Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ در گفتگو با تکین حمزه لو دبیر جایزه لیلی از شبکه رادیویی گفت وگو پخش شد.

حمزه‌لو در این‌برنامه در پاسخ به این سوال که جایزه ادبی لیلی بر چه اساسی برگزار شد، گفت: سال گذشته انجمن نویسندگان عامه پسند را ایجاد کردیم. تا پیش از آن، چنین‌بانکی در کشور موجود نبود و بعد تصمیم گرفتیم همچون سایر کشورها، جایزه‌ای به این‌منظور در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرفروش و پرطرفدارترین کتب، متعلق به ژانر عاشقانه است. سال اول جایزه لیلی هم که به این‌گونه ادبی ربط دارد، کم‌وکاستی‌هایی دارد که امیدواریم در سال‌های بعد رفع شود.

وی درباره اولین دوره جایزه لیلی گفت: نزدیک به ۲۵۰ اثر به دبیرخانه جایزه رسید که همگی در سال ۹۷ تولید شده بودند. سطح کیفی آثار دریافتی، شامل طیف ضعیف، متوسط و خوب توصیف بود که در مرحله داوری تنها ۲۰ کتاب به بخش بعدی راه یافته و در مرحله نیمه‌نهایی ۱۰ کتاب و در مرحله نهایی نیز یک کتاب در بخش حرفه‌ای و کتابی دیگر در بخش نوقلم و کتاب سوم نیز به انتخاب مخاطبان مورد تقدیر قرار گرفت.

دبیر جایزه لیلی در ادامه گفت: با تقبیح و تقدیر نمی‌توان کاری برای ژانر عامه‌پسند و عاشقانه انجام داد. وقتی ما این‌ژانر را به رسمیت نشناسیم، برای نواقص و کاستی‌های آن کاری از پیش نمی‌بریم. این‌حوزه مانند سایر سطوح ادبی دارای نقصان‌هایی است. این ژانر پرفروش و پرطرفدار است و بهتر است به رسمیت شناخته شود تا نویسنده‌ها معیاری برای نوشتن اصولی و درست در اختیار داشته باشند. کاستی‌ها باید در سطح ادبیات عامه‌پسند رفع شود و این‌وظیفه را بر عهده ادبیات ژانرِ سنگین نگذارند.

حمزه‌لو گفت: در هر کشوری مردم در کنار دریا و مترو و... کتاب می‌خوانند و مسلما این کتب جدی و فلسفی نیست بلکه رمان‌های پر کشش و ماجرای هیجان‌انگیزی هستند. ژانر عامه‌پسند متفاوت با کتب عوام‌پسند دانست است. کتب پرفروش اغلب متعلق به ژانر عامه‌پسند است. عده‌ای نیز به آن، ژانرهای محبوب مردم یا پر فروش می‌گویند و در حقیقت واژه عامه، طیف مختلفی از مردم را در بر می‌گیرد. آنچه منتقدان به‌عنوان ضعف از ژانر عامه پسند بر آن تکیه دارند، متعلق به کتب دهه ۶۰ است و این افراد مصداقی از ادبیات امروز در ذهن ندارند. من ناشر هستم و ضمن بررسی کتب، اثر انگشت نویسنده‌های خلاق و باهوش را در این داستان‌ها می‌بینم که اصلا قابل مقایسه با ادبیات دهه ۶۰ نیست.

کد خبر 4860022 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیو گفتگو ادبیات ایران ادبیات داستانی رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی ادبیات انقلاب اسلامی ایران ترجمه مد و لباس سردار سلیمانی گردشگری نقد کتاب ادبیات جهان معرفی کتاب میراث فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایزه لیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره نوشت: دولت ترینیداد و توباگو امروز اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.

این کشور حوزه دریای کارائیب با تاکید بر اینکه این اقدام را در راستای اهداف صلح پایدار انجام داده، در بیانیه ای آورده است: به رسمیت شناختن فلسطین یک امر اخلاقی و عادلانه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: به رسمیت شناختن کشور فلسطین بیانگر خواسته های مشروع مردم فلسطین و حمایت از آن است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفته بود: بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قرار است تا پایان ماه مه، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

کد خبر 6095728 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • نهادهای بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه را ادامه دهند
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • وقتی «علی خاوری» ابراهیم هادی زمانه شد
  • گیتی‌پسند میزبان ماراتن نایب‌قهرمانی
  • گیتی‌پسند میزبان ماراتن نائب‌قهرمانی
  • حفظ حقوق عمومی با سلام و صلوات نمی‌شود/ دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
  • ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • درام و فانتزی ژانر فیلم‌های هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند