلام، بردن ایده‌های کلی به سمت خلق نظام آموزشی جدید و پیشرفته به منظور آینده‌ای بهتر برای کشورهای درحال توسعه از اهداف این کنفرانس بین‌المللی است.


 

دیگر خبرها

  • علی پاکدامن در جایگاه سوم رنکینگ جهانی شمشیربازی ایستاد
  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد
  • ترسناک‌ترین فیلم جهان که کشته داده!
  • پاسخ محسن چاوشی به انتقادات از جهان لاغر
  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان