Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه‌ای را درباره آموزش‌های مجازی صادر کرده که نکات قابل تاملی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخیرا وزارت علوم بخشنامه‌ای که به برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه‌‌ها پرداخته شده است در این بخشنامه چند نکته جالب وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از موسسات غیرانتفاعی در آموزش الکترونیکی

در قسمتی از این بخشنامه به موسسات غیرانتفاعی اشاره شده و اینکه «فرصت پدید آمده را برای ایجاد ودانشگاه‌هایی که در حال حاضر از زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های الکترونیک بهره‌مند نیستند می‌توانند از ظرفیت، توان، امکانات و تجربه دانشگاه‌های باسابقه و همچنین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی فعال در آموزش‌های الکترونیک، بهره‌گیری کنند.»

این در حالی است که ۳ روزش پیش علی آهون‌منش رئیس اتحادیه اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی درباره برگزاری کلاس‌های مجازی، تاکید کرد: تعدادی از واحدهای غیردولتی پهنای باند برای کلاس‌های مجازی ندارند که باید بعد از ایام نوروز نسبت به برگزاری کلاس‌های جبرانی اقدام کنند.

آهون‌منش افزود: آن دسته از مراکز غیردولتی که از امکانات آموزش الکترونیک برخوردار هستند، می توانند کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

همانطور که مشاهده می‌شود رئیس اتحادیه این موسسات حتی سخنی از وجود امکانات یا برتری خاص در این موسسات به میان نیاورده است ولی معاون آموزشی وزارت علوم همانند معاون قبلی علاقه‌مند به به‌کارگیری این موسسات در موضوعات مختلف است. 

موسسات غیرانتفاعی در سال جاری تحصیلی حتی نتوانستند ظرفیت‌های رسمی خود را پر کنند و ظرفیت موسسات غبرانتفاعی مجازی از ۳۰ هزار نفر در سال تجاوز نمی‌کند، حال مشخص نیست که موسساتی با چنین وضعیتی می‌خواهند به دانشگاه‌های سطح یک و دو انتقال تجربه عمل کنند؟

ارجاع به شخص در بخشنامه وزارت علوم

در بخشی از این دستورالعمل به نام یک عضو هیئت علمی در دانشگاه شیراز اشاره شده است. مبنی بر اینکه «ارتباط با دکتر سید علی‌اکبر صفوی (عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و عضو کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی) پیشنهاد می‌شود.»

حال چطور ۱۲۰ دانشگاه با حدود ۷۰۰ هزار دانشجو می‌خواهند با این فرد در ارتباط باشند جای سوال و بسی تعجب دارد. 

صدور بخشنامه‌ای این‌چنینی در این شرایط بحرانی مشخص می‌کند که برنامه‌ها برای آموزش الکترونیکی نه‌تنها منسجم نیست بلکه بدون توجه به زیرساخت‌های اساسی به عنوان راهی با آزمون و خطا در پیش گرفته شده که افق روشنی ندارد.

برای اثبات این ادعا می‌توان به تاکید کلی بحشنامه برای تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد.

حال که شیوع ویروس کرونا ادامه‌دار به نظر می‌رسد باید راه‌حل‌های جدی برای آموزش از راه‌دور اندیشیده شود.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: وزارت علوم موسسات غیرانتفاعی آموزش مجازی وزارت علوم دانشگاه ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۶۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

حامد حسن پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه از برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: این آزمون پس از برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف ارتقای سطح علمی و رقابت سالم بین دانشجویان کلیه‌ی رشته‌های آموزشی و تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور همزمان برگزار شد.

وی بیان کرد: آزمون غربالگری درون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴ در ۵ حیطه مدیریت نظام سلامت، همگرایی علوم پایه، هنر و سلامت، استدلال بالینی و آموزش پزشکی در ۱۰ کلان منطقه آمایش و بیش از ۱۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی متولی رشته‌های علوم پزشکی برگزار شد.

حسن پور تاکید کرد: این آزمون با همکاری معاونت محترم علوم پزشکی دانشگاه، دفاتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی و دفاتر EDC و EDO در واحد‌ها برگزار گردید. براساس آمار اعلامی از سوی واحد‌ها این دوره با افزایش حدود ۳۰ درصدی متقاضیان نسبت به دوره قبل مورد استقبال پرشور دانشجویان قرار گرفته است. نتایج این آزمون بر اساس سهمیه تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ۱۸ اردیبهشت اعلام خواهد شد.

دانشجویان برگزیدگان و راهیافتگان بعنوان نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی به مرحله اول آزمون غربالگری متمرکز وازت بهداشت (مرحله اول آزمون انفرادی) براساس تقویم زمان بندی اعلام شده دبیرخانه المپیاد وزارت بهداشت از ۲۲ الی ۲۴ اردیبهشت می‌بایست به سایت مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت جهت ثبت نام مراجعه کنند.

وی همچنین افزود جهت حضور هرچه بهتر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مرحله اول آزمون غربالگری برای راه‌یافتگان با برنامه‌ریزی صورت گرفته دوره‌های توان‌افزایی و آموزشی متناسب با حیطه‌ها برگزار خواهد شد.

مرحله اول آزمون غربالگری متمرکز در تاریخ ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد. گفتنی است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان دانشگاه‌های کشور به مطالعه، تحقیق و ایجاد فرصت‌های مناسب علمی و شناسایی استعداد‌های برتر حوزه پزشکی هر ساله المپیاد علمی دانشجویی کشور را برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2هزار نفر رسید
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • میزان بن کتاب دانشجویان اعلام شد
  • مبلغ یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب برای نمایشگاه کتاب اعلام شد + نحوه ثبت نام
  • آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!