Web Analytics Made Easy - Statcounter

عفو بیش از یک دوم از زندانیان امنیتی، اقدامات دولت برای مقابله با کرونا، ارسال کمک‌های پزشکی ارتش چین به ایران، گزارش ذوالفقاری از برنامه های کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عفو بیش از یک دوم از زندانیان امنیتی، اقدامات دولت برای مقابله با کرونا،  ارسال کمک‌های پزشکی ارتش چین به ایران، گزارش ذوالفقاری از برنامه های کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در پنجشنبه ۲۹ اسفند ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ را ابلاغ کرد

حجت الاسلام «حسن روحانی»، رئیس جمهوری در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را برای اجرا ابلاغ کرد.

قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است.

 

بیش از یک دوم از زندانیان امنیتی، مشمول عفو رهبری قرار می گیرند

«غلامحسین اسماعیلی» شب گذشته (چهارشنبه 28 اسفند) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما درمورد عفو رهبری به مناسبت فرا رسیدن اعیاد رجبیه، عید باستانی نوروز و به ویژه مبعث پیامبر اعظم (ص) که شامل تعداد زیادی از محکومان امنیتی شده است به ارائه توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر از زندانیان بر اساس برآوردهای اولیه مشمول این عفو می شوند، گفت: در بین زندانیان امنیتی هم پیش بینی می‌شود بیش از یک دوم از این زندانیان امنیتی، مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گیرند و از زندان آزاد شوند.

 

سحنگوی دستگاه قضا درباره ویژگی های این عفو به ارائه توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه این عفو ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، گفت: این عفو توام با کارشناسی‌های ملموس، عینی و حقوقی بر مبنای یافته‌های رئیس قوه قضاییه در بازدید از زندان‌ها و نظر کارشناسان مختلف است و همه کسانی که در این عفو، مشمول عنایت رهبری قرار گرفته اند از زندان آزاد می‌شوند اما در عفو‌های قبلی در برخی موارد، تقلیل مجازات بود و فرد در زندان می‌ماند.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه این عفو طیف‌های گسترده‌ای از جرایم مختلف را در بر می‌گیرد از آن به عنوان ویژگی دیگر این عفو یاد کرد و گفت: این در حالی است که محکومان خطرناک، زندانیانی که آزادی آن‌ها امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد و مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار و کسانی که قبلا مورد عنایت قرار گرفتند اما متنبه نشدند و دوباره مرتکب جرم شدند از این عفو، بهره‌مند نمی شوند.

 

اقدامات دولت برای مقابله با کرونا/خروجی‌ها در ۱۳ استان کنترل می‌شود

«علی ربیعی» شب گذشته (چهارشنبه 28 اسفند) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات دولت برای مقابله با کرونا پرداخت و با بیان اینکه وزارت بهداشت ایران در موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا خوب عمل کرده است، گفت: مجموعه این اقدامات به علت تعهد کادر پزشکی و زیرساخت‌های درمانی کشور است.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا همه دنیا با یک شوک بزرگ مواجه شدند، گفت: با شیوع این بیماری در کشور ما بر اساس بدبینانه‌ترین سناریو تخت و تجهیزات مهیا شد البته به سمت بدترین سناریو نمی رویم چرا که دولت آماده است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید اقداماتی انجام دهیم تا افراد بیشتری به این بیماری مبتلا نشوند، گفت: خیرین هم به کمک دولت آمده اند و این یک ظرفیت بزرگی است.

 

ربیعی درباره موجودی کالاهای اساسی و ضروری مرود نیاز کشور نیز گفت: محموله‌های خریداری شده وارد کشور شده است و بعد از این مشکلی نداریم. از کالا‌های پایه سلامت حمایت کردیم و هر چیزی که نیاز وزارت بهداشت است در تعرفه‌ها مد نظر داشتیم.

 

وی با بیان اینکه از روز ششم یعنی زمانی که کرونا تنها در چین و چند کشور دیگر بود رئیس جمهوری دستورات لازم را برای مقابله با کرونا صادر کرد، گفت: تحت این شرایط مدرسه‌ها و ورزش و مراکز دینی و فرهنگی هم تعطیل کردیم.

 

ارسال کمک‌های پزشکی ارتش چین به ایران

«چانگ هوآ»،‌ سفیر چین در تهران در پیامی توییتری درباره ارسال کمک‌های پزشکی کشورش به ایران در پی شیوع ویروس کرونای جدید نوشت: کمک های پزشکی از ارتش چینی به ایران وارد شده است.

هوآ همچنین پیام توییتری روزنامه چینی  People’s Daily را بازنشر کرد که نوشته است: ارتش چین کیت‌های تشخیص کووید-19[ویروس کرونای جدید]، لباس‌های محافظ و ماسک‌های پزشکی را برای نیروهای مسلح ایران فراهم کرده است. این تجهیزات پزشکی روز پنج‌شنبه[امروز] به ایران رسیدند.

 

گزارش ذوالفقاری از برنامه های کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا/ تاکید معاون وزیر کشور بر اجتناب از ترددهای غیرضروری

«حسین ذوالفقاری» در خصوص فعالیتهای حوزه انتظامی و امنیتی در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: همان روز سی ام بهمن ماه که اعلام شد در قم دو نفر مبتلا به بیماری کرونا شده و جان خود را از دست دادند، در اولین اقدام ادارات کل پدافند غیرعامل و زیستی استانها فعال شدند و ظرف دو ساعت گزارش اوضاع همراه با پیشنهاداتی به ریاست محترم جمهور ارائه شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور افزود: در ادامه برمبنای وظایف ذاتی، اموری که می بایست در این راستا در هماهنگی با وزارت بهداشت انجام می گرفت، صورت پذیرفت و پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا، کمیته اجتماعی و انتظامی را به وزارت کشور محول کرد، تاکنون دو جلسه شورای امنیت کشور، ۴ جلسه اصلی کمیته اجتماعی و انتظامی و ۶ جلسه فرعی و کارشناسی در این حوزه برگزار و تصمیمات مرتبط با وظیفه، اتخاذ و ابلاغ گردیده است

ذوالفقاری در خصوص اقدامات انجام شده گفت: باید دستورالعملی تهیه می شد که تمامی اقداماتی که در سطح ملی و استانی انجام گیرد و وظایف دستگاهها در آن دستور العمل مشخص که این مهم در کوتاه ترین زمان تهیه به تمامی دستگاهها ابلاغ و در حال اجراست.

 

۱۰۰ هزار زندانی مشمول عفو و مرخصی شدند

«علی باقری کنی» در برنامه فرمول یک با اشاره به اعطای مرخصی به ۹۰ هزار زندانی در راستای بخشنامه اخیر قوه قضاییه و پیشگیری از شیوع کرونا، اظهار کرد: این اقدام باعث شده در خیلی از کشور‌ها مثل انگلیس و ایتالیا این مطالبه برای مردم ایجاد شود که چرا حکومت آن‌ها کاری که ایران کرده، انجام نداده است. قوه قضاییه در این دوره علاوه بر اجرای عدالت که وظیفه حکومت است، در بسط کرامت و نقش آفرینی در قامت پدر مردم و ملت، تلاش می‌کند.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه در رابطه با عفو نوروزی اخیر نیز گفت: طبق برآوردها، حداقل ۱۰ هزار نفر مشمول عفو خواهند شد که در این عفو علاوه بر مشمول قرار گرفتن محکومان امنیتی، تسهیلاتی برای زنان زندانی فراهم شده است.

باقری کنی در رابطه با تحریم‌های دارویی، با بیان اینکه تحریم‌ها اساسا ظالمانه، غیرقانونی و زورگویانه است، ادامه داد: آمریکا این تحریم‌ها را وضع کرده، ولی نکته مهم این است که برخی کشور‌های هم‌پیمان آمریکا به ویژه اروپایی‌ها آن را اجرا می‌کنند و این مسئله به دارو و تجهیزات پزشکی و غذا هم رسیده است، علیرغم اینکه طبق مقررات بین المللی، این موارد نباید مورد تحریم قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دامنه تهاجم و تروریسم اقتصادی که آمریکایی و پیرو آن اروپایی‌ها اعمال می‌کنند این عرصه را هم در بر گرفته است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از کشور‌های اروپایی بانی قطعنامه حقوق بشری علیه ایران می‌شود بعد همین کشور جلوی صادرات پانسمان‌ مخصوص بیماران پروانه‌ای را گرفته است. کشور‌هایی که جلوی صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را به ایران می‌گیرند ناقض حقوق بشر نیستند بلکه قاتل خود بشرند و این تحریم‌ها بدون تبعیض در مورد همه مردم ایران اجرا می‌شود.

 

امیدوارم با تداوم همراهی مردم،شیوع کرونا کاهش یابد/مراکز تجاری تا ۱۵ فروردین تعطیل شوند

حجت الاسلام «حسن روحانی» در جلسه سران قوا با روسای برخی کمیته‌های اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره روند کاهشی جابه‌جایی و سفرهای مردم، ضمن تشکر و قدردانی از همراهی مردم به خاطر عمل به توصیه‌های انجام شده گفت: امیدوارم مردم به طور جدی‌تر و بیشتر به این توصیه عمل کنند.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همانگونه که متولیان امور بهداشتی کشور گفته‌اند اگر این روند و همراهی مردم همچنان در آینده ادامه پیدا کند می‌توانیم امیدوار باشیم که سیر شیوع  این بیماری به مرحله نزولی شدن نزدیک شود.

روحانی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مراکز پرجمعیت و تجمعی در استان‌های مختلف به وزیر کشور ماموریت داد همراه با استانداران، مراکز جمعیتی در استان‌های هدف را مورد بررسی قرار داده و به جز مراکز ضروری از جمله مراکز توزیع دارو،‌ مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری روزمره مردم، بقیه بازارها، پاساژها و مراکز تجاری که تراکم جمعیت ایجاد می شود را تا ۱۵ فروردین تعطیل کند. 

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به این وزارتخانه تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان بایستی برای کلیه فعالیتهای مردم از جمله آن دسته از کسب و کارها و مراکز تولیدی که باید فعال باشند پروتکل‌های ویژه بهداشتی را تهیه و ابلاغ کند.

روحانی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته از طرف کمیته اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی در دو بخش حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و کمک معیشتی به خانواده‌های آسیب‌دیده انجام شده است . در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده مهلت سه ماهه‌ای برای پرداخت اقساط بانکی، بیمه به تامین اجتماعی و مالیات و نیز توقف سه ماهه اقدامات تنبیهی سیستم بانکی در زمینه چک‌های برگشتی در نظر گرفته شده است. /

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار اقدامات دولت برای مقابله با کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته اجتماعی و انتظامی ارسال کمک های پزشکی وزارت بهداشت ویروس کرونا قوه قضاییه مشمول عفو ارتش چین تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۲۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشور‌های در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشور‌ها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشور‌های دیگر به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.


دیگر خبرها

  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی