Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:51:05 GMT

بازی عمران خان بین دو اردوگاه منطقه ای

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۱۱۲۷

بازی عمران خان بین دو اردوگاه منطقه ای

"خالد بن سلمان بن عبدالعزیز"  معاون وزیر دفاع عربستان روز گذشته ( دوشنبه ) در سفر به اسلام‌آباد با نخست وزیر پاکستان دیدار کرد و پیام حاکمان سعودی را به عمران خان ابلاغ نمود. 

رسانه‌های پاکستان بدون اشاره به جزئیات بیشتر درخصوص پیام‌ ابلاغی حاکمان سعودی به عمران خان، نوشتند: طرفین در خصوص روابط دوجانبه، تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسانه ها به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان افزودند: عمران‌خان از آنچه که وی حمایت‌های مستمر دولت سعودی از پاکستان به ویژه در زمان چالش اقتصادی، روابط فزاینده اقتصادی دو کشور و آنچه که تعهد سعودی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف پاکستان خواند، قدردانی کرده است.

پیام حاکمان عربستان سعودی به عمران خان در حالی ارسال شد که " عمران خان " نخست وزیر پاکستان در پایان هفته گذشته به دوحه سفر کرد و دو هفته قبل از آن نیز در اسلام آباد با " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه دیدار نمود. 

پایگاه اطلاع رسانی خلیج الجدید در این باره نوشت: پیش از این دیدارها " خان " در اوایل ماه گذشته میلادی برای عدم حضورش در کنفرانس سران کشورهای اسلامی که به ابتکار " ماهاتیر محمد " و با حضور روسای جمهوری ایران و ترکیه و سران کشورهای مالزی، قطر و صدها تن از شخصیت‌ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی شهر کوآلالامپور پایتخت مالزی برگزار شد از مقامات مالزی عذرخواهی کرد. 

همه این اقدام‌ها که طی یک ماه گذشته توسط نخست وزیر پاکستان انجام شد این گمانه زنی‌ها را سبب شده که رویکرد منطقه ای پاکستان از محور سنتی‌اش یعنی " ریاض - ابوظبی " تغییر کرده و به سمت " دوحه - آنکارا " متمایل شده است.

از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که آنچه " عمران خان " ستاره سابق کریکت پاکستان انجام می‌دهد، میانه‌روی است و در این بین دست به عصا راه می‌رود تا بتواند از دو محور که رقیب یکدیگر هستند برای نجات اقتصاد کشورش که با مشکلات بزرگی روبرو است، استفاده کند. 

تصحیح اشتباه راهبردی 

خلیج الجدید اضافه کرد: عمران خان در ماه فوریه گذشته با سفر ۲ روزه به کوالالامپور تلاش کرد تا از فروپاشی روابط پاکستان و مالزی که در پی غیبتش در نشست سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور به دلیل فشار عربستان و امارات می توانست به تیرگی رود، جلوگیری کند. 

نخست وزیر پاکستان در این سفر در جریان کنفرانس خبری مشترک با " ماهاتیر محمد " نخست وزیر وقت مالزی ( به تازگی از سمتش کناره گیری کرد ) به این نکته اشاره کرد که برخی از کشورهای اسلامی از عدم حضورش در نشست سران کشورهای اسلامی به میزبانی مالزی برداشت‌های اشتباه کرده‌اند. خان در این کنفرانس خبری علاقه مندی خود برای اجرای دستور کار اجلاس یاد شده را اعلام کرد. 

وی با بیان اینکه ایکاش در اجلاس سران کشورهای اسلامی به میزبانی مالزی حضور داشتم، اظهار داشت: اکنون مشخص شده که هدف اجلاس سران کشورهای اسلامی به میزبانی کوالالامپور شکاف بین کشورهای اسلامی نبوده و نتایج به دست آمده از آن اتحاد امت اسلامی را در پی داشته است. 

در همین حال تحلیلگران معتقدند که پاکستان به خاطر عدم حضور در اجلاس کوالالامپور در پی فشار عربستان سعودی مرتکب خطای راهبردی شده است زیرا این رفتار اسلام آباد نشان داد که تصمیمش هنوز تابع ریاض است و عربستان سعودی تأثیر چشمگیری در سیاست خارجی پاکستان دارد.

بر اساس نظر " عمیر جمال " تحلیل گر مسائل بین‌الملل که در مجله " دیپلمات " منتشر شده است، این تصمیم ( عدم شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور ) برای پاکستان بسیار سنگین بوده و نشان می‌دهد که سیاست خارجی پاکستان تحت فشار است.

وی افزود: این تصمیم همچنین درباره ادعای پاکستان در میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی شک و تردید ایجاد کرد زیرا مشخص شد که توانایی مدیریت پاکستان برای مشارکت خود بین دو اردوگاه اصلی ( دوحه - آنکارا و ریاض - ابوظبی ) به شدت محدود است.

خلیج الجدید اضافه کرد: به نظر می‌رسد که مقامات پاکستان متوجه این خطا شده‌اند و سعی در اصلاح آن نه تنها در مورد مالزی بلکه درباره قطر و ترکیه دارند.

پس از سفر به مالزی، عمران خان در ۱۳ فوریه میزبان " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه بود و در ۲۲ همین ماه نیز عمران خان مرکز پزشکی جدیدی را در داخل بیمارستان رجب طیب اردوغان که در سال ۲۰۱۴ در استان پنجاب در شمال شرق پاکستان به بهره برداری رسید، افتتاح کرد.  

عمران خان روز پنجشنبه هفته گذشته برای دومین بار به دوحه سفر کرد و بر اساس اعلام خبرگزاری قطر در این سفر  نخست وزیر پاکستان و امیر قطر توسعه همکاری‌ها و مسائل منطقه و جهان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. پیشتر نیز نخست وزیر پاکستان در اوایل سال جاری میلادی به دوحه سفر کرده بود. همچنین امیر قطر در ژوئن ۲۰۱۹ به اسلام آباد سفر کرد و در این سفر متعهد به سه میلیارد سرمایه گذاری در پاکستان شد. 

از سوی دیگر، برخی معتقدند که "عمران خان" به سمت ترکیه و قطر تمایل یافته و با اتخاذ سیاستی میانه در وسط ۲ اردوگاه " ریاض - ابوظبی " و " دوحه - آنکارا " و بازی در هر یک از این محورها به دنبال دستیابی به حداکثر منافع اقتصادی برای کشورش است.

 "عمران خان" در سال ۲۰۱۹ چهار بار به عربستان سعودی سفر کرد  و  از معدود رهبرانی بود که در کنفرانس داووس در اکتبر ۲۰۱۸ شرکت نمود. رویدادی که بیشتر رهبران جهان پس از متهم شدن عربستان در قتل " جمال خاشقچی " در استانبول در اوایل همان سال از ترس از بین رفتن شهرت خود از حضور در آن خودداری کردند.

"بروس ریدل" محقق موسسه بروکینگز و تحلیلگر سابق آژانس اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که "عمران خان" برجسته‌ترین برنده بحران "خاشقچی" است زیرا او توانست برای اقتصاد پاکستان یک بسته ۶ میلیارد دلاری کمک های عربستان را به دست آورد. 

برچسب‌ها قطر پاکستان آسیای غربی رسانه های عربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر پاکستان آسیای غربی رسانه های عربی عربستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان عربستان پاکستان ترکیه ترکیه مالزی مالزی مالزی پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان مالزی عربستان امارات پاکستان مالزی مالزی مالزی پاکستان عربستان عربستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان عربستان پاکستان پاکستان مالزی ترکیه مالزی ترکیه پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان ترکیه عربستان عربستان آمریکا پاکستان عربستان قطر پاکستان آسیای غربی رسانه های عربی سران کشورهای اسلامی نخست وزیر پاکستان عربستان سعودی اسلام آباد عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد

نهاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق امروز اعلام کرد که در یک عملیات اطلاعاتی بی‌سابقه و بر اساس اطلاعات دقیق، یک تروریست داعشی تحت تعقیب دستگیر شد.

در بیانیه این نهاد آمده است که فرد مذکور معروف به (ابو صکر) در موصل دستگیر شد. وی تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق و مسوول آنچه «پلیس اسلامی داعش» خوانده می‌شد، بود و با مدارک جعلی در عراق تردد می‌کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۱۹۱ خانواده عراقی متشکل از ۷۱۴ نفر اردوگاه الهول در سوریه را ترک کردند؛ بنابراین گزارش، این خانواده‌ها پس از بازدید هیأت عراقی از این اردوگاه که با هدف تسریع در روند انتقال کامل عراقی‌ها از سوریه طی سال آینده انجام شد، اردوگاه را ترک کردند.

اردوگاه الهول که جمعیت زیادی از اعضا و خانواده‌های گروه تروریستی داعش را در خود جای داده است، در شمال شرقی سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و تروریست‌های آمریکایی هر از چند گاهی اقدام به جابجایی همقطاران داعشی خود از سوریه به عراق و بالعکس می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • عمران منطقه آزاد اروند عنوان برتر را به خود اختصاص داد/ اجرای20  هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در آبادان و خرمشهر 
  • فیلم/ بمب عمل‌نکرده در منطقه‌ای مسکونی در اردوگاه النصیرات
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد