Web Analytics Made Easy - Statcounter

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به برگزاری سومین دور از انتخابات کنست اسرائیل و نتایج آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سومین دور از انتخابات کنست اسرائیل در حالی برگزار شد که همچنان اختلاف‌نظرها میان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتس ادامه داشت و حتی پس از اعلام نتایج هم این اختلاف‌ها کاملاً مشهود بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان باید متوجه باشید که نتانیاهو طی دو ماه گذشته از هر اهرمی استفاده کرد تا بتواند خود را بهترین مهره و موثرترین گزینه برای نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی به داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی معرفی کند؛ تا جایی که در این راستا نه تنها بحث معاله قرن و عادی‌سازی روابط با اعراب را در دستور کار جدی خود قرار داد، بلکه ترامپ مجدداً همانند دور قبل سعی کرد با ارائه یک هدیه بسیار بزرگ به نتانیاهو او را از هرگونه بن‌بست و باخت سیاسی نجات بدهد.

وی ادامه داد: در دور دوم انتخابات کنست اسرائیل شاهد آن بودیم که ترامپ اعلام کرد که بلندی‌های جولان متعلق به اسرائیل است؛ چراکه رئیس جمهوری ایالات متحده سعی داشت با این اقدام، کفه ترازو را به نفع نتانیاهو در انتخابات سنگین کند ولی او باز هم نتوانست به صورت قاطع پیروز شود و به همین دلیل رقیب او در ابتدا مسئول تشکیل کابینه شد اما با بن‌بست تشکیل دولت مواجه شد. در این مسیر نتانیاهو هم نتوانست کابینه تشکیل دهد و به همین دلیل روز گذشته دور سوم انتخابات برگزار شد. او در این مدت سعی کرد با برجسته‌ کردن مسائل امنیتی، قومی و نژادپرستانه افکار عمومی در داخل کشور را با خود همراه کند و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که لیکود و نتانیاهو تمرکز خود را بر مساله الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی معطوف کردند. حتی نتانیاهو در اظهارات خود رسماً اعلام کرد که بحث شهرک‌سازی‌ها را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد و مجموع این مولفه‌ها نشان داد که او به شدت در حال سمپاشی بر اوضاع به نفع خود است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه خیزش احزاب عرب می‌تواند برای نتانیاهو خطرناک باشد، گفت: بعد از شمارش ۹۰ درصد آرا  و بر اساس آمارهای موجود، مشخص شد که جبهه راست ۵۹ کرسی را از آن خود کرد که تنها دو کرسی کمتر از آنچه برای تشکیل دولت لازم است، محسوب می‌شود؛ چراکه طبق قانون رژیم صهیونیستی تشکیل دولت، مستلزم کسب ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست است. نتایج نشان می‌دهد که حزب لیکود ۳۶ کرسی کسب کرده و این در حالیست که حزب آبی و سفید به ریاست بنی گانتس ۳۲ کرسی را از آن خود کرده است. از سوی دیگر ائتلاف چهار حزب عربی (لیست مشترک عربی) با کسب ۱۵ کرسی توانسته یک رکورد و تحول جدید را رقم بزند که برای نتانیاهو و سایر احزاب ناخوشایند است. چراکه احزابی مانند حزب راست‌گرای شاس ۱۰ کرسی، حزب راست‌گرای هدوت هتوراه (یهودیت توراتی) هفت کرسی، ائتلاف میانه‌روی کارگر -گیشر -مرتز هفت کرسی، حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن هفت کرسی و ائتلاف راست‌گرای یمینا شش کرسی را کسب کرده‌اند.

بخشایشی اردستانی افزود: با وجود آنکه نتانیاهو خودش و حزب لیکود را برنده انتخابات دور سوم کنست اعلام کرده اما واقعیت این است که اسرائیل باز هم می‌تواند از بی‌دولتی رنج ببرد. مشکل اصلی پس از انتخابات اخیر کنست این است که هنوز مشخص نیست که آیا نتانیاهو می‌تواند کابینه ائتلافی را تشکیل دهد یا خیر. در این مدت ترامپ و داماد او (جرد کوشنر) به گونه‌ای کار کردند تا موضع ترامپ در انتخابات دور سوم قوی شود که این اتفاق رخ داد اما ابهام اصلی این است که هیچ یک از احزاب اسرائیل (حتی حزب اسرائیل خانه ما) حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیستند؛ چراکه آنها برخی از وزارتخانه‌های حساس را می‌خواهند یا اینکه سهم‌خواهی‌های آنها بالاتر از آن حدی است که نتانیاهو بتواند آن را هضم کند. این نشان می‌دهد که احتمالاً نتانیاهو با مشکلات و بن‌بست‌هایی مواجه خواهد شد که می‌تواند لیکود را با خطر روبه‌رو کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتانیاهو به دنبال آن است تا در قدرت بماند و به همین دلیل سعی می‌کند تا بتواند دولت را با راضی کردن جناح‌های مختلف تشکیل دهد اما بحث اینجاست که احتمالاً او با مشکل عدم مشروعیت و مخالفت از سوی احزاب روبه‌رو می‌شود. نتانیاهو به دنبال آن است تا مجدداً آرامش را به فضای سیاسی اسرائیل بازگرداند تا بتواند با خیال راحت روی صندلی نخست‌وزیری بنشیند. از جهتی دیگر او می‌داند که اگر نتواند دولت را تشکیل دهد بدون تردید باید در انتظار محاکمه برای پرونده‌های فساد مالی و اداری‌اش باشد؛ چراکه اصرار بر سهم‌خواهی و کوتاه نیامدن از سوی او می‌تواند به قیمت زندانی شدن وی تمام شود. از منظری دیگر اگر او دولت را تشکیل دهد بحث الحاق کرانه باختری، شهرک‌سازی‌ها، معامله قرن و عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس را با سرعت پیگیری می‌کند. در محور سیاست خارجی هم به نظر نمی‌آید که او بیشتر از این بخواهد محیط خارجی خود را قرمز کند و تهدیدها را افزایش دهد. بنابراین باز هم ممکن است نتانیاهو سقوط کند؛ چراکه تشکیل دولت در ابهام قرار دارد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو اسرائیل کرانه باختری حزب لیکود بلندی های جولان بنی گانتس حزب آبی و سفید تشکیل دولت تشکیل دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن حمله شهرک‌نشینان به کاروان‌های کمک‌ها را به شدت محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الغد، وزارت امور خارجه اردن امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای حمله شهرک‌نشینان تندرو صهیونیست به ۲ کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه اعزامی از سوی این کشور برای مردم غزه را به شدت محکوم کرد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه اردن این ۲ کاروان حامل غذا، آرد و برخی کمک‌های بشردوستانه دیگر بودند و یکی از آن‌ها عازم گذرگاه «کرم ابوسالم» و دیگری نیز برای نخستین بار عازم گذرگاه «ایریز» بود تا از طریق این گذرگاه‌ها وارد نوار غزه بشوند.

وزارت خارجه اردن شکست کابینه رژیم صهیونیستی در تامین امنیت این ۲ کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه و دادن اجازه تعرض شهرک‌نشینان به آن‌ها را نقض فاحش تعهدات قانونی این رژیم به عنوان نیروی اشغالگر و تعهدات آن برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه دانست.

همچنین «سفیان قضاه» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه اردن نیز این تعرض را دلیلی برای تکذیب تمامی ادعاهای کابینه رژیم صهیونیستی در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه عنوان کرد و مسوولیت کامل این جنایت را متوجه مقامات این رژیم دانست.

قضاه از جامعه بین‌الملل خواست که موضعی روشن در قبال این جنایت اتخاذ کند و آن را محکوم نماید و رژیم صهیونیستی را به پذیرش تعهدات قانونی خود، تامین امنیت کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه اعزامی به نوار غزه و همچنین تامین امنیت سازمان‌های بین‌المللی که این کمک‌ها را دریافت و میان ساکنان این باریکه توزیع می‌کنند مجبور نماید.

کد خبر 6094483

دیگر خبرها

  • انتقاد «یائیر لاپید» از دخالت تندروهای صهیونیستی در ارتش
  • اردن حمله شهرک‌نشینان به کاروان‌های کمک‌ها را به شدت محکوم کرد
  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • ۵۸ درصد صهیونیست‌ها خواستار برکناری فوری نتانیاهو هستند
  • کاخ سفید: همچنان با حمله اسرائیل به رفح مخالفیم
  • آیزنکوت: اسموتریچ و بن غفیر تهدیدی برای امنیت اسرائیل هستند
  • تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان همچنان ادامه دارد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند