Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@20:47:54 GMT

دمای نرمال بدن چند است ؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۸۵۳۶

دمای نرمال بدن چند است ؟ کدام قسمت از بدن برای اندازه گیری درجه حرارت مناسب تر است ؟ عواملی که منجر به ایجاد اختلال در دمای بدن می کنند کدام است ؟ ناطقان: دمای بدن برحسب فاکتورهای نامحدود بیرونی تعریف می شود .این فاکتورها می تواند استرس ، رژیم نادرست ، سن وحتی خلق وخو باشد . دمای بدن بدلیل اینکه در بهبودی موثراست از این رو یکی از عوامل حساس به شمار می رود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراندازه گیری دمای بدن سطح نرمال دما تحت تاثیر فاکتورهایی مثل استرس ، رژیم ، سن ، جنسیت ،زمان قرارمیگیرد ؛ ماهمیشه از بالا رفتن دمای بدن نگران می شویم اگرچه پایین بودن دمای بدن به همان اندازه خطرناک است بنابراین دانستن دمای مطلوب بدن ضروری است. ممکن است راه های مختلف گرفتن دمای بدن راندانید که خیلی از آنها موثرنیست و بسیار حیاتی است که فاکتورها مختلفی را برای رسیدن به یک تشخیص درست بررسی کنید ، گاهی در این موردممکن است گیج شوید که چه موقع سرما خورده اید وچه موقع تب دارید پس باید اندازه گیری و نکات پایه در مورد دمای نرمال بدن را بدانید ، تمام این نکات را در ادامه این بخش از سلامت خواهید خواند.

* تمامی اعداد برحسب فارنهایت هستند


دمای نرمال بدن نوزاد و بزرگسالان چند است؟
همانطور که گفته شد درجه حرارت بدن درافراد مختلف متفاوت است اگرچه دمای نرمال بدن بین 95 تا 100 درجه است ، ولی این فاکتور درقسمت های مختلف بدن و چه زمانی از روز تفاوت دارد .وقتی دمای بدن نوزاد بین 102٫2 و 104٫2 درجه باشد یعنی تب دارد البته بنابراینکه چگونه اندازه گیری شده ، چه قسمتی از بدن و چه پاسی از روز است . هنگام بروز چنین شرایطی بهتراست به پزشک مراجعه کنید .
درمورد کودکان تقریبا شرایطشان با نوجوانان برابر است یعنی درجه حرارت نرمال بین 96٫8 و98٫6 فارنهایت است ، دقت داشته باشید که درجه بین دمای زیر بغل و مقعد تفاوت دارد .
دمای پایین تر از دمای نرمال بدن
داشتن درجه حرارت پایین عوارض مختلفی مثل سرماخورگی شدید را به همراه دارد، سرماخوردگی شدید وقتی دمای بدن پایین تر از 95 درجه باشد رخ میدهد اما 96٫8 خطری ندارد .
تب و دمای بالاتر از حد نرمال بدن
وقتی دمای بدن به 99٫5 فارنهایت برسد تب گفته می شود در چنین مواقعی از دماسنج مقعدی استفاده کنید دما از 99٫9 به 100٫4 فارنهایت تجاوز می کند و اگر دمای بدن از 102٫2 بالاتر رفت به پزشک مراجعه کنید . تب بالا باعث آسیب بافت ها ، عملکرد مغز ، و درموارد شدید حملات قلبی می شود .

چه موقع باید دمای بدن را اندازه گیری کنیم ؟
محیط تاثیر مستقیمی روی دمای بدن دارد به همین خاطر پیشنهاد می کنیم بین ساعت 6 صبح و 6 غروب اندازه گیری شود .
دمای بدن طبیعتا کمی در زمستان بیشتر از تابستان است .
خانم ها نسبت به آقایان درجه حرارت بالاتری دارند و بین 2تا 5 درجه که درزمان قاعدگی متفاوت است .
داشتن یک روز پر استرس ، رژیم ناسالم ، اعصبانیت حدود 5 درجه دمای بدن را بالا میبرد.
الکل هم جز فاکتور هایی است که دمای بدن فردی که می نوشد را تغییر میدهد .
فعالیت های فیزیکی ، ورزش دمای بدن را بالا میبرد به همین خاطر کارشناسان اندازه گیری دمای بدن بعد از ورزش و تمرینات سنگین را پیشنهاد نمی کنند .
بهترین راه اندازه گیری دمای بدن چیست ؟
چهارراه برای اندازه گیری دمای بدن وجود دارد :
زیر بغل ، مقعد ، دهان ،گوش
بیشتر روش زیر بغل و دهان مرسوم است .
روش زیر بغل از دقت کمتری برخوردار است زیرا تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار میگیرد بهترین را ه روش مقعدی است زیرا دما را بطور دقیق نشان میدهد.
روش دهانی که بیشتر از همه مورد استفاده قرار میگیرد و روش بدی نیست . وقتی دماسنج را داخل دهان قرار میدهید 3 یا4 دقیقه دهان راببندید تا اندازه گیری صورت گیرد.
برچسب ها: دما ، نرمال ، بدن ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دما نرمال بدن ناطقان اندازه گیری دمای بدن دمای بدن درجه حرارت زیر بغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آب و هوای تهران در پایان هفته

به گزارش خبرگزاری مهر، بر پایه بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و واکاوی الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

همچنین روز جمعه (۷ اردیبهشت) در ارتفاعات شرقی استان گاهی افزایش ابر، افزایش باد، گاهی رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق دور از انتظار نیست. از امروز (۶ اردیبهشت) روند تدریجی افزایش دما در سطح استان مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، شهریار با بیشینه دمای ۲۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۷ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و طی شنبه (۸ اردیبهشت‌ماه) صاف و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه سنجش آلودگی فیروزکوه ۰.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده است.

کد خبر 6088668 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی جدید در راه اصفهان/ هوا گرم‌تر می‌شود
  • آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری طی ۵ روز آتی
  • پایداری گرمای هوا در گیلان
  • وضعیت آب و هوای تهران در پایان هفته
  • دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • کاهش دمای هوا در استان
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل تا هفته آینده
  • تا آخر خرداد چقدر بارندگی داریم؟