Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@17:19:46 GMT

ذخیره آب سدهای مازندران حدود ۴۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۳۰۳۳

ذخیره آب سدهای مازندران حدود ۴۰ درصد افزایش یافت

به گزارش  روز دوشنبه روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران: مهندس منصور رضایی کلانتری از آبگیری ٩۵ درصدی حجم مخازن سدهای استان خبر داد و افزود: تاکنون از ٣٢٧ میلیون مترمکعب از حجم‌ مخازن سدهای استان حدود ٣١١ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

رضایی کلانتری گفت : در ٢ سد مهم استان یعنی سد شهید رجایی و البرز به ترتیب ١۵۴ و ١٣٧ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که در مقایسه با سال گذشته در سد شهید رجایی حدود ٧۵ میلیون مترمکعب و در سد البرز حدود ۵ میلیون مترمکعب بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای مازندران  افزود : برای استفاده بهینه از منابع آب موجود و همچنین کنترل سیلاب‌های احتمالی بخشی از آب جهت انرژی برق‌آبی و همچنین حق‌آبه زیست‌محیطی و تامین آب کشاورزی پایین‌دست رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ۶ واحد نیروگاه برق‌آبی مقیاس کوچک و متوسط موجود در پائین دست سد شهید رجایی در مدار بهره‌برداری قرار دارند. ضمن آنکه دبی ورودی سد شهید رجایی نیز بالغ بر ۱۵ متر مکعب است .

این مسئول شرکت آب منطقه ای مازندران از کشاورزان خواست با توجه  اعلام زمان مناسب شروع کشت برنج از ۲۰ اسفند از سوی جهاد کشاورزی به موقع نسبت به انجام کشت و کار اقدام و از منابع آب رها شده از سد در امر کشت برنج استفاده تا در فصل گرما با کمبود آب مواجه نشوند.

از آنجایی که سالانه حدود ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج می رود ، تامین آب زمین های شالیزاری از مهم ترین برنامه های شرکت آب منطقه ای است و رها سازی آب از پشت سدها و آب بندان ها و نوبت بندی آب رودخانه ها از ۲ سال گذشته در استان برقرار بوده است.

بنابر آمار رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران به دلیل افزایش ١۵ درصدی حجم ریزش جوی استان  طی ۵ ماهه اول سال آبی (مهر الی بهمن) تمامی ۸۰۰ قطعه آببندان با ظرفیت حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب در استان  آبگیری کامل شده است .

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا برنج روابط عمومی زمین زیست محیطی نیروگاه برق بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آب منطقه ای مازندران میلیون مترمکعب آب شرکت آب منطقه ای سد شهید رجایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۳۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 226 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا شانزدهم اردیبهشت 1403) در مجموع 28 میلیارد و 690 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 30 میلیارد و 320 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 5درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، 17 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 17 میلیارد و 440 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی 3درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود 32 میلیارد و 390 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 65 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 35 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز شانزدهم اردیبهشت 1402 بالغ بر 31 میلیارد و 970 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سدها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی