Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@22:43:03 GMT

تشریح عملکرد عمرانی آستان قدس رضوی در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۳۹۰۳

تشریح عملکرد عمرانی آستان قدس رضوی در سال ۹۸

سال ۹۸ به لحاظ تکمیل و اتمام پروژه‌های عمرانی، سال پر کاری برای معاونت فنی و عمران آستان قدس رضوی بود. انبوهی از پروژه‌های عمرانی در این سال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، از فازهای ۱ و ۲ پروژه زائرشهر تا اتمام پروژه‌های ۱۰۱ واحدی زوج‌های جوان و پروژه‌های محرومیت‌زدایی شهرستان سرخس، نمونه‌هایی از این اقدامات عمرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش قدس آنلاین ۱۲ ماه جهاد سازندگی و عمرانی آن ثمرات خوبی را برای تسهیل امر زیارت زائران و مردم مناطق محروم سرخس به ارمغان آورد. در گفت‌وگویی که با مهندس خلیل اکبری شاندیز؛ معاون فنی و عمرانی آستان قدس رضوی داشتیم، به تفضیل و تشریح این اقدامات پرداخته شد. آنچه که می‌خوانید ماحصل این گفتگوست.

* در چند سال اخیر موضوعی که تکمیل پروژه‌های عمرانی را تحت تأثیر قرار داد، بحث نقدینگی و عدم ثبات بازار بود؛ موضوعی که تبعات زیادی را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای صنعت ساخت و ساز کشور رقم زد. عملکرد خود را در سال جاری در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید.

همانطور که مستحضر هستید تأمین به موقع نقدینگی و ثبات بازار از جمله عواملی است که در اجرای پروژه‌ها نقش مهمی دارند. خوشبختانه تا اواخر سال ۹۶ ثبات کاملی در اجرای پروژه‌های عمرانی داشتیم و تقریبا تمامی پروژه‌ها بر اساس برآوردهایی که شده بود به سرانجام رسید. اما از سال ۹۷ به بعد با توجه به عدم ثبات بازار توانستیم تا حدامکان شرایط را به گونه‌ای برای پیمانکاران فراهم کنیم تا مانع متضرر شدن آنها شویم و با پرداخت مازاد قیمت‌ها این موضوع را به گونه‌ای سروسامان دادیم. در سال جاری سیاست معاونت فنی و عمران آستان قدس رضوی با توجه به تاکید تولیت معزز و بودجه‌ای که برایمان تعریف شده بود، از شروع پروژه‌های جدید در شرایط حال حاضر خودداری کردیم و بیشتر تمرکز و توجه بر تکمیل و اتمام پروژه‌های اجرایی قرار گرفت.

* روند پروژه‌ها در سال جاری چگونه بود.

در سال ۹۸ چندین پروژه شاخص داشتیم که برخی به بهربرداری رسید و برخی دیگر امیدورایم تا پایان سال و اوایل سال آینده به اتمام برسد.

* آستان قدس رضوی طی سال‌های اخیر با احداث مراکز مختلف اقامتی در سطح شهر مشهد به ارائه خدمات مختلف خصوصاً خدمات اقامتی پرداخته که البته باتوجه به حجم میلیونی زائران تقاضا برای دریافت این خدمات زیاد بود. این پروژه‌ها هم اکنون به چه مرحله‌ای رسیده و ظرفیت استفاده زائران در سال جاری چقدر افزایش یافته است؟

از آنجایی که بحث تسهیل زیارت برای زائران و فراهم آوردن شرایط زیارتی مطلوب برای زائران همواره یکی از موضوعات مهم آستان قدس رضوی است، در همین راستا برای رونق امر زیارت تمهیداتی لحاظ شد که «پروژه زائر شهر» و «زائر سرای رضوی» از جمله این پروژه‌هاست.

خوشبختانه پروژه‌ زائر شهر رضوی به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های خدمت‌رسانی به زائران با جدیت در حال پیگیری است و قول این را می‌دهیم تا این پروژه را هرچه سریع‌تر به اتمام برسانیم. سال گذشته توانستیم ۲۰ بلوک را تکمیل و ۵۰۰ سوئیت را بهره‌برداری کنیم. امسال نیز با پیگیری‌هایی که انجام شد ۸ بلوک فاز یک و ۱۰ بلوک فاز دو زیر بار رفت که در مجموع ۳۸ بلوک با ظرفیت ۹۵۰ سوئیت (به غیر از ۳ بلوک هیئتی که پذیرای زائران و مجاوران است) به اتمام رسید. خوشبختانه با بهره‌برداری این سوئیت‌ها ظرفیت قابل توجهی فراهم شد و بالغ بر ۵ هزار زائر می‌توانند در این سوئیت‌ها اقامت داشته باشند.

* پروژه زائر سرای رضوی چطور؟

فاز یک پروژه زائر سرای در سال ۹۷ به اتمام رسید و مورد استفاده قرار گرفت و توانستیم در سال جاری ۶ بلوک فاز دو را نیز به اتمام برسانیم که ۲۵ واحد با ظرفیت ۷۵۰ نفر به آن اضافه شد. در مجموع فاز یک و دو هم‌اکنون ظرفیت پذیرش ۱۵۰۰ نفر را داراست و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال به اتمام برسانیم که با احتساب ۱۰۰ واحد در حال تکمیل ظرفیت پذیرش به ۲ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

* سال ۹۷ پروژه احداث مسکن زوج‌های جوان کلید خورد. کمی از مشخصات آن بگوئید؟

این پروژه دارای ۴۰۲ واحد مسکونی ۱۸ بلوکه با مساحت ۵۰، ۶۰ و ۷۵ مترمربعی است و به صورت واحدهای یک و دو خوابه طراحی شده است. این پروژه در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در حاشیه کمربندی و بلوار صد متری مشهد در مجاورت شهرک شهید آقا مصطفی خمینی(ره) و در ۲۴ بلوک ۴ و ۵ طبقه پیش‌بینی شده است.

* هم‌اکنون این پروژه در چه مرحله‌ای است.

در حال حاضر محوطه سازی این پروژه در حال انجام است و انشاالله ۱۰۱ واحد از کل پروژه را تا آخر سال به اتمام خواهیم رساند و تلاش ما بر این است تا بتوانیم سال آینده ۱۳ بلوک باقی مانده را نیز به اتمام برسانیم.

* ساخت آشپزخانه صنعتی حرم امام رضا(ع) که قرار بود در زائرشهر احداث شود به کجا رسید؟

همانطور که می‌دانید مشکلاتی در طبخ غذای متبرک در مجاورت حرم مطهر رضوی وجود دارد که با توجه به افزایش آمار توزیع غذای متبرک و پخش بوی غذا هنگام طبخ در حرم مطهر؛ آشپزخانه مرکزی پاسخگوی نیاز ما نبود و ساخت آشپزخانه دیگری در خارج از حرم مطهر ضرورت داشت. این پروژه در ابتدا قرار بود در زائرشهر اجرا شود اما با توجه به سیاست‌های آستان قدس رضوی به محل جدید خود واقع در خیابان میرزا کوچک‌خان انتقال یافت. بالغ بر ۶۰ درصد تجهیزات هم‌اکنون از طریق پیمانکار به مشهد منتقل شده و تا آخر سال پیشرفت ۸۰ درصدی خواهد داشت. در حال حاضر سالن‌ها به اتمام رسیده و نصب سردخانه‌ها نیز انجام شده و امیدواریم تا تابستان سال آینده این پروژه با ظرفیت طبخ هر وعده ۲۵ هزار غذا آماده ارائه خدمت باشد.

* علاوه بر اجرای پروژه‌هایی که در مشهد مقدس نام بردید، چندین پروژه‌ نیز در شهرستان سرخس‌ انجام دادید. در این رابطه نیز توضیح می‌دهید؟

با توجه به سیاست‌ها آستان قدس و به منظور بهره‌مندی مردم سرخس از برکات موقوفات حضرت رضا(ع) اقدامات گوناگونی در دستور کار قرار گرفت و طرح‌ و برنامه‌های مختلفی از سال ۹۶ عملیاتی و اجرایی شد و با تأمین اعتبار توانستیم در این مدت چندین پروژه را در این شهرستان به اتمام برسانیم. در سال جاری ساخت دو مدرسه به اتمام رسید و با شروع سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت. احداث ساختمان استادسرا ویژه طلاب نیز از دیگر پروژه‌هایی است که عملیات سفت کاری آن به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله نازک کاری است و امیدواریم ۳ ماه ابتدایی سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد. احداث ۳ فضای ورزشی که دو سالن اسکلت آنها انجام شده و اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

* و دیگر...

علاوه بر پروژه‌های مذکور، پروژه‌های دیگری از جمله پروژه حوزه علمیه ثامن الحجج(ع) در حال انجام است که خوشبختانه امسال این پروژه سرعت اجرایی خوبی داشت. این پروژه که در ابتدای شهرک شهید رجایی بعد از پل شهید عباسپور واقع شده، دارای ۱۷ هزار مترمربع وسعت است که بهار سال آینده آماده بهره‌برداری است. از ابتدای سال جاری تا به حال این پروژه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی داشته است. این پروژه ظرفیت پذیرش ۴۰۰ طلبه را دارد و شامل کلاس درس، واحدهای اقامتی، مدیریت و ... است.

پروژه‌ دیگری که بنا بر تقاضای مردم شریف مشهد انجام گرفت، ایجاد ارتباط بین دو باغ خواجه ربیع بود که سابق بر این از طریق پلکان ارتباط حاصل می‌شد اما هم‌اکنون در این محل آسانسور نصب شده و به طبع رفت و آمد نیز تسهیل یافته است. به غیر از آن اتمام مراحل اجرایی فیبر نوری در زائر شهر رضوی، دیوارکشی اراضی آستان قدس رضوی و شرکت در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گزاری و اقتصاد شهری مشهد است که این نمایشگاه فرصت خوبی برای ما بود و ماحصل آن تنظیم ۳ قرارداد بود که امیدواریم در بخش ساخت و ساز تا پایان سال ۲ هزار واحد مسکونی از این طریق مبادله شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عملکرد عمرانی آستان قدس رضوی اتمام برسانیم پروژه های عمرانی آستان قدس رضوی اتمام رسید بهره برداری سال جاری پروژه زائر سال آینده قرار گرفت هم اکنون پروژه ها حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۳۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین؛  حجت الاسلام و المسلمین جلیل علی نژاد روز یکشنبه در شورای اداری خوزستان اظهار کرد: توجه استاندار خوزستان به مسائل فرهنگی بسیار ستودنی بوده و امیدوارم که بتوانیم در مسیر تحکیم معارف و برکات اهل بیت (ع) گام برداریم.

وی با بیان اینکه خوزستان و اهواز دروازه تشیع است افزود: مردم ایران با ورود امام رضا (ع) به مذهب تشیع روی آورده و به برکت ایشان هر ساله میلیون ها زائر حسینی عازم کربلا می شوند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان خوزستان گفت: به همت آستان قدس رضوی در ایام کرونا، سیل، بازسازی مساکن و اشتغال اقدامات موثری انجام شد و این روند همچنان در حال انجام است.

وی با اشاره به پرداخت ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی از سوی آستان قدس رضوی به استان خوزستان بیان کرد: با تزریق این اعتبار و به کمک سپاه و استانداری در شعیبیه خوزستان کارهای خوبی صدرت گرفت تا حدی که مهاجرت معکوس از شوشتر به این منطقه صورت گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین علی نژاد افزود: کانون های خوزستان در مسائل آموزشی اقدامات موثری انجام داده همچنین در اهدای جهیزیه به خوبی عمل کردند.

وی به جشن های زیر سایه خورشید در نقاط مختلف استان اشاره کرد و افزود: بنا نداریم که این جشن ها به صورت دولتی انجام شود بلکه جلوه مردمی بودن آن بسیار مهم است. هر جا مردم را وارد صحنه کردیم پیروز میدان بودیم و این روند باید ادامه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران