Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@22:26:42 GMT

حیوانات‌خانگی باعث انتقال کرونامیشوند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۱۵۵۹

یک متخصص عفونی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق مرغ و خروس توضیح داد. ناطقان: جمال میرزایی فوق تخصص عفونی، درباره نکات رعایت شده افراد در خانه‌هایی که به پرورش مرغ و خروس می‌پردازند، گفت: بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در خانه‌هایی که افراد به نگهداری مرغ و خروس اقدام می‌کنند این است که به هیچ عنوان تماس نزدیک با آن‌ها نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: همچنین افراد نباید با حیوانات خیابانی ارتباط داشته باشند؛ چرا که ممکن است آن‌ها به این ویروس خطرناک مبتلا باشند و آلودگی را انتقال دهند.

میرزایی گفت: در صورتی که افراد با حیوانات خانگی از قبیل مرغ و خروس در ارتباط بودند با رعایت بهداشت فردی از قبیل شستشوی دست می‌توانند از بروز کرونا تا حدودی پیشگیری کنند.

ویروس کرونا این روزها آرامش را از افراد گرفته و آن‌ها را با نگرانی روبه رو کرده است. اما به گفته متخصصان بهداشت و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند در صورتی که بهداشت فردی مانند شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع رعایت شود جای هیچ نگرانی نیست. اما بعضی افرائ حسابی خود را سرگرم این ویروس کرده اند و با حساسیت بیش از حد مانند ضدعفونی کردن تمامی سطح خارج از عرف خود و دیگران را در معرض آزار و اذیت قرار داده اند.

بعضی افراد با نگهداری حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس به راحتی بعد از تماس با آن‌ها به مصرف غذا می‌پردازند یا دستان خود را به نواحی صورت مانند چشم، دهان و بینی می‌مالند و هرگز پیش خود فکر و گمان نمی‌کنند که ممکن است این حیوان با آن جثه کوچک ناقل آلودگی باشد و کرونا را منتقل کند.

بهترین روش به توصیه و تاکید متخصصان عفونی این است که بعد از تماس با حیوانات خانگی دستان خود را ضدعفونی کنیم و تا حد امکان از لمس کردن آن‌ها بپرهیزیم. اگر کودکی در منزل دارید که با این حیوانات بازی می‌کند حتما حواستان باشد که در طول بازی کودک به هیچ عنوان دستانش را به نقاط مختلف بدن نزند باید بعد از تمام شدن بازی لباس او را عوض کنید و نواحی که فکر می‌کنید به ویروس آلوده شده اند را با الکل یا وایتکس ضدعفونی کنید.

ممکن است بعضی کودکان سابقه بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی و ... داشته باشند پس در صورتی که فرزندانتا دارای چنین مشکلات حاد و جدی بودند با رعایت اصول بهداشتی و آموزش صحیح، ترس را از آن‌ها دور کرده و اضطرابشان را به حداقل برسانید.

مسئولان با اطلاع رسانی به موقع و صحیح باید استرس یا اضطراب را از افراد دور کرده و با اخبار امیدوار کننده آرامش را به آن‌ها برگردانند.

منبع: مشرق برچسب ها: حیوانات خانگی ، انتقال ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حیوانات خانگی انتقال کرونا حیوانات خانگی مرغ و خروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟

 

به گزارش تابناک، بعضی از گازگرفتگی‌ها، خصوصاً از سوی گربه‌ها، می‌توانند به‌واسطه باکتری‌های دهان حیوان منجر به عفونت شوند. بیماری خراش گربه یا چنگ گربه یک عفونت باکتریایی است که ناشی از خراشیدگی توسط گربه می‌باشد، حتی اگر ناحیه خراشیده شده عفونی به نظر نرسد.
بعضی از حیوانات مثل خفاش، راکون و روباه می‌توانند هاری را انتقال دهند.

افرادی که واکسن کزازشان به‌روز نشده نیاز به پروفیلاکسی کزاز بعد از گازگرفتگی دارند تا از عفونت کزاز یا تتانوس پیشگیری شود.

اگر پزشک مشکوک شود حیوانی که گاز گرفته ممکن است هاری را منتشر کند، نیاز به یک سری کامل واکسیناسیون هاری و آنتی‌بیوتیک وجود دارد.

عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات
. آسیب بافت

. پریشانی روانی

. عفونت

تحقیقات نشان می‌دهند تقریباً یک‌دوم افراد بعد از گاز گرفته‌شدن توسط سگ به‌خاطر ترس جان خود را از دست می‌دهند.

علت عفونت بعد از گاز گرفته‌شدن چیست؟
عفونت ناشی از گازگرفتگی حیوان ناشی از باکتری‌هاست. این باکتری‌ها در دهان یا بزاق حیوان وجود دارند و بعد از اینکه روی پوست قرار می‌گیرند وارد زخم می‌شوند. این باکتری‌ها در محیط هم می‌توانند وجود داشته باشند.

گازگرفتگی حیوان اغلب چند میکروبی است، یعنی انواع متعددی از باکتری‌ها در عفونت دخیل‌اند.

کزاز یک بیماری باکتریایی است که بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و یک عارضه خطرناک است. زخم‌های سوراخ‌دار در اثر گازگرفتگی بیشترین احتمال کزاز را دارند.

کزاز
کزاز یک عفونت جدی است که در اثر زخم‌های عمیقی که باکتری کزاز را وارد بدن می‌کنند به وجود می‌آید. این بیماری بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و موارد شدید آن منجر به فلجی و مرگ می‌شوند.

علائم بیماری عفونی کزاز:

. مشکل در بلع

. سفت‌شدن عضلات فک

. سفت‌شدن عضلات گردن

. سفت‌شدن عضلات شکم

. اسپاسم‌های دردناک بدنی

واکسیناسیون کزاز باعث شده که عفونت کزاز در خیلی از کشورها شایع نباشد. کودکان باید تا رسیدن به ۶ سالگی هر سال واکسن کزاز بگیرند. نوجوانان و بزرگسالان نیز باید هر ۱۰ سال در برابر کزاز واکسینه شوند. برای عفونت کزاز هیچ درمانی وجود ندارد.


افرادی که توسط سگ مبتلا به هاری گاز گرفته یا خراشیده می‌شوند ممکن است از طریق بزاق حیوان به این بیماری نورولوژیکی دچار شوند. چیزی که هاری را خطرناک می‌کند این است که باعث التهاب پیش‌رونده مغز شده و در صورت عدم درمان فوری کُشنده خواهد بود.

علائم هاری می‌توانند چند روز یا حتی چند ماه بعد از گازگرفتگی ظاهر شوند. اما وقتی ظاهر شوند معمولاً دیگر برای درمان دیر است. علائم هاری می‌توانند با سردرد، تب و ضعف شروع شده و تدریجاً شدت گرفته و منجر به بی‌خوابی تشنج، تهوع، فلج نسبی و توهم شوند.

وقتی علائم هاری ظاهر می‌شوند این بیماری می‌تواند باعث مرگ شود. به همین دلیل پزشکان می‌گویند اگر توسط یک حیوان واکسینه نشده گاز گرفته شدید (وحشی یا خانگی) هرچند این حیوان هیچ علامتی از بیماری ندارد، باید درمان هاری را شروع کنید. اگر حیوان خانگی شما را گاز بگیرد، پزشک باید ابتدا پرونده واکسیناسیون حیوان را بررسی کند و شاید لازم باشد این حیوان برای مدتی تحت‌نظر گرفته شود.

پاستورلا
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) این نوع باکتری در دهان بیش از نیمی از سگ‌ها وجود دارد. وقتی پاستورلا به بدن فرد قربانی وارد می‌شود می‌توانند عفونت خطرناکی به نام سلولیت (عفونت عمیق باکتریایی پوستی) ایجاد کند. سلولیت می‌تواند موجب تورم غدد و مفاصل شده و حرکت را برای فرد سخت کند.

علائم پاستورلا معمولاً ۲۴ ساعت بعد از گازگرفتگی ظاهر می‌شود. این علائم شامل تورم، قرمزی و ترشح از زخم می‌شوند. سلولیت به‌سرعت منتشر می‌شود و در صورت عدم درمان فوری علائم بدتر شده و فرد به‌سرعت دچار عفونت خون، پنومونی، مننژیت و دیگر عوارض جدی خواهد شد.

عفونت‌های استاف و استرپتوکوک
عفونت‌های استاف مانند MRSA در افرادی که دچار گازگرفتگی سگ می‌شوند شایع است. وقتی یک عفونت باکتریایی وارد خون و ریه‌ها می‌شود، بسیار خطرناک است. عفونت‌های استاف و استرپتوکوک نسبت به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند.

علائم عفونت استاف و استرپتوکوک طیف گسترده‌ای دارند و بسته به محل گاز گرفته شده می‌توانند شامل تب، سلولیت و جوش‌های بزرگ شوند. این عفونت‌ها می‌توانند کشنده باشند.

کاپنوسیتوفاژ
گازگرفتگی سگ می‌تواند باعث عفونت کاپنوسیتوفاژ شود که باکتری‌های آن از طریق دهان سگ به قربانی منتقل می‌شوند. هر چند این عفونت نادر است اما می‌تواند به‌سرعت منتشر شده و منجر به آسیب ارگان‌ها و مننژیت شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند معمولاً در معرض خطر این عفونت هستند. اگر خون فرد دچار عفونت شود بسیار خطرناک و کشنده است. عفونت شدید حتی می‌تواند باعث شود چاره‌ای جز قطع عضو وجود نداشته باشد.

علائم عفونت کاپنوسیتوفاژ شامل تب، تاول در اطراف زخم، قرمزی، درد مفصل، تورم، سردرد و استفراغ و علائمی مشابه علائم آنفلوانزا می‌شود.

درمان گازگرفتگی توسط سگ و پیشگیری از عفونت
به گزارش وب گاه تبیان، اگر دچار گازگرفتگی توسط حیوان شدید باید هر چه سریع‌تر زخم را تمیز کنید. اگر زخم گزیدگی یا خراش خونریزی دارد، با یک باند یا حوله تمیز به آن ناحیه فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. در صورت وجود، از دستکش‌های لاتکس یا لاستیکی تمیز برای محافظت از خود و جلوگیری از عفونی شدن زخم استفاده کنید. اگر زخم به شدت خونریزی نمی‌کند، آن را با آب و صابون به‌خوبی بشویید و چند دقیقه زیر آب جاری نگه دارید، سپس زخم را خشک کنید، پماد آنتی‌بیوتیک بزنید و روی آن را با گاز استریل یا پارچه تمیز بپوشانید و حواستان به علائم عفونت مثل قرمزی، تورم، بدتر شدن درد، چرک و ترشح از زخم یا ازدست‌دادن حس در ناحیه آسیب باشد.

با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟

هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی مراجعه کنید تا درمان مناسب فوراً شروع شود. حتی یک گازگرفتگی ظاهراً جزئی هم باید جدی گرفته شود چون می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. گاهی علائم عفونت فوراً ظاهر نمی‌شوند؛ اما بعداً خود را نشان می‌دهند.

پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند یا دستور واکسیناسیون به‌منظور درمان یک سری از عفونت‌ها را بدهد. مثلاً کسی که توسط سگ گاز گرفته شده و وضعیت واکسیناسیونش به‌روز نیست احتمالاً به واکسن نیاز دارد تا ریسک بیماری کمتر شود.

در نهایت این که به فرزندانتان بیاموزید که از حیوانات وحشی دوری کنند و هیچ حیوانی، حتی حیوانات خانگی خانوادگی را مورد آزار و اذیت قرار ندهند و تحریک نکنند. حیوانات هنگام غذا خوردن یا خواب اصلا قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است بسیار خطرناک باشند.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • دُم خروس بیرون زد!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • گوزن سفید
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد