Web Analytics Made Easy - Statcounter

فواد ایزدی کارشناس برجسته مسائل آمریکا با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» شبکه سه به بحث درباره افول آمریکا و گزاره‌های آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «فؤاد ایزدی» تحلیلگر مسائل آمریکا در 227 قسمت از برنامه «بدون توقف» که ششم اسفندماه به روی آنتن رفت، به بررسی موضوع افول آمریکا و دلائل آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فؤاد ایزدی در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه در ابتدای این بحث باید تفکیکی قائل شویم بین افول و سقوط، گفت: سقوط آن اتفاقی است که در شوروی افتاد، کشور از هم می‌پاشد، تجزیه می‌شود و سیستم حکومتی، سیاست داخلی و خارجی عوض می‌شود، این سقوط است اما فول به معنی زوال و کاهش قدرت در حوزه‌های مختلف بوده و تدریجی است و لزوما به سقوط نمی‌انجامد. ما افول امپراطوری انگلیس را داشتیم ولی انگلیس هنوز هم لزوما ضعیف نیست اما از وضعیتی که قبلا داشته افول پیدا کرده یا فرانسه و برخی از کشورهای دیگر هم همین‌طور هستند.

وی ادامه داد: البته شواهدی هم بر این حرف که آمریکا در حال افول است وجود دارد اما بین کارشناسان در این مورد که این افول منجر به سقوط خواهد شد یا نه،  اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی می‌گویند آمریکا دارد به یک کشور معمولی‌تر تبدیل می‌شود یعنی از حالت ابرقدرتی درآمده و یک کشور قدرتمند معمولی می‌شود. در اینکه آمریکا رو به افول است در کل دنیا و حتی خود آمریکا اجماع وجود دارد.

مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، همچنین یادآور شد: مثلا ما داشتیم گزارش روندهای جهانی 2030 که یکی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا با عنوان شورای اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرده بود، در آمریکا 17 نهاد اطلاعاتی امنیتی وجود دارد که بعضی از آنها مانند «سیا و اف بی آی» مشهورند که این معروف نیست اما مجموعه پژوهشی بسیار گسترده‌ای از نظر پرسنل و بودجه است، منتها تمرکزش روی روندشناسی است و گزارش‌هایی را هر چند سال یک بار کار می‌کند که در این روندشناسی 2030 جمله‌ای دارد که می‌گوید در سال 2030 در دنیا هیچ ابرقدرت و سلطه‌ای نخواهد بود و تا 10 سال دیگر این جایگاه را آمریکا از دست می‌دهد و قدرت منتقل می‌شود به ائتلاف‌ها و شبکه‌ها در یک جهان چند قطبی.

مدیر مرکز پژوهشی سیاست خارجی و دیپلماسی دانشگاه تهران تصریح کرد: موضوعی که خیلی‌ها به آن باور دارند این است که بعد از جنگ جهانی دنیا دو قطبی بود، آمریکا و شوروی بعد از آن تک قطبی شد و بر اساس متنی که نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ارائه داده، دنیا به سوی چند قطبی پیش می‌رود که یک پیچ تاریخی ایجاد شده و یکی از قطب‌ها هم جهان اسلام است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «فرید ذکریا چهره مطرح رسانه‌ای، دانشگاهی در کتاب خود معتقد است که این افول آمریکا نیست، بلکه صعود کشورهای دیگر است که به کمک آمریکا هم اتفاق افتاده» عنوان کرد: کتاب فرید ذکریا اتفاقا جزء کتاب‌های خوب و نشان‌دهنده افول آمریکاست، ایشان معتقد به افول آمریکاست، منتها افول را در قالب ارتقاء یافتن رقبای سنتی و جدید آمریکا می‌داند او هم معتقد به دنیای پسا آمریکاست و می‌گوید افول وجود دارد اما دلیل افول جایگاه آمریکا این است که رقبای دیگر دارند آمریکا را به تدریج از صحنه بیرون می‌کنند و آمریکا دارد آن حالت تک قطبی و ابرقدرتی خود را از دست می‌دهد.  

ایزدی با تأکید بر اینکه من کمتر کارشناسی را می‌شناسم که در این مورد کتاب یا مقاله‌ای داشته و معتقد به افول نباشد» گفت: اما در اینکه دلیل افول چیست و یا این قدرت قابل برگشت است یا خیر، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اقتصاد آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم نیمی از اقتصاد دنیا بوده این عدد به تدریج کاهش پیدا کرد و به رقم 20 درصد رسیده است، آیا تولید ناخالص ملی آمریکا الان بیشتر است یا بعد از جنگ جهانی دوم؟ الان بیشتر است، یعنی اگر شاخص شما برای افول تولید ناخالص ملی باشد الان بیشتر شده پس چه چیز افول پیدا کرده، جایگاه آمریکا در اقتصاد دنیا.

این پژوهشگر حوزه بین‌الملل در ادامه یادآور شد:  بدهی دولت آمریکا امروز 23، 24 تریلیون دلار است، بدهی مردم هم چیزی حدود 60 تریلیون دلار است، اینها شاخص‌هایی است که باید در بحث ما به آن توجه شود، این بدهی بهره هم دارد، اگر قدرت اقتصادی خوبی دارد چرا این همه بدهکار می‌شود.  

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین تصریح کرد: ممکن است عده‌ای بگویند ما با آمریکا چه کار داریم مگر ما تورم و مشکل نداریم، چرا این موضوع مهم است، باید بگویم به هر دلیلی در 70، 80 سال گذشته ما با آمریکا درگیریم از کودتای 28 مرداد تا اتفاقات بعد از انقلاب، الان کار نداریم این تقابل تقصیر چه کسی بوده، اما مردم ایران در رابطه با بحث آمریکا تماشاچی نیستند، چون خیلی از سیاست‌های آمریکایی در کشور ما تأثیرگذار بوده، الان در رابطه با قیمت ارز آمریکا با این اهرم کاری کرده که قیمت‌ها در این چند سال گذشته چند برابر شده است.

با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی که در داخل کشور داریم دلیل توجه ما به آمریکا چیست؟

وی در پایان با اشاره به اینکه تحولات آمریکا بر روی ما تأثیر دارد، یادآور شد: اینکه جایگاه آمریکا به چه سمتی می‌رود بر ما تأثیر دارد، اینکه جایگاه دلار به همین صورت می‌ماند یا نه، آمریکا ابرقدرت می‌ماند یا نه، اینکه با چه سرعتی افول پیدا می‌کند و یا اگر آمریکا در حوزه‌ای افول پیدا کند برای ما بهتر می‌شود یا نه، اگر ما بپذیریم که آمریکا دارد یک کشور معمولی‌تری می‌شود برای ما خیلی مهم است، مثل اینکه ما زمانی با انگلیس هم درگیر بودیم اما بعد انگلیس تبدیل شد به یک کشور معمولی‌تر و دیگر درگیری خاصی با او نداریم، او هم دیگر ابرقدرت نیست، اما آمریکا امروز خود را پلیس دنیا می‌داند.

انتهای پیام/4139/

منبع: آنا

کلیدواژه: فواد ایزدی افول آمریکا بدون توقف افول آمریکا افول پیدا یک کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه پنتاگون مذاکرات با نیجر را برای حفظ نیروهایش در این کشور آغاز کرده تاکید کرد که ایالات متحده به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، به رغم تایید خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش ها، واشنگتن یک هیئت کوچک از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی ایالات متحده در آفریقا را برای شرکت در مذاکرات فرستاده است، چند روز پس از آن که چاد آخرین کشور آفریقایی شد که خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی شد.

اخیرا یک منبع دولتی در کشور نیجر تاکید کرد که واشنگتن باید یک جدول زمانی را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از نیجر ارائه کند تا در مورد آن در دولت بحث شود.

پیش از این گزارش شد ایالات متحده با از دست دادن پایگاه نظامی خود در کشور آفریقایی چاد مواجه است، زیرا مقامات دولتی تهدید کرده اند که یک توافقنامه امنیتی مهم را فسخ می‌کنند و نفوذ آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد
  • مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • آمریکا برای این سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • «بمبی که آمریکا در خاورمیانه نمی بیند»: واشنگتن در حال تکرار اشتباه نادیده گرفتن افکار عمومی جهان عرب است/ آمریکا دود برخاسته از آتش زیرخاکستر غزه را ندید/ انقلاب رسانه های اجتماعی در جنگ غزه
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد