Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@04:42:16 GMT

ورود احتمالی روزانه صدها تُن ویروس کرونا به سنندج!

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۶۰۸۱

ورود احتمالی روزانه صدها تُن ویروس کرونا به سنندج!

با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا نظارت بر واحدهای صنفی پوشاک و البسه وارداتی مانند تاناکورای چینی افزایش پیدا کرده است ضروری است بازارچه تاناکورا سنندج نیز به عنوان یکی از منابع بیماری های واگیردار تعطیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در سنوات گذشته علت جمع آوری البسه تاناکورا در کشور, قاچاق آنها بود و مقوله بهداشتی مطرح نبود زیرا ثبت سفارشی برای پوشاک تاناکورا در گمرک ایران انجام نشده بود اما امروز بعد بهداشتی این اجناس نیز مد نظر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اجناس تاناکورا با گونی و به صورت کیلویی وارد شده و فروشندگان با فروش دانه ای انها سود کلانی به جیب می زنند زیرا قیمت پایه ای هم برای این البسه وجود ندارد و هیچگونه مجوزی هم برای این نوع پوشاک از طرف اتحادیه های مربوط به البسه و پوشاک صادر نشده است.

به واسطه قاچاق بودن این اجناس باید مکان های عرضه این نوع کالاهاجمع آوری شود چرا که دستور العمل کشوی هم درباره این نوع پوشاک صادر و کد سیستمی آن نیز حذف شده است لذا به هیچ عنوان رسمی نیست. 

با توجه به اینکه شب بازارها و روز بازارها، میادین، دستفروشان و بعضا بازارهای غیر قانونی که مجوز هم ندارند زیر نظر شهرداری فعالیت می کنند فروش البسه تاناکورا نیز باید زیر نظر شهرداری باشد لذا در این راستا و برای پیگیری تعطیل کردن بازارچه بزرگ عرضه لباس های تاناکورا با روابط عمومی شهرداری سنندج تماس گرفتیم که صلاح الدین وکیلی اعلام کردکه از سوی استانداری و دستگاه های بالادستی هیچ دستوری مبنی بر تعطیلی بازارچه تاناکورا سنندج صادر نشده است.

این در حالی است که حسین خوش اقبال معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان پیش از ظهر یکشنبه همین هفته در حاشیه رزمایش ضدعفونی مبارزه با کرونا سپاه بیت المقدس کردستان در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرده بود که مبحث بازارچه تاناکورا سنندج برای بررسی هرچه بیشتر به شهرداری سنندج و اداره کل صنعت, معدن و تجارت استان واگذار شده است.

متاسفانه در سنندج بازارچه بزرگ تاناکورا چندین سال است دایر بوده و تلاش های فعالان مدنی, رسانه ها و مسئولان بهداشت و درمان استان تاکنون منجر به ریشه کن کردن این معضل نیانجامیده است و روزانه صدها نوع البسه دست دوم که بیشتر آن ها مربوط به چین و کشورهای جنوب شرقی است به مردم فروخته می شود و این بازارچه جزو شلوغ ترین اماکن تجاری سنندج به شمار می آید اما چون سود زیادی در فروش آنها وجود دارد و عده ای به جای سلامت مردم به دنبال منفعت هستند تاکنون زور شهرداری و دیگر دستگاه های متولی مبارزه با این مبحث غیر قانونی بر زور دلالان و سودجویان نچربیده است.

از نظر واحدهای صنفی مجوز دار هیچگونه واحد فروشی برای البسه تاناکورا در سنندج وجود ندارد و ستاد مبارزه با کالای قاچاق، بازرسی اصناف و صنعت و معدن هم باید با این کالای قاچاق برخورد کنند اما در سطح بازار شهرداری متولی امر است و باید برخورد نماید.

متولی برخورد با واحدهای فروش البسه تاناکورا در سایت ها و فضای مجازی نیز پلیس فتا بوده و برخورد با دستفروشان هم با شهرداری است اما هر آنچه ما گزارش می دهیم متاسفانه توجهی نمی شود.

کاظم ندافی استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز روز شنبه همین هفته در گفتگویی که با خبرگزاری رسمی دولت انجام داده است درباره ویروس کرونا و استفاده از لباس های دست دوم گفت: اکنون که شرایط خاص و اضطراری است، لباس های «تاناکورا» نباید مطلقا استفاده شود.

وی افزود: لباس های تاناکورا در شرایط عادی هم از نظر بهداشتی می تواند مشکلاتی داشته باشد و در این شرایط هم مردم باید از خرید این نوع لباس ها  اکیدا اجتناب کنند.

وی درباره پرو کردن لباس اظهار داشت: هرچند پرو کردن لباس منع جدی ندارد اما برای پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی کرونا توصیه می شود که از امتحان کردن لباس اجتناب شود چون ممکن است افراد مختلف این لباس ها را بپوشند.

ندافی اضافه کرد: در صورت لزوم، اگر فردی مجبور به پرو کردن لباس شد، بعد از اینکه لباس را پرو کرد باید دست های خود را مطابق با روشی که گفته شده است با آب و صابون شستشو دهد همچنین از تماس دست ها با دهان، چشم و صورت اجتناب شود و دست های خود را با محلول های الکلی ضدعفونی کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق «پوست سالم» منتقل نمی شود ولی چون ممکن است پیش از ما افراد دیگری هم آن لباس را امتحان کرده باشند همچنین به دلیل اینکه بعد از پرو لباس هم باید اصول پیشگیری رعایت شود بهتر است از خریدهای غیرضرور پرهیز شود.

حال با توجه به شرایط ویژه جامعه در خصوص جلوگیری از گسترش آلودگی های ویروسی در سطح شهر و با توجه به اینکه استان های مختلف کشور اقدام به تعطیل کردن مغازه ها و بازارهای عرضه لباس های تاناکورا نموده اند انتظار می رود تصمیم گیران کردستانی نیز از خواب غفلت بیرون آمده و تا فرصت از دست نرفته است یکی از کانون های آلودگی بیماری های واگیردار در سنندج و حتی استان کردستان را مسدود نمایند.

عواقب غفلت از این امر متوجه شخص استاندار و بدنه اجرایی دولت در کردستان بوده و باید پاسخگوی اذهان عمومی باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: البسه تاناکورا کردن لباس لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۶۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: همچنین بهترین زمان تزریق این واکسن برای زنان در سن ۹ تا ۲۶ سالگی و برای مردان ۹ تا ۲۱ سالگی بیان شده است.

دکتر شیما نصراله‌الحسینی افزود: متقاضیان این واکسن می‌توانند با در دست داشتن نسخۀ متخصصین بیماری‌های عفونی یا زنان به واحد امور دارویی مدیریت غذا و دارو مراجعه نمایند و پس از دریافت حواله، به داروخانه‌های مشخص شده جهت خرید و دریافت واکسن مراجعه نمایند.

او گفت: ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV، از طریق تماس بین پوست افراد انتقال می‌یابد و معمولا آلودگی در مردان و زنان، علائمی از قبیل سوزش، درد و یا خارش ایجاد نمی‌کند و به همین دلیلی اکثر افراد نسبت به آلودگی خود بی‌اطلاع هستند.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه افزود: برخی از گونه‌های ویروس می‌توانند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و گونه‌های پرخطر عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم، مقعد و سرطان‌های سر و گردن (خصوصا دهان و حلق) هستند که نیاز به پیشگیری و انجام آزمایش‌های غربال‌گری را ضروری می‌سازد.

دیگر خبرها

  • تعزیر قاچاقچی البسه در نهبندان
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • مرگ صدها هزار ماهی بر اثر گرما در ویتنام (فیلم)
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • پاشازاده: نکونام در استقلال با صدها مشکل ریز و درشت مواجه بود
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!