Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:40:02 GMT

ویروس کرونا؛ کاهش نگرانی با مراقبت سختگیرانه

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۳۵۴۰

ویروس کرونا؛ کاهش نگرانی با مراقبت سختگیرانه

کرونا ویروس در طول یک ماه و نیم گذشته گرچه که در صدر اخبار جهان و بعضا در ایران بوده است اما با اعلام خبر رسمی ثبت و شناسایی موارد ابتلا به این بیماری در شهر قم به مهم‌ترین خبر تبدیل شد. تعداد مبتلایان و فوتی‌های این بیماری که تا روز جمعه ۱۸ تن مبتلا و چهار فوتی اعلام شده بود، در روز شنبه به ۲۸ تن مبتلا و پنج تن فوتی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به چگونگی انتقال، خطرات و پیشگیری های پزشکی در خصوص آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

کرونا در ایران

روزنامه همدلی در گزارشی آورد: بعد از این که ورود کرونا به ایران از پرده انکار بیرون افتاد، علاوه بر هراس عمومی از ورود این بیماری در بین مردم، خبرها در زمینه آمار قربانیان و مبتلایان به سرخط رسانه‌ها تبدیل شد. چند روز پس از این که وزارت بهداشت رسما ابتلای چند نفر به ویروس کرونا را تایید کرد که تاکنون ۶ نفر جان خود را از دست دادند. آن گونه که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده‌ است تا روز شنبه ۴ اسفند ۵ نفر در کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند و ۲۸ نفر به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شدند. البته سعید نمکی وزیر بهداشت شمار افراد مبتلا به کرونا را ۲۸۵ نفر خواند و از مردم خواست تا مسائل پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت کنند.

پزشکان و کرونا

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی می نویسد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که پزشکان و کادر بیمارستان‌ها به‌شدت در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند. بخصوص در شهرهایی که موارد متعدد بیماری در آنجا مشاهده شده است، فضاهای بیمارستانی بسیار آلوده است. پزشکان و پرستاران و دیگر خدمه بیمارستانی مجبورند برای مدتی بین ۶ تا ۸ ساعت در هر شیفت کاری لباس‌هایی بپوشند که هیچ روزنه‌ای به بیرون نداشته باشند. آنها لازم است که ماسک‌ها و عینک‌های طبی مخصوص بر صورت داشته باشند و حتی تنفس کردن در این شرایط برایشان دشوار است. صنوف بیمارستانی بیشتر از دیگران با بیماران در ارتباط هستند و ساعات کاری روزانه تا تغییر شیفت که معمولا ۶ ساعت است، برای آنها بعضا ۸ ساعت یا بیشتر است. کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت مجبورند مدت طولانی ماسک‌ها و عینک‌ها و لباس‌های مخصوص بر تن داشته باشند و همین دوره طولانی مدت موجب می‌شود تا دچار مشکلات جسمانی شوند.

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با علیرضا عباسیان معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت آورد: در طب ایرانی یک عامل بیماری‌زا و یک بیمار وجود دارد. عامل بیماری‌زا یک فاکتور در ایجاد بیماری است؛ به عنوان مثال در یک جمعی که همگی در معرض ابتلا به ویروس سرماخوردگی هستند، وقتی تنها یک نفر به ویروس آلوده می‌شود می‌توان متوجه شد بدن آن فرد مستعد دریافت ویروس بوده است. در خصوص ابتلا به کرونا ویروس هم در چین و هم در ایران عده خاصی به بیماری مبتلا شدند که از آن تعداد، بدن عده مشخصی به درمان پاسخ داده و عده‌ای دیگر پاسخ مناسبی از درمان دریافت نمی‌کنند و این بیانگر تفاوت بروز بیماری در افراد مختلف است. در کشورهایی که دارای آب و هوای گرم‌تری هستند، بروز بیماری کروناویروس کمتر بوده است و طبق مشاهدات اینگونه بیماری‌هایی که شبه آنفلوآنزا هستند، در کشورهای دارای آب و هوای سرد و خشک بیشتر مشاهده می‌شود. سیر و سایر گیاهان مانند موسیر و پیاز دارای ترکیبات ضد ویروسی هستند، اما اینکه آیا می‌توانند کرونا ویروس را هم از بین ببرند یا خیر، به هیچ عنوان مشخص شده نیست.

پایگاه خبری – تحلیلی انتخاب می نویسد: در اینجا چگونگی پیشرفت علائم در بیماران آورده شده است. روز اول: بیماران تب دارند. همچنین ممکن است دچار خستگی، درد عضلانی و سرفه خشک شوند. اقلیت کوچکی از آنها ممکن است یک یا دو روز قبل دچار اسهال یا حالت تهوع شده باشند. روز پنجم: بیماران ممکن است در تنفس دچار مشکل شوند. به خصوص اگر مسن باشند یا وضعیت سلامتی ضعیف و پیش بینی شده ای داشته باشند. روز هفتم: طبق مطالعه دانشگاه ووهان، به طور متوسط ‌قبل از بستری شدن بیماران در بیمارستان، یک دوره نهان رخ می دهد که وضعیت بیمار نسبتا پایدار است. روز هشتم: در این مرحله، بیماران مبتلا به موارد شدید (۱۵درصد طبق گفته های CDC چینی) دچار سندرم پریشانی حاد تنفسی می شوند (نوعی بیماری که با ظهور مایعات در ریه ها ایجاد می شود و اغلب کشنده است). روز دهم: اگر بیماران علائم وخیم تری دارند، یعنی زمان پیشرفت و حاد بیماری است که احتمالاً در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند. این بیماران احتمالاً از درد شکم و کاهش اشتهای بیشتر از بیماران دارای موارد خفیف رنج می برند. روز هفدهم: به طور متوسط، افرادی که از ویروس بهبود می یابند، بعد از دو هفته از بیمارستان مرخص می شوند.

کاسبان کرونا

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: مشاهدات «اعتماد» از ۷ داروخانه واقع در مناطق شمالی و مرکزی شهر تهران نشان می‌دهد که فروشندگان در این مراکز، نه ‌تنها هیچ‌یک از تعرفه‌های قیمت‌گذاری را رعایت نکرده و با توجیه «خرید قبل» و «خرید جدید» هر قلم از این وسایل یک ‌بار مصرف را با قیمت دلخواه می‌فروشند، بلکه در بسیاری از داروخانه‌ها هم هیچ قلم از این کالاها موجود نیست. بنا بر مشاهدات «اعتماد»، شرایط داروخانه‌های بیمارستانی به مراتب حادتر بوده چون کادر درمانی بیمارستان‌های خصوصی و دولتی به «اعتماد» می‌گویند که تعداد مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها در این روزها، در مقایسه با روزهای قبل و هفته‌های قبل، به مراتب افزایش یافته اما با این حال، کمبود ماسک پزشکی، دستکش یک ‌بار مصرف، ژل ضدعفونی و الکل در داروخانه‌های بیمارستانی هم به دلیل هجوم چند برابری مردم برای خرید و احتکار این اقلام، یک مشکل جدی است و تنها کالای یک بار مصرف موثر در پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا که حالا در داروخانه‌ها موجود است، پد الکلی است که آن هم با قیمت‌های متفاوت ۱۲۵ تا ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی ماسک بهداشتی در کشورمان نایاب شود اما پدیده‌ای که این روزها با آن رو به رو هستیم نایاب شدن ماسک بهداشتی است. تا جایی که گفته می شود ماسک هم مثل داروهای نایاب سر از بازار آزاد و ناصر خسرو در آورده است و این روزها قیمت آن سر به فلک کشیده است. جنس‌های تقلبی و دست چندم آن هم در دست فروشندگان مترو و دستفروشان است اما موضوع حائز اهمیت این است که داروخانه‌ها ماسکی برای فروش ندارند! با اعلام خبر ورود کروناویروس جدید به ایران از سوی وزارت بهداشت در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه، بازار ماسک ملتهب شد. به طوری که گزارش‌های مردمی و پیگیری‌ها از داروخانه‌ها حاکی از این است که نه‌تنها ماسک، بلکه ژل ضدعفونی کننده دست هم در برخی داروخانه‌ها نایاب شده و اگر هم پیدا شود، باید آن را به قیمتی گزاف تهیه کرد؛ به طوری که ماسکی که پیش از این ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شده، حالا در برخی مراکز حتی تا ۳۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

کرونا، تعطیلی و کسب و کارها

روزنامه ابتکار در گزارشی آورد: در روزی که گذشت کروناویروس جدید باز هم با خبر تکذیبِ تکذیبیه ابتلای شهردار منطقه ۱۳ شهر تهران یعنی به عبارتی صحت مبتلا بودن او به این بیماری، معاشرت اعضای شورای شهر تهران با او، تعطیلی شورا که بعد با این خبر که «تعداد اعضای شورا برای تشکیل جلسه به حد نصاب نرسیده» از سوی علی عطا، عضو این شورا تکمیل شد، تعطیلی گسترده مراکز آموزشی از مدارس و دانشگاه‌ها تا حوزه‌های علمیه در قم و استان مرکزی، شناسایی ۲ مسافر ایرانی در امارت، صف طولانی مردم در داروخانه‌ها، گران‫فروشی ماسک و کمبود آن علی‫رغم اطمینان بخشی مسئولان وزارت بهداشت برای توزیع ماسک در داروخانه‌ها، اعلام توزیع رسمی ماسک رایگان به مردم، افزایش مراجعه غیرضروری مردم به مراکز بهداشتی و درمانی، حذف ثبت اثر انگشت از سیستم حضور و غیاب ادارات و دایر بودن مدارس و بوفه‌هایش در تهران و رسیدن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ به ۲۸ نفر قطعی و ۵ نفر فوتی در راس خبرها قرار گرفت. مدارس که روز شنبه به دلیل شمارش آرا و البته هراس از کرونا تعطیل شدند، برای روز یکشنبه با صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش دوباره دایر شدند.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم علی ولی اللهی می نویسد: امروز دو بازی فوتبال در لیگ برتر و دسته یک فوتبال برگزار می‌شود. یکی سپاهان و پرسپولیس در اصفهان و دیگری رایکا و سپیدرود در شهر بابل. تفاوت این دو بازی در این است که بازی سپاهان و پرسپولیس به دلیل شیوع ویروس کرونا بدون تماشاگر برگزار خواهد شد و دیگری نه تنها لغو نشده و بدون تماشاگر نیست، بلکه طی اخبار رسیده قرار است برای عموم رایگان باشد! حال سوال اصلی این است که آیا الگوی مشخصی برای مواجهه با وضعیت شیوع ویروس لااقل در حوزه ورزش وجود دارد یا خیر؟ شکی در این نیست که ویروس کرونا خطرناک است و با اینکه شاید دقیقا ندانیم که زنجیره انتقالش در کشور چگونه است اما می‌توان با قطعیت گفت هرچه تجمعات کمتر باشد، خطرات کمتری شهروندان را تهدید می‌کند. حال که به دلیل پراکندگی شیوع این بیماری در نقاط مختلف کشور فعلا مساله قرنطینه منتفی است، می‌توان با مدیریت تجمعات به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کرد. کما اینکه فعلا و تا اطلاع ثانوی سینماها و تئاترها و مکان‌هایی از این دست تعطیل شده‌اند و باید ورزشگاه‌ها نیز به این لیست اضافه شوند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: ویروس کرونا حتی اگر منجر به فوت مبتلایان نشود، دست‌کم زندگی آنها را از روند طبیعی خارج می‌کند. ابعاد انسانی موضوع، به خصوص باید در سیاست اطلاع‌رسانی دولت مورد توجه قرار گیرد تا بر اضطراب مردم افزوده نشود. اما کرونا، یک مساله تک‌بعدی نیست و می‌تواند جنبه‌های دیگر زندگی مردم، از جمله کسب‌وکار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از این رو شناسایی آسیب‌های اقتصادی در این راه، برای حفظ بهداشت عمومی نیز ضروری است. حتی در منشأ کرونا در ایران نیز ردپای فاکتورهای اقتصادی دیده می‌شود؛ چراکه قم علاوه بر نقش مذهبی، چهار راه ترانزیتی کشور نیز هست و در احاطه استان‌های مهم صنعتی تهران، مرکزی و اصفهان قرار دارد. اکنون نیز مهم‌ترین چالشی که دولت و کشور با آن مواجه است، کمبود و گرانی لوازم پزشکی حیاتی است.

کرونا و مسئولیت حاکمیت

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم علی نجفی توانا حقوق دان و استاد دانشگاه آورد: متاسفانه درخصوص پدیده کرونا نیز همانند بسیاری از موارد ما از یکطرف با عدمبیان حقایق و فقدان شفافیت و از طرفی با سوءمدیریت درخصوص تهیه امکانات پیشگیرانه یا سازوکارهای مبارزه با این بیماری جدید مواجه بودهایم. با اینکه چند روزی از ماجرای فاش شدن وجود بیماران مبتلا به کرونا می گذرد حتی در بحث تعداد بیماران و قربانیان این بیماری شفافیت کامل وجود ندارد. در تطبیق با قوانین موضوعی کشور همانطوری که ما از مردم توقع رعایت نظم و قانون را داریم از مدیران کشور در هر سطحی که باشند این توقع وجود دارد که نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اهتمام ورزند. اگر با این سهلانگاری و تسامح برخورد نشود، اگر مسئولان در بخش های مختلف اعم از حملونقل، بهداشت و درمان یا سایر مسئولان که امر پیشگیری و سلامت مردم و حتی اطلاعرسانی به عهده آنان است تعلل کرده باشند باید به مردم معرفی شوند و مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند. آنچه مسلم است مسئولیت ابتلا به بیماری و قربانی شدن عدهای از مردم از باب تسبیب متوجه آن بخش مدیرانی است که در اجرای وظایف خود از اطلاعرسانی تا پیشگیری، از پیشگیری تا درمان تعلل ورزیدند.

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به قلم صادق زیبا کلام آورد: به نظر می‌رسد نگرانی و ترس‌های پی‌درپی حوادث و رویدادهای اجتماعی اخیر بر روحیه بسیاری از هموطنان تاثیر منفی گذاشته است. حتی اگر آنچه در اخبار شایعه می‌شود، کذب باشد یعنی عاری از هرگونه حقیقتی باشد نفس به راه افتادن این‌گونه شایعات در جامعه نگران‌کننده است چه برسد که درصدی از آن مقرون به حقیقت یا به تعبیری نزدیک به حقیقت باشد. در اخبار گفته می‌شود شماری از مردم تهران معترض‌اند که چرا بیمارانی که احتمالا به ویروس کرونا دچار شده‌اند را برای قرنطینه یا مداوا به تهران می‌آورند! گفته می‌شود برخی از اهالی ماسال به دلیل شیوع کروناویروس به مقامات اجازه ندادند بیمارستانی برای مبتلایان اختصاص دهند! گفته شده هجوم برای ماسک باعث افزایش قیمت سرسام‌آور آن شده و در برخی از شهرستان‌ها اساسا ماسک پیدا نمی‌شود! حتی اگر این اخبار کذب مطلق باشند اما نفس اینکه چنین شایعاتی به راه می‌افتد پیش از آنکه برای شیوع کرونا نگران باشیم باید برای شیوع این‌گونه رفتارهای اجتماعی نگران باشیم.

تداوم سفر هوایی کرونا از چین - وزیر راه تکذیب کرد!

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورد: بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس یک ایرلاین داخلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ویروس کرونا از طریق مرزهای هوایی وارد ایران شده است. وی با انتقاد به سازمان هواپیمایی کشوری در تداوم پروازها به چین به‌رغم هشدارهای دولت گفت: منفعت طلبی و سهل انگاری در توقف پروازهای چین در ورود ویروس کرونا به کشور بی‌تاثیر نبوده و پروازها همچنان به چین ادامه دارد و قیمت بلیت آن هم افزایش دو برابری داشته است. عضو کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه به تداوم پروازها به چین اشاره کرد و افزود: ویروس کرونا از طریق راه هوایی به کشور وارد شده است، وزارت مسکن، راه و شهرسازی ابلاغیه‌ای که از سوی دفتر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر توقف پروازهای به چین و برعکس صادر شده بود را جدی نگرفته و نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند و باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. اینکه به‌دلیل خاص و کاهش زیان مالی هنوز هم از توقف پروازها خودداری می‌کند باعث بروز بحران کرونا شده است. جوسازی است سخنان پارسایی با واکنش محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روبه‌رو شده که ادعا می‌کند پروازهای چین عامل ورود کرونا به ایران نیست و در حال حاضر تمام پروازها متوقف شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی نوشت: هنوز کشور ترکیه اقدامی مبنی بر تعلیق پروازها از/به ایران نداشته است. البته مسافران هوایی که از ایران به ترکیه می‌روند در فرودگاه قبل از چک گذرنامه تحت بررسی‌های پزشکی قرار می‌گیرند و اگر مشکوک به بیماری کرونا باشند از ورود آنها به این کشور ممانعت می‌شود. موارد کنسلی بلیت هواپیما برای ایام نوروز را داشتیم و افرادی درخواست ابطال بلیت خریداری شده خود را دارند. در حال حاضر برنامه پروازی باز است و فروش بلیت برای ایام نوروز انجام می‌شود. تاکنون به جز عراق و کویت هیچ کشوری درخواست تعلیق پروازهای ایران را نداشته‌ است.

همه با هم علیه کرونا

روزنامه ایران دز گزارشی می نویسد: انتشار اخبار مبتلایان و بیماران مشکوک به ویروس جدید کرونا در چند روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای را به‌همراه داشته است برخی افراد ضمن ابراز نگرانی معتقدند باید هرچه سریع‌تر اقدامات پیشگیرانه و اورژانسی را برای مقابله با ویروس کرونا در پیش بگیرند. در همین زمینه اگرچه وزارت بهداشت دستورالعمل‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را به شیوه‌های مختلف و از جمله به شکل ترسیم اینفوگرافی به مردم اطلاع‌رسانی کرده است اما با این حال برخی کارشناسان معتقدند مردم باید دست‌به‌دست هم دهند تا بتوانیم با این بیماری بدرستی مقابله کنیم به این مفهوم که مبارزه با ویروس جدید یک مشارکت همگانی را می‌طلبد. به همین بهانه «ایران» پیشنهاد تشکیل کمپین مقابله با کرونا با هدف همبستگی اجتماعی و عبور از این بحران را می‌دهد، امید است با پیوستن و همیاری اقشار مختلف جامعه در این کمپین بتوان آسیب‌های جسمی و روحی این بیماری را به حداقل رساند.

رسانه‌های اصولگرایان

خطر کرونا و وزارت بهداشت

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: سرانجام کرونا ویروس به ایران نیز رسید. چهارشنبه شب هفته گذشته (۳۰ بهمن) بود که کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در صفحه شخصی‌اش در توئیتر از فوت دو نفر در استان قم به دلیل ابتلا به کرونا ویروس خبر داد. خبر شوکه‌کننده بود، چراکه به گفته مسئولان، پروازها به چین و بلعکس که منشأ ویروس بود لغو شده بودند، علاوه‌بر این تدابیری برای کنترل رفت و آمدها در مرزها در نظر گرفته شده بودند با این حال کرونا به قلب ایران رسید و در کوتاه مدت دو مبتلا منجر به فوت بر جای گذاشت. نحوه ورود پر ابهام کرونا به ایران موضوع مهمی است که در جای خود قابل بررسی و مطالبه از مسئولان وزارت بهداشت است. در واقع همانطور که تاکنون مورد تاکید قرار گرفته است، کرونا ویروس جدید اگر چه سرعت انتشار بالایی دارد اما به طور مثال در مقایسه با آنفلوانزای فصلی قدرت بیماری زایی و کشندگی کمتری دارد. از دیگر سو از زمان شناسایی کرونا ویروس در چین تاکنون رسانه‌ها بیشتر به تعداد مبتلایان و آمار مرگ و میراشاره کرده‌اند و کمتر به آمار موارد بهبود یافته پرداخته‌اند.

روزنامه جوان در گزارشی در همین خصوص آورد: ساعت ۱۳ این روزها به یکی از ساعات مهم در زندگی مردم ایران تبدیل شده است چراکه به گفته وزیر بهداشت هر روز بناست تا در این ساعت آمار جدید ابتلا به ویروس کرونا به مردم اعلام شود. تاکنون ۲۸ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که اغلب در شهر قم ساکن هستند یا سفر به قم داشته‌اند که از این تعداد پنج نفر جانشان را از دست داده‌اند. بنا به تأکید وزیر بهداشت میزان کشندگی کرونا به مراتب کمتر از ویروس آنفلوآنزاست. با وجود این تمام بخش‌های کشور در حال آماده باش هستند و تمهیدات لازم برای مقابله با این ویروس در نظر گرفته شده است. بر همین اساس ۱۷۰بیمارستان در کشور ارائه دهنده خدمت به مبتلایان کروناویروس هستند و شش آزمایشگاه تخصصی هم برای آزمایشات تشخیص این ویروس در نظر گرفته شده که شهرداری تهران هم برای مقابله با این ویروس دستورالعمل‌هایی را برای ضدعفونی اماکن عمومی اندیشیده است.

روزنامه وطن امروز نیز می نویسد: با توجه به اینکه اولین قربانیان کرونا در ایران هفته گذشته بوده و ۲ هفته برای بروز علائم کرونا طول می‌کشد می‌توان گفت در بازه زمانی ۲۸ روز در ایران آمار ۲۸ مبتلای ثبت شده رقم زیادی به نظر نمی‌آید. قطعا برای مقابله باید مراقب بود و به توصیه‌های بهداشتی عمل کرد اما ترس و وحشت و اضطراب در این زمینه نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند، بلکه بر مشکلات می‌افزاید. برای اینکه این ویروس کنترل شود، باید به اطلاعیه‌های رسمی عمل کرد و نباید دچار ویروس شایعه و اخبار کذب رسانه‌های مغرض شد. وزیر بهداشت دیروز در این باره گفت: نباید به شایعات توجه کرد. بررسی‌های بیشتر روی موارد مشکوک در حال انجام است. کرونا به‌رغم وحشتی که نسبت به آن شکل گرفته است، ‌ ویروسی به مراتب کم تهاجم‌تر از آنفلوآنزای H۱N۱ است. کشندگی و بیماری‌زایی آنفلوآنزای H۱N۱ به مراتب از ویروس کرونا بیشتر بود که خوشبختانه توانستیم بخوبی آن را مهار کنیم.

خبرگزاری فارس در گفت و گو با نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران آورد: مرکز اصلی ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران بیمارستان شهدای یافت‌آباد است که بخش عمده این بیمارستان را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در مراحل بعدی بخشی از بیمارستان رسول اکرم (ص) و نیز بخشی از بیمارستان فیروزآبادی را به این موضوع اختصاص دهیم؛ ضمن اینکه در خانه‌های بهداشت تحت پوشش این دانشگاه نیز موضوع آموزش به مردم مورد توجه قرار داده شده است.

پایگاه خبری تابناک در گزارشی نوشت: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، تا ظهر شنبه سوم اسفندماه ۲۸ تن از هموطنانمان به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند که متاسفانه از این جمع ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آماری که به موازاتشان موج بزرگی از شایعات در جامعه شکل گرفته و افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. شایعاتی نکران کننده که از جمله تبعاتشان کمبود ماسک و محلول‌های ضدعفونی است. این در حالی است که دکتر محمد مهدی گویا،  رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید «مردم عادی نیازی به ماسک ندارند» و می افزاید: ماسک برای پزشک و بیمار است و مردم عادی نیازی به ماسک ندارند ولی چون مردم می‌خواهند از ماسک استفاده کنند، ترتیبی دادیم که مردم دسترسی راحتی به ماسک داشته باشند. توصیه اولیه ما استفاده از ماسک نیست بلکه شست‌وشوی دست و صورت است.

کرونا علیه فرهنگ و دانشگاه

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا برخی محافل فرهنگی و هنری برنامه‌های خود را لغو کردند. انتظار می‌رود در روزهای آتی این ویروس تاثیر خود را بر سالن‌های سینما و تئاتر بگذارد. در اولین واکنش‌ها در محافل فرهنگی محفل اتفاق ترانه که قرار بود روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد به خاطر تجمع بالای انسانی لغو شد. از سویی دیگر از روز گذشته چند نمایشگاه استانی در کشور در شرف برگزاری است. اتفاقی که می‌تواند با توجه گسترش این ویروس محلی برای گسترش بیشتر آن باشد. با این حال قادر آشنا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده است تا این لحظه هشداری به جهت لغو نمایشگاه‌های استانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دریافت نکرده‌ایم، اما اگر دستور بدهند قطعاً برای مقابله، این کار را انجام می‌دهیم. برای نمایشگاه زاهدان هشداری دریافت نشده اما چنانچه موضوعی باشد، همراهی خواهیم کرد. آشنا در پاسخ به این سؤال که وزارت بهداشت ساعتی پیش تمام تجمعات را در سراسر کشور لغو کرده است، ‌ گفت: ابلاغ هنوز به دست ما نرسیده اما در پی تحقق این مسأله، در وزارت ارشاد جلسه‌ای تشکیل خواهد شد تا پیرامون این مسأله تصمیم‌گیری کنیم. ۳ اسفند آغاز نمایشگاه کتاب استانی زاهدان بود و قرار است ۵‌اسفند نمایشگاه استانی کتاب در قزوین و ۱۱‌اسفند در ارومیه نمایشگاه دیگری برگزار شود که در آخرین لحظات تنظیم گزارش، لغو شد.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی می آورد: روز گذشته ستاد شورای سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با هدف بررسی راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و اقدامات موثر در مقابله با آن در ستاد وزارت علوم و دانشگاه‌ها تشکیل شد. مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان درباره مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه وزارت علوم برای کنترل کرونا ویروس در دانشگاه‌های کشور گفت: در همین زمینه جلسه‌ای با حضور مسئولان و شخص وزیر علوم برگزار کردیم. در این جلسات اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از ابتلای دانشجویان به این ویروس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانیم دستورالعمل جدی‌تری در این زمینه تهیه و به دانشگاه‌های کشور ابلاغ کنیم. اگرچه دانشگاه‌های قم در هفته جاری تعطیل اعلام شده و براساس اعلام معاون وزیر علوم، غیبت دانشجویان قمی که نزد خانواده‌های خود رفته‌اند، تا اطلاع ثانوی موجه است، اما غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده وزارت بهداشت، تعطیلی کلاس‌های درس را در پیشگیری از سرایت ویروس کرونا مفید و موثر نمی‌داند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان امور دانشجویان قم شهرداری تهران سازمان هواپیمایی کشوری مرکزی چین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیمارستان شهدای یافت آباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان امور دانشجویان قم شهرداری تهران سازمان هواپیمایی کشوری مرکزی چین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیمارستان شهدای یافت آباد سعید نمکی ویروس کرونا سازمان امور دانشجویان قم شهرداری تهران سازمان هواپیمایی کشوری مرکزی چین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیمارستان شهدای یافت آباد برای مقابله داروخانه ها ابتلا به ویروس ویروس کرونا گزارشی نوشت بیمارستان ها وزارت بهداشت وزیر بهداشت داشته باشند کرونا ویروس ویروس جدید دانشگاه ها روز گذشته وزیر علوم رسانه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» آخر هفته آینده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.   به گزارش ایسنا، «جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.   این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.   جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.   براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.   آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.   سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.   به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.   این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.   این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.   «اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.   به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.   با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.   در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟