Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلاملو نوشت برخی از هنرمندان که در قامت نقش مذهبی‌شان به جامعه آموختند در چالش‌های فردی و اجتماعی رو به درگاه خدا بیاورید تا امورات شما اصلاح شود، چرا در چالش کرونا، مردمی که آموختند در سختی‌های زندگی نذر و توسل کنند دعوت به رقص و آواز می‌کنند؟ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، محمدرضا اسلاملو کارگردان و مستندساز کشور در واکنش به چالش رقص یکی از هنرمندان که طی روزهای گذشته در فضای مجازی خبرساز شد، واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسلاملو از جمله هنرمندان سینمای دینی است که آخرین اثر وی با عنوان "شهابی از جنس نور" با بازی امین زندگانی است که در لبنان ساخته شد.

مشروح این یادداشت را می‌خوانید:

اگر به طور خلاصه بخواهیم به فلسله خلقت انسان اشاره‌ای داشته باشیم، باید بگوییم خداوند با خلقت انسان و با بخشیدن ابعاد روحانی و ملکوتی به او، استعدادی به وی داد تا بتواند در پرتو آن، مسیر عبودیت را به خوبی طی کند و در عین حال برای نظام هستی نیز مؤثر باشد. از اولین ملزومات این مسیر، تقویت روحیه معنویت و سعی در اتصال هرچه بیشتر به خداوند و ارزش‌های الهی و از اولین تهدیدات پیش روی وی، دوری از این ارزش‌ها با دلدادگی به دنیا و تعلقات دنیایی است؛ تعلقاتی که انسان را گام به گام از خداوند دور کرده و او را به مسلخ گناه و نابودی سوق می‌دهد؛ بنابراین هرآنچه که فرد را از توجه به خداوند دور کند، چیزی جز لهو و لعب نیست؛ مسئله‌ای که فطرت آن را به خوبی درک می‌کند.

از این روست که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های ادیان در این نکته است که در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها خدا را فراموش نکنید و همواره پایبند احکام و حدود الهی باشید؛ لذا در این خوشی‌ها و ناخوشی‌ها تجویز هرگونه نسخه‌ خودساخته و مبتنی بر نفسانیات برای جامعه جز به مسلخ کشاندن مردم را در پی ندارد؛ همچنان که در این ایام که جامعه مبتلا به عارضه‌ای به نام کرونا شده است، هر گروه و قشری نسخه‌هایی برای مردم تجویز می‌کنند که گاهی کاملاً در تعارض با ارزش‌های دینی و نیز در تضاد با ارزش‌های والای انسانی و شخصیت اوست. هرچند تمام ادیان آسمانی به ویژه دین مبین اسلام مخالف شادی و نشاط نیستند بلکه مشوق این کارند، اما در عین حال حد و حدودهایی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

لذا آنگاه که خداوند قصد می‌کند معیار شادی و نشاط را برای انسان معرفی کند، می‌فرماید (ای پیامبر) بگو: «به فضل و رحمت خداست که [مؤمنان‏] باید شاد شوند.» و این از هر چه گرد مى‏‌آورند بهتر است‏؛ قُلْ بِفَضْلِ‏ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ»؛ از این آیه می‌توان این نکته را فهمید که هر شادی و نشاطی که در آن روح الهی حکمفرما نباشد بلکه از آن بدتر، قلب انسان را هرچه بیشتر به سمت دنیا و جلوه‌های خطرناک دنیا نزدیک  کند، نه تنها مطلوب نیست بلکه گاهی سبب جلب نقمت و عذاب خداوند می‌شود.

مردم در چالش‌ها آموختند سفره نذر و توسل برپا کنند

از این رو باید از آن دسته از افرادی که با نسخه رقص و ساز و آواز سعی دارند مردم را به شادی‌های مستانه سوق دهند گفت در جامعه ما این فرهنگ نهادینه شده که همیشه در ابتلائات و سختی‌ها از ابزار توسل و تضرع به سوی خداوند و اهل‌بیتش بهره برده‌اند. همین مردمی که در کوچک‌ترین چالش‌های زندگی خود سفره امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام برپا می‌کنند و در ایام خاصی مثل محرم و فاطمیه برای شفای بیماران خود و حل مشکلات‌شان نذری می‌دهند و یا به حرم‌های مطهر اهل‌بیت و امامزادگان مشرف می‌شود، حال در چنین چالش بزرگی همین روحیه را حفظ کرده‌اند و نیازی به نسخه‌های غربی و شرقی ندارند.

جالب است که از سنت‌های همیشگی نظام خلقت است که وقتی خداوند قصد دارد روحیه تضرع را در فرد و جامعه افزایش دهد، آنها را گاهی مبتلا به سختی‌ها می‌کند؛ بارها دیدیم و شنیدیم که افراد در سختی‌های زندگی و ابتلائات بیشتر توجه به خداوند دارند تا حالت خوشی. در آیه42 سوره انعام می‌خوانیم: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُون‏؛و به یقین، ما به سوى امت‌هایى که پیش از تو بودند [پیامبرانى‏] فرستادیم و آنان را به سختی و بیمارى دچار کردیم، تا به تضرع کشیده شوند

برخی از هنرمندانی که خداوند به آنها توفیق بازی در فیلم‌های مذهبی داده است، خود در قامت نقش‌شان به جامعه آموختند در چالش‌های فردی و اجتماعی با حالت استغاثه به درگاه خدا روی بیاورید تا خداوند امورات شما را اصلاح کنند، اما حالا چه شد که در چنین معضل اجتماعی جامعه را به جای توجه به خداوند، دعوت به رقص و آواز می‌کنند که نه تنها راهگشا نیست بلکه گاهی نقمت خدا را به دنبال دارد و به تعبیر امام صادق علیه‌السلام «برای خدا روزی است که باطل‎گرایان زیان می‎بینند؛ إِنَّ لِلَّهِ یَوْماً یَخْسَرُ فِیهِ‏ الْمُبْطِلُون‏؛ برای خدا روزی است که باطل‎گرایان زیان می‎بینند.» و باطل آن است که غیر از نسخه‌های الهی بلکه در تضاد آن باشد.

هنرمندان سینمای دینی به رفتارهای خود توجه بیشتری داشته باشند

خوب است که این دست از هنرمندان که ردای انبیاء و اولیاء را در قالب بازیگری بر دوش خود انداختند تا پیام‌رسان رسالت آنها باشند، نقش بازیگری خود را تعهدی نسبت به خدا و انبیاء و اولیا بدانند و بیش از سایر بازیگران بر حرکات و سکنات خود توجه داشته باشند؛ این هنرمندان اجازه دهند چهره‌‌ی ارزشی که از آنها در ذهن مردم نقش بسته مشوش نشود و همواره الگوی دینی باقی بمانند.

البته در این شکی نیست که تمام ما انسان‌ها در مواقعی دچار خطا می‌شویم، اما مسیر بازگشت بسوی ارزش‌ها همواره باز است و خداوند با رحمت واسعه خود بر اشتباهات گذشته ما قلم عفو می‌کشد.

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37,1430/CT4

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سختی ها ارزش ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی

به گزارش جام جم آنلاین مازندران، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری مازندران؛ متن این پیام به شرح زیر است:

                                انالله و اناالیه راجعون

درگذشت تالم بار و غم انگیز نخبه ملی و استانی جناب آقای سید اسماعیل نصرالهی موجب تاثر فراوان اینجانب و جامعه فرهنگی و علمی دیار علویان شد.

آن جوان با همت که از معلولیت جسمی رنج می برد، در سایه توکل به خداوند متعال و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) و عزم و اراده انسانی اش و توفیق خیره کننده در کنکور سال ۱۴۰۲ و کسب رتبه بیست و پنج در زیر گروه علوم انسانی ثابت کرد که هیچ مانعی نمی تواند ظرفیت و قدرت روحی انسان را سد کند و با این موفقیت؛ الگویی ماندگار برای جامعه دانش آموزی استان و کشور به یادگار گذاشت.

مصیبت درگذشت نخبه علمی؛ سید اسماعیل نصراللهی و پدر گرامی‌اش؛ دکتر سید احمد نصراللهی را به خانواده محترم و سوگوار ایشان، جامعه بزرگ فرهنگی و علمی و دانش آموزان استان تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ؛ برای آن عزیز سفر کرده؛ رحمت واسعه و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای مادر آن فقید سعید، که در این حادثه آسیب دیده اند، شفای عاجل و کامل آرزومندم.

یوسف نوری

دیگر خبرها

  • معلم، عنصری تاثیرگذار در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان است
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد