Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سومین ریزش پیاپی شاخص بورس تهران، جهش سهام آسیا-اقیانوسیه در بازگشت از سقوط دیروز، افزایش ۸ درصدی قیمت نفت پس از سقوط بی سابقه دیروز، گفت‌وگوی دونالد ترامپ و، ولی عهد سعودی درباره بازار نفت، ناکامی طلا برای ثبت رکورد قیمت جدید و ضربه مهلک کرونا به کیا و هیوندای را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سومین ریزش پیاپی شاخص بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش 14531 واحدی معادل 2.72 درصد به رقم 519 هزار و 847 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت 149 واحدی به رقم 6 هزار و 744 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 3873 واحدی معادل 2.72 درصد به رقم 138 هزار و 569 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 3041 واحدی معادل 1.68 درصد، عدد 177 هزار و 929 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 2023 واحدی معادل 1.68 درصد به رقم 118 هزار و 413 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 17224 واحد کاهش معادل 2.55 درصد را رقم زد و به سطح 658 هزار و 696 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 8171 واحد کاهش معادل 2.17 درصد به رقم 368 هزار و 265 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 40216 واحد کاهش معادل 3.53 درصد همراه بود و عدد یک میلیون و 100 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

جهش سهام آسیا-اقیانوسیه در بازگشت از سقوط دیروز

روز سه‌شنبه، بازارهای سهام آسیا روز پرنوسانی را تجربه کردند و شاخص‌های سهام در انتهای معاملات، سقوط شدید ابتدایی خود را جبران کرده و در پایان جهش کردند. این در حالی بود که به دنبال سقوط سنگین شاخص‌ها در معاملات دیروز به علت جنگ قیمت نفت و نگرانی از شیوع جهانی کرونا، سرمایه‌گذاران امروز در انتظار معرفی اقدامات تشویقی سیاست‌گذاران برای تقویت اقتصاد هستند. نیکی ژاپن معاملات امروز را با سقوط سنگین ۳ درصدی آغاز کرد؛ اما در ادامه نه تنها این سقوط جبران شد؛ بلکه در انتها جای خود را به جهش ۱.۰۷ درصدی داد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۵۸ درصد و کامپوزیت شنزن ۱.۹۰۸ درصد جهش کردند. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۸۹ درصد بالا آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۳.۱۱ درصد جهش کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی به رشد ۰.۳۷ درصدی بسنده کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۴۳ درصد جهش کرد. عامل مهمی که امروز به جهش بازار سهام کمک کرد بازگشت بیش از ۷ درصدی قیمت‌های نفت خام از سقوط سهمگین روز گذشته بود.

افزایش 8 درصدی قیمت نفت پس از سقوط بی سابقه دیروز

قیمت نفت در معاملات امروز پس از بیشترین کاهش یک روزه نزدیک به 30 سال گذشته، امروز دوباره جان گرفت و افزایش حدود 8 درصدی را ثبت کرد. به دنبال انتظار سرمایه گذاران برای اجرای محرک‌های اقتصادی در بحبوحه جنگ قیمتی میان عربستان و روسیه و این موارد ابتلا به کرونا در چین کاهش یافته است، قیمت نفت افزایش یافت. دونالد ترامپ دیروز گفت: برای حمایت از اقتصاد آمریکا گام‌های مهمی علیه تاثیرات شیوع کرونا برخواهد داشت و در مورد کاهش مالیات بر دستمزد با جمهوری خواهان گفتگو خواهد کرد. هر بشکه نفت برنت با 2.32 دلار افزایش 36.63 دلار فروخته شد و نفت خام آمریکا با 2.03 دلار افزایش 33.16 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی در ابتدای معاملات تقریبا 8 درصد افزایش را ثبت کرده بودند. این دو شاخص نفتی روز گذشته را کاهش 25 درصدی به پایان بردند و کمترین قیمت از فوریه 2016 را رقم زدند که بیشترین کاهش یک روزه از 17 ژانویه 1991 به شمار می‌رود زمانی قیمت نفت به علت جنگ خلیج فارس سقوط کرد.

عربستان چه هدفی را در بازار نفت دنبال می‌کند؟

آسوشیتد پرس بررسی کرد: اولین هدف سعودی‌ها از افزایش تولید نفت و ارائه تخفیف‌های بیشتر به مشتریان خود این است که سهم خود در بازار نفت را حفظ کنند. هم عربستان و هم روسیه طی سال‌های اخیر شاهد این بوده‌اند که تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا بخشی از سهم آنها در بازارهای جهانی را در اختیار گرفته‌اند. کاهش قیمت نفت –که کاهش تولید نفت در آمریکا را به دنبال خواهد داشت- به عربستان و روسیه کمک می‌کند تا مشتریان خود را حفظ کنند. دومین هدف عربستان شاید این باشد که با پایین آوردن قیمت نفت، روسیه را دچار مشکل کرده و این کشور را وادار به تجدیدنظر در مواضع خود کند. تحلیلگران بانک ایتالیایی یونی‌کردیت، در این خصوص می‌گویند: «عربستان سعودی عملاً یک جنگ قیمتی را علیه روسیه آغاز کرده است. سعودی‌ها مصمم هستند که نفت خود را با تخفیف بیشتری بفروشند تا سهم بیشتری از بازار به دست آورده و درآمدهای نفتی خود را حداکثر کنند. از طرفی به نظر می‌رسد که عربستان سعودی می‌خواهد جایگاه خود را به‌عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان مستحکم‌تر کرده و در عین حال روسیه را نیز وادار کند که به پای میز مذاکره بازگردد.»   گفت‌وگوی دونالد ترامپ و ولی‌عهد سعودی درباره بازار نفت   دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، امروز سه‌شنبه درباره وضعیت بازار جهانی انرژی گفت‌وگو کردند. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، این گفت‌وگو در پی کاهش شدید بهای جهانی نفت انجام شد. دیروز دوشنبه، دونالد ترامپ در توییتی مسئولیت کاهش بهای نفت را بر دوش عربستان و روسیه انداخت و گفت، این وضعیت ناشی از اختلاف دو طرف درباره قیمت و حجم نفت در بازار است. رئیس جمهور آمریکا همچنین «اخبار دروغ درباره کاهش بهای نفت» را در کنار اختلاف روسیه و عربستان، عامل دیگر کاهش بهای نفت دانست.

لاهوتی: در حوزه واردات دارو هم تحریم هستیم

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، شیوع کرونا پس از تهدید کردن سلامت، در گام دوم به سراغ اقتصاد خواهد رفت و از این رو آمارهای گمرک نشان می‌دهد که صادرات ایران کاهش یافته است. بر این اساس صادرات در دو هفته ورود کرونا در مقایسه با دو هفته پیش از آن، کاهش ۳۵ درصدی و در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. وی با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان برای این موضوع مقصر خاصی در نظر گرفت، توضیح داد: حقیقت ماجرا این است که ما فقط در رابطه با ۵۰ درصد ماجرا مسئول هستیم و ۵۰ درصد مابقی از سوی کشورهای مقصد تصمیم‌گیری می‌شود. وقتی کشوری تصمیم می‌گیرد به خاطر نگرانی از گسترش کرونا مرز خود را ببندد یا محدودیت‌هایی در این مسیر در نظر بگیرد، نمی‌توان به دنبال مقصر داخلی گشت تا این شرایط را به گردان او انداخت. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها در مسیر مبارزه با کرونا ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: برخلاف آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما در شش ماه گذشته، عملا در حوزه دارو نیز تحریم بوده‌ایم و در تامین نیازهای کشور با مشکل مواجه شده‌ایم. 

ناکامی طلا برای ثبت رکورد قیمت جدید

قیمت طلا پس از این که اواخر روز دوشنبه به بالای ۱۷۰۰ دلار صعود کرد، با امیدواری سرمایه‌گذاران به اجرای تدابیر محرک مالی بانکهای مرکزی جهان به منظور مقابله با اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی بیش از یک درصد سقوط کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۴ درصد سقوط کرد و به ۱۶۵۶ دلار و ۲۴ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته به دلیل نگرانیها از شیوع ویروس کرونا تا مرز ۱۷۰۲ دلار صعود کرده بود که بالاترین رکورد از دسامبر سال ۲۰۱۲ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۱.۱ درصد کاهش، ۱۶۵۷ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.

کرونا بازهم جلسه دستمزد کارگران را لغو کرد

در حالیکه قرار بود جلسه رسمی دستمزد سال ۹۹ کارگران امروز عصر در وزارت کار برگزار شود، این جلسه به دلیل کرونا باز هم لغو شد. /ایسنا

قیمت نان در روزهای کرونایی

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با اعلام اینکه نان تا اوایل سال آینده گران نخواهد شد، از قیمت انواع نان ساده و کنجدی خبر داد. بیژن نوروزی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نرخ نان تا اوایل سال آینده افزایش نخواهد یافت، اظهار کرد: با آرد یارانه‌ای، قیمت نان لواش و تافتون گردون ۳۰۰ تومان، تافتون تنوری ۵۵۰ تومان، بربری ۱۰۰۰تومان، سنگک ۱۲۰۰تومان است. همچنین با آرد نیمه یارانه ای نیز قیمت لواش و تافتون گردون ۴۵۰ تومان، تافتون تنوری ۸۵۰ تومان، بربری ۱۵۰۰تومان، سنگک نیز ۱۸۰۰ تومان است. البته این نرخ نانهای ساده است ولی اگر کنجد به آنها اضافه شود به ازای هر رو کنجد ۵۰۰ تومان به قیمت نان  اضافه می­ شود.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید نان کمتر نشده است اما میزان مراجعه به نانوایی‌ها  کمتر شده، گفت: مردم سعی دارند یک یا دوبار در هفته برای خرید نان مراجعه کنند و تعداد بیشتری بخرند که نیاز به مراجعه بیشتر نباشد واین اقدام کاملا درست است. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در پاسخ به اینکه آیا  این امکان وجود دارد در این شرایط  مردم بتوانند نان را به صورتی اینترنتی بخرند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری و ایستادن در صف نباشد، گفت:در این شرایط خرید اینترنتی نان جوابگو نیست، زیرا نان باید توسط نانوا تهیه، بسته بندی شود و سپس تحویل پیک داده شود و در نهایت به دست مشتری برسد. همین امر باعث می شود از تولید تا تحویل افراد زیادی با نان تماس پیدا کنند، در حالی که اگر مشتریان خودشان رعایت کنند و با دستکش و ماسک در صف بایستند و مراجعه کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

توزیع اسکناس نو در شعب بانکی ممنوع شد   بانک مرکزی طی بیانیه ای به نظام بانکی کشور ابلاغ کرد: همه ساله به مناسبت ایام نوروز و سنت استفاده از اسکناس بعنوان عیدی در بین خانوارهای ایرانی، بانک ها اقدام به توزیع اسکناس نو در بین عموم مردم می نمایند که باتوجه به شرایط حال حاضر و با هدف جلوگیری از انتقال بیماری، در تجمعات ایجاد شده برای دریافت اسکناس نو و همچنین خطر گسترش بیماری از طریق رد و بدل شدن اسکناس بین افراد خانواده، دوستان و آشنایان، توزیع اسکناس نو در روزهای پایانی سال به هر نحو در شعب و خزانه بانک ها ممنوع بوده و لازم است این موضوع از طرق مقتضی به عموم مردم اطلاع رسانی شود. شعب بانک ها می بایست از دریافت و پرداخت هر گونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک اجتناب نموده و چنانچه ضرورتی به دریافت وجوه از مشتریان وجود داشت با رعایت کامل اصول تاکید شده بهداشتی اقدام گردد.

دلار یک کانال عقب نشینی کرد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد افت نسبی قیمت ها هستیم. به گونه ای که دلار آمریکا در صرافی های بانکی به نرخ 14850 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 14950 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 250 تومان ارزان تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 16650 تومان از مردم خریداری می شود و به قیمت 16750 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 50 تومان افت داشته است.

سکه ارزان شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با کاهش حدود ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ پنج میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار آزاد امروز پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۹۷ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان به فروش رسید.

ضربه مهلک کرونا به کیا و هیوندای

دو خودروساز کره‌ای کیا و هیوندای به دلیل سرمایه‌گذاری عظیم در کارخانه‌های تولید قطعه در چین، نخستین خودروسازان خارجی بودند که پس از شیوع کرونا در چین و تاثیر آن بر زنجیره تامین قطعات خودرویی، دو کارخانه خود را در کره جنوبی به حالت تعلیق درآوردند. حالا خبر می‌رسد که در ماه فوریه و با ادامه شیوع کرونا از چین به برخی کشورها نظیر کره، این دو شرکت افت فروش ۹۵ درصدی را در چین ثبت کردند. مجموع فروش این دو برند کره‌ای در چین طی ماه فوریه به سه هزار دستگاه سقوط کرده است. پیش‌تر نیز سازمان خودروهای مسافربری چین با انتشار آمار و گزارشی جدید از سقوط ۹۲ درصدی میزان فروش خودرو در این کشور در دو هفته نخست ماه فوریه سال جاری میلادی خبر داده بود. تاکنون بیش از ۱۰۴ هزار نفر از مردم جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران تل زینبیه فاطمه رهبر حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی قیمت دلار بازار سرمایه کروناویروس کرونا در ایران تل زینبیه فاطمه رهبر حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی توزیع اسکناس نو معاملات امروز دونالد ترامپ ویروس کرونا درصد به رقم هزار تومان سهام آسیا واحد رسید بازار نفت قیمت نان قیمت نفت گفت وگو معادل 2

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱۷,۶۶۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۹۰ تومان (۰.۵۱ درصد) کاهش یافته است. هر واحد درهم امارات، روز گذشته با قیمت ۱۷,۷۵۰ تومان معامله می‌شد.

امروز درهم امارات در بازار آزاد بر خلاف رشد قبلی با کاهش قیمت روبرو بوده است، بطوری که درهم امارات که در بازار آزاد دیروز به ۱۷,۷۵۰ تومان رسیده بود.

 امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۹۰ تومانی (۰.۵۱ درصد) به ۱۷,۶۶۰ رسید. بالاترین قیمت درهم امارات در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷,۶۶۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱۷,۶۶۰ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی درهم امارات نسبت به هفته گذشته ۲.۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد درهم امارات در شش ماه گذشته حدود ۲۴.۳۷ درصد افزایش یافته است.

tags # درهم امارات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • همراه داشتن ۱۴ قلم دارو در عربستان برای زائران حج ممنوع است
  • همراه داشتن این دارو‌ها در عربستان ممنوع است
  • هشدار به زائران حج عمره | این ۱۴ قلم دارو در عربستان ممنوع است
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • قیمت افغانی به تومان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳