Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - کارنامه عملکرد 11ماه گذشته بورس کالا در حالی منتشر شد که آمارها از ثبت ارزش معاملاتی بیش از 151هزار و 930میلیارد و 592میلیون تومان در بازارهای فیزیکی، مشتقه و نیز بازار مالی حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، کارنامه عملکرد 11ماه گذشته بورس کالا در حالی منتشر شد که آمارها از ثبت ارزش معاملاتی بیش از 151هزار و 930میلیارد و 592میلیون تومان در بازارهای فیزیکی، مشتقه و نیز بازار مالی حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس در بازه زمانی یاد شده بازار فیزیکی با سهم 81درصدی بیشترین تاثیر را در تحقق این ارزش معاملاتی در پی داشته است و بازارهای مشتقه و مالی بورس کالا نیز به ترتیب سهم 15و 4درصدی را در ثبت این رقم به خود اختصاص داده اند.
بازار فیزیکی 123هزار میلیارد تومانی شد
این در حالی است که در این مدت ارزش معامله 23میلیون و 856هزار و 866تن انواع کالا در بازار فیزیکی به رقم 123هزار و 383میلیارد و 84میلیون تومان رسید تا در مقایسه با حجم و ارزش معاملات طی دوره مشابه سال گذشته به ترتیب 6.2و 59درصد افزایش یابد. همچنین در این تالار سهم معاملات سلف نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد 16.4درصدی در حجم رو به رو شد و حجم معاملات نقدی نیز 3درصد کاهش یافت.
رشد حجم و ارزش معاملات تالار صنعتی و معدنی
این گزارش می‌افزاید: آمار معاملات منتهی به پایان بهمن ماه امسال حاکی از ثبت رشد 26.6و 90درصدی حجم و ارزش معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی است. به طوری که در بازه مذکور بیش از 8میلیون و 625هزار تن انواع محصولات صنعتی و معدنی به ارزشی حدود 54هزار و 20میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفته است. به این ترتیب، این تالار 36.2درصد از حجم کل و 43.8درصد از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی بورس کالا را به خود اختصاص داد.
علاوه بر این در این تالار بیش از 93.5درصد حجم معاملات مربوط به دادوستد محصولات فولادی بود؛ به‌طوری که بیش از 8میلیون و 61هزار تن انواع فولاد در قالب معاملات سلف، نقد و نسیه دادوستد شد. آلومینیوم، مس، سنگ آهن، روی، سرب و انواع کنسانتره فلزات گرانبها از دیگر محصولاتی بودند که در بازه زمانی مورد بررسی در این تالار مورد معامله قرار گرفتند.
تالار محصولات کشاورزی
از سوی دیگر در 11ماه امسال بیش از 4051تن محصول کشاورزی به ارزشی بیش از 9میلیارد و 358میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که شامل معامله 57کیلوگرم زعفران و 4051تن خرما بود. البته عمده برنامه بورس کالا طی سال جاری در حوزه کشاورزی به ابزارهای مالی اختصاص داشت که شاهد معاملات موفق زعفران، پسته و زیره سبز در بازارهای مالی هستیم.
یک سوم ارزش معاملات در اختیار پتروشیمی‌ها
بر اساس آمار معاملات منتهی به پایان بهمن ماه امسال بیش از 4میلیون و 226هزار تن انواع محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا خرید و فروش شد و معامله این حجم کالا در حالی ارزشی بیش از 38هزار و 423میلیارد و 247میلیون تومان را رقم زد تا این تالار سهم 31.1درصدی را از کل ارزش معاملات بازار فیزیکی کسب کند. همچنین، در این تالار معامله گران شاهد رشد 43درصدی ارزش معاملات بودند.
در تالار محصولات پتروشیمی بیش از دو میلیون و 969هزار تن مواد پلیمری، بیش از یک میلیون و 256هزار تن مواد شیمیایی و 580تن انواع گاز و خوراک گازی مورد معامله قرار گرفت.
گردش 11میلیون تنی فرآورده های نفتی
در تالار فرآورده های نفتی بورس کالا نیز در این مدت نزدیک به 11میلیون تن انواع کالا مورد معامله قرار گرفت که بیش از 45درصد از حجم کل معاملات بازار فیزیکی را از آن خود کرد. ارزش معاملات مذکور نیز در حالی به 30هزار و 192میلیارد و 327میلیون تومان افزایش یافت که این رقم نزدیک به یک چهارم ارزش کل معاملات این بازار را تشکیل می داد. به این ترتیب، حجم و ارزش معاملات در تالار مذکور در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ترتیب با رشد 16و 55درصدی رو به رو شد.
دادوستد نزدیک به پنج میلیون تن وکیوم باتوم، چهار میلیون و 209هزار تن قیر و یک میلیون و 277هزار تن لوب کات نیز از مهمترین معاملات انجام شده در 11ماهه در تالار فرآورده های نفتی بود. همچنین، محصولاتی از جمله روغن، گوگرد، سلاپس واکس و عایق رطوبتی نیز در این تالار عرضه و معامله شدند.
تغییرات مثبت نماگرهای تالار فرعی
همچنین بررسی آمار معاملات 11ماه گذشته بورس کالا حاکی از رشد 54و 73.7درصدی حجم و ارزش معاملات تالار فرعی بورس کالا بود؛ به طوری که در این تالار 89هزار و 224تن کالا مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش 470میلیارد و 194میلیون تومانی برای آن ثبت شد. براین اساس، انواع فولاد، محصولات معدنی، پلیمری، شیمیایی، ضایعات و برخی محصولات کشاورزی از کالاهای معامله شده در تالار فرعی بودند.
کارنامه طلایی شمش طلا در تالار نقره ای
معاملات طلایی بورس کالا نیز به معامله 493کیلوگرم شمش طلا افزایش یافت و ارزش 268میلیارد و 36میلیون تومانی برای آن رقم خورد تا این معاملات از نظر حجم و ارزش، با رشد 329و 579درصدی نسبت به دوره مشابه سال 1397همراه شود.
بازار مشتقه در قبضه قراردادهای آتی
همچنین آمارها همچنین بیانگر این است که ارزش معاملات بازار مشتقه طی 11ماهه امسال به 22هزار و 912میلیارد و 702میلیون تومان رسید و در مجموع، معامله گران شاهد انعقاد تعداد 13میلیون و 774هزار و 344قرارداد آتی و اختیار معامله بودند.
در این مدت معامله‌گران بیش از 13میلیون و 722هزار قرارداد آتی را نیز به ارزشی حدود 22هزار و 795میلیارد و 639میلیون تومان منعقد کردند که این حجم قرارداد منعقده بازار مشتقه را در قبضه خود درآورد. به این ترتیب، ارزش معاملاتی این تعداد قرارداد منعقده، 15درصد از ارزش کل معاملات این بورس را تشکیل داد.
رشد 213درصدی حجم قراردادهای اختیارمعامله نیز از دیگر نکات قابل توجه و مثبت کارنامه عملکرد 11ماهه بورس کالا بود. به طوری که معامله گران بازار مشتقه بیش از 52هزار قرارداد اختیار معامله را در حالی منعقد کردند که ارزش آن با رشد 109درصدی به حدود 117میلیارد تومان رسید.
بازار 5600میلیارد تومانی ابزارهای مالی
به گزارش کالاخبر، آمارهای موجود در کارنامه 11ماهه بورس کالا نشان می دهد که ارزش معاملات در بازار ابزارهای مالی نیز رقمی بیش از 5هزار و 634میلیارد و 572میلیون تومان ثبت شد.
در بازار ابزارهای مالی بورس کالا نیز در حالی بیش از 21میلیون و 636هزار اوراق سلف موازی استاندارد خرید و فروش شد که ارزش 813میلیارد و 97میلیون تومانی نیز برای آن به ثبت رسید. حجم معاملات گواهی سپرده کالایی نیز به 57میلیون و 415هزار و 989ورقه بهادار مبتنی بر کالا رسید و ارزش آن با افزایش 93درصدی بیش از سه هزار و 352میلیارد و 737میلیون تومان ثبت شد.
سرمایه گذاران بازارهای کالایی بیش از 749میلیون و 883هزار واحد سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا را نیز دادوستد کردند. در جریان این معاملات ارزش یک هزار و 468میلیارد و 738میلیون تومانی محقق شد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مورد معامله قرار گرفت حجم و ارزش معاملات دوره مشابه سال معاملات بازار ابزارهای مالی ارزش معاملاتی بورس کالا نیز بازار فیزیکی معامله گران بازار مشتقه کل معاملات تن انواع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۱۷۰۴ واحدی به ۲,۳۰۵,۰۸۲ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با رشد ۱۷۰۴ واحدی به ۲,۳۰۵,۰۸۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۲۳۵۳.۶۸ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۱.۱۴۳ میلیارد سهم بود که طی ۵۳,۷۷۳ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۷,۳۶۳.۶۳۲ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۳۷,۳۶۶.۳۳۷ میلیارد ریال شد.

کد خبر 746294

دیگر خبرها

  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • محرک جدید بورس
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبحگاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار