Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@04:25:11 GMT

موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک به بهره برداری رسید

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۲۹۴۵۴

موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک به بهره برداری رسید

شهردار کلانشهر اراک در این آیین گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های ازپیش تعیین شده قرار بود آیین یکصدسالگی اراک با حضور شهرداران کلانشهرهای کشور برگزار شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این مهم به اردیبهشت‌ماه سال آینده موکول و امروز موزه اسناد تاریخی شهرداری با حضور کارکنان شهرداری و اعضای شورای اسلامی بهره‌برداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محمدکریم شفیعی افزود: منزل تاریخی محسنی اراکی در گذشته کنسولگری انگلستان و از طرفی مرکز صادرات فرش اراک به اروپا بوده است وشهرداری آن را به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از ورثه خریداری کرده است و امروز به موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه ند تاریخی شهرداری اراک حاکی از آن است که این شهرداری در ۱۳ اسفندماه ۱۲۹۸ اراک به ریاست میرزا فضل‌الله خان اصفهانی و معاونت آمیرزا علی خان تهرانی قاجار افتتاح شده است، بیان کرد: در این سند مواردی چون تعیین نرخ نان، گوشت، سوخت توسط انجمن شهر مورد اشاره قرار گرفته است و در واقع این سند نشان از یکصد سال مدنیت در  این شهر است.
شهردار اراک بیان کرد: شهر اراک ۲۱۰ سال پیش در قالب یک نقشه مشخص با محوریت بازار احداث شد و پس از آن بازرگانانی از شهرهای یزد، اصفهان و کاشان به این شهر منتقل شدند و اراک در کنار شهرهایی چون تهران، همدان و رشت جزو اولین شهرهایی است که شهرداری داشته است.
مدیر موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک نیز گفت: جمع آوری و دسته بندی اسناد تاریخی شهرداری از سال ۱۳۸۲ با مصوبه شورای دوم شهر آغاز شد و در این بین سندی مبنی بر شکل گیری شهرداری اراک در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۲۹۸ یافت شد.
ابوالفضل فرجی افزود: حدود ۱۵ سال اسناد تاریخی شهرداری اراک بدون اینکه موزه وجود داشته باشد جمع آوری شد و امسال با تملک خانه تاریخی محسنی ، این منزل به موزه اسناد تاریخی شهرداری اختصاص یافت.
بر اساس اسناد و مدارک موجود شهر اراک ۲۱۰ سال قبل و در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه‌ قاجار و توسط یوسف‌خان گرجی ساخته شده و شهرداری این شهر نیز در ۱۳ اسفندماه ۱۲۹۸ آغاز به کار کرده است.

برچسب‌ها مدیریت شهری میراث فرهنگی موزه شهرداری اراک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیریت شهری میراث فرهنگی موزه شهرداری اراک انگلستان مدیریت شهری میراث فرهنگی موزه شهرداری اراک موزه اسناد تاریخی شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۲۹۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید شاهرخی با بیان اینکه امروز مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان وارد شد گفت: این اشیا به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی، افزود: بخشی از اشیا این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه چهل خورشیدی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیای مجموعه انتقالی، حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در دهه اوایل دهه هشتاد از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

شاهرخی، افزود: قدمت تعدادی از این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸۸۰۰ سال پیش از آن بر می‌گردد که متعلق به تپه گاو کشی در اسفندقه جیرفت بوده و در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است.

کد خبر 6095625

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • پارکینگ طبقاتی خیابان امام خمینی (ره) تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • مترو قم به ایستگاه پایانی بهره‌برداری نزدیک می‌شود
  • کمربندی نسیم شمال بدون قطع یک‌ درخت احداث شد
  • بهبود خدمات‌رسانی شهرداری تبریز با بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران
  • بهره‌برداری از ۱۳ پروژه ورزشی تا پایان اردیبهشت ماه در تبریز
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی