Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری امروز (دوشنبه ۱۹ اسفند) گفت: کمبود لوازم محافظت در برابر ویروس کرونا مانند ماسک، دستکش، گان و شیلد محافظ صورت در برخی مراکز درمانی همچنان ادامه دارد و پرستاران و کادر درمانی  این مراکز با سختی های زیادی کار مراقبت و درمان بیماران را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مساله نگران کننده این است که در این شرایط سخت عده ای با احتکار این کالاها، جان انسان ها را به خطر می اندازند. از قوه قضاییه انتظار داریم با این افراد به شدت برخورد کند و شدیدترین مجازات ها را در سریع ترین زمان ممکن برای این افراد در نظر بگیرند. واقعا چقدر باید از بین مردم و کادر درمانی تلفات بدهیم تا جیب این افراد پر شود؟!

میرزابیگی ادامه داد: در این شرایط که کشور با کمبود این لوازم محافظتی مواجه است، مردم اجازه دهند همین مقدار که این اقلام موجود است، در مرحله اول در اختیار کادر پرستاری و بیمارستانی که در خط اول مبارزه با بیماری ویروس کرونا و درمان بیماران هستند، قرار بگیرد.

وی گفت: عموم مردم در سطح جامعه خیلی در معرض خطر نیستند اما اگر پرستاری که در بیمارستان برای بهبود بیماران تلاش می کند ماسک، دستکش و لباس محافظ نداشته باشد، بیمار شود یا از بین برود، چه کسی می ماند که از بیماران مراقبت و به مردم و بیماران خدمت کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: وزارت بهداشت باید در توزیع همین اقلام موجود نظارت بیشتری داشته باشد. ظاهرا در برخی استان ها توزیع این اقلام به صورت دانشگاهی و استانی انجام می شود در حالی که برخی استان های شمالی به علت شیوع بیشتر بیماری نیاز بیشتری به این کالاها دارند.

وی گفت: نباید در این شرایط که با کمبود اقلام محافظتی مواجه هستیم، ماسک، دستکش و لباس های مورد نیاز کادر بهداشتی - درمانی بر اساس سرانه تخت بیمارستانی یا به صورت استانی توزیع شود. به طور قطع پرستاران و کادر درمانی در استان هایی که با شیوع بالاتر بیماری مواجه هستند نیاز بیشتری دارند زیرا تعداد بیماران و پرسنلی که درگیر این بیماری هستند، بیشتر است و متاسفانه در برخی از این استان ها با کمبود جدی این اقلام مواجه هستیم.

میرزابیگی افزود: پرستاران در استان های گلستان و مازندران با کمبود شدید این اقلام مواجه هستند و به نوعی از نظر کمبود این لوازم با هم مسابقه گذاشته اند. بیمارستان های این استان ها شلوغ است. مراجعات مردمی بالاست و جای تاسف دارد که مردم همچنان به این استان ها سفر می کنند.

وی گفت: رفت و آمد به استان های شمالی بالاست. امیدواریم از امروز با توصیه هایی که شده حجم سفر به استان های شمالی کم شود اما واقعیت این است که هم حجم مراجعات بالاست و هم امکانات کافی نیست. در استان قم تا حدی توزیع اقلام و امکانات بهتر شده و جای تشکر دارد. پرستاران این استان از نظر تامین اقلام محافظتی شکایت ندارند و رسیدگی به بیماران هم بهتر انجام می شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: واقعیت این است که اغلب بخش های بیمارستان های کشور در این شرایط با حضور پرستاران و با شیفت ها و حضور بیشتری که دارند، اداره می شود اما نبود امکانات نگران کننده است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت پیش آمده، وزارت بهداشت تقریبا انجام خدمات غیراورژانسی و الکتیو را ممنوع کرده و طبیعی است که در این شرایط خیلی از بخش های بیمارستانی خلوت شده است و در این شرایط از نیروهای پرستاری این بخش ها برای مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا بیشتر استفاده می شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: برای رفع این مشکلات تاکنون دو نامه به مسئولان نوشتیم یکی نامه ای بود که به رئیس جمهوری نوشتم و خود ایشان پاسخ نامه را دادند. نامه بعدی را هم به وزیر بهداشت برای رفع کمبود نیروی پرستار نوشتیم و موضوع استخدام پرستاران را مطرح کردیم که در جلسه اخیر ستاد کرونا وزیر بهداشت به این موضوع اشاره کرد و مشخص است که موضوع استخدام و تامین نیروی پرستار در این شرایط مورد توجه قرار گرفته است.

   افزایش تعداد پرستاران در بیمارستان های درگیر کرونا

میرزابیگی افزود: اکنون به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده که اکنون به صورت قرارداد ۸۵ روزه نیروی پرستار جذب کنند و نیرو بگیرند و این اتفاق افتاده است تا تکلیف روند استخدام پرستاران روشن شود. پرستارانی که به این صورت به کارگیری می شوند، امیدوار باشند که این وضعیت ادامه دار نخواهد بود و در اولویت استخدام قرار می گیرند. استخدام پرستاران شرکتی نیز دنبال می شود و بسیار امیدواریم که به نتیجه برسد.

میرزابیگی افزود: استخدام پرستاران اکنون که این نیروها با سختی های زیادی مشغول خدمت هستند، خبر خوبی است و در این شرایط امیدبخش است. در کنار آن طی مکاتبه ای که با رئیس مجلس داشتیم درخواست کردیم پرستارانی که در شرایط شیوع کرونا جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می دهند، شهید خدمت محسوب شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، ستاد صحت (صیانت، حمایت و تامین نیروی انسانی) در سازمان نظام پرستاری تشکیل شده است. در این ستاد هر روز آمار پرستارانی که به این ویروس مبتلا می شوند از سراسر کشور جمع آوری می شود.

وی گفت: در ستاد صحت همچنین کمپین «سپیدبالان شیفتگان خدمت» راه اندازی شده است و پرستارانی که تمایل دارند به صورت داوطلبانه به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در جاهایی که خیلی کمبود نیرو دارند بروند، ثبت نام می کنند. تاکنون حدود ۳۰۰ پرستار داوطلبانه ثبت کردند و حدود ۱۰۰ نفر به قم فرستاده شدند.

میرزابیگی افزود: البته بعد از دستور رئیس جمهوری مبنی بر جذب پرستاران به صورت قراردادهای ۸۵ روزه تا زمان مشخص شدن استخدام تا حدی مشکل کمبود پرستار در مراکز درمانی حل شده و نیاز به اعزام داوطلبانه کمتر شده است. از مسئولان می خواهیم به وعده خود عمل کنند و با فروکش کردن بحران کرونا موضوع استخدام پرستاران فراموش نشود.

استخدام سالانه ۱۰ هزار پرستار

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: امیدواریم موضوع استخدام ۲۰ هزار پرستار برای رفع کمبود پرستاران در بیمارستان ها به زودی در این ایام به سرانجام برسد و به صورت ادامه دار هر سال شاهد استخدام ۱۰ هزار پرستار باشیم تا کمبود شدید نیروی پرستار در بیمارستان ها بعد از مدتی رفع شود.

وی افزود: سالانه حدود ۵ هزار پرستار بازنشسته می شوند و به طور عادی افزایش بیمارستان و تخت بیمارستانی را در کشور داریم. بنابراین استخدام سالانه ۱۰ هزار پرستار یک ضرورت است که می تواند وضع موجود را حفظ کند.

وی گفت: باید اقدامات انگیزشی بیشتری برای پرستاران انجام شود. شنیده ایم در برخی استان ها مثل اصفهان یا ارومیه با همکاری شورای شهر نمادهایی را در مورد رشادت های پرستاران طراحی کرده اند که در میدان های مهم شهر بگذارند. اقدام مبارکی است که می تواند در شهرهای دیگر هم تسری پیدا کند. اکنون همه مردم متوجه شده اند که نقش پرستاران در سلامت مردم چقدر مهم است و باید مورد توجه قرار گیرند.

بر اساس آمارهای رسمی تا ۱۸ اسفند ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

گیلان بعد از تهران و قم با ۴۹۶ نفر مبتلا به کرونا در رده سوم قرار دارد.

کد خبر 490558 برچسب‌ها كرونا در ايران بیماری - پرستار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران بیماری پرستار رئیس کل سازمان نظام پرستاری استخدام پرستاران ویروس کرونا موضوع استخدام بیمارستان ها نیروی پرستار هزار پرستار استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسألە حفاظت ازمحیط‌زیست در ایران مانند آن چه در اندیشە فلسفی سایر نقاط جهان نیز مشابه آن روی داده است، در پارادایم طبیعت‌گرایی ظهور یافت.

نرگس آذری (دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی) در مقاله‌ای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعه‌شناسی ایرانی» به این موضوع اشاره می‌کند که اهمیت به محیط‌‌زیست به مثابۀ نوعی بینش در مقابل انسان‌محوری فزاینده عصر توسعه و مدرنیسم قد علم کرده است و رویکرد طبیعت‌محورانه‌ای را شکل داده  که در آن محیط‌زیست نیازمند توجه و مراقبت فوری است.

* محیطزیست  و مناطق حفاظت شده

به زعم این پژوهشگر حفاظت از محیطزیست نیازمند تعریف محیطزیست در تقابل با فعالیت‌های انسانی دانسته شده است و از همینجا مرز‌های محیط‌زیست در آن چه اکنون به عنوان مناطق چهارگانه‌ حفاظت شده می‌شناسیم پدید آمد. شکل‌گیری این مرز‌ها به زمان تصویب قانون شکار به عنوان اولین قانون محیط‌زیستی کشور و ایجاد مناطق ممنوعه در سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد.

او در ادامه می‌نویسد در آن زمان با توجه به وسعت کشور و بودجه‌های محدودی که در اختیار شورای شکار قرار می‌گرفت، تشخیص داده شد اگر عمده منابع اعتباری به مناطقی تخصیص داده شود که به لحاظ بوم‌شناختی اهمیت ویژ‌ه‌ای دارند، موجب موفقیت بیشتر در حفاظت از آن مناطق خواهد شد. بنابراین نواحی حفاظتی که  بعداً مناطق حفاظت شده نامیده شد به وجود آمد. در این مناطق شکار ممنوع بود مگر آنکه مجوز لازم از شورای شکار گرفته شود.

* رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 

آذری می‌نویسد مراتع و جنگل‌های واقع در مناطق حفاظت شده تابع محدودیت‌هایی بود که از سوی شورای شکار و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اعلام شده بود و با تصویب قانون شکار و صید در سال ۱۳۴۶ و تأسیس سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مفاهیم پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده به روشنی تعریف گردید.

آذری در ادامه توضیح می‌دهد که تا قبل از تأسیس سازمان حفاظت محیطزیست در سال ۱۳۵۰، حدود ۶ پارک ملی و ۳۵ منطقۀ حفاظت شده شکل گرفت. بدین ترتیب حدود هفتاد سال پیش، ترسیم این مرز‌ها با انگیزه ایجاد امکان حفاظت با توجه به محدودیت‌های موجود، محیط‌زیست مورد حمایت و حفاظت را به نام محیطزیست معرفی کرد و چهار طبقە حفاظتی با نام‌های پارک‌های ملی، پناهگاه‌های حیات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و آثار طبیعی ملی تعریف و رده‌بندی شد.

* جهان مدرن و محیط‌زیست

این پژوهشگر در ادامه می‌نویسد در کشور تمام تلاش براین بود که مناطق حفاظت شده  با ملاک‌های جهانی و حتی نام‌های رایج منطبق شود که در ایران آنها با نام مناطق چهارگانۀ محیطزیست شهرت دارند. اما این مرز‌ها هرگز نیازی به انطباق با زیست‌بوم تاریخی جامعۀ پیرامونی در خود ندیده‌اند؛ اگرچه این ظهور صنایع و شهر‌های مدرن و نیاز‌های فزاینده‌اش بود که محیط‌زیست را متأثر می‌ساخت.

این نویسنده در جمع‌بندی این پژوهش به این موضوع اشاره می‌کند که آنچه در تعیین مناطق چهارگانه، به عنوان تهدید نهایی معرفی و توسط مرز‌ها تهدید شد عمدتاً فعالیت‌های جامعۀ روستایی بود. جامعه‌ای که به واسطۀ همین اعلان جنگ، خود را برای گسترش مرز‌های جغرافیایی و مرز‌های بهره‌برداری‌اش حریص‌تر کرد، جدالی که تاکنون برای تعیین حدود مرز‌ها از دوسوی این جبهه‌ها ادامه دارد. موقعیتی که در میانه نبرد قانون و منافع نابودی محیط‌زیست در همە ابعاد و شاخص‌هایش را هدف گرفته است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • وضعیت جاده‌ها / محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده های شمالی کشور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد