Web Analytics Made Easy - Statcounter

با موفقیت محققان دانشگاه شیراز در توسعه فناوری نیروگاه های خورشیدی حرارتی ، تولید برق از بخار در کشور محقق شد.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه شیراز با توسعه فناوری های خورشیدی حرارتی در کشور توانستند با طراحی و ساخت کلکتور های در مقیاس صنعتی نیروگاه های خورشیدی حرارتی را ایجاد کنند و به گفته آن ها این نیروگاه در شیراز نصب و راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمود یعقوبی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و مجری طرح با اشاره به سابقه دانشگاه شیراز در طراحی و ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر، گفت: در دانشگاه شیراز از سال ۱۳۴۷ که من دانشجوی این دانشگاه بودم، پروژه ای در زمینه انرژی های خورشیدی اجرایی می شد و از آن زمان مطالعات در حوزه انرژی های خورشیدی به ویژه در بخش حرارتی در دستور کار بوده است.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی میان این دانشگاه با وزارت نیروی وقت در زمینه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی، افزود: این پروژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی متوقف شد، ولی در سال ۱۳۷۸ پیشنهادی از سوی معاونت برق وزارت نیرو به دانشگاه شیراز در زمینه اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ کیلوواتی با استفاده از فناوری کلکتور های سهموی خطی ارائه شد.

مجری طرح با بیان اینکه این پیشنهاد از سوی دانشگاه شیراز پذیرفته شد، ادامه داد: طراحی و ساخت اجرای این پروژه ۱۰ سال به طول انجامید و در این طرح از فناوری های داخل کشور بهره بردیم.

دکتر یعقوبی به بیان جزئیات این طرح اشاره کرد وگفت: در مرحله اول این طرح قرار بود بخار با دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد و فشار ۲۱ بار تولید شود که این فاز به نتیجه رسید.
مجری طرح اضافه کرد: مرحله دوم این پروژه شامل تولید برق می شود که در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ به دلیل مشکلات مالی و اعمال تحریم ها علیه کشور، سیکل تولید برق این نیروگاه انجام نشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود:، ولی در ادامه ما نسبت به طراحی و ساخت کلکتور به طول ۲۵ متر اقدام کردیم و با قراردادی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید، مقرر شد کلکتور این نیروگاه خورشیدی در مقیاس صنعتی ساخته شود.

وی گفت: از این رو طول کلکتور این نیروگاه ۱۰۰ متر انتخاب شد که برای اولین بار در ایران موفق به طراحی و ساخت کلکتور های صنعتی به طول ۱۰۰متر شدیم و توانستیم آن را نصب کنیم.

دکتر یعقوبی افزود: ما امیدوار بودیم که تکنولوژی سهموی خطی برای ظرفیت ۱۷ مگاواتی نیروگاه یزد که قرار بود ۱۰ سال قبل ساخته و نصب شود، به کار برده شود، ولی پروژه یزد ادامه نیافت.

به گفته این محقق، این امر در شرایطی محقق شد که فناوری کلکتور های سهموی با طول زیاد در حد استاندارد های جهانی را در دانشگاه شیراز و با حمایت سازمان انرژی های نوی ایران و معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری کسب کردیم و نشان دادیم که این فناوری در کشور توسعه یافته است.

دکتر یعقوبی به کاربرد نیروگاه خورشیدی حرارتی تولیدشده اشاره کرد و افزود: قرارداد امضا شده با وزارت نیرو برای ساخت نیروگاه ۲۵۰ کیلوواتی بود که مرحله اول آن که شامل تولید بخار بود، اجرایی شد؛ ولی مرحله دوم آن که شامل تولید برق از بخار بود، متوقف شد؛ چرا که تولید برق از بخار یک فناوری ۱۵۰ ساله است و اجرای آن هیچ نوآوری نداشت و نوآوری ما در این طرح این است که توانستیم از انرژی خورشیدی که در منطقه (شیراز) با شدت خاصی می تابد، بخار با دمای بسیار بالا تولید کنیم.

وی در این باره توضیح داد: دو نوع سیستم تولید برق از انرژی های خورشیدی وجود دارد؛ یکی از آن ها استفاده از سل های خورشیدی است که به آن سیستم های ''فتوولتائیک'' گفته می شود و در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور نصب و راه اندازی شده است.

این محقق حوزه انرژی های خورشیدی، سیستم دیگر تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر را سیستم حرارتی دانست و گفت: در این روش از کلکتور های سهموی استفاده می شود، به گونه ای که روغن از کانون این کلکتور عبور می کند و درجه حرارت را به ۲۹۰ درجه سانتیگراد می رساند و از این طریق می توان بخار را تولید و از آن برق تولید کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما با اجرای پروژه ''توسعه فناوری انرژی خورشیدی حرارتی در کشور'' فناوری های انرژی خورشیدی حرارتی را توسعه دادیم، افزود: در حال حاضر این نیروگاه ۲۵۰ کیلووات و کلکتور ۱۰۰ متری در مجاورت سیکل ترکیبی نیروگاه فارس در حدود ۳۰ کیلومتری شیراز نصب شده است.

مجری طرح ابراز امیدواری کرد که وزارت نیرو برنامه ایجاد ۱۷ مگاوات برق با استفاده از فناوری حرارتی را به مرحله اجرا برساند، تاکید کرد: ایران ظرفیت بسیار فراوانی در انرژی های خورشیدی دارد، در حالی که بسیار نسبت به جامعه جهانی در استفاده از این انرژی های تجدیدپذیر عقب است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شیراز، دکتر یعقوبی، میزان مصرف کشور در انرژی های تجدیدپذیر را کمتر از یک درصد کل تولید برق کشور دانست و گفت: این در حالی است که تا ۱۰ سال آینده بسیاری از کشور های دنیا بیش از ۲۵ درصد از انرژی های خود را از محل انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید کسب خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه شيراز نيروگاه خورشيدي انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی حرارتی انرژی های خورشیدی دانشگاه شیراز توسعه فناوری طراحی و ساخت تولید برق دکتر یعقوبی مجری طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساتبا، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) درباره روند توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه‌های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهم‌نامه بین سازمان توسعه مدارس، ساتبا و خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند.

وی ادامه داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ مناسب می‌خرد و عوائد حاصل از برق تولیدی به تأمین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می‌کند. قم در این زمینه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه‌های خورشیدی تجهیز شده است.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیر ساز غلام رضا زیرک در شهر قم، عنوان کرد: امیدواریم ساخت سامانه‌های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند چرا که ظرفیت فوق العاده‌ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ‌سازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را فراهم می‌کند و به تولید برق پاک کمک می‌کند؛ هم اکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور اظهار کرد: در کنار مدل‌های مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر شامل نیروگاه‌های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و نیز نهادهای حمایتی در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات ساخت ۸۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر در دست ساخت در کشور بیان کرد: ما برای دو بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته‌ایم که شامل یک بسته ۴۰۰۰ مگاواتی و بسته ۴۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصات مربوط به آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساخت گاه در حال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، احداث این نیروگاه‌ها بزودی شروع شود.

بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته، قرار است نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.
لازم به ذکر است، تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت ۵ سال منعقد شده است.

هدف از امضای این تفاهمنامه، احداث سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم‌نامه‌، نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت حداقل ۲۰ کیلووات و غیر انشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه‌گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می‌شوند.

کد خبر 6090189 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور