Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@22:15:05 GMT

ابلاغ اولویت‌های انتخاب و خرید کتاب در سال ۱۳۹۹

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۲۵۳۲

ابلاغ اولویت‌های انتخاب و خرید کتاب در سال ۱۳۹۹

آخرین جلسه هیأت انتخاب و خرید کتاب در سال ۱۳۹۸ (جلسه ۶۱۹) با حضور اعضای کارشناس این هیأت و معاون امور فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این جلسه اعضای گروه‌های چهارگانه هیأت (گروه دین، گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، گروه هنر و ادبیات، و گروه کودک و نوجوان) به بررسی کتاب‌های ارسالی جهت تصویب برای خرید پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دکتر محسن جوادی با حضور در این جلسه، ضمن تشکر از تلاش‌های اعضا در بررسی و انتخاب کتاب‌ها، این هیأت را از بخش‌های اصلی معاونت امور فرهنگی دانست که مراجعان بسیاری در طول سال دارد و تدوین سیاست‌های مقتضی با نیازهای زمان را راهگشای برخی از ناهمواری‌های مسیر پیش رو انگاشت.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به میزان منابعی که سال آینده در اختیار دارد، درصدد است بر اتخاذ سیاست‌هایی مشخص‌تر در زمینه خرید کتاب تمرکز کند.

جوادی لزوم اولویت‌بندی موضوعی در فهرست خریدها را مهم‌ترین بُعد این سیاست دانست و بر مولفه‌های زیر به عنوان اولویت‌های اساسی خرید در کنار سایر شاخص‌های برشمرده در آیین‌نامه هیأت انتخاب و خرید کتاب در سال پیش رو تأکید کرد:

1-   حفظ عزت و اقتدار ملی 2‏- گسترش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فردی در جامعه 3‏-توجه به نهاد خانواده و اهمیت آن و حفاظت از این نهاد به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اجتماعی 4‏- عدالت و مبارزه با فساد 5 – ایجاد و افزایش امید و نشاط اجتماعی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این روند می‌تواند به هدفمندتر شدن حمایت‌های وزارتخانه از مصرف‌کنندگان کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها کمک بیشتری کند. در عین حال نیاز به توجه به سفارش‌های اجتماعی در کنار این اولویت‌ها می‌تواند به غنای بیش‌تر و واقعی‌تر ترویج کتابخوانی مدد رساند.

وی همچنین توجه ویژه به کیفیت کتاب‌ها را مکمل بحث اولویت‌های موضوعی مورد تأکید قرار داد و آن را عاملی برای مقابله و مهار جریان‌های فرصت‌طلب در آفت کتاب‌سازی دانست.

در ادامه جلسه، هر یک از اعضا، پیشنهادهایی را در خصوص بهینه‌سازی روند انتخاب، خرید و اهدای کتاب برشمردند.

مهرزاد دانش، مدیرکل چاپ و نشر نیز ظرفیت و بضاعت علمی این هیأت را فراتر از نفس خرید کتاب برای کتابخانه ها برشمرد و اظهار امیدواری کرد که در شناسایی نقاط ضعف و قوت، و چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نشر، بتوان از نظرات کارشناسی اعضای هیات بهره برد. او هدف اصلی از فرایند انتخاب و خرید کتاب را حمایت از مصرف‌کنندگان کتاب و مراجعان کتابخانه‌ها اعلام کرد و اهدای کتاب‌های خریداری‌شده را در گستره وسیعی شامل کتابخانه‌های سراسر کشور (بر اساس سهمیه‌ای که سالانه دراختیار ادارات کل استانی وزارتخانه قرار می‌گیرد)، نهاد کتابخانه‌های عمومی، مساجد، مدارس، ستاد ترویج کتابخوانی، پایتخت کتاب و مناطق دوستدار کتاب، بیمارستان‌ها، سازمان زندان‌ها، مراکز دانشگاهی و حوزوی، روستاها و عشایر، مناطق محروم، مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی، و سایر مجامع کتابخانه‌ای و فرهنگی برشمرد.

همچنین مجید سامی، معاون دفتر امور چاپ و نشر، در ابتدای این نشست، گزارشی از نتایج جلسات برگزارشده در سال 1398 ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، در طول 9 جلسه برگزارشده از ابتدای سال تا مقطع حاضر، 6993 عنوان کتاب بررسی شده است که 2784 عنوان (حدود 40 درصد) جهت خرید به تصویب رسیده‎اند. آمار کتاب‎های خریداری شده به تفکیک عبارتند از:

 گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی: از بین 2512 عنوان ارسالی، 795 عنوان (32 درصد)؛

گروه دین: از بین 940 عنوان ارسال، 461 عنوان (49 درصد)؛

گروه کودک ونوجوان: از بین 1352 عنوان ارسالی، 610 عنوان (45 درصد)؛

گروه هنر و ادبیات از بین2189عنوان ارسالی، 918 عنوان (42درصد).

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتخاب و خرید کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب انتخاب و خرید کتاب امور فرهنگی کتابخانه ها اولویت ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۲۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

محور‌های موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

علاقه‌مندان به شرکت در "ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب" می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند.

آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • اینفوگرافیک/ حاشیه جلسه امروز هیأت دولت
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • سرفصل های درآمدزایی برای پرسپولیس هفته آینده مشخص می شود
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است