«جدال دو اسلام» به چاپ هشتم رسید
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۳۶۱۱
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جدال دو اسلام» در بردارنده گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره) از سوی دفتر نشر معارف به چاپ هشتم رسید. این کتاب به همت زنده یاد روح الله نامداری در دو بخش تدوین شده است: بخش اول این کتاب به مقالات و گفتوگوهایی از وحید جلیلی (مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) و محسن صفایی فرد (فعال فرهنگی) در تبیین اندیشههای امام خمینی و تشریح اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی اختصاص دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخش دوم هم با عنوان «مصحف انقلاب» گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی میآید. جلد ۲۱ صحیفه امام، حاوی مطالب مهم در آخرین سالهای حیات امام (ره) است که به جهت تاریخی، فقهی، سیاسی و حوادث و اتفاقات دو سال آخر بسیار مورد توجه است و از آنجایی که این جلد به صورت تک نسخهای توزیع نمیشود و مخاطبان باید دوره ۲۲ جلدی صحیفه امام را خریداری کند، لذا به همت زنده یاد روح الله نامداری (انجمن فرهنگی و هنری شهید بهروز محمدی ایذه) خلاصه و با صفحه آرایی جذابی از سوی دفتر نشر معارف به مخاطبان عرضه شده است.
انتشار این کتاب از این جهت مهم است با تلاشهای رسانهای و تبلیغاتی اسلام آمریکایی (در قالبهایی چون اسلام رفاه طلبی، اسلام سرمایه داری، تشیع لندنی، اسلام مقدس مآبی، اسلام عافیت طلبی و…) ما یاد این جمله شهید آوینی بیندازد که: «خلاف آنچه بسیاری میپندارند، آخرین مقاتله ما به مثابه سپاه عدالت نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیر پاتر است.»
«حالا که خود امام نیست تا این سؤال را از او بپرسیم، حالا که امام به خواب خیلیها میرود! هرچه واقعیتها تاریخی میشوند و زمان بر آنها میگذرد و ازشان فاصله میگیریم، پیداکردن تصویر حقیقی دشوارتر میشود. روایتها و تحلیلهای مختلف و متفاوت مطرح میشود. هرکسی از زاویه خودش و از دریچه منافع خودش آن واقعیت را تحلیل میکند. تصویر ذهنی ما از خیلی واقعیتها خاصه انقلاب اسلامی و امام مخدوش است و نادقیق و کج و معوج. ما عادت داریم به پذیرش کلیشهها. فهم ما به تعبیری تلویزیونی است و شبیهسازیشده. همه ما بارها از قول امام شنیدهایم که «انقلاب ما انفجار نور بود». شنیدهایم و باور کردهایم. یک درصد هم احتمال ندادهایم که شاید این جمله را یاسر عرفات گفته باشد در وصف انقلاب اسلامی. این مخدوشسازی تصویر ذهنی ما از انقلاب اسلامی و اندیشههای امام یک صورت ندارد. سادهترینش مثال بالا بود که در آن، جملهای به امام نسبت داده شده که هیچوقت امام آن را نقل نکرده است. در حالتهای پیچیدهتر ممکن است جملههای امام نقل شود، اما بدون در نظر گرفتن چارچوب اندیشههای امام تا معنایی غیر از آنچه امام مراد داشته، مصادره شود. کلیدواژه یا نقطه کانونی اندیشه امام که باید برای پیدا کردن فهمی واقعی از امام به آن توجه کرد، چیست؟ با کدام عینک و کدام زاویه دید، تصویر واقعیتری از امام و اندیشههایش به ما میدهد؟ «اولین و اصلیترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله «اسلام ناب محمدی» است؛ یعنی اسلام ظلمستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام امریکایی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام امریکایی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بیتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیادهخواهی، اسلام بیتفاوت در مقابل دستاندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه اینها میسازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: اسلام امریکایی.»
اینها بخشی از صحبتهای رهبر معظم انقلاب است در ۱۴ خرداد ۱۳۸۹. این جملهها پشت جلد کتاب «جدال دو اسلام» منتشر شده است. کتابی که گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام است یعنی صحبتها و تقریرات سالهای پایانی عمر امام که بررسی نگاه امام به اسلام ناب و تقابلش با اسلام امریکایی است.
کلیدواژه اسلام ناب و اسلام امریکایی در آرای امام خصوصاً جلد ۲۱ به وفور به چشم میخورد. چه در پیام سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ که مؤلفههای اسلام امریکایی را برمیشمرد: «از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملّاهای کثیف درباری، اسلام مقدسنماهای بیشعور حوزههای علمی و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایهداران بر مظلومین و پابرهنهها و در یک کلمه «اسلام امریکایی» را ترویج میکنند…»
چه در وصیتنامه سیاسی، الهی و چه در منشور روحانیت. امام در نامهای که برای تعیین رئیس سازمان تبلیغات نوشتهاند، رسالت آن سازمان را اینگونه مشخص کردهاند: «چارچوب اسلام ناب محمدی که ترسیم قهر و خشم و کینه مقدس و انقلابی علیه سرمایهداری غرب و کمونیسم متجاوز شرق است و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و به خصوص جوانان سلحشورمان نشان دهید.»
کتاب «جدال دو اسلام» آیینهای است برای انعکاس نگاه امام به این دو مؤلفه اصلی در اندیشههای ایشان. مزیت نسبی کتاب علاوه بر این مسئله، این است که در ستونهای خالی کنار هر صفحه جملههای خاصتر و مرتبطتر امام با این دو مفهوم انتخاب شده است که خواندن آنها به پیدا کردن فهمی اجمالی از کتاب و ترغیب شدن به خواندن متن کامل صحبتها کمک میکند.
چاپ هشتم کتاب «جدال دو اسلام» در ۳۱۲ صفحه، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است. «خمینی پدیده پیچیده انسانی» هم کتاب دیگر زنده یاد نامداری است.
کد خبر 4870177منبع: مهر
کلیدواژه: نشر معارف معرفی کتاب دین اسلام ویروس کرونا سیدهادی خسروشاهی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مسجد پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات رادیو گفتگو سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرکز فرهنگی شهر کتاب مهدی گلشنی برنامه چراغ مطالعه اسلام امریکایی اسلام آمریکایی انقلاب اسلامی جدال دو اسلام اسلام ناب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «اُمّ علاء»؛ روایت زندگی اُمُّالشهداء فخرالسادات طباطبایی اثر سمیه خردمند، روایت زنی است که هفت نفر از اعضای خانوادهاش به شهادت رسیدند. زنی که هجده فرزندش را در خانهای شصتمتری و وقفی بزرگ کرد.
خانهای که هر وقت پنجرهاش را باز میکرد؛ چشمانش به گنبد مطهر حرم حضرت علی علیهالسلام گره میخورد و نسیم رأفت جناب ابوتراب وارد خانه و زندگیشان میشد.
فخرالسلادات یا همان «اُمّ علا»، مادر چهار شهید، همسر شهید، خواهر شهید و مادر همسر شهید است. پدر و مادر فخرالسادات در جوانی به بهانه تعلیم در حوزه علمیه نجف، از تبریز به نجف اشرف هجرت میکنند و همانجا ماندگار میشوند.
فخرالسادات در نجف به دنیا میآید و در سن سیزده سالگی با آیتالله سید حسن قبانچی که یکی از شاگردان ممتاز پدرش سید محمد جواد طباطبایی تبریزی بود ازدواج میکند. آنها در خانه وقفی کوچکی در جوار حرم امیرالمؤمنین علیهالسلام زندگیشان را با عشق آغاز میکنند و حاصل این ازدواج میشود هجده فرزند، نه پسر و نه دخترکه در دوران خفقانی که رژیم بعثی صدام در عراق ایجاد کرد، آنها را به سمت دروس حوزوی سوق داد. تعدادی از فرزندانش شاگرد آیت الله صدر بودند و دخترانش در مکتب بنتالهدی صدر درس میخواندند.
در دوران نخست وزیری حسن البکر پسرش عزّالدین و برادرش عمادالدین که هر دو از شاگردان نخبهی آیت الله صدر بودند دستگیر و روانهی زندان شدند. حسن البکر که از خود اختیاری نداشت، با نظر صدام اعدام این دو روحانی بزرگوار را صادر کرد. این برای اولین بار بود که در نجف خون روحانیت ریخته میشد. چند روز قبل از اعدام، ام علاء با پسر و برادرش ملاقات میکند و به آنها وعدهی بهشت و دیدار با امام حسین (ع) را میدهد.
بعد از شهادت سه فرزندش، ام علاء همراه همسرش ابو علاء به دستور صدام روانه زندان شد. به دلیل فعالیتهای سیاسی دیگر پسرانش در ایران علیه رژیم صدام، این زن و شوهر مبارز و صبور یک سال ونیم در زندان حزب بعث به سر میبردند. درواقع رژیم بعث قصد داشت با این شیوه دیگر پسران وی را به دام بیندازد که مؤفق نشد.
ام علاء در طول زندگی متحمل رنجها و سختیهای زیادی شد. ولی هیچگاه خم به ابرو نیاورد و همچنان در آرزوی سرنگونی رژیم بعث به سر میبرد. ام علاء زنی به شدت صبور، مؤمن، با اخلاق و متواضع بود که در طول زندگیش همیشه به اقوام رسیدگی و از آنها دلجویی میکرد. در بین خویشاوندان برای هر کس مشکلی پیش میآمد او اولین نفر بود که برای حل مشکلش قدم برمیداشت.
او ده سال آخر زندگیش را در حالی که دست و پای چپش در دوران اسارت از کار افتاده بود و هیچ خبری از سرنوشت همسرش ابو علاء نداشت، به ایران هجرت کرد. در ایران ساکن قم شد و تمام کارهای شخصیاش را با توجه به شرایط جسمانی که داشت خودش انجام میداد.
همیشه در طول عمرش فرزندانش را به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان توصیه میکرد. به آنها میگفت: اگر همهی شما هم فدای اسلام شوید ناراحت نمیشوم؛ بلکه افتخار میکنم و بدانید خون فرزندان من رنگینتر از خون فرزندان اباعبدالله نیست.
در بخشی از کتاب «اُمّ علاء» آمده است: نشست روبهروی مامه و هر دو با هم گریه میکردند و روضه میخواندند. پدر با گریه گفت: «علویه! حالا مثل امالبنین چهار پسر فدا کردی.»
شاید میخواست با این کلمات، دل مادر داغدیدهام را آرام کند.
مامه دستی به صورتش کشید و میان هقهق گریههایش گفت: «من کجا، امالبنین کجا ابوعلاء؟ امالبنین تمام فرزندانش را تقدیم کرد؛ اما من هنوز چند پسر دیگر هم دارم.»
انتشارات شهید کاظمی در نظر دارد با امضای نویسنده و نگین دُرّ نجف، چاپ اول این کتاب را به مخاطبان ارائه دهد.
این کتاب در ۲۵۵ صفحه در قطع رقعی، با شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۸۰ هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است.
علاقهمندان برای مشاهده و تهیه این کتاب میتوانند با ورود به سامانه من و کتاب manvaketab.com و همچنین از طریق ارسال نام عدد ۲۲ به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را تهیه نمایند.
انتهای پیام/