Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ز طریق گفتگوی آنلاین در فضای مجازی به برخی سوالات و دغدغه های کرونایی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر سید وحید احمدی طباطبایی شنبه شب (24 اسفند) در پاسخ دهی آنلاین به سوالات مردمی در خصوص ویروس کرونا با موضوع " بسیج ملی مبارزه با کرونا" در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا گلو درد و احساس خستگی در برخی ساعات روز از نشانه های ویروس است یا خیر؟ گفت: در صورتی که گلو درد و احساس خستگی دارید و احساس تب و سرفه نداشتید توصیه می کنم بخاطری که بی جهت به پزشک مراجعه نکنید و فعلا علائم خفیف دارید، به همین جهت قرقره کردن آب نمک و خوردن مایعات گرم را بیشتر کنید و یکی از معجون های بسیار خوب مصرف چای، عسل و لیمو ترش است و همچنین توصیه دارم از سایت salamat.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

gov.ir برای خودارزیابی کمک بگیرید و اگر احیاناً دچار نفس تنگی، تب و سرفه شدید، مجدد از طریق سامانه مراقب سلامت خود را اطلاع رسانی کنید.

 

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به دغدغه ای مبنی بر اینکه فردی کارمند دو روز پیش ارباب رجوعی با علائم سرماخوردگی داشته است و سرفه می کرده و از همان شب احساس خارش در گلو و تب خفیف می کند، افزود: عمدتاً دوره نهفتگی بیماری کویید 19 (کرونا)، حدوداً از یک روز تا 14 روز و به طور متوسط 4 تا 5 روز است لذا اینکه بلافاصله دچار خارش گلو شده اید احتمال اینکه مربوط به این بیماری باشد نادر است اما در هر حال بهتر است تا تماس خود را با سایر افراد خانه محدود کنید و مایعات گرم استفاده شود.

 

 

وی در ادامه با اشاره به افرادی که با وجود علائم خفیف اما نیاز به مراجعه به پزشک ندارند، گفت: توصیه ما این است که در موارد خفیف، افراد تماس خود را نسبت به سایر اعضا خانواده کمتر و محدود کنند و فرد در یک اتاق دیگر استراحت کند اما اگر امکان این نیست که یک اتاق در اختیارش باشد باید از ماسک استفاده کرده و حدود دو متر فاصله را با سایر افراد خانواده رعایت کند.

 

 

 

دکتر طباطبایی در پاسخ به سوال فردی مبنی بر اینکه خانه های آپارتمانی حیاط ندارند و نور آفتاب کمی دارند و مجبور هستند تا کفش ها را داخل خانه بیاورند بنابراین آیا می شود که محلول وایتکس را برای ضدعفونی کف کفش استفاده کرد؟ و اینکه برای ضدعفونی کردن جلد پفک و کیک چه باید کرد؟ اظهار داشت: بله کف کفش را هم می شود با محلول وایتکس رقیق شده ضدعفونی کرد و بهترین کار این است تا یک قاشق غذاخوری وایتکس را در 4 لیوان آب سرد یا به اندازه یک بطری آب معدنی آب سرد ریخت اما نکته مهم در این باره این است که برای ساخت محلول وایتکس به دلیل اینکه حاوی کلر است، پنجره و دریچه باید باز باشد و حتی الامکان ماسک زده شود زیرا ریه برخی افراد نسبت به بوی کلر ممکن است تحریک شود؛ بعد از درست کردن محلول را داخل اسپری ریخته و بعد به کف کفش برای ضدعفونی مصرف بپاشند و در خصوص ضدعفونی جلد کیک و پفک؛ تا جایی که امکان دارد مصرف تنقلات از جمله پفک و ... را محدود کنند اما در صورت مصرف اول باید دست ها خوب شسته و بعد جلد کیک و پفک باز و بعد استفاده  شود.

 

 

وی در پاسخ اینکه آیا ممکن است که دوره کمون این بیماری تا یک ماه نیز باشد؟ گفت: دوره کمون بیماری ابتدا از یک روز تا 14 روز بود اما در منابع جدید تا 28 روز هم ذکر شده اما اکثر افرادی که دچار علائم شده بودند دوره کمون آن ها به طور متوسط حدود یک هفته بوده است.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه آیا کرونا نزدیک به دوماه است که در کشور آمده؟ توضیح داد: اولین موارد گزارش شده این بیماری در کشور دو تا سه روز مانده به انتخابات بود و وقتی که یک مورد کشف می شود احتمال اینکه از یک هفته قبل بوده است وجود دارد.

 

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری گفت: افرادی که از استان های آلوده به طرف کرمان می آیند، احتمال اینکه علامت نداشته اما در کمون بیماری بوده و به عنوان اینکه بعداً با علائم جزئی ناقل بیماری باشند، زیاد است لذا اگر امکان دارد از آن فرد بخواهید که امسال عید فصل دید و بازدید نیست و تا جایی که امکان دارد نیایند و درصورتی هم که بیاید باید به مدت دو هفته در یک مکان قرنطینه باشد که تماس با سایر افراد نداشته باشد لذا باید در این زمان تعارف را کنار گذاشت.

 

 

دکتر طباطبایی در ادامه در خصوص ضدعفونی کردن عینک و هندزفری بیان کرد: برای ضدعفونی عینک که می شود با آب و مایع دستشویی شست و در عین حال با محلول های ژل الکلی نیز می شود هم عینک و هم هندزفری را ضدعفونی کرد اما توصیه می شود تا برای ضدعفونی هندزفری 24ساعت یکبار و برای عینک حداقل دوبار در روز با آب و صابون شسته شود به خصوص دسته عینک که باید عادت شود تا دست به دسته عینک نزنیم.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس در هوا معلق است یا خیر؟ گفت: خوشبختانه این ویروس مانند بیماری سل نیست که از طریق هوا انتقال یابد زیرا در هوا معلق نمی ماند اما این بیماری در اثر تماس مستقیم(از طریق عطسه و سرفه) منتقل می شود زیرا ذرات آن سنگین تر و قطر آن ها بیشتر است لذا اگر فاصله افراد رعایت نشود و فرد ماسک استفاده نکند احتمال انتقال وجود دارد و همچنین این ویروس در اثر تماس غیرمستقیم نیز (از طریق سطوح) می تواند منتقل شود زیرا ویروس در سطوح تا چندروز زنده می ماند بنابراین خوشبختانه انتقال این ویروس از طریق هوا جز در موارد نادر صورت نمی گیرد.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه فردی یک ماه درد قفسه سینه دارد آیا علامت کرونا است؟ بیان کرد: این مورد خیلی بعید است که از علامت های کرونا باشد اما در هر حال درد قفسه سینه از علائم مهم است لذا بهتر است آن را جدی بگیرند و از نظر مسئله قلبی مراجعه کنند و بررسی شوند.

 

 

وی ادامه داد: اینکه برخی افراد احساس خلط در گلو دارند ممکن است که از علائم سینوزیت یا از علائم حساسیت یا برخی موارد دیگر باشد لذا در فرصت مناسب بهتر است که به پزشک مراجعه کنند اما در این زمان بهترین کار این است که بینی و حلق را با سرم شستشوی نمکی شستشو دهند.

 

 

دکتر طباطبایی در ادامه بیان کرد: رفتن به بیمارستان فقط مربوط به موارد شدید است و توصیه دارم تا جایی که امکان دارد چون احتمال عفونت در بیمارستان ها بیشتر است لذا بیمارستان را برای موراد شدید بیماری لحاظ کنند اما کسانی که موارد خفیف دارند (تب، نفس تنگی ندارند) در خانه استراحت کنند؛ اگر افرادی علائم متوسط (سرفه شدید، سرفه خط دار، تب و احساس نفس تنگی دارند) داشتند باید به مراکز خدمات جامع سلامت، کلینیک های تخصصی، درمانگاه های شبانه روزی و مطب های خصوصی مراجعه کنند.

 

 

وی با اشاره به اینکه چرا برخی مردم در هر گلودرد آموکسی سیلین می خورند، گفت: اکثر موارد گلودرد یک گلودرد ویروسی است که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست لذا در هر گلودرد نیاز به مصرف سرخود آموکسی سیلین نیست.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ فرد دیگری که اظهار داشت هریک ربع سرفه می زنم و تنگی نفس و تب دارم آیا کرونا گرفتم؟ بیان کرد: با توجه به اینکه به دنبال گلودرد تک سرفه خشک پیدا شده است باید توصیه کنم که احتمال بیماری کرونا ممکن است باشد اما برفرض هم باشد و ممکن است خفیف باشد لذا بهترین کار خوردن مایعات گرم و ایزوله کردن خود در خانه است اما درصورتی که نفس تنگی زیاد شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

وی ادامه داد: وضعیت مصرف ضدعفونی کننده های الکلی بهتر شده اما هنوز هم به دلیل بالا بودن تقاضا، آنطور که باید پاسخگوی مردم باشد نیست اما در داروخانه ها به فروش می رسد و در خصوص ماسک کمبود بیشتر است که امیدواریم در چند روز آینده این وضع بهتر شود.

 

 

دکتر طباطبایی در پاسخ به اینکه آیا حشراتی مانند مگس قابلیت انتقال ویروس هستند یا خیر؟ بیان کرد: این ویروس یک ویروس جدید است و ممکن است برخی زوایای آن مشخص نشده باشد اما براساس آنچه که در این چند ماه چاپ شده است خوشبختانه اینکه حشراتی مانند مگس قابلیت انتقال داشته باشند فعلاً شواهدی وجود ندارد.

 

 

وی در پاسخ به فردی که پرسید گلودرد، سردرد و درد در ناحیه قلب دارم و مجرد هستم و دور از خانواده و تصمیم دارم تا تعطیلات عید نزدخانواده بروم اما به دلیل اینکه مادری ۷۰ ساله و از طرفی علائم خفیف دارم، نمی دانم به خانه بازگردم یا خیر؟ ادامه داد: با این وضعیت و با توجه به اینکه یک مادر 70 ساله دارید توصیه دارم تا جایی امکان دارد با ایشان تماس نزدیک نداشته باشید.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مصرف ویتامین D3، گفت: مصرف این ویتامین برای برخی گروه های سنی به صورت روتین توصیه می شود اما اینکه در این بیماری قرار باشد مصرف این ویتامین اضافه تر شود از پروتکل های وزارت بهداشت نیست و افراد(افرادی که جوان، میانسال و سالمند هستند) باید ماهیانه از ویتامین 50 هزار واحد استفاده کنند و نیاز به مصرف بیشتر نیست مگر در مواردی که ویتامین در بدن کم باشد.

 

 

وی در پاسخ فرد دیگری که پرسید مردم رعایت لازم را برای پیشگیری از شیوع بیماری ندارند و هنوز در برخی محله ها مغازه ها باز هستند و بدون دستکش و ماسک کار می کنند و چه فایده که من قرنطینه شوم؟ گفت: خوشبختانه در ستاد کرونا استان، دستورالعمل های بسیار خوبی توصیه شد اما نکته مهم این است که اگر خودقرنطینه انجام دهید حداقل فایده آن خودمراقبتی برای خود و خانواده خود است لذا حتما خودقرنطینگی خود را در خانه داشته باشید.

 

 

دکتر طباطبایی درباره آبریزش بینی هم گفت: این علامت برای افرادی که هرساله داشتند ممکن است علامت حساسیت باشد اما در کل آبریزش از بینی علت های فراوانی دارد که باید ببینید به دنبال آن چه علائمی پیدا می شود لذا اگر سرفه، گلودرد، تب و خستگی پیدا شد باید ارزیابی بیشتر صورت گیرد.

 

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کسانی که دچار بیماری ALL(نوعی سرطان خون) هستند ویروس کرونا برایشان مرگ بار است؟ بیان کرد: افرادی که دچار این بیماری هستند باید با سایر افرادی که کوچکترین علائمی مانند سرفه و تب دارند، تماس نداشته باشند اما اینکه گفتند"مرگبار" چرا مرگ بار؟ خوشبختانه 98 درصداز ابتلا به کروناویروس جزو مواردی است که منجر به مرگ فرد نمی شود بلکه در 2 درصد مبتلایان احتمال مرگ است لذا توصیه من به این افراد این است که در خانه بمانند و اگر احیاناً اعضا خانواده دچار تب، سرفه و .. شدند تماس خود را با آن ها محدود کنید.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بیماری کرونا در اول با سرفه خشک شروع می شود و بعد از چند روز ممکن است که سرفه ها خلط دار شود اما در هر حال اگر فردی دچار سرفه طولانی است و تبدیل به سرفه خلط دار شده، بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا مورد معاینه قرار گیرند.

 

 

وی درباره تب و سوزش خفیف گلو هم توضیح داد: تب بستگی به سن دارد؛ لذا در کنار تب اگر علائم دیگر وجود نداشته باشد در این صورت بهترین تب بُر استامینوفن است.

 

دکتر طباطبایی ادامه داد: خوشبختانه آلرژی جزو عوامل خطر نیست بلکه عوامل خطر اصلی در مواردی است که اول سن فرد بالای 60 سال، فرد دارای بیماری زمینه ای(بیماری های مزمن ریوی، قلبی و عروقی، دیابت) و یا اینکه دچار تومور، سرطان یا ضعف سیستم دفاعی باشد لذا خوشبختانه در افراد جوان بیماری اکثراً فرم خفیف دارد و اضطراب مسئله ای را حل نمی کند لذا توصیه دارم تا جایی ممکن است در خانه بمانند.

 

 

وی در پاسخ به دغدغه یک کشاورز هم گفت: خوشبختانه شما در هوای آزاد هستید و جایی هم که کار می کنید ازدحام جمعیتی وجود ندارد لذا این بیماری فقط زمانی که ازدحام، تماس نزدیک با سایر افراد به خصوص در فضاهای بسته وجود داشته باشد احتمال آن بیشتر است؛ توصیه دارم دست های خود را به بینی و دهان و چشم خود نزنید و مرتب بشویید.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد اینکه دوره کمون بیماری به سن و سال و سیستم ایمنی فرد ربط دارد یا خیر؟ تصریح کرد: اگر سیستم دفاعی فرد ضعیف تر باشد احتمال دارد دوره کمون این بیماری کوتاه تر باشد اما به طور متوسط دوره کمون بیماری 4 روز تا 8 روز بوده است.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیماری کرونا پاسخ به سوالات معاون بهداشتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان دکتر طباطبایی پزشک مراجعه سایر افراد برای ضدعفونی کمون بیماری توصیه دارم دوره کمون نفس تنگی تا جایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟

به گزازرش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: علت فوت فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دست بررسی است و شایعات در فضای مجازی صحت ندارد.

او ادامه داد: فرزانه اکبری پزشک متخصص پوست و مو و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارم اردیبهشت در جهرم به خاک سپرده شده است و پزشکی قانونی علت فوت او را محرمانه به اطلاع خانواده اش خواهد رساند. او همسر دکتر فرید شهریور فوق تخصص چشم بود که هفته پیش درگذشت.

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر مصرف مشروبات الکی تقلبی و مسمومیت ۲۹ پزشک در جهرم در یک میهمانی منتشر شده است که تاکنون هیچ منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است‌. 

در این خبر آمده است که چند پزشک، کلیه خود را از دست داده اند و چند پزشک هم در کما هستند‌.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهرم بستری بودن پزشکانی تحت این عنوان را نیز تایید نکردند.

امروز هم برخی رسانه ها در فضای مجازی از دستگیری عوامل فروش مشروبات الکی تقلبی در جهرم خبر دادند که پلیس هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

دیگر خبرها

  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است