Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق گانتز و لیبرمن برای تشکیل کابینه دولت اسرائیل، شرط طالبان برای کنار گذاشتن جنگ با حکومت افغانستان، دیدار شمخانی با سران گروه‌های سیاسی عراق در بغداد و تمایل ۵۰ شرکت برای صادرات دارو به ایران از طریق کانال سوئیس از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام پادشاهی «محمد بن سلمان» پیش از برگزاری نشست جی ۲۰ نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، پایگاه میدل ایست آی نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قصد ندارد تا مرگ پدرش منتظر بماند تا جانشین او شود.

این پایگاه افزود: بن سلمان می خواهد که مشروعیت پادشاهی اش را در زمان حضور پدرش تثبیت کند و در پی آن است که در نشست گروه 20 در ماه نوامبر پادشاهی خود را اعلام کند.

بر اساس این گزارش، ولیعهد سعودی پدرش را که به بیماری آلزایمر مبتلا است مجبور خواهد کرد که از قدرت کناره گیری کند.

توافق گانتز و لیبرمن برای تشکیل کابینه دولت اسرائیل 

«بنی گانتز» رهبر حزب آبی و سفید روز یکشنبه اعلام که با شروط «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب اسرائیل بیتنا برای پیوستن به کابینه موافقت کرده است.

لیبرمن پیشتر در پیامی در شبکه اجتماعی فیسبوک ۵ شرط را برای پیوستن به ائتلاف کابینه آتی اعلام کرده بود که مربوط به امور دینی و اجتماعی بوده است.

کمیته انتخابات مرکزی در اسرائیل نتایج نهایی انتخابات روز دوشنبه را اعلام کرد که طی آن حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» ۳۶ کسی و حزب آبی و سفید به رهبری «بنی گانتز» ۳۳ کرسی را بدست آورد.

ائتلاف احزاب راست گرا به رهبری لیکود توانسته ۵۸ کرسی را بدست آورده و ائتلاف چپ گراها نیز ۵۵ کرسی را بدست آوردند اما هیچکدام نتوانسته‌اند که ۶۱ کرسی مورد نیاز برای تشکیل کابینه را بدست بیاورند.

حزب لیبرمن با بدست آوردن ۷ کرسی نقش تعیین کننده‌ای در تشکیل کابینه بعدی دارد و به هر کدام از اردوگاه‌ها که بپیوندد، تشکیل کابینه با موفقیت همراه خواهد شد.

لیبرمن به دلیل مشکلاتی که با کابینه راست گرا به رهبری نتانیاهو به دلیل اختلافات با احزاب دینی دارد با نخست وزیری نتانیاهو همراه نخواهد شد.

شرط طالبان برای کنار گذاشتن جنگ با حکومت افغانستان

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در خصوص توافق اخیر این گروه با آمریکا گفت: بر اساس توافقنامه صلحی که میان نمایندگان طالبان و آمریکایی ها به امضاء رسیده است، نیروهای آمریکایی ۱۴ ماه فرصت دارند تا خاک افغانستان را ترک کنند؛ اما طالبان جهاد با دست نشانده های آمریکایی را همچنان ادامه خواهند داد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پاسخ به این سوال که چرا طالبان حملات خود علیه نیروهای آمریکایی را متوفق کرده اما به نیروهای افغان حمله می کنند گفت: جهاد در افغانستان نیاز به دقت زیاد دارد؛ ما به امریکایی ها مصونیت می دهیم تا از افغانستان خارج شوند؛ اما از بعد داخلی باید بگوییم که حکومت دست نشانده و دست‌پروده آمریکا که به خاطر اهداف امریکایی بر سر قدرت آمده است را قبول نداریم و تا برقراری حکومت اسلامی در افغانستان مبارزه می کنیم.

وی تأکید کرد: تا آن زمان به فشار و جنگ ضرورت است و این ضرورت را باید ما درک کنیم، نباید احساساتی و بسیار عاطفی فکر کنیم. مسائل جهادی نیاز به تحقیق و علمیت دارد، همه افغان ها باید متوجه باشند، ما نمی توانیم تمام آرمان های جهادی خود را زیرپای اشرف غنی بگذاریم و بگوییم از جنگ بیزار شده ایم.

مجاهد به این عقیده است که جنگ با حکومت افغانستان نوعی جهاد است، او می گوید؛ جهاد به خاطر یک هدف مشروع و شرعی آغاز می شود و تا انجام باید ادامه پیدا کند و اهداف جهادی باید پیگیری شود.

وی در ادامه تصریح نمود که جهاد در اصل باعث جنگ می شود و جنگ ویرانی به بار می آورد، کشت و کشتار به بار می آورد، اقتصاد را خراب می کند و شهرها ویران می شود. اما جهاد خوبی های خود را هم دارد و خداوند به مجاهدین پاداش خواهد داد، چرا از نتیجه جهاد حکومت اسلامی به وجود می آید و اگر جهاد نباشد نظام های اسلامی از بین می روند. به همین دلیل جهاد با وجود تمام خرابی هایی که دارد کار مشروع و پسندیده ای است.

مجاهد در ادامه گفت: اینکه ما جهاد کرده ایم و اشغالگرها را از کشور خارج کرده ایم یک بعد قضیه است اما اگر در داخل کشور حکومت و نظام اسلامی نسازیم تمام آرمان های جهاد را آب می برد.

مجاهد تأکید کرد: چون افغان ها بسیار جنگ کرده اند و از جنگ بیزار شده اند پس دیگر جنگ بس است. ما با احتیاط جنگ می کنیم تا به مردم صدمه نرسد.

سخنگوی طالبان ختم جنگ در افغانستان را وابسته به شروع گفتگوهای بین الافغانی دانسته و در رابطه گفت: جهاد با حکومت یک واجب است مگر اینکه آنها هم مثل آمریکایی ها حاضر شوند با ما گفتگو کنند تا از طریق گفتگو مسائل را حل کنیم، باید راه را هموار بسازیم تا نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی در کشور برپا شود.

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد در گفتگوی های قبلی خود اذعان داشت که طالبان با حکومت افغانستان به این دلیل جنگ می کنند که حکومت افغانستان در اشغال نیروهای آمریکایی قرار دارد.

مجاهد ختم جنگ را وابسته به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دانسته بود.

دیدار شمخانی با سران گروه‌های سیاسی عراق در بغداد

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سفر خود به عراق بعد از ظهر روز یکشنبه با شخصیت‌های مختلف و سران گروه‌های سیاسی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در دفتر «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق انجام شد، «نوری المالکی»، «حیدر العبادی»، «هادی العامری»، «فالح فیاض» نیز حضور داشتند.

در این نشست درباره موضوعات مهمی از جمله مسائل سیاسی روز عراق و منطقه بحث و تبادل نظر شد.

شمخانی که روز شنبه به بغداد سفر کرده، با فالح فیاض مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق و عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق دیدار و گفتگو کرد.

تمایل ۵۰ شرکت برای صادرات دارو به ایران از طریق کانال سوئیس

یک کانال سوئیسی برای صادرات غذا و دارو به ایران که ناقض تحریم های آمریکا هم نیست به زودی راه اندازی می شود و چندین شرکت سوئیسی علاقمند به شرکت در این کانال هستند.

 هدف از راه اندازی کانال تجارت بشردوستانه سوئیس اطمینان از این مسئله است که صادرکنندگان مستقر در سوئیس و شرکت های تجاری در بخش های غذا و دارو کانالی مطمئن از طریق بانک سوئیس برای تضمین پرداخت های خود در صادرات به ایران داشته باشند.

از زمان بیرون رفتن دونالد ترامپ از قرارداد برجام و وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران در 2018، صحبت از راه اندازی این کانال بوده است.

 این کانال در ماه گذشته پس از یک معامله آزمایشی در ژانویه راه اندازی شد. بانک سوئیسی بی سی پی و داروسازی نوآرتیس در این معامله مشارکت داشتند و طی آن 2.3 میلیون یورو( 2.6 میلیون دلار) داروهای سرطان و پیوند اعضا به ایران صادر شد.

 ماری گابریل اینیچن فلیپچ، مدیر دبیرخانه دولتی سوئیس در امور اقتصادی که ناظر بر این برنامه است گفت:« 50 شرکت دیگر در حال حاضر تمایل خود را اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد تعداد آنها بیشتر شود».

وی نام هیچ کدام از این شرکت‌ها را ذکر نکرد.

 غذا، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند ولی هدف قرار گرفتن تمام معاملات مالی با ایران بسیاری از بانک‌های خارجی را از معامله با این کشور ترسانده است، حتی در مورد معاملات بشردوستانه.

در این پروژه سوئیسی، صادرکنندگان و بانکها اطلاعات در مورد فعالیت‌های تجاری و شرکای خود در ایران را به دولت می دهند. این اطلاعات در برن تایید و در اختیار خزانه داری آمریکا قرار می گیرند و بعد مجوز انجام برخی از این معاملات که ناقض تحریم ها نیستند صادر می شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران قوه قهریه ملک سلمان فاطمه رهبر سیمین دانشور شهید همت دامنه نوسان قیمت سهام روز پدر تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا اروپا برجام روسیه عربستان ترکیه کروناویروس کرونا در ایران قوه قهریه ملک سلمان فاطمه رهبر سیمین دانشور شهید همت دامنه نوسان قیمت سهام روز پدر سران گروه های سیاسی عراق جنگ با حکومت افغانستان برای تشکیل کابینه نیروهای آمریکایی راه اندازی تحریم ها بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم

طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین طالبان با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند