Web Analytics Made Easy - Statcounter

با همه گیر شدن ویروس کرونا در کشورمان بازار شایعات بخصوص در فضای مجازی داغ است و طبق معمول عده‌ای سودجو در فضای مجازی می‌خواهند از این نمد برای خود کلاهی ببافند.

سودجویان قصد دارند با ایجاد ترس و اضطراب در جامعه و بین مردم به اهداف خود برسند و در این میان نقش دانشجویان در مقابله با این هجمه روانی در جامعه بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل خبرگزاری ایرنا در کرمانشاه با چهار تن از دانشجویان دانشگاه رازی در خصوص نقش و وظیفه دانشجویان در مدیریت بحران کرونا گفت‌ و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

سیدشادمان عباسی

دوران ما دوران وقوع بحران های زیست محیطی است

سیدشادمان عباسی، دبیر انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه رازی: اساسا وجود بحران مقدمه کسب آگاهی می باشد، همانگونه که همه ی ما مطلع هستیم موجی عظیم جهان را در نوردیده است و بزرگترین تئورسین ها، پزشکان، فلاسفه، روانشناسان، سیاستمداران، اقتصاد دانان و....را در تفکر فرو برده است که واقعیت چنین بحرانی منشعب از کجا و بازخورد آن برای بشریت چه خواهد بود؟
از دیدگاه هگل، تاریخ ازلی و ابدی یک روح دارد که آن روح خود مسیر تاریخ را به سمت پیشرفت هدایت می کند، در این راه هر امر واقع یا پدیدآورنده‌ای به سیر تکامل تاریخ مدد می رساند حتی اگر این امر واقع یا پدیدآورنده، جنگ نظامی به سان آنچه که در ۱۹۱۴ و ۱۹۳۹ شاهد آن بودیم باشد.
اگر ما ویروس کرونا را جنگ طبیعت علیه بشریت بدانیم باید گفت ما وارد یک بحران شده ایم، بحرانی که ما را در انتخاب ها، انتظارها و جایگاهمان آگاه نمود. بشر به اصطلاح متمدن که ادعای سیطره بر طبیعت را داشت امروز بیش از هر زمان دیگری باید در آرا و نظریات خود تجدید نظر کند، چرا که طبیعت بانگاهی ماتریالیستی تمام بشریت را در موجی از چه باید کرد ؟ فرو برده است سوالی که تاکنون پاسخی اساسی و راهکاری فراگیر برای آن یافت نشده است.
این بحث را می توان در آرا نئو مالتویسین ها نیز دید که ابراز داشتند اگر بشر با این سرعت در طبیعت نفوذ کند دوران ما دوران وقوع بحران های زیست محیطی خواهد بود، بحرانی که همانگونه که اشاره شد عقل و علم بشر از فهم و تبیین آن عاجز است.
آنچه بیان داشته شد مقدمه ای بر واقعیت دنیای امروز ما می باشد، واقعیتی که بسیار به دور از حقیقت معنا می یابد.

ویروس کرونا از بین نخواهد رفت مگر با در کنار هم قرار گرفتن همه دولت ها و ملت ها
امروز تنها نقش بازیگران دولتی و تاحدودی پزشکان بیشتر قابل دیدن است، درحالی که رسانه ها به عنوان منابع آگاهی بخش به تمامی توده ها نقشی بی بدلیل را بازی می کنند نقشی که اگر در جهت کسب منافع ایدئولوژیک هر نظام سیاسی ای گام بردارد تنها به بحران موجود دامن خواهد زد.
من اعتقاد دارم ‌اگر بخواهیم در جنگ با طبیعتی که مورد ظلم ما قرار گرفته است به طور خاص ویروس کرونا برنده باشیم باید نگاهی فراتر از مرزهای جغرافیایی داشته باشیم و این سخن را که دوران مرزبندی و صف بندی کشورها علیه یکدیگر به پایان رسیده است را بیش از پیش معنا بخشیم، این امر میسر نمی شود مگر با اجماعی جهانی. البته این سخن زمانی جامه ی عمل به خود می گیرد که کرونا ویروس را عنصری طبیعی قلمداد کنیم و آن را ابزار بیولوژیکی یا به معنای بهتر بیوتروریسم ندانیم اگر چنین باشد قضیه متفاوت جلوه خواهد کرد. در اینکه برای شکست و گذار از این بحران هر فرد به معنای لیبرالیستی و اسمیتی آن یک دولت باشد بهترین راهکار و نقشی است که هر فرد به طور خاص دانشجویان می توانند ایفا کنند.
اعتماد مسئله‌ی از بیخ دچار لغزش شده‌ی این روزهای ایران ما باید باز ریشه بدواند و با دست در دست هم دادن همه، به راه‌های پیشگیرانه در راستای پشت سر نهادن این بحران منتج شود.
به راستی ویروس کرونا از بین نخواهد رفت مگر با در کنار هم قرار گرفتن همه دولت ها و ملت ها. همگان باید خود را مسافرانی قلمداد کنیم که سوار بر یک کشتی در دریای پر تلاطمی هستیم که تنها با همیاری و اعتماد به یکدیگر و از بین بردن اختلافات، به ساحل آرامش خواهیم رسید.

امیرمحمد کولانی

بهترین کار توجه به هشدارها و توصیه های متخصصین است

امیرمحمد کولانی، دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی : باتوجه به اینکه این بحران پیش آمده گستردگی بسیار بالا در سطح جهان پیدا کرده است و اکثر مراکز تخصصی بهداشتی از جمله سازمان بهداشت جهانی جزء رعایت بهداشت فردی و ارتباط نداشتن افراد با یکدیگر راهکار دیگری برای جلوگیری از انتشار و سرکوب این ویروس ارایه نداده اند و همچنین دولت ها نیز راهکاری جز قرنطینه بیماران و خلوت سازی معابر عمومی شهرها ندارند، لذا بهترین کاری که می‌توان انجام داد توجه به هشدارها و توصیه های دولت ها و متخصصین امر می‌باشد.
حال وظیفه دانشجویان با توجه به ضریب نفوذ اعمال، کردار و گفتارشان نسبت به دیگر اقشار جامعه می‌توانند با آگاه سازی اطرافیان، دوستان و آشنایان دیگران را متقاعد به رعایت اصول بهداشتی و مراقبتی اعلام شده از جانب ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا کنند.
از جمله دیگر وظایفی که بر عهده دانشجویان به عنوان فرهیختگان جامعه می‌باشد، مقابله با شایعه سازی و فریب افکار عمومی است که متاسفانه امروز با وجود فضای مجازی و عدم نظارت صحیح بر آن ما شاهد این اتفاق هستیم.

دانشجویان باید با جوسازی‌ها و دروغ‌های فضای مجازی مبارزه کنند

همانطور که می‌دانیم، در حدود یک ماه اخیر که درگیری کشورمان با بیماری کرونا رسما اعلام شده است، مردم ما با نوعی تهاجم روانی از جانب رسانه های معاند و بعضا بی شناسنامه مواجه شده ایم که براساس طبیعت بحران این جو سازی ها که مستقیما بر تاب آوری و بهداشت روحی و روانی عمیقا در افکار عمومی رخنه می‌کند و مبارزه با این بیماری را برای دولت و مردم سخت تر می‌کند.
این رسالت دانشجو است که با جهل و دروغ مبارزه کند، پس هر دانشجو به عنوان مولف افکار در جامعه خود می‌تواند حداقل بر اطرافیان خود تاثیر گذاشته و با روشنگری، جوسازی های کاذب را دفع کند.

دیگر وظیفه ای که بر عهده دانشجویان است می‌تواند فراتر از اطرافیان خود باشد و آن حضور کنترل شده با رعایت اصول بهداشتی و هماهنگی مراکز آموزشی بهداشتی در سطح شهر جهت آگاه سازی افکار عمومی است، بعنوان مثال میتوان چاپ تراکت های آموزشی و توزیع گسترده آن با رعایت اصول بهداشتی یا ارایه توضیحات و پیشنهادات و هشدار های علمی از طریق فضای مجازی در دستور کار قرار گیرد.
در نهایت باید در نظر داشت که این چنین بحران ها تنها با همدلی، رعایت اصول اعلامی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و توجه نکردن به شایعات قابل عبور است و ملت ایران نیز با داشتن سابقه ای درخشان در عبور از بحران ها، با توکل بر خداوند متعال و رعایت اصول اعلامی مراکز بهداشتی از این بحران نیز عبور خواهد کرد.

محمدمهدی عزیزی

مردم در دوران قرنطینه به فرداهای بهتر امیدوار باشند

محمدمهدی عزیزی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه رازی: در وهله ی اول همه ی ما باید نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنیم و همچنین به فرمایشات و دعاهای توصیه های شده توسط مقام معظم رهبری و دیگر علما را انجام بدهیم و در وهله ی دوم باید این نکات را تا آنجا که می توانیم منتشر بکنیم.
نکته ای که بنظرم بسیار مهم است این است که ما بتوانیم یک دید و زاویه ی دید واقعبینانه به مردم بدهیم که نه خیلی بترسند و امید شان را از دست بدهند و نه آنکه از حساسیت مردم نسبت به این فضا و این نکات کاسته شود یعنی با اینکه شرایط سخت است و مردم موظف به رعایت هستند و باید به شدت از خود و خانواده و جامعه ی خود مراقبت کنند اما امیدشان را برای فرداهای روشن حفظ بکنند و در این مدت قرنطینه، به رشد خود ادامه بدهند که ان شاء الله بعد از اتمام قرنطینه جامعه‌ای پویا تر داشته باشیم.
بحمدالله تلاش های خوبی از سوی جامعه ی دانشگاه در این خصوص تا به امروز انجام شده و ضمن خدا قوت باید این تلاش ها استمرار داشته باشند و امروز می‌بینیم تولیدی های ماسک هم توسط دانشجویان و هم توسط اساتید دانشگاه ها در سطح استان و در سطح کشور بخشی از نیاز مردم را تامین می‌کنند.  

 در قرارگاه دانشجویی مقابله با کرونا در کرمانشاه که توسط دانشجویان آغاز به کار کرده است، در زمینه‌های پاسخگویی تلفنی و کمک به معاونت بهداشتی، بسته بندی اقلام بهداشتی، توزیع پک بهداشتی بین کادر درمانی، توزیع پک بهداشتی در حاشیه شهر و البته آموزش در فضای مجازی در روزهای ابتدای کرونا در کرمانشاه اقدامات خوبی انجام شده است و دستاوردهای خوبی هم به دست آمده است.
البته چیزی که شاید این روزها کمرنگ تر شده است مطالبه گری دانشجویان از ستاد ملی مبارزه با کرونا است که دقیقا مسولش کیست؟ و بعد از این همه جلسه ‌دقیقا چه دستاوردی داشته اند؟ و یا اگر واقعا لازم است کشور یا بخشی از کشور قرنطینه شود سریعا اقدام کنند که جان مردم بسیار مهم و عزیز است. و در پایان از خداوند مهربان و توانا آرزو می کنم که با سلامت از این مرحله هم عبور بکنیم ان شاء الله.

محمدرضا خانلری

باید از ظرفیت‌ها و توانایی دانشجویان در مبارزه با کرونا استفاده شود

محمدرضا خانلری، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه رازی: با توجه به وضعیت کشور و شرایط بحرانی به وجود آمده بخصوص در جهت پیشگیری از کرونا ویروس، دانشجویان به عنوان قشر تحصیل کرده و آگاه به عنوان خط مقدم مبارزه با این وضعیت محسوب می شوند ولی باید از ظرفیت‌ها و توانایی دانشجویان در امر توزیع، ساخت و تولید محتوای آموزشی، تحلیل ها، جلوگیری از شایعات با توجه به فضای مجازی، ضدعفونی کردن دانشگاه ها و مدارس، آگاهی بخشی به مردم به جهت حضور در سطح جامعه، کمک و مشاوره به مدیران ارشد استان به عنوان عضوی از جامعه آماری کشور و مطلع در بین مردم بیشتر استفاده شود.  لذا تمامی این موارد زمانی قابل استفاده است که شرایط و زمینه ی استفاده از آن نیز فراهم شود.

 یک نکته بسیار مهم آن است که در شرایط کنونی جبهه جنگ فقط در خاکریز ها و یا تیر و تفنگ نیست بلکه همین وضعیت نیز میدان جنگ است در آن زمان عده ای بخاطر ترس از منافع و فرار از تیر تفنگ به جبهه نرفتند و امروز هم عده ای با احتکار مواد بهداشتی و گران فروشی و رعایت نکردن موارد ضروری، اوضاع را بدتر می‌کنند، و الان زمان امتحان است و هرکس نیّت و عمل خود را آشکار می نماید.

لازم به ذکر است اگر افرادی که توانایی ندارند به میدان بیایند خیلی ضرر آن بسیار است و افراد باید وقتی به میدان بیایند بدانند کمکی به اوضاع و شرایط است و حتی اگر می دانند با مراقبت از خود و خانواده‌شان کمکی به این شرایط می کنند، خود از حضور فیزیکی در این جبهه بسیار ارزشمند تر است و در پایان باید بگویم ما دانشجویان، سربازان جان بر کف مقام معظم رهبری، آماده ایم که هرجا و هر لحظه ایشان دستور بدهند در آن جبهه و با هر نوع امکاناتی چه کم و چه زیاد، خدمت کنیم.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون ۱۳۶ نفر در این استان به کرونا مبتلا شدند که ۱۱ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۴ هزار ۹۹۱ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۸۵۳ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و چهار هزار و ۹۹۶ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا خانواده دانشگاه علوم پزشکی روحی و روانی کشتی مقام معظم رهبری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دانشگاه رازی ویروس کرونا رعایت اصول فضای مجازی ی دانشگاه بسیار مهم دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۷۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • واکنش جمشیدی به مقابله با دانشجویان آمریکایی
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت