Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه آشنا کنیم.

خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ + دستور تهیه

مواد لازم خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ (۶ نفر)

 

لپه: ۱و ½ پیمانه
برگ سیر: ۶ پیمانه (برگ سیر بعد از سرخ شدن نصف می‌شود پس در استفاده از آن دست و دلباز باشید)
پیاز: ۲ عدد
تخم‌مرغ: ۵ عدد
مرغ: ۶۰۰ گرم سینه یا ران (می‌توانید با جای گوشت مرغ از گوشت اردک و غاز هم استفاده کنید)
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

طرز تهیه:

 طبق روال درست کردن تمام خورش‌هایی که حبوبات هم دارند بهتر است از شب قبل لپه‌ها را بخیسانید تا نفخ آن‌ها گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب لپه‌ها را چند بار عوض کنید. قبل از پخت خورش سیر قلیه با مرغ ابتدا لپه‌ها، را به صورت جداگانه بپزید اما مراقب باشید له نشوند. سپس برگ‌های سیر را که از قبل شسته‌اید و آب‌شان گرفته شده را ریز خرد کنید. در واقع اندازه برگ سیرهای خرد شده باید مثل سبزی خورشتی باشد.

 پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و کمی تفت دهید تا سبک شود. حالا برگ سیرهای خرد شده را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و هر دو را با هم سرخ کنید تا حسابی سبک و طلایی شوند. مراقب باشید برگ‌های سیر نسوزد و سیاه نشود. بعد از سرخ شدن سیر و پیاز، تخم‌مرغ‌ها را با سیر و پیاز تفت داده شده اضافه کنید و همراه با آن‌ها سرخ کنید. قبل از هم زدن تخم‌مرغ‌ها اجازه دهید کمی خودشان را بگیرند و سپس هم بزنید. حالا لپه‌هایی را که به صورت جداگانه پخته بودید به ترکیب سیر، پیاز و تخم‌مرغ اضافه کنید.

 مرغ را به صورت جداگانه همراه با کمی زردچوبه، نمک و فلفل و یک عدد پیاز بپزید. اگر از مرغ کوچک یا اردک استفاده می‌کنید می‌توانید بعد از شستن و تمیز کردن به صورت درسته آن را بپزید و در خورش استفاده کنید. بهتر است ابتدا مرغ را با آب خالی بپزید، وقتی آب به جوش آمد کف روی آب مرغ را بگیرید و بگذارید دوباره مرغ همراه با پیاز، فلفل، زردچوبه و نمک بپزد.

 وقتی که مرغ‌ها کاملا پخت آن‌ها را در یک ظرف جداگانه سرخ کنید. حالا مرغ‌های سرخ شده را به مواد سیر و تخم‌مرغ و پیاز اضافه کنید.

 برای آب خورش از آب مرغی که دارید استفاده کنید. آب مرغ را هم به مواد فوق اضافه کنید و اجازه دهید خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ خوب جا بیفتد و به روغن بیفتد.

برای چاشنی این خورش می‌توانید از دو قاشق غذاخوری آبغوره استفاده کنید. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ یک خورش کم آب است پس هم در ریختن آب مرغ روی خورش دقت کنید و هم اجازه دهید آب آن کم شود.

 خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را با برنج و ترب سفید و انواع ترشی و سالاد و زیتون سرو کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

نکات مهم

خورش سیر قلیه گیلکی را به یک روش دیگر هم می‌توانید بپزید. گوشت را پس از تفت دادن با آبغوره طعم‌دار کنید و همراه با لپه‌هایی که از شب قبل خیسانده‌اید بپزید. سپس برگ سیر خرده شده را سرخ کرده و با تخم‌غ هم زده کمی دیگر تفت دهید. ترکیب برگ سیر به گوشت اضافه می‌شود و خورش تا زمانی که جا بیفتد و به روغن بیفتد روی شعله ملایم گاز می‌پزد.

طرز تهیه قارچ شکم پر در فر

قارچ شکم پر با گوشت چرخ کرده پر شده و رویه خامه‌ای و مغز آبدار دارد. این قارچ‌ها طعم عالی دارند و به عنوان یک پیش غذای خوشمزه برای روز‌های تعطیل آخر هفته و در کنار مهمان‌ها خوب هستند.

ما عاشق قارچ‌های گرد و درشت هستیم. یکی از تجربیات خوشمزه من با قارچ، درست کردن کباب قارچ هنگام گردش در خارج شهر در یک روز زیبای بهاری بود آن کباب آنقدر خوشمزه بود که من فکر کردم که بهتر است همه آن را جایگزین کباب گوشت کنند.

مواد لازم برای تهیه قارچ شکم پر با گوشت چرخ کرده

قارچ گرد درشت: ۱ کیلو
گوشت چرخ کرده: ۰/۵ کیلو
پنیر خامه‌ای: ۱۰۰ گرم، تکه تکه شده
سیر ریز شده: ۱ حبه
پیازچه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری به علاوه مقداری برای تزئین
جعفری تازه: ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پارمزان: ۱/۴ پیمانه
خرده نان: ۱/۴ پیمانه (در صورت حساسیت به گلوتن آن را حذف کنید)

طرز تهیه قارچ شکم پر

۱. قارچ‌ها را بشویید و با حوله کاغذی رطوبت آن را بگیرید. ساقه قارچ را بردارید و بخش‌های داخلی قارچ را از آن خارج کنید. مراقب باشید که قاشقتان را به داخل قسمت گردی قارچ نزنید و باعث ترک آن نشوید. سینی فر را کفی گذاشته و یا در صورت نداشتن کفی کاغذ روغنی مخصوص فر بگذارید. بخش کلاهک قارچ‌ها را کف سینی فر بچینید به طوری که بخش خالی شده آن رو به بیرون باشد.

۲. در یک ماهیتابه بزرگ روی حرارت متوسط گاز، گوشت چرخ کرده را تفت دهید تا زمانی که قهوه‌ای شود، آن را با کف گیر مرتب بهم بزنید تا اجزا آن بهم نچسبد. اگر آن را خوب بهم نزنید بهم چسبیده و قطعات درشت تشکیل می‌دهد و به اصطلاح لخته لخته می‌شود. شما باید از یک ماهیتابه نچسب استفاده کنید، چون ما به گوشت روغن اضافه نمی‌کنیم. ما میخواهیم از روغن موجود در گوشت چرخ کرده برای سرخ کردن آن استفاده کنیم. از یک کاغذ روغنی برای برداشتن روغن اضافی از روی گوشت‌های داخل ماهیتابه استفاده کنید. برای اینکار از یک انبر آشپزی برای نگه داشتن کاغذ استفاده کنید، شما که نمی‌خواهید دستتان بسوزد.

۳. دما را کمی پایین بیاورید و ۱ حبه سیر ریز شده و ۲ قاشق غذاخوری پیازچه را به گوشت اضافه کنید و حدود ۱ دقیقه بهم بزنید تا بوی پیاز در بیاید. پنیر خامه‌ای تکه تکه شده را به آن اضافه کنید و تا زمانی که ذوب شود آن را بهم بزنید اگر کاملا نرم نشد هم مشکلی نیست.

۴. ماهیتابه را از روی گاز بردارید، خرده نان را به آن افزوده و خوب بهم بزنید، ۱/۴ پنیر پارمزان و ۲ قاشق غذاخوری جعفری را هم به آن اضافه کنید.

۵. مواد درون ماهیتابه را به صورت مساوی داخل کلاهک قارچ بریزید سپس بدون اینکه روی سینی فر را بگذارید آن‌ها را در مرکز فر و با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت قرار دهید حدود ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که قارچ‌ها نرم شده و رویه آن‌ها قهوه‌ای طلایی شود. قارچ‌ها را از داخل سینی خارج کرده در ظرف سرو بگذارید و با کمی جعفری تازه و پیازچه تزئین کنید. نوش جان!

نکات آشپزی در مورد قارچ شکم پر

برای تهیه مواد داخلی آن از یک ماهیتابه نچسب استفاده کنید و گوشت را بدون روغن تفت دهید.
در صورتی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارید، خرده نان را از مواد میانی حذف کنید، این مواد به حد کافی قوام و چسبندگی دارند.

پلو ته چین مرغ لذیذ

پلو ته چین غذای محبوب ایرانی که در تهیه آن از قسمت کم چرب مرغ استفاده می‌شود غذایی بسیار خوشمزه و لذیذ می‌باشد.

 

گوشت مرغ منبعی از نیاسین است، که سبب جلوگیری از بروز بیماری‌های مغزی، مانند آلزایمر میشود. از انجایی که روش‌های مختلفی برای طبخ مرغ وجود دارد، میتوانید به شکل‌های مختلف آنرا در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید، بدون آنکه از خوردن آن خسته شوید. از آنجایی که مرغ دارای مواد مغذی بسیاری است میتوانید از آن برای لاغر شدن استفاده کنید. در ضمن مواد مغذی مورد نیاز بدن خودتان را هم تامین کنید. کم چرب‌ترین قسمت مرغ، سینه آن است، که چربی آن نصف چربی ران مرغ است؛ و در کل، مرغ گوشت کم چربی محسوب میشود. مرغ حاوی پروتئین زیادی است و از این جهت برای عضله سازی بسیار مناسب است.

مواد لازم:

برنج: ۳ لیوان
ماست چکیده: ۱ لیوان
زرشک: ۱ لیوان
سینه مرغ: ۲ عدد
تخم مرغ: ۳ عدد
زعفران: ۴ قاشق غذاخوری
روغن مایع: نصف لیوان
کره: ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

۱. ابتدا برنج را با مقداری نمک در ابجوش میریزیم و پس از ۱۰ دقیقه با برداشتن از روی حرارت آنرا با آب ولرم آبکش میکنیم. زمان آبکش کردن، برنج باید نیم پز باشد.

۲. گوشت مرغ را بصورت جداگانه همراه با ۳ لیوان آب و نمک و فلفل در یک قابلمه ریخته و اجازه میدهیم با حرارت ملایم پخته شود. پس از تبخیر کامل آب داخل قابلمه و پخته شدم مرغ آنرا خرد میکنیم.

۳. یکساعت پیش از شروع آشپزی، زرشک را در آب می‌خیسانیم سپس آنرا با دو قاشق غذاخوری کره تفت میدهیم. پس از تفت داده شدن زرشک ها، مرغ را به آن می‌افزاییم.

۴. در مرحله آبکش کردن برنج، آنرا به دو قسمت مساوی تقسیم میکنیم. یک قسمت آنرا با تخم مرغ ها، ماست چکیده، نصف روغن مایع و دو قاشق غذاخوری زعفران مخلوط میکنیم. توجه کنید بهتر است تخم مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و به ترتیب آن‌ها را به برنج اضافه کنید.

۵. بخش دیگر برنج را با باقیمانده روغن، مقداری نمک و ۲ قاشق غذاخوری زعفران مخلوط کرده و خوب هم میزنیم. حالا باید قابلمه‌ای که برای پخت ته چین در نظر گرفته ایم، خوب چرب کنیم. باید سطوح دیواره آن چرب شود؛ و به این دلیل است که ته چین به قابلمه نچسبد و براحتی از آن جدا شود. برنجی که با تخم مرغ مخلوط کرده ایم را کف قابلمه ریخته و با پشت قاشق آنرا فشرده میکنیم. نصف زرشک و تکه‌های مرغ را روی آن میریزیم. باقیمانده برنج تخم مرغی را روی زرشک و مرغ میریزیم و مجددا آنرا فشرده میکنیم. نصف دیگر زرشک و مرغ را داخل قابلمه میریزیم و برنج زعفرانی را بطور کامل روی آن میریزیم و خوب فشرده میکنیم. توجه کنید که هیچ فضایی نباید میان مواد ته چین وجود داشته باشد. باقیمانده کره را داغ کرده و روی ته چین میدهیم.

۶. قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

نکته:

زمان پخت ته چین حدودا یکساعت و نیم است. هر چه زمان پخت ته چین طولانی‌تر و شعله آن ملایم‌تر باشد طعم و ظاهر بهتری پیدا میکند. پس از آماده شدن ته چین میتوانید آنرا با خلال پسته و زرشک تزیین کنید.

تورتیلای فیله سوخاری

 

مواد لازم:

فیله مرغ: ۲ عدد
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
پاپریکا: ۲ قاشق چای خوری
کورن فلکس (پودر شده): ۳ پیمانه
تخم مرغ (کمی زده شده): ۲ عدد
نان تورتیا: ۴ عدد
گوجه فرنگی: ۲ عدد
برگ کاهو: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

مواد لازم سس:

ماست یونانی: ۲۰۰ میلی لیتر
آب لیمو سنگی: ۳ قاشق سوپ خوری
سیر (له شده): ۳ الی ۴ حبه
پیازچه (ریز خرد شده): یک عدد
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱. فیله‌های را به ابعاد کوچک‌تر برش دهید. روی آن‌ها نمک، فلفل سیاه و پاپریکا بپاشید. تکه‌های مرغ را ابتدا در تخم مرغ کمی زده شده فرو کنید و سپس در کورن فلکس پودر شده بغلتانید.

۲. آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. نان‌های تورتیا را گرم کنید و وسط آن‌ها برگ کاهو قرار دهید. سپس فیله مرغ سوخاری و گوجه فرنگی خرد شده اضافه کنید. سس را روی مواد بریزید و نان را بپیچید و سرو کنید.

طرز تهیه سس:

ماست و آبلیمو را در ظرف مناسبی بریزید و سیر له شده را به آن بیفزایید. پیازچه را ریز خرد کرده و اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کرده، نمک و فلفل بزنید. سس را تا زمان سرو در یخچال نگهداری کنید.

کتلت برنج و سویا

ابتدا هویج و پیاز را رنده می کنیم.گشنیز و جعفری را خرد می کنیم وبه مواد ذکر شده می افزاییم.آب سویا را که از قبل خیس کرده ایم ، می گیریم و به مواد اضافه می کنیم.

 

برنج را مقداری می پزیم تا جایی که به مرحله کته یا آبکش برسد (نمی گذاریم کامل بپزد) سپس به باقی مواد اضافه می کنیم.
همه موادی را که با هم مخلوط کرده ایم، چرخ یا با درجه پایین مخلوط می کنیم.
تخم مرغ ، نمک، فلفل ، زردچوبه ، دارچین و نعناع را به مواد چرخ شده اضافه می کنیم.
همه مواد را با هم ورز می دهیم تا ادویه و تخم مرغ ها با مواد به خوبی مخلوط شود.
مایه آماده شده را نیم ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند.

سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه می ریزیم و پس از داغ شدن روغن، مقداری از مواد را برمی داریم و داخل روغن می گذاریم تا سرخ شود.

گشنیز - ۵۰ گرم
جعفری - ۵۰ گرم
سویا - ۵۰ گرم
برنج - ۲ فنجان
هویج - ۳ عدد
تخم مرغ - ۲ عدد
پیاز متوسط - ۲ عدد
نعناع خشک - یک قاشق غذاخوری
روغن، نمک و ادویه - به مقدار لازم
دارچین - به مقدار لازم

 

منابع: مجله قرمز, برترین ها, روزنامه خراسان, مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی ۲ قاشق غذاخوری مقدار لازم گوشت چرخ کرده استفاده کنید صورت جداگانه اضافه کنید قارچ شکم پر تا زمانی اجازه دهید مخلوط کرده تخم مرغ ها نمک و فلفل بهم بزنید مواد لازم سرخ کنید تفت دهید طرز تهیه پودر شده هم بزنید تا زمان برگ سیر قارچ ها خرد شده آب مرغ ته چین لپه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۴۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل اکبر منتظر در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مشگین شهر اظهار کرد: در صورت بکارگیری ترککنندگان اعتیاد توسط کارفرمایان بخش خصوصی سهم عمده ای از حق بیمه این قبیل کارگران توسط دولت پرداخت خواهد شد.
وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت خیرین برای احداث کمپ دوم ترک اعتیاد در شهرستان مشگین شهر شد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استانداری اردبیل ادامه داد: مساله اعتیاد ، پایین آمدن سن اعتیاد و گرایشاتی که جوانان به انواع آن دارند و در کنار آن نداشتن اطلاعات کافی و درست خانواده‌ها موجب بروز مشکلات زیادی در این حوزه شده است.
وی افزود: نیاز است در این زمینه اقدمات و برنامه‌های آموزشی درستی طراحی شود ، خانواده‌ها باید راجع به شکل هر کدام از مواد مخدر، نحوه مصرف و نگهداری، اطلاعات کلی داشته باشند. تا زمانی که چنین اطلاعاتی وجود نداشته باشد امکان هشدار دادن و نظارت دقیق تر بر رفتار و کارهای فرزندان بسیار دشوار خواهد بود. نقش خانواده در اعتیاد جوانان بسیار گسترده و همه جانبه با مسئولیت‌های سنگین است.
وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها، مساجد و مدارس باید درباره عواقب اعتیاد اطلاع‌رسانی کنند.
شهرام محمدی فرماندار مشگین شهر نیز در این جلسه از تخصیص ناچیز اعتبار فرهنگی و تحویل نشدن بموقع کتب مربوطه انتقاد کرد و خواستار ایجاد کمپ دوم ترک اعتیاد در این شهرستان شد.

دیگر خبرها

  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • طرز تهیه پاستای اسفناج و خامه ساده و خوشمزه
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان