Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکنون که دشمنان با استفاده از حیله‌ها و سناریوهای متعددی مثل اِعمال تحریم‌ها قصد دارد معیشت ما را با چالش مواجه کند،‌ امام باقر علیه‌السلام راهکاری در قبال این دشمنی‌ها ارائه می‌دهند. ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۴ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اعتقاد به مهدویت از اساسی‌ترین اعتقادات شیعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به باور شیعیان، عدم ایمان به مهدویت مساوی با انکار تمام رسالت انبیاء و ولایت ائمه(ع)‌ است. از این جهت در گام اول، ایمان به امام غائب و در گام بعد، مطالعه و تفکر درباره ملحقات آن مثل آخرالزمان و ظهور مورد تأکید آیات و روایات است. هرچند عموم شیعیان نسبت به امام عصر(عج) اعتقاد راسخ یافته‌اند و با همین تفکر مقابل استکبار جهانی ایستادگی به خرج داده‌اند،‌ اما در گام دوم که همان تفکر و تدبر درباره آخرالزمان و ظهور است،‌ جامعه نخبگانی ورود جدی نداشته‌اند.

در این بین دشمنان از طریق رسانه به ویژه هالیوود با تحریف مفاهیم آخرالزمانی، سعی کردند دوران آخرالزمان را دوره‌ای کاملاً تیره و تار و اوج ناامیدی بشریت معرفی کنند،‌ این در حالی است که از نگاه آموزه‌های قرآنی و روایی، آخرالزمان مقطع جریان عالی‌ترین تربیت‌های بشری است که طی آن، پاک‌طینتان با عبور از آتش فتنه‌های سخت، تزکیه شده و مسیر خود را برای زمینه‌سازی امر ظهور ادامه می‌دهند؛ البته در این بین هستند افراد یا اقوامی که از این آزمون‌های سخت الهی سرافراز بیرون نمی‌آیند و از دین خدا رویگردان می‌شوند.

در هر صورت از آنجایی که جامعه بشری به ناچار باید وارد فضای آخرالزمان شود و خود را مهیای ظهور منجی بشریت کند، داشتن تبیین‌های رفتاری متناسب با دوران آخرالزمان ضروری می‌نماید؛ از این جهت هر یک از اهل‌بیت وحی تبیین‌های رفتاری متعددی به شیعیان خویش ارائه کرده‌اند و یا خبر از وقایعی داده‌اند که بشریت در آینده با آن مواجه می‌شود.

امام محمدباقر علیه‌السلام با توجه به نگاه آینده‌نگرایانه خویش نیز همچون سایر ائمه علیهم‌السلام به تبیین اندیشه مهدویت می‌پرداختند. ضمن آنکه در دوره امامت حضرت، اندیشه‌هایی انحرافی در زمینه مدعیان دروغین مهدویت همچون کیسانیه وجود داشت.

در یکی از این روایات می‌خوانیم:‌ برید بن معاویة العجلىّ از امام باقر علیه‌السلام نقل مى‌‏کند در معنى کلام خداى تعالى که مى‏‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى مؤمنین صبر داشته باشید و صابر باشید و نگهبان مرز خود باشید و تقوای الهی پیش گیرید». آن حضرت فرمود: «یعنى بر انجام واجبات الهى صبرداشته باشید؛ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏ و در برابر دشمن صبر پیشه کنید؛ وَ صابِرُوا عَدُوَّکُمْ‏ و رابطه خود را با امام منتظرتان برقرار بدارید؛‌ وَ رابِطُوا إِمَامَکُمُ الْمُنْتَظَرَ».

الف) فضای کلی این روایت مربوط به دوران آخرالزمان است، دورانی که فتنه‌های الهی به اوج خود می‌رسد و خلایق به ویژه مؤمنان در بوته آزمایش قرار می‌گیرند تا سره از ناسره مشخص شود. یکی از تبیین‌های رفتاری امام محمد باقر(ع) اینچنین است که در  این دوران نسبت به ادای واجبات الهی صبر پیشه کنید چه اینکه اکنون مشاهده می‌کنیم دشمنان تمام توان خویش جهت تضعیف حدود الله را به کار گرفتند تا مردم را نسبت به فرائض الهی سست کنند.

ب) یکی از نکات مهم دیگری که امام محمد باقر علیه‌السلام اشاره کردند،‌ صبر در قبال عداوت دشمنان است؛ همچنان که اکنون با استفاده از حیله‌ها و سناریوهای متعددی مثل اِعمال تحریم‌ها قصد دارد معیشت ما را با چالش مواجه کند مانند آنچه که در شعب ابی‌طالب در قبال پیامبر (ص) و گروهی از مسلمانان به وقوع پیوست. در چنین شرایطی  عدم خودباختگی در قبال دشمنان و حفظ ساختارهای انقلابی و دینی از مهم‌ترین درس‌های این صحنه سخت است.

ج) استحکام رابطه با امام عصر (عج) در شرایط سخت آخرالزمان، آخرین توصیه امام باقر علیه‌السلام به شیعیان خویش است. در واقع کسی که با امام عصر مرابطه داشته باشد و قلب خویش را با محبت ایشان و انتظار ایشان جلا دهد، هم بر ادای واجبات الهی و هم بر عداوت دشمنان، صبر پیشه می‌کند؛ چرا که شخص منتظر، همواره نسبت به آینده، امیدی واقع‌گرایانه دارد و وعده‌های خداوند مبنی بر نصرت و یاری مؤمنان را قلباً پذیرفته است.

اصلی‌ترین مسئله شیعه در عرفه معرفت به امام عصر است / ارتباطی بین حج با مقاطع آخرالزمان برقرار استعبرتی آخرالزمانی از داستان نوح نبی

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط امام محمد باقر (ع) امام زمان (عج)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام محمد باقر ع امام زمان عج امام محمد باقر ع امام زمان عج باقر علیه السلام امام باقر امام عصر باقر ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۵۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع شامگاه جمعه در مراسم یادبود حافظان محراب و منبر قوچان هم‌زمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه الاسلام در بقعه آقانجفی قوچانی اظهار کرد: قرار گرفتن جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر از ابتدای تاریخ بشریت تاکنون وجود داشته است و پیروزی انقلاب اسلامی این رویارویی را بیشتر آشکار کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش‌ها صورت گرفت تا این انقلاب و تئوری تمدن نوین اسلامی متوقف شود، گفت: بلافاصله پس از پیروزی، تمام ظالمان و مستکبران عالم به حمایت از صدام جمع شدند و جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و جریان دفاع مقدس برای این بود که انقلاب اسلامی توسعه پیدا نکرده و به اهدافش نرسد.

وی با یادآوری این موضوع که وقتی جریان باطل به اهداف خود نرسید تهاجم فرهنگی، ناتوانی فرهنگی و قتل‌عام فرهنگی را به وجود آورد، تصریح کرد: این انقلاب با رهبری‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسیر خود در تحقق اهداف و آرمان‌هایش ادامه می‌دهد.

مهدوی ارفع تحقق وحدت امت اسلامی برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله با استکبار را یکی از اهداف مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد محور مقاومت در میان کشورهای اسلامی وظیفه و تکلیفی بوده که از ابتدای خلقت همه انبیای الهی به دنبال آن بودند یعنی خط مبارزه دائمی و خستگی‌ناپذیر انجام شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه در چله دوم انقلاب باید منشور ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار دهیم هم در خودسازی هم تمدن سازی و…، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای منبر به تبیین ارزش‌های و آرمان‌های اسلام پرداخته شود و زمینه رهبری مردم را به سمت انجام‌وظیفه سوق داد.

وی پایگاه مسجد را محور همه فعالیت‌ها خواند که مردم پشتوانه این حرکت هستند و تصریح کرد: توجه به مسجد، محراب و منبر راه حرکت به سمت تحقق ارزش‌های و آرمان‌های اسلام بوده و باید هسته‌های مقاومت فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی در مسجد شکل بگیرد تا اسلام جهانی شود.

مهدوی ارفع هدایتگری، تحقق حاکمیت الهی و هدایت مردم به سمت سعادت و کمال را هدف بعثت انبیا برشمرد و بیان کرد: فلسفه پیامبران الهی این بود که مردم عبودیت و بندگی خداوند را داشته باشند و از طاغوت، کفر، بی‌دینی و الحاد پرهیز کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در طول ۳۴ سال امامت خود همواره در مسیر مبارزه با طاغوت و طاغوتیان حرکت کردند، افزود: امام صادق (ع) به دنبال پیاده‌سازی حاکمیت مطلق الهی بر اساس سیره تمدن سازی اهل‌بیت علیهم‌السلام بودند و در این مسیر منظومه فکری و عملی و اجتماعی اسلام را تدوین کردند.

وی با بیان این مطلب که در طول حیات امام صادق (ع) بیش از ۴ هزار نفر شاگردی ایشان را کردند، گفت: امام صادق (ع) در اقدامی راهبردی به بیان احکام فقهی و زندگی به همراه سبک حیات طیبه پرداخته و با بیش از ۳۵ هزار حدیث فقهی به تبیین حاکمیت الهی در عرصه فردی و اجتماعی پرداختند.

مهدوی ارفع تأکید کرد: امام صادق علیه اسلام با تربیت شاگردان شبکه‌ای از مروجان و مبلغان دین اسلام و تفکر شیعی ایجاد کردند که هم زمینه ارتباط شیعیان با مردم فراهم شد هم تشکیلات و سازمانی برای ائمه بعدی به وجود آمد.

کد خبر 6096117

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • مسئول کمیته نیروهای مسلح ستاد بزرگداشت امام خمینی(س): دشمنان امام را نقدهای غیرمنصفانه می‌کنند/ توصیه ما این است که به مناطق محروم بیشتر توجه شود
  • تور‌های گردشگری غیرمجاز در انتظار برخورد قانونی
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند
  • بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه
  • امامت سیاسی دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است