Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@16:40:46 GMT

اما و اگرهای برگزاری جلسات مجازی مجلس

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۳۱۶۰۱۷

در حالی اولین جلسه مجازی مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای سال 1398 برگزار شد که هنوز اما و اگرهایی پیرامون تشکیل این مدل جلسات پارلمان با ادامه بحران کرونا وجود دارد.

به گزارش تابناک بعد از آن که شیوع کرونا جلسات علنی مجلس شورای اسلامی را به تعطیلی کشاند ، انتقادات زیادی مطرح شد مبنی بر اینکه چرا در حالی که کارمندان مجبورند همچون گذشته در ادارات حاضر شده و کارگران هم چاره ای جز ادامه کار ندارند، جلسات پارلمان تشکیل نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این منتقدان تعطیلی مجلس مصطفی کواکبیان نماینده تهران بود. او با تاکید بر اینکه تعطیلی مجلس در اوضاع کرونایی به نفع کشور نیست، گفت: کارگران و کارمندان می‌گویند چرا ما باید کار کنیم اما جلسات علنی در اسفند ماه تعطیل باشد!؟‏دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا نباید مانع کار مجلس از طریق دیگر راه حل‌ها باشد. مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم و مدافعان سلامت است!؟

راهکار این منتقدان برگزاری جلسات به صورت ویدیوکنفرانس بود. در این باره محمد کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که درصورت وجود امکانات فنی می توانیم جلسات مجلس و یا حداقل جلسات کمیسیون ها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود؛ پیشنهادی که تعداد دیگری از نمایندگان هم آن را مطرح کرده بودند، در نهایت اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که چندی پیش از مغایرت آیین نامه مجلس با برگزاری جلسات علنی به صورت ویدیو کنفرانس سخن گفته بود این توضیح را داد که با توجه به امکان زمانبر بودن مقابله با شیوع ویروس کرونا و درگیری کشور در سال آینده این ضروری وجود داشت تا درباره نحوه برگزاری جلسات علنی تصمیم‌گیری شود، راهکار هیات رییسه برگزاری جلسات علنی به صورت مجازی است.

بالاخره 27 اسفند اولین جلسه مجازی مجلس شورای اسلامی آن هم به صورت مجازی برگزار شد. محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس درباره این جلسه توضیح داد که رییس مجلس و اعضای هیات رییسه در جایگاه هیات رییسه در صحن مجلس حضور پیدا کرده و سایر نمایندگان به صورت ویدیو کنفرانس در جلسه مجازی شرکت داشتند که تعداد آن ها 70 نفر بود.

اما احمد امیرآبادی فراهانی عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس تعداد نمایندگان حاضر در این جلسه مجازی را 130 نفر عنوان کرد و گفت که در این جلسه رییس مجلس توضیحاتی درباره عدم تشکیل جلسات مجلس و اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا به نمایندگان ارائه کرد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس هم درباره نواقص فنی این جلسه مجازی به پایین بودن کیفیت صدا و کم بودن زمان رأی‌گیری . پخش نشدن این جلسات از رادیو رفهنگ اشاره کرد و افزود: برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دیجیتالی نیاز به اصلاح آیین‌نامه دارد.

به نظر می رسد برگزاری جلسه مجازی پارلمان آخرین تیر هیات رئیسه مجلس برای ادامه تشکیل جلسات در صورت استمرار شیوع ویروس کرونا باشد اما این کار ابهامات بسیاری همچون مغایرت آن با آیین نامه داخلی مجلس را دارد. از جمله آن که مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون تدوین آیین نامه برگزاری این مدل جلسات را خلاف آیین نامه دانست و بر لزوم اصلاح آن تاکید کرد.

ابهام و سوال دیگر این است که در شرایط سخت بودجه ای کشور چه قدر برای تهیه زیرساخت های لازم همچون تبلت و سیم کارت برای نمایندگان و یا طراحی نرم افزارمربوطه هزینه شده است؟

در این باره اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس توضیح داد که زیرساخت برگزاری جلسات دیجیتالی با عنوان سامانه «مجلس‌یار» قبلاً فراهم بود اما کامل نبود لذا نرم‌افزار جدیدی با کمک فناوری مجلس و وزارت ارتباطات طراحی شده که می‌تواند پاسخگو باشد و عیناً مانند صحن علنی مجلس مدیریت ‌شود.

اما برای اتصال نمایندگان به این سامانه به سیم کارت و تبلت نیاز است. قرار بوده از دو سال گذشته تبلتی به نمایندگان برای انجام درخواست هایشان همچون مرخصی ، ماموریت ، نطق و تذکر و غیره داده شود که ظاهرا حدود ۱۵۰ نفر آن را گرفته و هیات رییسه باید در مدت باقی مانده برای سایر نمایندگان سیم کارت و تبلت تهیه کرد کند.

موضوع دیگر درباره آموزش نمایندگان برای استفاه از این سیستم و و وجود امکانات فنی است. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در این باره گفت که هنوز سیم کارتی به او داده نشده و بخش فناوری و اطلاعات مجلس هم آموزش خاصی نداده است.

یکی از دیگر از ابهامات دسترسی خبرنگاران به این نرم افزار و پخش مذاکرات مجلس از رادیو فرهنگ بوده که به صراحت در قانون به آن تاکید شده است.

به نظر می رسد برای پاسخ به تمامی سوالات و ابهامات مربوط به برگزاری جلسات مجازی مجلس باید منتظر اولین جلسه مجلس در سال جدید ماند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 عمار صالحی پاندمی حرم حضرت معصومه مجازی جلسات مجازی مجلس کرونا کروناویروس نوروز 99 عمار صالحی پاندمی حرم حضرت معصومه برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی مجازی مجلس هیات رییسه جلسه مجازی رئیسه مجلس آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۱۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان استان فارس طرح‌های استانی را جدی‌تر پیگیری کنند

اسفندیار دهقان ناصرآبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به کاهش تعداد کاندیداها در مرحله دوم انتخابات مجلس، اهمیت مشارکت در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی قطعاً کمتر از دوره اول نیست و شناخت کاندیدای اصلح نیز ساده‌تر شده است.

شفافیت مالی و سیاسی در قانون جدید انتخابات لحاظ شود

دبیر حزب همبستگی دانش آموختگان ایران استان فارس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیازمند اصلاحاتی دانست و گفت: انتظار داریم مجلس جدید در راستای تکمیل طرح با هدف حمایت از حضور احزاب سیاسی و ارتقای شفافیت سیاسی در انتخابات مجلس اقدام کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه شاخص‌های کاندیداهای اصلح را می‌توان در عملکردهای قبلی آنها در جایگاه‌هایی که مشغول خدمت بوده‌اند، ارزیابی نمود، تصریح کرد: شفافیت در مسائل مالی و سیاسی برای شناخت کاندیداها لازم است و باعث می‌شود کاندیدایی که شرایط میثاق‌نامه یک جناح یا حزب را قبول می‌کند و در لیست قرار می‌گیرد و وارد مجلس می‌شود نتواند به راحتی تغییر موضع بدهد.

پرهیز از وعده‌های واهی و حرکت در مسیر استقلال قوا ضروری است

وی ادامه داد: البته در نطق‌های انتخاباتی کاندیداها نیز باید دقت کنیم که مبادا خارج از اختیارات نمایندگان مجلس وعده‌هایی بدهند که اگر چنین اتفاقی بیافتد قطعاً موجبات رانت و دخالت قوه مقننه در قوه مجریه فراهم می‌شود و برای کشور مضر است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت بر استقلال قوا تاکید شده است.

عضو شورای مرکزی حزب همبستگی دانش آموختگان ایران همچنین بیان کرد: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس برای رای‌آوری و عوام فریبی در امور اجرایی دولت و حتی شهرداری‌ها که تحت نظر شوراهای شهر هستند نیز دخالت می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد ذهنیت اشتباه نزد افکار عمومی در خصوص اختیارات نمایندگان مجلس شده و باعث ایجاد مشکلات زیادی در مناطق مختلف کشور شده است.

مسیر اصلی رشد و توسعه کشور با شایسته‌سالاری محقق می‌شود

وی در خصوص اولویت‌های اصلی که باید نمایندگان دنبال کنند، عنوان کرد: اولویت‌های اصلی برای نمایندگان مجلس جدید باید اصلاح ترکیب دولت با تغییر وزرای ضعیف و غیرمتخصص باشد تا مسیر اصلی رشد و توسعه کشور را به ریل خود بازگردانند؛ ضمن اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان را به نتیجه برسانند تا مردم بدانند نمایندگانشان در خصوص موضوعات مختلف چه اقداماتی انجام می‌دهند.

افزایش کرسی‌های فارس در مجلس و اتصال فارس به خلیج فارس پیگیری شود

دهقان با بیان اینکه در استان فارس نیز نمایندگان مجلس نباید انتظار داشته باشند اقوام و وابستگانشان یک شبه مدیرکل شوند و مواردی از این قبیل که قبلاً انجام شده، متذکر شد: باید این قبیل مدیران را از طریق قانونی برکنار کنند تا مدیران واقعی استان فارس با امنیت شغلی لازم بتوانند در عرصه کاری خود اقدامات مؤثری انجام دهند.

دبیر حزب همبستگی دانش آموختگان ایران استان فارس در پایان تصریح کرد: افزایش کرسی‌های نمایندگی مجلس از حوزه‌های انتخابیه پرجمعیت فارس نیز باید پیگیری شود و اجرای طرح اتصال استان فارس به خلیج فارس نیز از اولویت‌های اساسی نمایندگان جدید در مجلس باید باشد.

کد خبر 6100302

دیگر خبرها

  • رأی مردم حق الناس است/ مردم مراقب شبهات فضای مجازی باشند
  • نمایندگان استان فارس طرح‌های استانی را جدی‌تر پیگیری کنند
  • افشاگری درباره غیبت‌های مشکوک برخی نمایندگان مجلس
  • وزیر ارشاد: در سامانه مجازی نمایشگاه با تخفیف کتاب بخرید
  • کشاورزی در خطر اپیدمی! مجلس به دنبال حل مشکل واردات نهاده‌های کشاورزی
  • ببینید | ۳ تذکر مهم رهبر انقلاب به نمایندگان قبل از شروع مجلس دوازدهم
  • دور اول انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه ورامین بدون شکایت برگزارشد
  • لغو جلسات علنی شورای شهر مشهد در هفته شوراها
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • رئیس سنی مجلس دوازدهم چه کسی خواهد شد؟