Web Analytics Made Easy - Statcounter

معلمان می‌گویند با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان، رتبه‌بندی معلمان هوا شده است و از سوی دیگر فوق‌العاده ویژه فقط به نیروهای اداری تعلق می‌گیرد و نیروهای آموزشی از آن محروم هستند.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: این روزها ماجرای افزایش حقوق فرهنگیان تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، خبرساز شده است؛ این موضوع از دو جنبه، جریان ساز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن دسته از فرهنگیانی که حقوقشان افزایش پیدا کرده بود، گلایه کردند که چرا باید آموزش و پرورش میزان افزایش حقوق پرسنل خود را رسانه‌ای کند و این در حالیست که افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به همه کارکنان دستگاه‌های دولتی است.

البته اینجا ذکر یک نکته ضروری است و آن هم تفاوت کلمه فرهنگیان و معلمان است؛ اصولا وقتی از فرهنگیان نام برده می‌شود منظور تمام کارکنان آموزش و پرورش اعم از اداری، ستادی و آموزشی است و منظور از معلمان هم نیروهای آموزشی مانند آموزگان و دبیران هستند.

گلایه دوم از سوی معلمانی بود که بعد از سال‌ها کار کردن، فکر می‌کردند رتبه‌بندی معلمان موجب می‌شود که این سال‌ها گچ خوردن و کسب تجربه بلاخره در جایی دیده می‌شود اما حالا با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، تمام این تفاوت‌ها و تجربه‌ها نادیده گرفته شده بود.

ماجرا از این قرار بود که سوم آذر ماه امسال  هیأت وزیران، نظام رتبه‌بندی معلمان را با هدف استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه تصویب کرد؛ بر اساس این مصوبه، معلمان در پنج رتبه، طبقه‌بندی می‌شوند و عوامل امتیاز آور برای ارتقای رتبه بر مبنای تحصیلات- مهارت و توانایی‌­ها، دوره‌های آموزشی، سنوات خدمت و تجربه مربوط محاسبه می‌شود؛ دولت همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص داد.

آن زمان معلمان باسابقه خوشحال شدند که تجارب آنها دیده می‌شود اما این خوشحالی زیاد دوام نیاورد و در شرایطی فرهنگیان درگیر آزمون‌های ارتقای رتبه بودند، ماجرای افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه فرهنگیان مطرح شد. 

 علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، 7 اسفند امسال بخشنامه افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:‌ «تصویر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌های نیروی انسانی ارسال می‌شود».

آنطور که در این ابلاغیه تأکید شده و طبق مفاد این بخشنامه، از تاریخ اول اسفند 1398 امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تمام کارکنان به میزان 50 درصد افزایش می‌یابد و حقوق و مزایای کارکنان قرارداد انجام کار معین (مشخص) موضوع بند «ب» ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه، معادل هشتاد درصد (80 درصد) حقوق و مزایای کارکنان پیمانی همتراز تعیین شده است که نحوه اعمال این افزایش بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد.

بعد از اینکه حکم‌ها داده شد، برخی معلمان گلایه کردند که چرا آموزش و پرورش تبعیض بین نیروهای آموزشی و اداری ایجاد کرده است و اصلا رتبه‌بندی چرا هوا شد؟

تعدادی از فرهنگیان در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس نسبت به «نحوه اجرای افزایش ۵۰ درصدی قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان» اعتراض داشتند.

این معلمان عنوان کردند: «متاسفانه در برخی از احکام صادره فقط چند هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شده است ولی در سایر ادارات و حتی در امور اداری آموزش و پرورش تا 2 میلیون تومان و بیشتر اضافه شده است. این مصوبه در کادر آموزشی باعث حذف حق شغل حرفه‌ای و رتبه‌بندی شده است. اعمال رتبه‌بندی به دلیل ماهیت متفاوت شغل معلمی و ایجاد انگیزه در نیروی آموزشی و در راستای مطالبات سند تحول بنیادین است و اجرای آن ربطی به مصوبه اخیر ندارد و خواستار پاسخگویی مسؤولان هستیم».

اما گلایه‌ها زمانی بیشتر شد که خبری روز 14 اسفند از علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در صدا و سیما منتشر شد که اعلام شد: با اعمال رتبه بندی و امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به طور متوسط یک و نیم تا دو میلیون تومان به حقوق فرهنگیان اضافه می‌شود.

در پی این خبر، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس واکنش نشان داد؛ وی گفت: گزارشی را از صدا وسیما دیدم که بعد از آن وقتی خود را در جایگاه معلمان قرار می‌دهم عصبانی می‌شوم؛ اعلام می‌شود که حقوق معلمان یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

در قانون مدیریت خدمات کشوری، اصلا موضوعی بنام حق شغل حرفه ای وجود ندارد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: ماجرا از جایی شروع می‌شود که در سال ۱۳۹۴، برنامه مشکوکی به نام نظام رتبه بندی معلمان اجرا شد؛ در همان زمان به صراحت فریاد زدم که این نظام رتبه‌بندی نیست بلکه فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

وی ادامه داد: در قانون مدیریت خدمات کشوری، اصلا موضوعی بنام حق شغل حرفه‌ای وجود ندارد، بلکه بخشی از ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل را در همان زمان برای معلمان اجرایی و پرداخت کردند، که تحت یک ظلم آشکار به نیروهای خدماتی شاغل در آموزش و پرورش پرداخت نشد؛ این قصه ادامه یافت تا برنامه ششم توسعه تدوین شد که نظام رتبه بندی در ماده ۶۳ این قانون  مصوب شد؛ در این قانون تصریح شده است که باید دولت برای اجرای نظام رتبه بندی لایحه خود را به مجلس تقدیم کند که چنین نشد.

حاجی‌بابایی افزود: دولت بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از مهر ماه سال جاری اقدام به پرداخت مبلغی تحت عنوان اجرای نظام رتبه بندی کرد که ۱۲ اشکال عمده آیین‌نامه‌ای بر آن وارد است؛ از طرفی در اصل نظام رتبه‌بندی نبود و نیروهای خدماتی، اداری، کم سابقه، مشمول آن نشدند و اشکال موجود در اجرای این افزایش حقوق تحت عنوان رتبه بندی، اعتراض شدید معلمان را به دنبال داشت.

هیچکدام از این مدل افزایش ارقام حقوق معلمان، نظام رتبه بندی نیست

وی ادامه داد: در این هنگام، دولت افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل از اول اسفند سال جاری را در احکام همه کارکنان دولت اعمال کرد که ما در مجلس خرسند از این افزایش حقوق کارکنان دولت، اعتراض خود برای اینکه باید معلمان نیز مشمول این افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده شغل شوند، اعلام کردیم، چرا که در ابتدا اعلام شد، این بند در خصوص کارکنان آموزشی وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: با پیگیری‌ها در مجلس احکام افزایش ۵۰ درصد فوق العاده شغل معلمان صادر شد، اما چیزی بنام  نظام رتبه‌بندی معلمان متاسفانه حذف شد و قرار گذاشتند که سال آینده رتبه‌بندی پیگیری و اجرا شود؛ آنچه به فرهنگیان اضافه شده است، ۵۰ درصد فوق‌العاده شغل است، که قسمت در سال۱۳۹۴ و قسمتی در سال ۱۳۹۸ اجرایی شده است. 

وی بیان داشت: باید یادآور شوم که هیچکدام از این مدل افزایش ارقام حقوق معلمان، نظام رتبه بندی نیست، یعنی قسمتی از قانون مدیریت خدمات کشوری در سال  ۱۳۹۴ و قسمت دیگر  در سال  ۱۳۹۸، اجرا شده است.که در مجموع ۵۰ درصد فوق العاده شغل فصل دهم است‌

حاجی‌بابایی اضافه کرد: منظور از افزایش یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان معاون پشتیبانی در واقع افزایش‌های حقوق در سال‌های ۱۳۹۴ و  ۱۳۹۸، با هم است؛ در سال ۱۳۹۴، میانگین کمتر از یک میلیون و امسال نیز زیر یک میلیون اضافه شده است، به همین  علت فرهنگیان عصبانی هستند وحق دارند که عصبانی باشند.

بعد از این اخبار، برخی معلمان میزان افزایش حقوق خود در حکم جدید را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند تا عنوان کنند این افزایش یک میلیون و نیم تا 2 میلیون حقوق مربوط به آنها نمی‌شود.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در مصاحبه‌ای که با صدا و سیما داشتم گفتم فرهنگیان و نگفتم معلمان. منظور از فرهنگیان همه کارکنان وزارت آموزش و پرورش اعم از اداری، آموزشی و رسته‌های مختلف است و همچنین گفتم میانگین حقوق یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش داشته است و وقتی حرف از میانگین می‌زنیم یعنی یک عده بالاتر و عده پایین‌تر از این مبلغ هستند.

وی درباره اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 98، رتبه‌بندی را انجام دادیم و همه اقدامات انجام شد، اخیراً دولت تصمیم گرفت تمام آیتم‌های فصل دهم را ارتقا دهد و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه یک بخشنامه‌ای دادند و آنجا اعلام کردند که هر کدام از کارکنان دولت که امتیازات فصل دهم آنها کمتر از 50 درصد است و دچار تبعیض با کارکنان دیگر شده است به 50 درصد برسانیم.

الهیار ترکمن افزود: ما اینجا باید یک تصمیم اساسی می‌گرفتیم یا مثل سال 94 فقط رتبه‌بندی برای معلمان ادامه می‌دادیم یا اینکه پایه و بیس حقوق را درست می‌کردیم و به یک نقطه تثبیت می‌رساندیم در واقع بحث افزایشات فصل دهم را عمل می‌کردیم؛ بحث‌های زیادی شد و با وجود آنکه مخالفت‌هایی از بیرون آموزش و پرورش می‌شد نهایتاً تصمیم گرفتیم چون به نفع جامعه فرهنگیان کشور بود، فصل دهم را انجام دهیم.

یکی دیگر گلایه‌های معلمان این بود که چرا باید بین نیروهای آموزشی و اداری تبعیض باشد؛ یکی از معلمان به خبرنگار فارس گفت: معلمی، شغل راحتی نیست واقعا معلمان با عشق سر کلاس درس می‌روند اما واقعا معلمی شغل سختی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اقدامات وزارت آموزش و پرورش احساس می‌کنیم که کارمندان اداری از نیروی آموزشی ارزشمندتر هستند و توجه به معلمانی که به ویژه در مناطق محروم و صعب العبور کار می‌کنند، نادیده گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، یک فاصله‌ای هم بین نیروهای اداری و آموزشی اتفاق افتاد و آن هم به خاطر بحث فوق العاده ویژه بود که طبق قانون فقط مختص به نیروهای اداری است. ما قانوناً نمی‌توانیم به نیروهای آموزشی فوق‌العاده ویژه پرداخت کنیم.

اما چرا باید رتبه‌بندی حذف شود؟ و چرا باید بین نیروهای آموزشی و اداری تفاوت ایجاد شود؟؛ چرا باید معلمان بعد از سال‌ها تجربه حالا به دنبال گرفتن حقشان باشند؟

الهیار ترکمن در این خصوص گفت: مصوبه رتبه‌بندی لغو نشده است و ما در تلاش هستیم فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی شکل بگیرد و آن زمان تفاوت‌های حرفه ای مشخص می شود. 

معلمان اعتماد کنند و صبور باشند. بنده معاون اداری و مالی هستم و عددهایی را که می‌گویم بدون پشتوانه اعلام نمی کنم و قبول دارم که نباید اعداد و رقم حقوق فرهنگیان را در رسانه اعلام کنم اما خبرنگاران فقط عدد و رقم می پرسند. در هر حال از معلمان میخواهیم به ما اعتماد کنند و صبور باشند تا بتوانیم فوق‌العاده ویژه نیروهای آموزشی را به سرانجام برسانیم.

 به گزارش فارس، معلمان از وزارت آموزش و پرورش توقع دارند که ارزش و اهمیت شغل معلمی را فراموش نکند و منزلت معلمان را در نظر بگیرد؛ آنچه امروز، معلمان را آزرده خاطر کرده است، عدم توجه مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت به منزلت معلمان است؛ منزلتی که با اعلام ارقام و اعداد در رسانه‌ها زیر سؤال می‌رود در حالی که هیچ وزارتخانه‌ای افزایش و میزان حقوق نیروهای خود و زمان پرداخت عیدی آنها را اعلام نمی‌کند.

و از سوی دیگر، تجارب معلمان و سال‌ها تدریس در دوره‌های مختلف و با دانش‌آموزان بودن با چه ابزاری قابل محاسبه است؟ این صندوقچه ارزشمند تجربه با چه نرخی سنجیده می‌شود؟ و چرا بازنشستگان فرهنگی با کوله‌بار تجربه رها می‌شوند؟ 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش آموزش معلمان حاجی بابایی بین نیروهای آموزشی رتبه بندی معلمان فوق العاده ویژه افزایش ۵۰ درصد فوق العاده شغل نظام رتبه بندی حقوق فرهنگیان الهیار ترکمن میلیون تومان افزایش حقوق حقوق معلمان یک میلیون حرفه ای بر اساس سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۲۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سیداحمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین المللی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد.

وی افزود: در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه ­های آسیایی سال ۲۰۲۴ از ایران تعداد ۷۳ دانشگاه حضور داشته اند که ۴ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. رتبه بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۴، تعداد ۷۳۹ دانشگاه را از ۳۱ کشور در بردارد. همانند سال‌های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۹ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد و هند با ۹۱ موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. رتبه‌های اول تا دهم در جدول ۱ قابل مشاهده است.

 

رئیس موسسه ISC گفت: سهم ایران از نظر تعداد دانشگاه‌های رتبه بندی تایمز آسیایی ۲۰۲۴، ۷۳ دانشگاه است که در حدود ۱۰ درصد دانشگاه‌های این رتبه بندی را شامل می‌شود که در جدول ۲ قابل مشاهده است.

جدول ۲: تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز آسیا در سال‌های مختلف

 

فاضل زاده افزود: در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴، تعداد ۷۳ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و صنعتی شیراز به ترتیب رتبه اول تا پنجم ایران را کسب کردند. نتایج دانشگاه‌های ایران در جدول ۳ قابل مشاهده است.

جدول ۳: جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز کشور‌های آسیایی سال ۲۰۲۴

 

عملکرد دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی قاره آسیا در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

رئیس موسسه ISC گفت: از میان کشور‌های اسلامی قاره آسیا، در مجموع ۳۰۶ دانشگاه از ۱۷ کشور اسلامی در رتبه بندی ۲۰۲۴ حضور دارند این در حالی است که در رتبه بندی ۲۰۲۳ این تعداد ۲۵۳ دانشگاه بوده است. از لحاظ تعداد حضور دانشگاه، کشور ترکیه و ایران به ترتیب با ۷۵ و ۷۳ دانشگاه، بیشترین حضور را داشته اند.

 

دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی با رتبه ۱۰۰ و کمتر، در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ در جدول ۴ قابل مشاهده است.

جدول ۴: دانشگاه‌های برتر کشور‌های اسلامی در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

 

 روش شناسی رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

فاضل زاده گفت: روش شناسی رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ مانند رتبه بندی جهانی تایمز، به طور قابل توجهی تغییر کرده است. تعداد شاخص‌های مورد استفاده از ۱۳ به ۱۸ شاخص رسیده است با این حال مانند روش­شناسی پیشین، شاخص­های عملکردی در ۵ معیار کلی قرار دارند: آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت. جدول ۵ شاخص‌های مورد استفاده در هر معیار را نشان می­ دهد.

وی افزود: روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز است با این تفاوت که در رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی این شاخص‌ها جهت رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی مجددا تنظیم و وزن دهی می‌شوند.

جدول ۵. معیار‌ها و شاخص ­های رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

دیگر خبرها

  • جذب در آموزش و پرورش بر مبنای سوابق آموزشی معلمان
  • خبرهای خوش برای معلمان/ باباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • خبرهای خوش برای معلمان/ یاباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • ۷ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مددجویان کمیته امداد هستند
  • سابقه زیاد همکاری با آموزش و پرورش، از اولویت‌های جذب معلمان است
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند
  • احکام افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان قوه قضائیه صادر شد
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم