Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:51:46 GMT

کتاب «به دنبال حقیقت» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۷۱۶۳۰

کتاب «به دنبال حقیقت» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «به دنبال حقیقت؛ سیری در اندیشه سیاسی دکتر محسن کدیور با تأکید بر کتاب "ابتدال مرجعیت شیعه"» نوشته حجت‌الاسلام حسن علیپور وحید منتشر شد.

حجت‌الاسلام علیپور وحید از پژوهشگران متتبع در حوزه اندیشه و گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی است که در سالیان اخیر به نقد جریان‌های مدعی نواندیشی دینی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محتوای کتاب

کتاب «به دنبال حقیقت» در ۴ فصل تدوین و نوشته شده است: مقدمه، فصل اول: کلیات، فصل دوم: رویکردهای کلان ابتذال مرجعیت شیعه، فصل سوم: مهمترین شبهات ابتذال مرجعیت شیعه، فصل چهارم: جمع بندی پژوهش.

نویسنده کتاب در مقدمه به صورت اجمالی از محتوای کتاب الکترونیک «ابتذال مرجعیت شیعه» دکتر محسن کدیور و واکنش عجولانه و بی‌مطالعه وی بر کتاب «ارتقای مرجعیت شیعه» می‌گوید که از اخلاق پژوهش و نگارش به دور است. وی در بخشی از مقدمه می‌نویسد: اسم کتاب یعنی «به دنبال حقیقت» از این عبارت آقای کدیور در ابتذال مرجعیت شیعه اقتباس شده است: نویسنده به دنبال حقیقت است، نه بر کُرسی نشاندن فرضیه خود. نوشتار حاضر کوششی است اندک تا به تصویر کشد که نگاشته جناب کدیور «به دنبال حقیقت» است یا «بر کُرسی نشاندن فرضیه خود»؟ (ص ۱۰ و ۱۱)

علیپور وحید در «فصل اول: کلیات» به موضوعات زیر می‌پردازد: ۱. گزارشی گذرا از کتاب ابتذال مرجعیت شیعه، ۲. نقاط قوت ابتذال مرجعیت شیعه، ۳. کاستی‌های ابتذال مرجعیت شیعه، ۴. پیشینه ابتذال مرجعیت شیعه و ۵. زمینه و زمانه زایشی ابتذال مرجعیت شیعه.

در فصل دوم: رویکردهای کلان موارد زیر بررسی می‌شود: ۱. رویکرد اول: سکولاریسم. ۲. رویکرد دوم: توهین و تحقیر، ۳. رویکرد سوم: پافشاری بر انکار ادّله، ایستادگی در برابر اسناد، ۴. رویکرد چهارم: تصغیر شهادت‌های اجتهاد و تحقیر شاهدان، ۵. مغالطه اعتباربخشی به یک شرط نامعتبر در گام اول و اشکال بر عدم احراز آن شرط نامعتبر در گام دوم، ۶. مزدور و مُهره حاکمیت خواندن مراجع مدافع نظام، ۷. تطهیر مطرودان ملت و تقدیس مبغوضان نظام اسلامی، ۸. اتهام تلاش برای مرجعیت و قدرت، ۹. تأثیر بر مرجعیت و جهت دادن آن به سمت و سویی خاص، ۱۰. پارادوکس بر اثر نارسایی در متدولوژی پژوهش.

نویسنده در بخشی از فصل سوم کتاب مهمترین اندیشه‌های متأخر دکتر کدیور را بیان و بررسی می‌کند: ۱. تقدّم قطعی حقوق بشر بر اسلام، ۲. دفاع از همجنس بازان، ۳. نفی عصمت انبیا و ائمه (ع)، ۴. نفی نصب و نص الهی برای ائمه (ع)، ۵. نفی علم غیبی و الهی از ائمه (ع)، ۶. نفی ولایت باطنی و تکوینی ائمه (ع)، ۷. نظریه علمای ابرار (همسانی امام با مأموم)، ۸. نفی حجاب برای بانوان، ۹. دفاع از بهائیت، ۱۰. اومائیسم، ۱۱. سکولاریسم، ۱۲. فمنیسم و ۱۳. اسلام رحمانی رقیبی برای اسلام وحیانی.

نویسنده در این بخش با ارائه اندیشه‌های متأخر کدیور، آنها را به عنوان هسته مرکزی تفکر ایشان فرا روی خوانندگان قرار می‌دهد و می‌نویسد: «با مطالعه این اندیشه‌ها می‌توان ادعای افضل الجهاد بودن نوشتارهای ایشان را مستند و مکتوب کاوید و نسبت آن با جهاد و افضلیت را کشف کرد.» (ص ۱۹۹)

برشی از کتاب

نویسنده در بخشی از کتاب در نقد دیدگاه کدیور می‌نویسد: «آقای کدیور برای شکار کردن اذهان ناآگاه، فضاسازی می‌کند که موفقیت در اجتهاد فقط توقف بر کثرت تحصیل و در ازای درسی خارج دارد؛ در حالی که هر عقل سلیم، حتی ناآشنا با عُرف حوزوی می‌فهمد که یگانه عامل مؤثر در کسب تخصص، ظرف زمان و دور و درازای درس‌ها نیست؛ بلکه هوش و استعداد، کوشش و پشتکار، روشمند خواندن و نوشتن و پژوهیدن و درس رفتن، انگیزه‌های نیرومند درونی، استاد و سبک و سیاق تدریسی، هم‌درسی‌ها، توفیقات ماورایی هر چند که در مکتب سکولارها جایگاه و اعتباری ندارد و بسیاری آیتم‌های درونی و بیرونی در فرآیند اجتهاد یا هر تخصصی دیگر سهم دارند. از این رو، منحصر کردن موفقیت به زمان، نوعی مغالطه و تجاهل مؤلف و تحمیل اطلاعات نادرست به خواننده قلمداد می‌شود.» (ص ۸۷)

مشخصات

چاپ اول کتاب «به دنبال حقیقت» در ۲۲۴ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵,۰۰۰ تومان از سوی انتشارات سرای کتاب قم منتشر شده است. دفتر نشر معارف تاکنون از این نویسنده و منتقد، کتاب‌های «اسلام رحمانی؛ نگاهی به مبانی و مولفشه‌ها» (شایسته تقدیر کتاب سال حوزه)، «قرائت رحمانی؛ اسلام رحمانی از نگاه دکتر محسن کدیور»، «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی)، «ارتقای مرجعیت شیعه» و «حماسه سرخ» را منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب و دیگر کتابهای استاد علیپور وحید می‌توان از طریق فروشگاه‌های معتبر مانند پاتوق کتاب در سراسر کشور یا انتشارات سرای کتاب قم (۰۹۱۰۷۷۱۷۱۸۷) یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir اقدام کرد.

کد خبر 4864682

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن کدیور معرفی کتاب اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب قرآن مجمع عالی حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ویروس کرونا مسجد تمدن نوین اسلامی فعالیت های قرآنی نشست علمی مرکز فرهنگی شهر کتاب مهدی گلشنی دنبال حقیقت علیپور وحید محسن کدیور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «قلمروزدایی علم و دین» تألیف گریگور داوس به تازگی با ترجمه جواد درویش آقاجانی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

پروفسور گریگور داوس (زاده ۱۹۵۷)، استاد دانشگاه نیوزلند است که در زمینه فلسفه دین مدرک دکتری دارد. هدف این کتاب، تحلیل منازعه «علم و دین» از طریق توسعه رویکردهای ممکن به روابط بین آن‌ها و همچنین توسعه مفهومی علم از یک سو و دین از سوی دیگر است. کتاب در مقابل مدل‌های ساده‌تر از روابط علم و دین، مدل پیچیده‌تری را پیشنهاد می‌دهد که شامل چهار بُعد برای پرداختن به رابطه علم و دین است و عبارت‌اند از: بُعد شناختی، غایت‌شناختی، نهادی و معرفت‌شناختی، بُعد شناختی به محتوای گزاره‌های علمی و دینی می‌پردازد. بُعد غایت‌شناختی به اهداف مندرج در علم و دین اختصاص دارد. بُعد نهادی شامل بررسی رابطه علم و دین از طریق سازمان‌های اجتماعی مرتبط با آن‌هاست. بُعد معرفت‌شناختی هم به صورت‌های مختلف معرفت، زبان و منابع دانش می‌پردازد.

مجموعه بن‌مایه‌های کمبریج تا به‌حال در ۲۵ سرفصل موضوعی مختلف منتشر شده است. سرفصل موضوعی فلسفه این مجموعه در ۱۵ شاخه و تاکنون ۲۲۸ کتاب تقدیم جامعه علمی کرده است. همچنین در سرفصل موضوعی دین نیز ۸ شاخه مختلف مورد توجه قرار گرفته و ۸۱ کتاب منتشر شده است. همان‌طور که گفته شد در شاخه فلسفه دین تا به حال ۳۱ کتاب منتشر شده است که در حال حاضر ترجمه ده کتاب از آن مجموعه به فارسی عرضه شده است.

فلسفه دین در کشورمان نیز در سال‌های اخیر مورد توجه استادان و محققان به‌ویژه نسل جوان‌تر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغه‌مندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر «معنای زندگی»، «علم و دین»، «خداباوری»، «تکثرگرایی» و «مسئله‌های شر و رنج» که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دین‌اند، مصادیقی از چالش‌های فکری محیط‌های علمی ایران نیز محسوب می‌شوند. به هر روی، انتشار کارهای متنوعی در سال‌های اخیر در فضای فکری فلسفه دین ایران ستودنی است. مجلات، کتاب‌ها، مقالات و رساله‌های دانشجویی مختلف در کنار برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی متنوع، اگر چه سرمایه‌ای خوب هستند اما ناکافی برای تحقیقات بیشتر و کامل‌تر در آینده است.

این کتاب با ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090175 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • ژوزه مورایس اسلام آورد و شیعه شد
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد