Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:13:36 GMT

کرونا محکی برای ارزیابی سطح سواد سلامت جامعه

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۲۲۵۴

کرونا محکی برای ارزیابی سطح سواد سلامت جامعه

شیوع ویروس کرونا، با وجود تمامی پیامدهای ناگواری که به دنبال دارد می‌تواند تلنگری باشد تا سواد سلامت جامعه را سنجید.

با گذشت بیش از ۲۰ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، عده‌ای از مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و پیروی از توصیه‌های پزشکی رفتار مناسبی از خود نشان دادند و به روش‌های غیرمعمول و بی‌نتیجه روی نیاوردند، اما عده‌ای دیگر با مصرف الکل، بی‌توجهی به بهداشت فردی، رهاسازی ماسک و دستکش‌های آلوده در محیط اطراف و روی آوردن به مصرف محصولات تقلبی در فضای مجازی ،زنگ خطر پایین بودن سطح سواد سلامت جامعه را به صدا درآوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت سواد سلامت به طور روز افزون در سطوح سواد عمومی و سواد مراقبتی نشان داده شده است.

سواد سلامت مفهومی است که توجه و به کارگیری مولفه‌های آن در زندگی بشر امروزی، ضروری است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

سواد سلامت، توانایی درک و سپس عمل به توصیه‌های متخصصان حوزه سلامت در جهت حفظ و تامین سلامت است.

سواد سلامت طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌هایی است که افراد برای جست‌ و جو، فهم و ارزیابی و استفاده از اطلاعات و مفاهیم سلامت به منظور انتخاب آگاهانه، کاهش خطرات و ارتقای کیفیت زندگی به دست می‌آورند.

سواد سلامت سبب می شود افراد جامعه در زمینه موضوعات، بحران‌ها و چالش‌هایی که به خصوص با سلامت گره خورده است، بیشتر و بهتر بتوانند از خود و اطرافیان خود، در برابر عوامل بیماری‌زا مراقبت کنند.

 سطح سواد سلامت قابل قبول افراد، سبب می‌شود که در زمینه موضوعات، بحران‌ها و چالش‌هایی که به خصوص با سلامت آنها گره خورده است، تفسیر و تحلیل مناسبی داشته باشند و بیشتر و بهتر بتوانند از خود و اطرافیان خود، در برابر عوامل بیماری‌زا مراقبت کنند.

امروزه ما از منابع مختلف، نکاتی در رابطه با بهداشت، درمان و سلامت می‌شنویم که برخی از آنها نه تنها علمی نیست، بلکه می‌تواند مضر هم باشد و از طرفی تعدد منابع اطلاعاتی که در برخی موارد، مطالب ضد و نقیض را ارائه می‎دهند، سبب سردرگمی افراد می‌شود.

این موضوع امروز با شکل‌گیری بحران شیوع ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری از اهمیت لازم برخوردار شده است.

۶۰ درصد مراجعات مردم به مراکز درمانی کاهش یافته است

رییس پلی‌کلینیک تخصصی شهرکرد در خصوص نحوه مواجهه مردم این استان با ویروس کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: می‎توان مردم استان را به ۲ دسته تقسیم کرد، عده‌ای که به خوبی توصیه‌ها و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و عده‌ای که بی‌توجه به سلامت خود و دیگران هستند.

دکتر رسول شیریان افزود: با شیوع ویروس کرونا در استان بیش از ۶۰ درصد مراجعات مردم به پلی‌کلینیک کاهش یافته و این نشان می‌دهد که مردم از مراجعات غیرضروری خود و توصیه مسئولان به خودداری از حضور در تجمعات دقت کافی داشته‎اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که با نگاهی به سطح شهر، هنوز عده‌ای با ترددهای غیرضرور موجب شلوغی شهر شده و این مساله نشان می‎دهد آنطور که باید خطر این ویروس را جدی نگرفته‌اند.

شیریان با اشاره به رهاسازی ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده در سطح شهر، تصریح کرد: باعث تاسف است که با وجود توصیه‌ها و نکات بهداشتی، هنوز عده‌ای نسبت به رعایت بهداشت بی‌توجه هستند و ماسک و دستکش‌های آلوده خود را در محیط رها می‌کنند.

کرونا به مردم  ثابت کرد که اگر بخواهند سالم بمانند باید به فکر سلامتی دیگر افراد جامعه هم باشند از همین رو باید در حفظ بهداشت محیط نیز کوشا باشند.

این پزشک عمومی مهمترین پیام کرونا را «سلامتی افراد در گرو سلامتی جامعه» دانست و گفت: کرونا به مردم  ثابت کرد که اگر بخواهند سالم بمانند باید به فکر سلامتی دیگر افراد جامعه هم باشند از همین رو باید در حفظ بهداشت محیط نیز کوشا باشند.

شیریان ،در ادامه با بیان اینکه کووید ۱۹ از قدرت کشندگی کمتر و بیماری‌زایی بیشتر نسبت به سایر آنفلوآنزاهای شناخته شده برخوردار است، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که اگر مردم بهداشت را رعایت کنند و سطح سواد سلامت خود را ارتقاء دهند می‎توانند از شیوع این بیماری جلوگیری کرده و از سلامت خود و دیگران حراست کنند.

پرهیز جدی از روش‌های خوددرمانی

وی با بیان اینکه روش‌های خوددرمانی در مواجهه با بیماری‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، افزود: با این وجود اگر افراد دارای علائم خفیف ویروس کرونا باشند می‎توانند با استفاده از توصیه‌های پزشکی در خانه خوددرمانی کرده و از حضور در اجتماعات و مراکز درمانی خودداری کنند.

شیریان ادامه داد: با این وجود خوددرمانی به شیوه‌های نادرست و بدون دانش و اطلاع کافی از مسائل بهداشتی ،خطرناک است چرا که گزارش شده عده‌ای با مصرف الکل جان خود را از دست داده و یا اعتماد کردن به فضای مجازی و مصرف داروهایی که به تایید بهداشت نرسیده، برای آنها مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

رییس پلی‌کلینیک تخصصی شهرکرد با هشدار نسبت به تبلیغات سوء فضای مجازی، خاطرنشان کرد: روش‌های مختلف و داروهای شیمیایی و گیاهی متعددی در فضای مجازی برای مصون ماندن از ویروس کرونا تبلیغ می‌شود، که نباید فریب این تبلیغات را خورد.

شیریان با بیان اینکه استفاده از مکمل‌ها در هیچ یک از تحقیقات علمی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تایید نشده است، افزود: تنها توصیه‌ای که در خصوص مکمل‌ها می‎توان کرد این است که مردم استان به خاطر کمبود شدید ویتامینD، نسبت به مصرف این مکمل اهتمام جدی داشته باشند.

حفظ سلامت جامعه در گرو ارتقای سطح سواد سلامت است

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سواد سلامت بالا یعنی اینکه بتوانیم اطلاعات مربوط به سلامت را از منابع صحیح به دست آوریم و این اطلاعات را به درستی تفسیر کنیم و از آن در جهت بهبود سلامت خود به طور مناسبی استفاده کنیم.

شیوا زارعی‌پور افزود: اینکه مردم بتوانند اطلاعات صحیح را از منبع درست در مورد این ویروس و مدیریت آن دریافت کنند و راهکارهای لازم را به کار ببندند دارای اهمیت بسیار مهمی است و بی‌شک نقش رسانه‌ها را در این زمینه پررنگ کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت سلامت روان در مواجهه با بحران‌ها، تصریح کرد: سلامت روان ابعاد مختلفی دارد که خودپذیری یعنی نگرش مثبت به خود، داشتن روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر خود و محیط اطراف و هدفمند بودن در زندگی از مهمترین ویژگی‌های برخورداری از سلامت روان به شمار می‌رود.

مدیریت بحران‌ها با افزایش سطح سلامت روان

این روانشناس ادامه داد: کسانی که سطح بالایی از این ویژگی داشته باشند، استرس و هراس ناشی از بحران‌ها و بیماری‌ها را به راحتی مدیریت می‌کنند.

زارعی‌پور تصریح کرد: در همین راستا تشخیص اینکه سطح اضطراب ما در چه حدی است و اینکه آیا این اضطراب مفید است یا آثار منفی روی عملکرد ما دارد، مقوله بسیار مهمی در سلامت روان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رابطه اضطراب با سلامت و کارایی فرد یک رابطه خطی نیست، اظهار داشت: به عبارت دیگر افراد باید حدی از اضطراب را داشته باشند تا کارایی خوبی از خود نشان دهند و زندگیشان روی روال منظم باشد، اما اگر این میزان بیشتر از حد معمول شود کارایی فرد را مختل می‌کند و بازدهی او را پایین می آورد.

سطح بالای سواد سلامت روان، مدیریت شرایط استرس‌زا و کاهش هراس را برای فرد به آسانی فراهم می‌آورد.

زارعی‌پور خاطرنشان کرد: سطح بالای سواد سلامت روان، مدیریت شرایط استرس‌زا و کاهش هراس را برای فرد به آسانی فراهم می‌آورد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اهمیت سلامت روان کودکان و چگونگی رفتار والدین، گفت: پایین بودن سواد سلامت والدین با رفتارهای بهداشتی که بر سلامت کودکان تاثیر منفی دارد در ارتباط است.

زارعی‌پور افزود: تحقیقات متعددی در زمینه سواد سلامت والدین و ارتباط آن با وضعیت سلامت کودکان صورت گرفته است که نشان می‌دهد بالا بودن سطح سواد سلامت روان والدین با مراقبت مطلوب از کودکان نقش مستقیم دارد که بیانگر لزوم سنجش سطح سواد سلامت و به تبع آن شناسایی ضعف‌های موجود و برنامه‌ریزی برای بالا بردن آن در والدین است.

وی با بیان اینکه والدین به عنوان خط مقدم، تاثیرگذارترین عوامل در سلامتی کودکان هستند، تصریح کرد: کودکان به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان می‌دهند، به طور مثال به والدین می‌چسبند، مضطرب و گوشه‌گیر و یا عصبانی و آشفته می‌شوند.

فرزندپروری و سطح سواد سلامت روان والدین برای آرام کردن کودکان همیشه و به ویژه در این زمان بحرانی اهمیت فراوانی دارد.

زارعی‌پور ادامه داد: فرزندپروری و سطح سواد سلامت روان والدین برای آرام کردن کودکان همیشه و به ویژه در این زمان بحرانی اهمیت فراوانی دارد که به همین سبب سازمان بهداشت جهانی برای کاهش استرس در مقابله با کرونا ویروس در کودکان راهکارهایی پیشنهاد کرده است.

این روانشناس بالینی حوزه کودک و نوجوان افزود: والدین باید تا می‌توانند عشق و توجه بیشتری نثار فرزندان خود کنند، برای کودک وقت بگذارند، بازی کنند و با حوصله و دقت به حرف کودک گوش دهند و با مهربانی پاسخ دهند و اطمینان خاطر ایجاد کنند.

زارعی‌پور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور که شرایط عادی نیست اما والدین تا حد ممکن برنامه‌های روزمره و منظم کودکان خود را ادامه دهند. واقعیت‌ها را در مورد اتفاقات اخیر بگویید ولی با کلماتی که برای سن کودک قابل درک باشد و برایشان توضیح دهند چه اتفاقی افتاده و اطلاعات واضحی درباره راهکارهای کاهش خطر ابتلا به بیماری به او بدهند.

۶۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری سواد سلامت دارند

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آخرین پایش‌های انجام شده، ۶۷ درصد مردم این استان دارای سواد سلامت دارند.

سیدراشد جزایری افزود: سواد سلامت زنان استان نسبت به مردان یک تا ۲ درصد بیشتر است.

وی، برنامه خودمراقبتی و سواد سلامت را از مهمترین برنامه‌های سلامت همگانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد و گفت: این برنامه در قالب طرح تحول سلامت از مهرماه سال ۱۳۹۵ در کشور به صورت فراگیر آغاز شده است.

جزایری، همچنین از زیرپوشش رفتن ۴۰ درصد از مردم استان تحت پوشش برنامه‌های خودمراقبتی اجتماعی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است که با استانهای اصفهان،خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سلامت چهارمحال وبختیاری پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سلامت چهارمحال وبختیاری ویروس کرونا سلامت چهارمحال وبختیاری شیوع ویروس کرونا سواد سلامت روان سطح سواد سلامت داشته باشند سلامت جامعه نشان می دهد فضای مجازی زارعی پور سلامت خود بحران ها توصیه ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

غزال زیاری- اکثر مردم حداقل سالی یک‌بار سرما می‌خورند و درنتیجه سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین تجربیات انسانی به شمار می‌رود؛ اما حالا این سؤال مطرح است که در تاریخ هوموسپینس (انسان خردمند)، اولین بار انسان‌ها از چه زمانی دچار سرماخوردگی شده‌اند؟

پاسخ دادن به این سؤال کار سختی است؛ چراکه ویروس‌های متعدد و زیادی باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند و از سوی دیگر، تعداد کمی از این ویروس‌ها در بقایای انسانی باقی می‌مانند؛ اما قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی انسان‌ها، حکایت از آن دارد که برخی از اولین انسان‌های هومو سپینس متعلق به حداقل سیصد هزار سال پیش با سرماخوردگی دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

سرماخوردگی چیست؟

"سرماخوردگی" اصطلاحی کلی برای گروهی از عفونت‌های تنفسی است که معمولاً در افرادی با سیستم ایمنی سالم، به‌صورت خفیف بروز می‌کند. راینوویروس‌ها، کرونا ویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) اغلب باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند و قبل از اینکه این پاتوژن‌ها بین انسان‌ها گسترش پیدا کند، احتمالاً انسان آن‌ها را از مهره‌داران دیگر دریافت کرده‌ است.

جوئل ورتهایم، ویروس‌شناس فرگشتی دانشگاه کالیفرنیا دراین‌باره توضیح می‌دهد: «زندگی در مجاورت حیوانات راه ساده‌ای است که انسان را در معرض مکرر ویروس‌های جدید قرار دهد و همین می‌تواند منجر به تبدیل‌شدن این ویروس به یک ویروس بومی انسانی شود.»

انتقال ویروس‌ها از حیوان به انسان؟

معمولاً در صورت انتقال ویروس حیوانی به بدن انسان، این ویروس نمی‌تواند باعث ایجاد عفونت شود؛ چون با بدن میزبان جدیدش سازگار نیست. بااین‌حال، گاهی یک ویروس مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب را برای جهش موفق و حتی انتشار در بین انسان‌ها در اختیار دارد؛ مثلاً ویروس‌های کووید-۱۹ و آنفولانزای خوکی به همین شکل پدید آمده‌اند.

دانشمندان فرضیه‌های متعددی درباره زمانی که ویروس‌های سرماخوردگی برای اولین بار شکوفا شدند، مطرح کرده‌اند و جالب اینجاست که شروع آن‌ها در نقاط بسیار متفاوتی از جدول زمانی انسان قرار می‌گیرد. تعدادی از محققان بر این باورند که انتقال ویروس‌ها از حیوانات به انسان، در طلوع تمدن بشری (بین ۵ هزار تا شش هزار سال قبل) صورت گرفته؛ زمانی که انسان‌ها زندگی در محله‌های نزدیک به هم را آغاز کردند؛ بدین ترتیب پاتوژن‌ها راحت‌تر می‌توانستند پخش شوند و در آن زمان، انسان‌ها شروع به پرورش حیواناتی مملو از ویروس نمودند.

البته که همه دانشمندان موافق این فرضیه نیستند.

فرانسوا بالوکس، زیست‌شناس محاسباتی دانشگاه کالج لندن بر این باور است که جمعیت‌های شکارچی-گردآورنده که به کشاورزی نمی‌پرداختند، از طریق شکار در معرض ویروس‌های حیوانی قرار می‌گرفتند. شکارچیان از قبل از انسان‌های خردمند هم وجود داشته‌اند (مثلاً در گونه‌های انسان‌تبار منقرض‌شده‌ای مثل انسان‌های راست‌قامت (Homo erectus) که اولین بار ۲ میلیون سال پیش ظهور کردند). بالوکس معتقد است که ویروس‌های سرماخوردگی مختلف در طول فرگشت انسان در زمان‌های مختلف در رفت‌وآمد بوده‌اند.

او دراین‌باره می‌گوید: «فکر می‌کنم احتمالاً یکی از رویدادهایی که منتهی به افزایش قابل‌توجه جذب عوامل بیماری‌زا در انسان شده، گسترش انسان‌ها به خارج از آفریقاست که طی آن، افراد ویروس‌های سرماخوردگی جدیدی را دریافت کردند.» قدمت اولین انسان‌های خردمند در خارج از آفریقا به حدود دویست و ده هزار سال قبل بازمی‌گردد.

بررسی ویروس‌های سرماخوردگی باستانی

ورتهایم دراین‌باره می‌گوید: «رد پای بیماری ناشی از سرماخوردگی، به‌خوبی باقی نمی‌ماند.» این ویروس‌ها معمولاً علائم عفونت را در بافت‌های نرمی مثل ریه‌ها باقی می‌گذارند که پس از مرگ از بین می‌روند و اثری از آن‌ها در استخوان‌ها و دندان‌های مقاوم باقی نمی‌ماند.

ژنوم‌های ویروسی در بقایای انسان‌های باستانی یافت شده که البته تنها مربوط به ویروس‌های مبتنی بر DNA است و نه ویروس‌های حاوی RNA که این پسرعموی ژنتیکی DNA، در بین ویروس‌های سرماخوردگی بسیار رایج‌تر است.

لوسی فان دورپ، متخصص ژنتیک دانشگاه کالج لندن در این رابطه توضیح می‌دهد: «RNA سریع‌تر از DNA تجزیه می‌شود، درنتیجه بازیابی آن به‌مراتب سخت‌تر است. به همین خاطر است که تا به امروز، هیچ ویروس RNA از مواد باستانی کشف نشده است.»

بالوکس و فان دورپ با انجام حفاری‌هایی در سیبری، به جست‌وجوی ویروس‌های باستانی در دندان‌های انسان پرداختند. در مقاله منتشره در bioRxiv آن‌ها از دو ژنوم باستانی برای یک ویروس DNA به نام آدنوویروس C انسانی نام بردند که می‌تواند باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شود.

طبق تخمین محققان، آخرین جد مشترک این ویروس‌ها تقریباً به هفت‌صد هزار سال قبل برمی‌گردد ( یعنی مدت‌ها قبل از ظهور انسان‌های خردمند یا هومو سپینس‌ها). این احتمال وجود دارد که این ویروس‌ها از بدن شامپانزه‌ها یا گوریل‌ها به انسان‌ها منتقل شده باشند، اما این‌که دقیقاً چه زمانی اتفاق رخ‌داده، در حد حدس و گمان باقی مانده است.

یافت بقایای کروناویروس قرن شانزدهمی

باوجود آنکه دانشمندان هنوز ویروس‌های RNA از دوران باستان پیدا نکرده‌اند، اما موفق به یافتن یک ویروس کرونای قرن شانزدهمی در پالپ دندان اسکلت‌های انسان در فرانسه شده‌اند. RNA یافت‌شده با کروناویروس‌های شناخته‌شده امروزی متفاوت است و این حکایت از آن دارد که این پاتوژن‌های تاریخی ممکن است یا از بین رفته باشند یا فراتر از تشخیص، فرگشت یافته باشند.

در هر حال این احتمال وجود دارد که این ویروس کرونا به گردش خود در بدن انسان ادامه داده باشد؛ اما در دوران مدرن، توالی‌یابی نشده است. فان دورپ در این رابطه توضیح می‌دهد: «بسیاری از ویروس‌های عامل سرماخوردگی، در شرایط امروزی توالی ضعیفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از ویروس‌های کرونای سرماخوردگی که به‌طور منظم در گردشند، نام برد.»

بالوکس و همکارانش حالا و با در اختیار داشتن بقایایی کمیاب از ویروس‌های باستانی، بر پاتوژن‌های گذشته نزدیک تمرکز کرده‌اند و در حال مطالعه روی بقایای انسانی هستند که در دو قرن گذشته جمع‌آوری و در مراکز پزشکی ذخیره‌شده‌اند.

بالوکس گفت: «احتمالاً در آینده تصویر جمعی مناسبی از ویروس‌هایی که در طول ۲۰۰ سال گذشته با ما بودند، خواهیم داشت. این می‌تواند ردیابی تاریخچه این ویروس‌ها درگذشته‌های دور را برای دانشمندان آسان‌تر کند.»

منبع: livescience

۵۴۳۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902910

دیگر خبرها

  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد