Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، در گرماگرم رقابت جهانی برای تولید واکسن ضد ویروس کرونا، آزمایش بر روی موش‌های معمولی امکان پذیر نیست، بلکه این ازمایش‌ها بر روی موش‌هایی انجام می‌شود که دارای ژنی مشابه ژن انسان هستند که به باور دانشمندان، اجازه می‌دهد، ویروس کرونا بتواند انسان‌ها را بکشد.

معمولاً قبل از شروع آزمایشات بالینی بروی انسان، هرگونه مواد تزریقی، سرم یا واکسن‌های جدید به روی موش‌ها و حیوانات آزمایشگاهی آزمایش می‌شود تا علاوه بر رصد هرگونه عارضه جانبی، از ایمنی و اندازه گیری اثربخشی آنها نیز اطمینان حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریچارد بوون، پژوهشگر و استاد دامپزشکی دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید: «ویروس را می‌توان به موش‌ها تزریق کرد، اما موش‌ها به ندرت دچار بیماری‌های بالینی هستند، بنابراین دانشمندان به دنبال انجام آزمایشاتی بر روی موش‌هایی هستند که با ژن‌های بشری، اصلاح ژنیتیکی شده باشند» زیرا این کار، ویروس را تحریک کرده و باعث تهاجمی‌تر شدن آن شده و در نتیجه می‌توان به بهترین نتایج در واکسیناسیون علیه آن و حصول اطمینان از تاثیر مثبت واکسن، دست یافت.

یافتن موش‌های اصلاح شده ژنتیکی مورد نیاز برای مطالعه ویروس کرونا، تقریباً غیرممکن است. هیچ آمار جهانی در مورد این نوع موش‌ها، وجود ندارد و بسیاری از ارائه دهندگان موش‌های اصلاح شده ژنتیکی گفته اند که این موارد، بسیار نادرالوجودند لذا محققان پیش‌بینی می‌کنند، تامین منابع کافی از این نوع موش‌ها، هفته‌ها یا ماه‌ها به درازا بکشد.

پروفسور استنلی پرلمن، از دانشکده پزشکی دانشگاه آیووا، می‌گوید: «کاملا منطقی است که نتوان موش‌های لازم و مطلوب برای هر نوع بیماری محتمل را در دسترس داشت.

اگرچه ویروس‌های خانواده کرونا مانند سارس که به مدت ماه‌ها در سال ۲۰۰۳ چین، هنگ کنگ و سایر مناطق آسیا هدف تاخت و تاز خود قرار داد، حالت اپیدمیک بخود گرفت، اما بیشتر حیوانات آزمایشگاهی برای تحقیقات دارویی و سرطان، هپاتیت و سایر بیماری‌های مزمن که به انواع مختلفی در دسترس هستند و درعین أنواع تازه‌ای از این نوع حیوانات آزمایشگاهی نیز مورد نیاز است.

شروع آزمایش بالینی نخستین واکسن کرونا در آمریکا واکسن کرونا چه زمانی ساخته می‌شود؟ نخستین دوزهای واکسن کرونا در آمریکا به چهار داوطلب سالم تزریق شدند

قادر تیام، سرپرست بخش موش اصلاح ژنتیکی شده در آزمایشگاه ویژه حیوانات آزمایشگاهی درلیون فرانسه، توضیح می‌دهد که: «پژوهش‌های جاری، روندهایی را دنبال می‌کنند و در حال حاضر دانشمندان عمدتاً بر روی تومورها و اختلالات متابولیسم غذایی؛ متمرکز شده اند.»

آزمایشگاه جکسون، یک سازمان غیرانتفاعی در ایالت ماین ایالات متحده، متخصص در تامین حیوانات آزمایشی را برای تحقیقات پزشکی، بیش از ۱۱ هزار گونه موش را تأمین می‌کند اما با شیوع ویروس کرونا در ژانویه، آزمایشگاه جکسون فاقد موش یا حیوان اصلاح شده ژنتیکی بود که حاوی ژن لازم باشد.

با سرازیر شدن تقاضا، کارکنان آزمایشگاه جکسون، تحقیق در مورد مدارک پزشکی را آغاز کردند که شامل بانک اطلاعات افرادی است که بر روی موش های سازگار با انسان کار کرده اند تا برخی از آنها را به تحقیقات جاری در مورد کرونا، اهدا کنند.

آنها از طریق دنبال کردن این لیست‌ها به پرلمن رسیدند که کارشناس خانواده ویروس کرونا است که از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده، برای مقابله با ویروس سارس، استفاده کرده است. پرلمن هیچ موش زنده اصلاح شده ای نداشت زیرا یک دهه پیش تصمیم گرفته بود که آزمایشگاه دیگر نمی‌تواند؛ هزینه‌های مراقبت از آن‌ها را تحمل کند.

اما خبر مسرت‌بخش این بود که پرلمن، نمونه‌های اسپرم منجمد موش‌های اصلاح شده ژنتیکی را حفظ کرده بود. ماه گذشته، کار تلقیح موش‌ها با این اسپرم‌های منجمد شده برای تهیه نسل تازه‌ای از موش‌های آزمایشگاهی مطلوب، آغاز گردید.

چارلز میلر، رئیس بخش خدمات تدارکات جهانی در آزمایشگاه جکسون می‌گوید: «گروه اول موش‌ها اصلاح شده، تامین شده و گروه دیگری برای پاسخگویی به نیازهای علمی تحقیقات برای یافتن واکسن ویروس کرونا، در اسرع وقت، تولید خواهد.
 

کد خبر 493498 برچسب‌ها كروناويروس واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن حیوانات آزمایشگاهی اصلاح شده ژنتیکی بر روی موش موش های اصلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۹۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • عمل به شعار سال و مردمی شدن اقتصاد نجات‌بخش تولید است