Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@22:51:31 GMT

ضرورت ممنوعیت سفر نوروزی به خوزستان و تعلل مدیران

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۶۵۹۱۲

ضرورت ممنوعیت سفر نوروزی به خوزستان و تعلل مدیران

شیوع کرونا و بالا رفتن روزانه آمار مبتلایان به این بیماری باعث شد تا شهروندان خوزستانی از استاندار بخواهند به مانند برخی از استان‌های دیگر اقدام به بستن ورودی‌های استان و جلوگیری از سیل گردشگران کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، این‌روزها استان خوزستان دوران تازه‌ای از بحران‌های اخیر را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران‌هایی که گاها به دست شهروندان آن تا حد زیادی قابل پیشگیری و مهار هستند، بحرانی به مانند شیوع ویروس کرونا که مقابله و تعامل متقابل مردم و مسؤولان را می‌طلبد تا خوزستان همچون گذشته در حوادث مختلف سربلند خارج شود.

با شیوع این ویروس در سطح جهان و ایران، اقدامات مختلف سراسری و با توجه به وضعیت منطقه و استان‌ها، اقدامات درون استانی در دستور کار مقامات قرار گرفت و امروز در اخبار منتشره صحبت‌هایی مبنی بر بسته شدن ورودی برخی از استان‌ها برای جلوگیری از ورود گردشگران به آن مناطق و تمرکز مسؤولان برای مقابله با ویروس کرونا در آن استان بود.

با وجود این شرایط و اینکه استان خوزستان به‌دلیل همجواری با استان‌هایی که پیشگام در شیوع این بیماری در کشور بوده‌اند، یکی از استان‌های در معرض خطر و درگیر با کرونا به حساب می آید، همچنان دروازه‌های آن در حوزه تردد بین استانی به روی مسافران باز است و گردشگران و مسافران به صورت آزادانه به شهرهای مختلف آن وارد می‌شوند.

تعطیلی مراکز تفریحی و زیارتی

این مساله در حالی است که با تصمیمات مقامات استانی و شهرستانی در روزهای گذشته، بسیاری از مراکز تفریحی، زیارتی و سیاحتی استان از جمله موزه‌ها، زیارتگاه‌ها، کمپ‌های گردشگری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... تعطیل شده‌اند، اما آنچه امروز همچنان خودنمایی می‌کند باز بودن بسیاری از بازارها به مانند گذشته و داغ شدن آنها به دلیل وجود تعطیلی مدارس و بسیاری از مراکز است.

حال با توجه به رونق بازار عید و خرید در این روزها پرخطر و سرشار از تهدید ویروسی، حضور انبوه شهروندان خوزستانی در بازارها از یک سو و حضور مسافران نوروزی در این بازارها در کنار شهروندان خوزستانی باعث شده است که زنگ خطر شیوع و بالا رفتن سرعت انتشار این ویروس بیش از پیش به صدا درآید.

هر چند که آمارها در برخی از شهرستان‌های استان رضایت‌بخش و نشان دهنده انتشار بیماری با حداقل درصد است ولی ورود گردشگران در این مناطق از جمله شهرهای مرزی استان خوزستان با استان‌های دیگر که تا به امروز کمترین حجم بیمار و موارد مشکوک را داشته‌اند باعث شده است تهدید ورود گردشگران ناقل و مشکوک به بیماری را بیش از پیش احساس کنند.

با توجه به شرایط موجود، از روز گذشته بسیاری از کنشگران و فعالان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان در صفحات مجازی خود، صفحات عمومی و جمع‌های حقیقی با ابراز گلایه از بی‌توجهی مقامات استانی نسبت به ورود گردشگران استان‌های دیگر به خوزستان و باز بودن محورهای ورودی استان ابراز گلایه و درخواست ورود فوری استاندار و شورای تامین استان خوزستان به این مساله و بستن مسیرهای ورودی خوزستان به روی گردشگران باشند.

برای سلامت عمومی در خانه می‌مانیم

در این پیام‌ها آمده است: «ما مردم خوزستان همواره به مانند گذشته عاشقانه هموطنان خود را دوست داشته و آغوشمان برای استقبال از همه گردشگران باز است و ارزش‌های مهمان‌نوازی و خونگرمی خود را داشته و دارا هستیم، ولی با توجه به فضای موجود و شیوع بیماری خطرناک کرونا، به منظور کاهش خطرات این بیماری برای خودتان و خودمان، در این برهه حساس همه برای سلامتی یکدیگر در خانه می‌مانیم».

شهروندان فهیم خوزستانی نشان داده‌اند که هیچ گاه درب‌های قلب هایشان برای پذیرش و مهمان نوازی از هموطنان بسته نشده است و همواره دست گرم دوستی و مهمان نوازی را به سمت هموطنان خود می‌کشند ولی با توجه به شیوع و انتقال سریع بیماری کرونا، برای سلامتی همه آحاد جامعه توجه به مراقبه و جلوگیری از شیوع بیماری برای سلامتی عمومی جامعه را بالاتر از گردش و ایامی که قطعا در آینده نیر فرصت تکرار آن وجود خواهد داشت را در دستور کار خود قرار دارند.

نامه سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی خوزستان به استاندار

در این رابطه سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری  با ارسال نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان، خواستار توجه جدی وی به ممنوعیت ورود گردشگران استان‌های دیگر به استان خوزستان برای جلوگیری از افزایش سرعت سرایت و شیوع این ویروس کردند.

در این نامه آمده است: «جناب آقای شریعتی، استاندار خوزستان؛ همان‌طور که مستحضر هستید کشور ما هم اکنون درگیر بحران وسیع و همه‌گیری تحت عنوان شیوع ویروس کرونا شده است و از آنجا که در آستانه تعطیلات نوروز و سال نو قرار داریم و استان خوزستان از مناطق میزبان گردشگران نوروزی و راهیان نور در سطح کشور  است.

 با توجه به بحران شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از فاجعه‌ای که می‌تواند جان مهمانان و شهروندان خوزستانی را با خطر جدی مواجه کرده و با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، گستردگی و پهناور بودن استان، پراکندگی و تعدد مناطق و روستاهای هدف گردشگری در استان خوزستان نسبت به این بیماری، لطفا  دستور فرمایید تا از ورود مهمانان نوروزی و راهیان نور و استقرار آنان در مدارس و مهمان‌سراهای ادارات دولتی و خصوصی، کمپ‌های گردشگری،  پارک‌ها و مکان‌های عمومی، تورهای گردشگری داخل و خارج استان جلوگیری به عمل آید.

ضمنا با صدور منع بازدید از تمامی اماکن تاریخی باستانی و موزه‌ها و کنترل تمامی مسیرهای ورودی به استان از قبیل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی با استقرار اکیپ های نظارت و کنترل بهداشتی مسافران ورودی از  به‌وجود آمدن مشکلات بعدی و فاجعه انسانی در خوزستان جلوگیری کنید.

لذا ما سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی با نگاه به اتفاقاتی ناگوار و تاسف‌بار که در استان قم و استان‌های گردشگر‌پذیر  شمالی رخ داده است در صورت عدم مدیریت به موقع و قبل از وقوع بحران به جد هشدار لازم را می‌دهیم تا شاهد بحرانی فاجعه‌بار در خوزستان نباشیم».

تعطیلی در شمال باعث سرعت بخشی به انتشار ویروس در خوزستان نشود

این در حالی است که در روزهای اخیر با توجه به تعطیلات موجود در سطح کشور، مردم مناطق مرکزی کشور با استفاده از این فضای به وجود آمده برای گردش و استفاده از تعطیلات راهی مناطق شمالی کشور شده که این امر باعث افزایش سرعت شیوع بیماری و درگیری شهروندان شده است.

با توجه به بسته شدن مسیرهای شمالی به روی مسافران و گردشگران و توجیه گرمای استان‌های جنوبی و به ویژه استان خوزستان برای مقابله با این بیماری، حرکت سیل عظیمی از گردشگران به سمت این استان نه تنها کمکی به روند درمانی آن نمی‌کند بلکه این ازدحام جمعیت می‌تواند به عنوان یک عامل سرعت دهنده در شیوع و افزایش چند برابر شمار مبتلایان به این ویروس در سطح استان خوزستان باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیش از این نیز شهردار کلانشهر اهواز در راستای حفظ سلامت، کنترل وضعیت بهداشتی  و توقف چرخه انتقال کرونا ویروس، طی نامه‌ای به استاندار خوزستان، درخواست کرد تا ورود مسافران به این شهر ممنوع اعلام شود.

موسی شاعری در این نامه عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش مبتلایان به این ویروس در سطح استان و با عنایت به اقدامات پیشگیرانه به ویژه با عنایت به پیش‌بینی افزایش تردد و مسافرت ها به مقصد خوزستان خصوصا شهر اهواز در تعطیلات نوروز، مستدعی است دستور فرمایید در راستای کنترل بیماری و حفظ سلامت مردم، پذیرش و اسکان مسافران در بوستان‌ها، ساحل رودخانه‌ها، مدارس، ورزشگاه‌ها، هتل‌ها، مهمان سراها و مکان‌های مشابه در سطح شهر اهواز تا مهار کامل شیوع کرونا ممنوع اعلام شود.

اما امروز، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در واکنش به این درخواست، پاسخی در تقابل با خواسته شهروندان و سلامت مردم شهر اهواز ارائه کرده است که در آن ردّی از در نظر گرفتن سلامت این کلانشهر و ساکنان آن دیده نمی‌شود.

حبیب‌الله آصفی با غیر مسئولانه خواندن درخواست واقع‌بینانه و مردم محور شهردار اهواز، وی را متهم به بر هم زدن آرامش مردم کرد و گفت: مدیران شهری و شهرستانی با توجه به حوزه مسئولیت‌ها و اختیارات خویش اظهار نظر کنند، این مدیران در مواردی که مربوط به نهادهای تصمیم‌گیر استانی است اظهارنظر نکنند.

بر اساس این گزارش، درخواست شهردار اهواز، خواستگاه عمومی مردم استان خوزستان است که امیدواریم در جهت حفظ سلامت و مقطوع ساختن چرخه انتقال این بیماری، یکی از نخستین اقداماتی باشد که در دستور کار مقامات مسئول قرار خواهد گرفت، در غیر این‌صورت عواقب آن بر عهده مدیرانی است که با تعلل  در تصمیم گیری سلامت مردم را به خطر خواهند انداخت

انتهای پیام/72026/

منبع: فارس

کلیدواژه: تعطیلی در خوزستان شهروندان خوزستانی شیوع ویروس کرونا استان های دیگر ورود گردشگران استان خوزستان برای سلامت شهر اهواز استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۶۵۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در بازدید رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان از بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی ضمن معرفی دستاورد‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته، پتانسیل‌های راهبردی و زمینه‌های مختلف همکاری این مرکز ملی در پرورش استعداد‌های دانش آموزان شاغل به تحصیل، پیش از ورود به دانشگاه بحث و بررسی شد.
حسین شاهسوارانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه جوانان و نخبگان سرمایه اصلی کشور و محور تحقق بسیاری از اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند، افزود: استفاده از زیر ساخت و پتانسیل‌ها برای شناسایی و پرورش دانش آموزان و دانشجویان نخبه بعنوان سرمایه‌های آینده کشور با هدف تربیت نیروی انسانی کارامد در حوزه‌های مرتبط علوم زیستی، ژنتیک، زیست فناوری و تبدیل آنها به مدیران جهادی کار آفرین و نوآور یکی از اولویت‌های این مرکز است.
وی با اشاره به ارزش و اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، به عنوان ثروت و گنجینه ملی، همکاری دو مجموعه را فرصتی مناسب برای حضور دانش آموزان نخبه در مرکز دانست.
الهام یاوری، رئیس سمپاد نیز حضور جوانان و نخبگان در عرصه علم و پیشرفت کشور را ضروری دانست و بر گسترش تمرکززدایی فرایند آموزش نیرو‌های انسانی از صرفا شهر‌های بزرگ به سراسر کشور تاکید کرد.
وی از افزایش علاقمندی دانش آموزان سمپادی به حوزه بیوتکنولوژی و ژنتیک اشاره کرد که با توجه به پیشرو بودن مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف مانند زیست فناوری، ژنتیک، سلول‌های بنیادی و درمان؛ از زیر ساخت مناسب مرکز ذخایر ژنتیکی ایران برای ورود به این عرصه به منظور استعدادیابی و پرورش دانش آموزان سمپادی خبر داد.

دیگر خبرها

  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • شکایت دانش‌آموزان در واشنگتن از مدرسه خود به علت ممنوعیت اعلام حمایت از فلسطین