Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از توافق صلح آمریکا و طالبان «خلیلزاد» برای نخستین بار به کابل آمده تا دولت افغانستان که مخالف آزادی زندانیان طالبان است را برای انجام آن مجاب کند، ناتو اما مسئله آزادی این زندانیان را از صلاحیت‌های دولت افغانستان می‌داند. ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و فردی که شخصاً توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را امضا کرد در حالی به کابل آمده است که مخالفت دولت افغانستان با اجرای بند مربوط به آزادی زندانیان در این توافقنامه برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی را با ابهام مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا در این توافق، که در مراسم امضای آن در قطر هیچکس به نمایندگی از دولت افغانستان حضور نداشت، متعهد شده تا زمینه آزادی 5 هزار عضو طالبان از زندان‌های دولت افغانستان و نیز 1 هزار نفر از نیروهای امنیتی اسیر طالبان را "تسهیل" کند اما «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که آزادی این زندانیان از صلاحیت‌های دولت است و این مسئله باید در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مطرح شود، نه اینکه پیش‌شرطی برای آغاز آن باشد.

براساس توافق آمریکا و طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی قرار است 10 مارس (20 اسفند) آغاز شود اما طالبان خواستار آزادی زندانیان پیش از برگزاری این نشست می‌باشد و می‌گوید عدم رهایی زندانیان گفت‌وگوها را با چالش مواجه می‌کند.

«شیرمحمد عباس استانکزی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده طالبان معتقد است که آمریکا اختیار آزادی این زندانیان را دارد چرا که در توافقنامه چنین تعهدی کرده است. وی می‌افزاید که آمریکا و طالبان هیئتی را برای آزادی زندانیان تعیین کرده‌اند که در یک ماه گذشته مشغول کار بودند، فهرست زندانیان تبادل شده و «نزدیک به 80 درصد کار صورت گرفته است.»

پس از توافق صلح با طالبان، این نخستین سفر مذاکره کننده ارشد آمریکا به کابل است و برخی منابع دلیل آن را مجاب کردن غنی برای آزادی زندانیان طالبان می‌دانند اما از بعدازظهر روز گذشته تاکنون هیچ گزارشی از دیدار خلیلزاد با غنی وجود ندارد و برخی رسانه‌ها از امتناع رئیس جمهور افغانستان برای انجام این دیدار خبر داده بودند که توسط ارگ ریاست جمهوری تکذیب، اما توضیحی بیشتری درباره آن ارائه نشد.

همزمان با توافق آمریکا و طالبان در قطر، دبیرکل ناتو، وزیر دفاع آمریکا و رئیس جمهوری افغانستان نیز بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن دولت افغانستان متعهد شد تا در گفت‌وگو با آمریکا و طالبان برای اعتمادسازی با این گروه شرکت کند و براساس متن این بیانیه گفت‌وگوها شامل «تعیین امکان‌سنجی رهایی تعداد قابل توجهی از زندانیان از هر دو طرف است». از طرف دیگر در متن توافق آمریکا و طالبان نیز درباره آزادی زندانیان طالبان چنین آمده است: «آمریکا متعهد است تا با همکاری و تأیید همه طرف‌های ذیربط بطور فوری در رابطه با آزادسازی سریع اسیران جنگی و سیاسی طالبان برای اعتمادسازی اقدام کند و براین اساس قرار است تا 5 هزار نفر از زندانیان طالبان آزاد شوند.»

در حالی که در نه در متن توافقنامه آمریکا و طالبان و نه در بیانیه مشترک صادر شده، دولت افغانستان تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان نسپرده، خلیلزاد صبح امروز در توئیتی نوشت که واشنگتن نسبت به تسهیل تبادل زندانیان متعهد است «که هم در توافق آمریکا و طالبان و نیز در بیانیه مشترک آمریکا و افغانستان مورد موافقت قرار گرفته بود.» وی در ادامه نیز بدون اشاره به شمار زندانیان طالبان نوشت: «دو طرف را حمایت می‌کنیم تا شمار قابل توجهی از زندانیان را آزاد کنند.»

خلیلزاد: دولت افغانستان با آزادی زندانیان طالبان موافقت کرده بودعضو ارشد طالبان: دولت کابل را برسمیت نمی‌شناسیم/ گذرگاهی برای خروج نظامیان خارجی ایجاد می‌کنیمبیانیه افغانستان و آمریکا همزمان با امضای توافقنامه قطر؛ زمان خروج آمریکا مشخص شد + متنتوافق صلح آمریکا و طالبان امضا شد+متن سنداشرف غنی: ترامپ درخواستی برای آزادی زندانیان طالبان نداشته است/کابل تصمیم می‌گیرد

خلیلزاد در حالی دولت افغانستان را برای آزادی زندانیان طالبان تحت فشار قرار داده که «نیکلاس کی» نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان با اتخاذ موضعی مخالف آمریکا تصریح می‌کند که مسئله آزاد کردن زندانیان طالبان تصمیمی است که باید توسط دولت افغانستان گرفته شود.

آمریکا و ناتو معمولاً در افغانستان بطور هماهنگ عمل می‌کنند، اکنون اما دلیل مواضع مختلف آن‌ها مشخص نیست و تنها زمان سرنوشت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی که به مراتب از مذاکرات آمریکا و طالبان پیچیده‌تر، دشوارتر و زمان‌بر تر خواهد بود را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT7 واژه های کاربردی مرتبط طالبان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان طالبان برای آزادی زندانیان طالبان توافق آمریکا و طالبان دولت افغانستان بین الافغانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۵۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

مدیر کل زندان های استان فارس گفت: در ماه مبارک رمضان ۱۶ جشن گلریزان در مرکز استان و شهرستانهای تابعه استان برگزار شد که در این جشن‌ها، خیران کمک‌های خود را جهت آزادی زندانیان جرایم غیر عمد ارائه داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان فارس، اسحاق ابراهیمی اظهار کرد: در نتیجه این جشن‌ها که با حضور و استقبال ارزشمند جامعه خیرین و مسئولین محلی و استانی همراه بود، بیش از ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط خیران و نیک اندیشان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۶۵۰ زندانی جرایم غیر عمد از زندان‌های فارس با کمک خیران آزاد شده اند، افزود: در حال حاضر بیش از ۹۵۰ زندانی جرایم غیر عمد مالی در زندان‌های استان حضور دارند که چشم انتظار کمک مردم عزیز هستند.

رئیس ستاد دیه استان فارس دومین مرحله از پویش سهم من ۴۰ را نیز مورد استقبال مردم توصیف کرد و ادامه داد: بیش از ۶۰۰۰ هزار تراکنش تاکنون انجام و نزدیک به ۷ میلیون تومان در این حوزه جمع آوری شده است.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: شهروندان و هم استانی‌های عزیز بدانند کمک‌های هر نفر ۴۰ هزار تومانی آنان به تعداد اعضای خانواده، می‌تواند زمینه آزادی کل زندانیان جرایم غیر عمد را فراهم سازد و این برگ زرینی در تاریخ اجتماعی مردم فهیم، نوع دوست و فرهنگ ساز استان خواهد بود.

کد خبر 747910

دیگر خبرها

  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • ‌کمک ۴۴ میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است