Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس اجتماعی خرداد- محمدرضا مشتری: کرونا این مسافر بی دعوت به قول آقای روحانی، اسباب و اثاثیه اش را از پشت دروازه های ایران به وسط زندگی و زیست جمعی ما مردم در اقصی نقاط کشور آورده و گویا قصد ندارد به این راحتی ها  و با دستور و امر و نهی مقامات محترم، بار و بنه جمع کند و از میانه روح و روان و امنیت روانی ما ملت کنار برود، کرونا حقیقتی است که چون پتک بر ما فرود آمده و تعادل ما را مخدوش کرده و در این عدم تعادل و تشویش و اضطرار باز هم ماجرای دو قطبی همیشگی رخ نموده و از سیاست و انتخابات و تحریم و دیگر کشاکش های متداول این بار در قامت کرونا خود نمایی کرده و مشکلات را مضاعف تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خرداد، ویروس کرونا در بیش از 30 کشور دنیا خودنمایی کرده و هر روز هم بر ابعاد و گستره نفوذ آن افزوده می شود، در همه جای دنیا مردم بیمناک و مشوش از تبعات سهمگین این تحفه چینی شده و زندگی طبیعی مردم بسیاری از نقاط جهان تحت الشعاع آن در خوف و رجاست.

اما شاید یگانه کشوری که کرونا در آن علاوه بر یک معضل اجتماعی و سلامتی تبدیل به یک چالش و منازعه و جدل سیاسی با حواشی فراوان شده باشد، ایران است.

در چند روز گذشته به شکل متواتر شاهد اخبار ضد و نقیض و شایعه پراکنی گسترده در فضای مجازی برای اثر گذاری بر افکار عمومی و تخریب اعتماد و اطمینان عمومی مردم به اخبار رسمی و گفته های مسئولان و مدیران ذیربط داخلی بوده ایم. این توهم نیست اگر مسئولان مثلا رئیس پدافند غیر عامل یا حتی رئیس جمهوری از نقشه های دشمنان و تخریب و توطئه آنان می گویند.

نمونه اش مثلا نامه جعلی استعفایی بود که به نقل از وزیر بهداشت خطاب به روحانی نوشته شده و در آن به آمار بالای مبتلایان و کشته های کرونا اشاره و به نقش نهادهای امنیتی در عدم اطلاع رسانی تاکید شده بود. پر واضح است که یک اتاق فکر با هدف گذاری مشخص با این قسم شایعه پراکنی های حرفه ای می خواهد افکار عمومی را مخدوش کند و از این دست شایعه سازی ها فراوان در هفته گذشته و با بالا گرفتن تب کرونا در کشور انجام پذیرفته و نمی تواند بدون غرض و مرض باشد، آنچنان که پمپئو هم در اظهاراتی بی ربط و مغرضانه به دنبال ماهی گیری در این میان بود و پیرامون کرونا در ایران و عملکرد مسئولان ایرانی نسبت به آن اظهار نظر می کند در حالیکه چنین مقوله ای نه به او ربطی دارد و نه اشراف و اطلاعی نسبت به کم و کیف اتفاقات داخلی ما در این زمینه دارد اما در ادامه بازی جنگ روانی براه افتاده او هم قطعه ای از این پازل را در دست می گیرد و به میانه میدان می آید.

این ها را یادآوری کردیم که بگوییم در غرض مندی و خباثت و دشمنی دست های پنهان و ماهی گیری و موج سواری آنان به موازات بروز و ظهور پدیده ای به نام کرونا در ایران نمی توان شک و شبهه داشت اما از یاد نبریم که بخشی از این فرصت سازی برای این مانورهای جنگ روانی به عملکردهای مسئولان و مدیران داخلی ما و نحوه فشل و ناکارآمدانه اطلاع رسانی آنان باز می گردد.

وقتی اولین خبر رسمی ورود کرونا به ایران در ظهرگاه چهارشنبه هفته گذشته انجام می پذیرد و ساعتی بعد خبر مرگ مبتلایان نیز اعلام می شود، طبیعی است که مردم به پرده پوشی و عدم اطلاع رسانی درست شک کنند، به خصوص که در موارد دیگری همچون ماجرای هواپیما یا اتفاقات آبان با پدیده فقدان اطلاع رسانی درست روبرو شده اند، حال آنکه این نکته می تواند برآمده از ضعف در تشخیص و فقدان آمادگی عملیاتی و ناکارآمدی اولیه در مواجهه با پدیده کرونا باشد اما ذهن مشوش مردم با آن پیش زمینه ها بلافاصله به سراغ ماجرای پنهان کاری می رود.

وقتی آمار مرگ و میر کرونا در ایران 15 از 95 مبتلا (تا ظهر دیروز) اعلام می شود در حالیکه رنج جهانی 2 در صد است، مردم اگر هم نخواهند شک می کنند که چرا این میزان درصد بالا در مرگ و میرها وجود دارد و نکند آمار مبتلایان بالاتر است و به ما نمی گویند؟! به خصوص که چند چهره سرشناس همانند حریرچی یا  محمود صادقی یا شهردار منطقه 13 یا تنی چند از روحانیون سرشناس هم نامشان در آمار مبتلایان آمده و چندین مسافری که از ایران به کشورهای خارجی رفته اند، مبتلا به کرونا تشخیص داده شده اند و برای مردم سئوال می شود که آمار مبتلایان چه میزان است که این تعداد چهره مطرح نامشان در میان است، حال آنکه اگر به سخنان دوشنبه شب حریرچی در بخش خبری ویژه شبکه دو رجوع کنیم که از 916 مشکوک به ابتلا گفته بود، می توانیم آمار مرگ و میر را منطقی دریابیم و رقم آن 1.3 درصد است اگر به جای مشکوک کنار نام آنان مبتلا قرار دهیم! یعنی ما یا کیت های آزمایشگاهی و امکانات لازم برای تشخیص را نداریم یا آنکه مسئولان ترجیح می دهند تا قطعی شدن همه چیز آمار مبتلایان مشکوک را رسمی نگویند، که این با توجه به آماری که گفته شد، به جای آرامش بخشی به مردم باعث اعتماد زدایی آنان می شود و نه چیز دیگر!

در دیگر سو اینکه آقای روحانی پشت تریبون آمده و تاکید می کند که از شنبه همه چیز عادی می شود و تعطیلی ها لغو می گردد به جای آنکه به مردم آرامش دهد، امنیت روانی آنان را سلب می کند، چرا که آنان شاهدند که در کانون های کرونا در جهان از چین و کره تا ایتالیا شاهد قرنطینه و کنترل شدید رفت و آمدها هستیم اما در ایران نه فقط چنین تدابیر احتیاطی انجام نمی پذیرد که رئیس دولت در پیک ارائه آمار مبتلایان و فوتی ها و سیل اخبار در این زمینه به یکباره می گوید همه چیز عادی است و از شنبه همه چیز به سر جایش باز می گردد!

وقتی مسئول اصلی مدیریت کرونا و معاون وزیر بهداشت خودش کرونا می گیرد و بدون هیچ تدبیر خاص و ملاحظه کاری به جمع خبرنگاران آمده و در تلویزیون سخن می گوید و خبر مثبت شدن تست او ساعاتی بعد اعلام می شود، اینکه رئیس دولت با هر قصد و نیتی و با هر اشراف و آگاهی (که شاید ما از آن خبر نداریم) ساعتی بعد در جلسه ویژه مقابله با کرونا از عادی بودن شرایط بگویید، طبیعی نیست و اذهان را به سمت و سوی پذیرش گمانه زنی ها و شایعات برده و بستر پذیرش جنگ روانی مغرضان و دشمنانی که وافعا هستند و بیکار هم ننشسته اند را فراهم می کند.

این وسط مردمی می مانند که اخبار و اطلاعات را از تریبون های رسمی و از سوی مسئولان یک جور ناپخته و غیر حرفه ای دریافت می کنند و از طرف دیگر در میانه بمباران خبری و تبلیغات حرفه ای بیگانگان قرار دارند و طبیعی است که در این میان این دو قطبی آنچه بیش از همه چیز مخدوش می شود اعتماد است همان که علی ربیعی به درستی در گفت و گوی روز گذشته خود آن را مهم ترین داروی مبارزه با کرونا در ایران دانسته بود و عنوان کرد.

تا اینجای کار ما بازهم نشان داده ایم که در مدیریت بحران ها ناکارآمد، فشل و با تاخیر ثانویه عمل کرده و در زمینه اطلاع رسانی ضعف مفرط داریم و کاش فکری عاجل در زمینه مدیریت افکار عمومی در بحران ها پیشه کنیم که کرونا دیر یا زود از جامعه رخت بر خواهد بست اما زخم های آن بر جای مانده و قطعا دیری نخواهد پایید که با معضلی دیگر دست و پنجه نرم کنیم اما با بدنی نحبف از زخم های بر جای مانده که بر حجم آسیب پذیرمان خواهد افزود!

برچسب ها: کرونا ، کرونا ایران ، کرونا ویروس ، اعتماد ، اطلاع رسانی ، حریرچی ، روحانی ، ربیعی ، پمپئو

منبع: خرداد

کلیدواژه: کرونا کرونا ایران کرونا ویروس اعتماد اطلاع رسانی حریرچی روحانی ربیعی پمپئو کرونا در ایران آمار مبتلایان اطلاع رسانی همه چیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۶۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • پیام دیگر حماس به خانواده‌های اسرای صهیونیستی
  • پیام دیگر شاخه نظامی حماس به خانواده‌های اسرای صهیونیستی
  • سردار رادان: دشمن می خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذردY اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند/ 32 سازمانی که در این نظام مسئول بودند برای ساماندهی حجاب و عفاف نه تنها کار خودشان را نمی کنند بلکه شبهه و شک و تردید در دل مردم نیز می اندازند
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • 200 روز از جنگ غزه گذشت و اسرائیل به اهدافش نرسید
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!