Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به این نکته دامنه شیوع این ویروس هیچگونه مرزی نمی شناسد، متاسفانه شاهد همه گیر بودن آن در گروه های مختلف بوده ایم به نحوی که از شخصیت های مذهبی گرفته تا شخصیت های سیاسی و همچنین عامه مردم، هم مبتلا شده اند و هم در میان درگذشتگان بوده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در چنین شرایطی که قطعا اوضاع عادی نیست اولین اقدام رعایت کردن اصول بهداشتی مثل قرنطینه از سوی همه افراد جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روزهای حساس نمایندگان منتخب مردم نیز سرگرم فعالیت های پس از انتخاب خود هستند و قطعا این منتخبین نیز باید اصول را رعایت کنند تا هم به عدم ابتلای خود و هم دیگران کمک کرده باشند.

در این بین در حوزه سیاسی این سوال مطرح می شود که در صورت فوت شدن منتخبین مردم مانند آنچه متاسفانه تاکنون برای دو نفر از منتخبین رخ داده بر اثر ابتلا به این بیماری یا هر دلیل دیگری ، قانون جایگزین را چگونه مشخص می کند؟!

محمدعلی رمضانی‌دستک و فاطمه رهبر دو تن از منتخبان مردم در مجلس یازدهم در حوزه‌های انتخابیه «آستانه اشرفیه» و «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» هستند که طی روز‌های اخیر به رحمت ایزدی پیوسته‌اند.

درگذشت این دو منتخب مردم در مجلس یازدهم، این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که تکلیف افراد جایگزین آن‌ها چه خواهد شد؟

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در مورد این شایعه که آیا نفر بعدی منتخب درگذشته می‌تواند جایگزین وی می شود گفت: نفر جایگزین در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اعضای علی‌البدل انتخاب نمی‌شوند که در صورت برکناری، استعفا یا فوت، جایگزین منتخبان اصلی شوند؛ بنابراین طبق ماده چهارم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده هم‌زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

در بحث انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا این وضعیت وجود دارد که علاوه بر اعضای اصلی، اعضای علی البدل انتخاب می شوند و افرادی که رای آنها بعد از اعضای منتخب بود به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند. در این مرحله به طور اتوماتیک اگر اعضای اصلی به هر دلیلی کنار بروند، یک نفر از اعضای علی البدل جایگزین خواهد شد، ولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی البدل نداریم و اگر افراد رای لازم را داشته باشند و به حد نصاب برسند انتخاب می شوند، در غیر این صورت یا به مرحله دوم کشیده می شود و یا از گردونه انتخابات خارج می شوند و به مرحله میان دوره می رسند.

بنابراین مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم که هنوز معلوم نیست در ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد یا خیر، زمان انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس نیست و طبق قانون، انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و در آن انتخابات خواهد بود که تکلیف جایگزین های منتخبان مرحوم و مرحومه آستانه اشرفیه و تهران در مجلس یازدهم مشخص خواهد شد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: کرونا نمایندگان مجلس فاطمه رهبر صراط انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اعضای علی البدل انتخابات مجلس مجلس یازدهم خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله دهدشتی پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در صدا و سیمای مرکز آبادان ضبط شد.

وی اضافه کرد: فیلم‌های تبلیغاتی شامل برنامه ۲۰ دقیقه‌ای نامزدهای دور دوم انتخابات از پنجشنبه همزمان با آغاز مهلت تبلیغات رسمی به روی آنتن شبکه آبادان می‌رود.

دبیر ستاد انتخابات خوزستان ادامه داد: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز بیست و یکم اردیبهشت در حوزه‌های انتخابیه آبادان، رامهرمز و رامشیر برگزار می‌شود.

وی بر ضرورت دقیق رعایت قوانین در دور دوم انتخابات تاکید کرد و گفت: صدا و سیما با راه اندازی کانال‌های تبلیغاتی اقدامی مناسب در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخابات انجام داد.

به گزارش مهر، در دور دوم امکانات تبلیغاتی صداوسیما نیز همانند مرحله نخست رایگان است.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رقابت ۴ نامزد برای ۲ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6089821

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم /همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!