Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@01:39:18 GMT

دوپینگ و عوارض گریبانگیر آن در ورزش‌های همگانی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۳۶۱۹

به گزارش ایلنا، افسر ارشد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در مجله علمی و خبری «روزنه» رادیو گفت‌وگو درباره دوپینگ گفت: دوپینگ فقط گریبانگیر ورزش قهرمانی نیست به عبارتی دوپینگ عمدتا در ورزش‌های رقابتی و قهرمانی دیده می‌شود ولی متاسفانه در ورزش همگانی و آنچه که امروزه عموم جامعه برای تناسب اندام و ... به دنبال آن می‌روند نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: متاسفانه دوپینگ بخش عمده‌ای از افرادی که به صرف سلامت می‌خواهند به ورزش مبادرت کنند را درگیر می‌کند و عوارض جانبی قطعا گریبانگیر آنها می‌شود.

اردیبهشت در تعریف دوپینگ، عنوان کرد: وقوع یک یا چند مورد از موارد تخلف از قوانین و مقررات دوپینگ که اصطلاحا به آن مقررات ده‌گانه می‌گویند. یکی از این مقررات وجود یک نوع ماده ممنوعه در ورزشکار است. تلاش برای استفاده از یک ماده ممنوعه برای یک ورزشکار حرفه‌ای جزو موارد دوپینگ است حتی قصور در اعلام اطلاعات لازم، مالکیت هر گونه ماده ممنوعه و ... نیز جرو دوپینگ محسوب می‌شوند.

رییس کمیته پزشکی فدراسیون دو و میدانی در رادیو گفت‌وگو دوپینگ را به دو دسته داروها و روش‌ها تقسیم‌بندی کرد و در این زمینه تشریح کرد: روش‌ها دستکاری‌های فیزیکی و شیمیایی نمونه دوپینگ است و در واقع استفاده از مواد حاصل از فراورده‌های خونی است. مواد و داروهایی هم داریم که مورد سو استفاده قرار می‌گیرند بخشی از آنها در مسابقات مدنظر است که تست ورزشکاران را مثبت می‌کند و یک بخشی دیگر از آنها در وضعیت‌های خارج از مسابقه نیز تست ورزشکاران را مثبت می‌کند.

او ادامه داد: این بخش مهمتر است چون این بخش است که در ورزش همگانی نیز توسط ورزشکاران مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. شایع‌ترین آن داروهای استروئیدی است که در جامعه به عنوان داروهای دوپینگی شیوع پیدا کرده است.

اردیبهشت معتقد است که عوارض داروهای دوپینگی به نوع دارویی که مورد سو استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد.

او در پایان بیان کرد: طبق قانون مسئولیت ورود هر گونه ماده ممنوعه به بدن ورزشکار با خود اوست، یعنی ورزشکار به عنوان ورزشکار حرفه‌ای و کسی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند الزام دارد که اطلاعات لازم را خودش کسب کند هر چند که فدارسیون‌های ورزشی و کمیته‌های پزشکی آنها و همچنین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اقدامات وسیعی را در این زمینه انجام می‌دهند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ماده ممنوعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۳۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیماری های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است

به گزارش خبرنگار مهر، ودود اسحق زاده صبح سه شنبه در نشست ساماندهی ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در اردبیل اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدی در جامعه رشد بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون و چاقی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه ورزش همگانی میان اقشار مختلف در جلوگیری از آن نقش دارد، خاطرنشان کرد: به منظور گسترش سلامتی، نشاط و شادابی جسم به دنبال ایجاد بسترهای مناسب ورزشی در محلات و بوستان ها با تقویت ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هستیم.

رییس هیات ورزش های همگانی استان اردبیل متولی بسترسازی ورزش همگانی را شهرداری اعلام کرد و گفت: در کنار شهرداری تامین مربی ایستگاه ها با هیات ورزش های همگانی است که تلاش می کنیم تا با انتخاب مربیان در این ایستگاه ها نشاط و شادابی را به بوستان ها بیاوریم.

وی اهداف ورزش های همگانی را یادآور شد و تصریح کرد: حفظ سلامت روحی و جسمی جامعه، ایجاد نشاط عمومی و شادابی جامعه و فراهم کردن فرصت تفریحات سالم برای همه از جمله این اهداف است.

اسحق زاده بیان کرد: به زودی دوره مربیگری ورزش روزانه نیز برگزار خواهد شد و با حضور این مربیان در ایستگاه ها و با انجام صحیح حرکات ورزشی از آسیب دیدگی شرکت کنندگان جلوگیری خواهیم کرد.

کد خبر 6086393

دیگر خبرها

  • ثبت نام جام هواداری تمدید شد
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • دوپینگ ۶ ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در یک‌سال!
  • دوپینگ ۶ ورزشکار پاورلیفتینگ مثبت شد
  • دوپینگ ۶ ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال ۲۰۲۳
  • رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • رشد بیماری های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط
  • نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود