Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

16 اسفند 1299، قانون استخدام مستشاران آمريكائي و اروپائي در امور نظامي، مالي، قضائي و فلاحتي به تصويب كابينه سيدضياءالدين طباطبائي رسيد.

16 اسفند 1312، قانون محاسبات عمومی در مجلس شورای ملی تصویب شد.

16 اسفند 1332، دکتر شاخت کارشناس اقتصادی آلمان تهران را ترک کرد. همچنین در این روز، دنیس رایت، مستشار انگلیس در تهران برای ارائه گزارش نفت به لندن رفت.

16 اسفند 1334، "آنتونی ناتینگ" وزیر مشاور کابینه انگلیس در مجلس عوام این کشور طی سخنانی گفت آنچه که باعث می ‌شود بریتانیا موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه حفظ کند، اهمیت نفت ایران و عراق و کویت است.

16 اسفند 1340، دانشسرای مالی مجددا گشایش یافت.

16 اسفند 1349، سود بازرگانی و عوارض میوه لغو شد.

16 اسفند 1350، وزارت کشاورزی ۲ هزار تن گوشت یخ زده از یوگسلاوی خرید.

16 اسفند 1389، سخنگوی اقتصادی دولت در تازه ‌ترین اظهارات خود بر ضرورت اصلاح نظام دستمزدها تاکید کرد و این بار پیشنهاد داد که سیستم تعیین حداقل دستمزد حذف و توافق کارگر و کارفرما جایگزین آن شود.

16 اسفند 1391، سیستم بانکی کشور در نامه ‌ای به بانک‌مرکزی، پیشنهاد ترمیم اساسی قدرت خرید مسکن در سال۹۲ را مطرح کرد و خواستار افزایش حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ درصدی وام خرید مسکن از ابتدای سال جدید شد. قرار شد این پیشنهاد در شورای پول ‌‌و اعتبار مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب، به بانک‌ مسکن اجازه داده شود از سال 92 وام سپرده‌ گذاری خرید مسکن را از ۲۰ میلیون تومان فعلی به ۳۰ میلیون تومان افزایش دهد و همچنین سقف استفاده از اوراق تسهیلات را که رقم فعلی آن ۲۰ میلیون است، به ۴۰ میلیون تومان تبدیل کند.

16 اسفند 1393، انجمن بین ‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری خودروهای قابل تردد در ایران را ۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار خودرو خواند و با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی این انجمن عنوان کرد که برخورداری ایرانی ‌ها از خودروهای شخصی و تجاری ۴برابر آفریقایی ‌ها و حدود یک سوم اروپایی ‌ها است.

16 اسفند 1394، غلامحسین محسنی ‌اژه ‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی خبر داد و گفت: «دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی ‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. » محسنی اژه ‌ای افزود: بابک زنجانی علاوه بر اعدام، به رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و همچنین به جزای نقدی، محکوم شده است.

16 اسفند 1396، در فهرست ثروتمندترین افراد جهان را در سال ۲۰۱۸، جف بزوس رئیس شرکت اینترنتی «آمازون»، با ۱۱۲ میلیارد دلار ثروت، عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده است. بیل گیتس، بنیان‌ گذار و رئیس شرکت «مایکروسافت»، با ۹۰ میلیارد دلار دارایی و با نزول یک پله‌ ای نسبت به رتبه‌ بندی سال گذشته، در رده دوم ثروتمندترین ‌های جهان قرار دارد. وارن بافت، مدیرعامل گروه شرکتی «برکشایر هیث‌اوی» با ۸۴ میلیارد دلار دارایی، برنارد آرنولت رئیس اجرایی گروه شرکتی «لویی ‌ویتون» (بزرگ ‌ترین شرکت کالاهای لوکس جهان)» با ۷۲ میلیارد دلار، مارک زوکربرگ مدیرعامل «فیس‌بوک» با ۷۱ میلیارد دلار و آمانسیو ارتگا رئیس شرکت پوشاک «زارا» و ثروتمندترین فرد اروپا با ۷۰ میلیارد دلار ثروت به ترتیب در رده‌های سوم تا ششم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند.

16 اسفند 1397، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درحال حاضر ۹۳۴ هزار میلیاردتومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود، گفت: حدود ۴۵ هزارمیلیارد تومان نیز معافیت رسمی مالیاتی در کشور وجود دارد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران روز درختکاری کشتار مسلمانان در هند خاویر پرز دکوئیار حسین شیخ الاسلام اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد یارانه خودرو مسکن کروناویروس کرونا در ایران روز درختکاری کشتار مسلمانان در هند خاویر پرز دکوئیار حسین شیخ الاسلام میلیارد دلار ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۹۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، امروز یکشنبه قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند.
 
پارلمان عراق با اعمال اصلاحیه‌ای در قانون قبلی که روابط همجنس‌گرایانه و تغییر جنسیت را جرم تلقی می‌کرد، مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به  ۱۵ سال حبس تغییر داد و آن را به تصویب رساند.
 
در مقابل آمریکا نسبت به تصویب این قانون ابراز نارضایتی و نگرانی شدید کرد.
 
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در پلتفرم «ایکس» اظهار کرد: به شدت بابت تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با فساد و همجنس‌گرایی در عراق نگران هستیم، این اصلاحیه گروه‌های در معرض خطر بیشتر در جامعه عراق را تهدید کرده و توان عراق در توسعه اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی را کاهش می‌دهد.
 
در مقابل «محسن المندلاوی» رئیس پارلمان عراق شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصویب قانون مبارزه با فساد، گامی ضروری برای حفظ زیرساخت‌های ارزش‌های جامعه و مصلحت عالی کشور برای حفاظت از مردمش در برابر فراخوان‌ها به انحطاط اخلاقی و فساد جنسی است که کشورهای جهان را در بر گرفته است.
 
المندلاوی در ادامه نیز اظهار کرد: این قانون حمایت قانونی برای مبارزه با این اقدامات و مبلغان آنها را فراهم کرده و نقص موجود در قوانین عراق در این حوزه را برطرف کرد.
 
رئیس پارلمان عراق گفت: همجنس‌گرایی در عراق که سرزمین انبیا، ائمه و اولیای صالح است، جایی ندارد.
 
پیشنویس این قانون در ابتدا شامل مجازات اعدام برای روابط همجنس‌گرایانه بود اما پس از مخالفت‌های گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی با آن، اصلاحاتی پیش از تصویب بر آن اعمال شد.
 
عفو بین‌الملل نیز مخالفت خود را با تصویب این قانون اعلام کرد و مدعی شد که این قانون به منزله «نقض حقوق اصلی انسان‌ها» است.
 
در مقابل «رائد المالکی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به وجود مخالفت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا با تصویب این قانون تاکید کرد: این قانون مساله‌ای داخلی است و مداخله از سوی هیچ طرفی را نمی‌پذیریم.
 
بر اساس این قانون، مجازات ۱۰ تا ۱۵ سال حبس برای روابط همجنس‌گرایانه در نظر گرفته شده و فعالیت هرگونه نهادی برای تبلیغ فحشا و همجنس‌گرایی در عراق ممنوع شده و مجازات آن هفت سال حبس است.
 
همچنین بر اساس این قانون، تغییر جنسیت بیولوژیک برای افراد طبق میل شخصی‌شان ممنوع بوده و برای فردی که بخواهد این کار را انجام دهد و یا هر پزشکی که این کار را برای فرد انجام دهد، یک تا سه سال حبس در نظر گرفته می‌شود.
 
همچنین مجازات مشابهی برای هر مردی که عمدا رفتارهای زنانه داشته و یا آن را ترویج دهد، در نظر گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • این مرد ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود/ فروش ساعت مسافر تایتانیک با بالاترین قیمت در یک حراجی
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود