Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری رویداد بازگشت سبز با حضور کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، متولیان معاون تحقیقات و فناوری، عطا یعقوبی، دبیر اجرایی و آرش سروری دبیر رسانه‌ای این رویداد درمحل دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. کوهپایه زاده در این نشست خبری با اشاره به اینکه روزانه در بیمارستان‌های کشور مواد موثر و ارزشمندی را از دست می‌دهیم و غیر علمی با این پسماند‌ها برخورد می‌شود گفت:انجام اقدامات ملی در خصوص پساب‌ها و پسماند‌های بیمارستانی یکی از دغدغه‌های مهم تمامی مدیران بیمارستانی می‌باشد که با یک نگاه استراتژیک به پساب‌های بیمارستانی با توجه به بحران آب می‌توان از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه افزود:ایده‌های متنوعی در سطح دنیا وجود داره که در سطح ملی و بین المللی در حال کار هستند که در نظر داریم در این رویداد از تفکرات و اقدامات بهره ورانه حمایت نماییم. کمک به محیط زیست در خصوص بازیافت پساب‌های بیمارستانی از دغدغه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است.این رویداد فرصت خوبیست که از تفکر دانشمندان جوانمان در زمینه پسماند‌های بیمارستانی به نحوی ارزشمند استفاده کنیم و مطمئناً بسیاری از این تفکرات می‌تواند به نتیجه برسد و با توجه به تکنولوژی‌هایی که امروزه وجود دارد میتوان نتایج ارزشمندی حاصل نمود و بایستی از این فرصت یک بهره وری مناسب به همراه خلق ثروت ایجاد نمود.

کوهپایه زاده ادامه داد:نقش دانشگاه‌ها در این موضوع بسیار مهم است و این موضوع بایستی از سوی جامعه علمی دیده شود چرا که بسیاری بر این باورند که این قبیل اقدامات مربوط به شهرداری و محیط زیست می‌باشد. این درحالی است که موضوع بازیافت یک چالش چند بخشی است و اگر بتوان در بیمارستان‌ها پسماند کمتری تولید نمائیم و یا پسماند بیمارستانی کم خطر تولید نمائیم، متعاقباً سیستم‌هایی مانند شهرداری‌ها و محیط زیست نیز بر روی امحاء آن‌ها اقداماتی با اطمینان بالاتری انجام دهند و اگر قرار شود که مواد بیمارستانی امحاء و یا بازیافت شود، همکاری گروهی علمی در این خصوص نیاز است. دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با هدف انجام اقدامات مناسبی در این خصوص، تصمیم به برگزاری رویداد بازگشت سبز با همکاری دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی، غیر علوم پزشکی و همچنین بخش‌های خصوصی کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد:با توجه به وجود استارتاپ‌هایی در حوزه مدیریت پسماند، در حال حاضر پسماند‌ها در بیمارستان‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شود و همچنان نتوانسته‌اند اثرات قابل توجه و ملموسی را در بیمارستان‌ها داشته باشند و بیمارستان‌ها این استقبال و رقبت را دارند که در خصوص گسترش این قبیل استارتاپ‌ها منابع مالی احصاء نمایند و بتوانند با بازیافت مواد برای خود و بیمارستان‌ها خلق ثروت نمایند و در اقتصاد سلامت نیز نقش داشته باشند. برای مثال روزانه مقادیر بیشماری از مواد قابل بازیافت مانند مواد فلزی مانند ایمپلنت‌های اورتوپدی (پیچ‌ها و پلاک ها) و مواد پلیمری مانند کیسه‌های سِرُم و متعلقات آن در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و همگی قابلیت بازیافت را دارند. ایمپلنت‌های اورتوپدی که دارای ارزش مالی بسیار زیادی می‌باشد و میلیون‌ها تومان برای خرید آن هم بیمار و صنعت بیمه تحت فشار قرار می‌گیرد و می‌توان با یک برنامه صحیح و به‌جا این مواد ارزشمند را بازیافت نمود. در کنار این موضوع پساب‌های بیمارستانی نیز دارای اهمیت است که روزانه مقادیر بسیار زیادی از این ماده ارزشمند را از دست می‌دهیم. قطعا فعالیت استارت آپ‌ها در این حوزه بسیار ارزشمند است، اما بنظر می‌رسد که این موضوع همچنان قوت پیدا نکرده است و ناکافی است و بایستی برای این موضوع استارت آپ‌های توانمند با خلاقیت و تفکر نوآورانه پا به این عرصه بگذارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است: برگزاری رویداد بازگشت سبز می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای شکل گیری این قبیل استارتاپ‌ها در بستر فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران باشد. دکتر کوهپایه زاده در این نشست خبری گفت:در شرایط کنونی کشور که درگیر ویروس کرونا شده، اهمیت توجه به فناوری‌های مدیریت پسماند اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند که می‌تواند ارتباط مستقیمی با کنترل آلودگی‌ها داشته باشد.از لحاظ قانونی پسماند‌های بیمارستانی از هرنوع بایستی امحاء گردد که این قانون موجب شده است در دانشگاه علوم پزشکی ایران و دیگر دانشگاه‌ها برنامه نظام‌مندی برای بازیافت مواد بیمارستانی با ارزش بالا وجود نداشته باشد. اما در خصوص مدیریت پساب‌های بیمارستانی اقدامات خوبی صورت گرفته است و بازیافت تجهیزات پزشکی از این زنجیره بخاطر موانع قانونی مغفول مانده استیکی از مشکلات کنونی در خصوص کرونا ویروس می‌توان دید که در کنار چالش‌های ایجاد شده این ویروس، دفع زباله‌ها و پسماند‌های آن مانند ماسک ها، دستکش ها، لباس‌ها که بایستی هر چند ساعت یکبار تعویض شوند از اهمیت بالایی برخوردار است که بایستی مدیریت پسماند آن به درستی انجام شود. چرا که اگر به درستی در این خصوص اقدام نشود، نه تنها کمکی به محیط زیست نکرده ایم، بلکه داریم آلاینده‌های بیشتری را به محیط زیست اضافه می‌نمائیم. 

متولیان معاون تحقیقات و فناوری نیز درباره برگزاری رویداد بازگشت سبز گفت:رویداد بازگشت سبز یک رویداد استارتاپی است که دانشگاه علوم پزشکی ایران مجری این رویداد برای اولین بار در سطح کشور با محوریت بازیافت تجهیزات پزشکی غیرعفونی می‌باشد. در سطح شهر تهران بیش از ۷۰۰۰ مرکز درمانی که در بین آن ۱۶۰ بیمارستان است که روزانه این بیمارستان‌ها بیش از ۱۰۰ تن زباله تولید می‌نمایند که هموراه در خصوص نحوه امحاء و بازیافت آن چالش‌های گسترده‌ای وجود داشته است که خود بیمارستان‌ها وظیفه بی خطر سازی آن‌ها را نیز بر عهده دارند. با برگزاری این رویداد دانشگاه از تمامی نوآوران و افرادی که صاحب نظر هستند و ایده‌های خلاقانه در این زمینه دارند دعوت می‌کند تا با حضور در این رویداد بتوانند مشکلات این حوزه را با نگاه فناورانه حل و رفع نمایند. بیمارستان‌ها روزانه صد‌ها میلیون تومان برای امحاء زباله‌های بیمارستانی هزینه می‌کنند که یک بار هزینه‌ای سنگینی را برای بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند که با بهره گیری از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه استارت آپ‌ها می‌توانند بار مالی را از روی دوش بیمارستان‌ها بردارند. 

در این نشست خبری امید پورنیک مدیر توسعه فناوری سلامت نیز حضور داشت و در تکمیل صحبت‌های متولیان گفت:رویداد بازگشت سبز یک رویداد تفکرانه است که دارای اثر بسیار مثبتی بر روی جامعه می‌باشد. دانشگاه علوم پزشکی ایران صرفاً قصد برگزاری یک رویداد متداول را ندارد و قصد دارد یک نوع تفکر را برای جامعه و متخصصان رقم بزند. چرا که این موضوع کمتر به آن پرداخته شده است و جوانب آن تاکنون به مقدار کافی و درخوری به آن پرداخته نشده است. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی ایران قصد دارد به این تفکر بپردازد و این رویداد شروعی بر این تفکر می‌باشد.این رویداد یک تفکر ایده بازار است که به دنبال ایده‌های نو و تفکرات نو در زمینه بازیافت تجهیزات بیمارستانی غیر عفونی است. قصد داریم این مشکلات را با جامعه و متخصصین در میان بگذاریم و از آن‌ها کمک بطلبیم و با کمک آن‌ها دست در دست یکدیگر مشکلات را حل نمائیم و برای آن راهکار داشته باشیم.

گفتنی است؛ در رویداد فناورانه (بازگشت سبز) افراد، شرکت‌ها و تیم‌هایی که بتوانند ایده‌های جذاب، علمی و عملیاتی ارائه دهند و بتواند مشکلات این حوزه را حل نماید مورد حمایت قرار گرفته و در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرش خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس بیمارستان استارت آپ دانشگاه علوم پزشکی ایران پسماند های بیمارستانی پساب های بیمارستانی بیمارستان ها کوهپایه زاده استارتاپ ها نشست خبری پسماند ها محیط زیست پساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۰۲۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان، محمدکاظم مؤمنی، افزود: براساس ابلاغ وزارت بهداشت تمامی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موظف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیص و درمانی، دارو و ترخیص کودکان زیر هفت سال که دارای بیمه هستند را به صورت رایگان انجام دهند.

وی ادامه داد: خدمات دارویی قابل ارائه به کودکان زیر هفت سال که به صورت سرپایی در بیمارستان‌ها انجام شود، رایگان نیست.

مؤمنی تصریح کرد: رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال، گامی بلند برای حمایت از آینده سازان مملکت و خانواده‌های آنان است.

وی گفت: کودک تا هفت سالگی در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار دارد که ممکن است برخی از این بیماری‌ها را تا آخر عمر به همراه داشته باشد، بر همین اساس باید درمان در دوران کودکی آغاز و به پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک شود.

کد خبر 6097752

دیگر خبرها

  • ۲ فوتی و ۴ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در کمربندی ماکو -بازرگان
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید