Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  رسم زیبا و پسندیده دیرینه‌ای وجود دارد که افراد در روز‌های آخر سال مخصوصاً پنج‌شنبه و جمعه آخر سال، به زیارت اهل قبور رفته و با نثار فاتحه و هدیه‌ای، خاطراتشان را مرور کرده و برای آن‌ها طلب مغفرت می‌کنند.

امسال به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، باید جز در موارد خاص و ضروری از خانه خارج نشده و زیارت حضوری اهل قبور را به زمان بعد از رفع بیماری کرونا موکول کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین کار در این شرایط این است که هدایای خود را از خانه‌های خود برای اموات بفرستیم تا انشاء الله با همکاری یکدیگر هرچه زودتر از این شرایط بحرانی خارج شویم. در این فرصت از قول روایات و بیان بزرگان و علما عمل‌هایی که برای اموات مفید بوده و اسباب شادی و رضایت آن‌ها از بازماندگان خود را فراهم می‌کند، مرور می‌کنیم.

خیراتی که بازماندگان برای اموات می‌توانند هدیه کنند، طبق یک دسته‌بندی کلی بازماندگان می‌توانند به دو شکل زبانی و غیرزبانی برای اموات خود هدیه بفرستند. منظور از خیرات زبانی و به تعبیری لسانی، خیراتی هستند که از طریق گفتن برخی اذکار، سوره‌ها و ادعیه انجام می‌شود. این نوع خیرات به نقل از روایات بدین شرح هستند.

یکی دیگر از اعمال مفید برای مرده، هدیه کردن ثواب کمک به والدین، شاد کردن و رفع گرفتاری از یک مؤمن به روح میّت است.

خیرات زبانی
- قرائت ۱ مرتبه سوره حمد و ۱۱ مرتبه سوره‌ی توحید
- قرائت ۷ مرتبه سوره‌ی قدر (اناانزلناه)
- خواندن ۴ مرتبه آیة الکرسی، ۳ مرتبه معوذتین (سور فلق و ناس) و سوره توحید
- قرائت سوره‌هایی که خواندن آن‌ها به جهت مفید بودن برای میت تأکید شده؛ سوره یاسین، ملک، الرحمن، صافات و اعلی
- ذکر صلوات
- استغفار
- خواندن زیارت عاشورا

خیرات عملی
دسته‌ای دیگر از خیرات و هدایا غیرزبانی و به شکل عملی است.
- در رأس هدایای عملی ادای دیون مالی و غیرمالی میت است. اینکه بازماندگان مخصوصاٌ اولاد میت سعی کنند تا جایی که می‌دانند و می‌توانند درصدد ادای دیون مالی میت مثل بدهی‌های او به دیگران، خمس مال و یا هر موضوع دیگری که بر گردن میت بوده و همچنین دیون غیرمالی مثل نماز یا روزه قضا، حج و ... که در زمان حیات میت بر او واجب بوده و انجام نداده را ادا کنند.
- انجام عهد و وصیت میت
- صله‌رحم و کمک به خویشاوندان میت و کسانی که او با آن‌ها دوست بوده و به آن‌ها علاقه داشته است.
- اولاد و فرزندان میت طوری رفتار وزندگی کنند که برای پدر و مادر خود خدابیامرزی بخرند.
- صدقه دادن به نیت اموات
قرائت سوره‌هایی که خواندن آن‌ها به جهت مفید بودن برای میت تأکید شده؛ سوره یاسین، ملک، الرحمن، صافات و اعلی

خواندن ۲ رکعت نماز والدین؛ رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه: «رَب اغْفِرْ لی وَ لِوَلِدَی وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِساب»، رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه «رَّب اغْفِرْ لی وَ لِوَلِدَی وَ لِمَن دَخَلَ بَیْتیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ»، بعد از سلام نماز را تمام کرده ده مرتبه بگویید: «رَّب ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانی صغِیراً»
- یکی دیگر از اعمال مفید برای مرده، هدیه کردن ثواب کمک به والدین، شاد کردن و رفع گرفتاری از یک مؤمن به روح میّت است.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیارت اهل قبور برای اموات سوره ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۹۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش

به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»

کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:

خواجه درباره این کتاب نوشته است:

«مجموعه‌ مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده‌ است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیک‌های گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیک‌های گسترش‌یافته و ۱۵ قطعه‌ ضربی است. تمرین‌ها و قطعات مجموعه‌ مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشته‌شده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته‌ نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.

لازم به ذکر است که برای بهره‌گیری از این مجموعه، داشتن مهارت‌های پایه‌ نوازندگی قانون ضروری است و از این‌ رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد می‌شود.»

«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد

یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سراجی درباره این اثر نوشته است:

«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، به‌ویژه مساله‌ نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه‌ موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.

دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی‌ شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقی‌دانان ایرانی موج می‌زد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته‌ آهنگسازی کم‌کم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه می‌توانیم به سوال نخست نیز راحت‌تر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصل‌های دانش و فنی بزرگ‌تر، یعنی آهنگسازی، محسوب می‌شود.

بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسش‌ها به‌جای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»

خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»

کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جی‌همیلتون و ترجمه‌ حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیح این کتاب آمده است:

«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.

او باید قادر باشد که نقشه معمار را به‌ خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.

به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.

همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.

در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»

کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • کری خواندن برای بایرن به سبک راموس (عکس)
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • فرصت انتقام برای گل‎گهر در حذفی مهیا شد
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟