Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

رشد نقدینگی در سال های اخیر به یکی از معضلات اقتصاد ایران تبدیل شده است و رهبر انقلاب در این باره بارها تذکراتی را داده اند و نقدهایی را به رشد بی رویه نقدینگی داشته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، رهبر انقلاب در یکی از این نقدها در تیر ماه 1397 درباره رشد نقدینگی فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است.  

علیرغم این هشدارهای رهبر انقلاب، نقدینگی باز هم رشد خود را ادامه داد و در آستانه آغاز سال 1398 نقدینگی در یک قدمی ورود به رقم باور نکردنی 2000 هزار میلیارد تومان قرار گرفت و سرانجام در اردیبهشت ماه 1398 این اتفاق رخ داد.

کارشناسان همواره تاکید داشته اند که یکی از بازارهای مفید برای جذب نقدینگی، بازار سهام است. بنابراین در سال 1398 سعی شد تا سیاست ها به نوعی طراحی شود که جذابیت از سایر بازارها گرفته شود و نقدینگی به سمت بازار سهام  سوق داده شود.

به هر صورت روند ورود نقدینگی به بورس تا ماه آخر سال خوب پیش می رفت تا اینکه تصمیماتی از سوی مسئولین سازمان بورس اتخاذ شد که باعث گردید تا این روند کندتر و به نوعی جذابیت از بازار بورس تا حدودی گرفته شود. تغییرات ایجاد شده در زمینه حجم مبنا، ایجاد مانع بر سر راه ورود سهامداران جدید به بازار و همچنین رفت و برگشت محدودیت دامنه نوسان از جمله تصمیماتی بود که باعث شد روند خوب بازار سهام کندتر گردد.

علیرغم موانع ایجاد شده در اسفندماه سال گذشته، باز هم بورس در سال 1398 بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد.

شاخص کل بورس در حالی که در ابتدای سال 1398 بر روی ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد قرار داشت، با شکستن کانال‌های مختلف سرانجام در ۲۸ اسفندماه سال گذشته بر روی ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد آرام گرفت.

این رشد شاخص کل بورس، بازدهی ۱۸۷ درصدی را برای سهامداران در سال ۱۳۹۸ به ارمغان آورد. بازدهی که در هیچ یک از بازار‌های موازی حاصل نشد.

با این عملکرد و بازدهی خوب بورس، حالا پرسش بسیاری این است که آیا این روند خوب بورس در سال 1399 نیز ادامه خواهد یافت؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید متغیرهای اثرگذار بر وضعیت اقتصادی به صورت اجمالی مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: تا قبل از اُفت قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا، فضای اقتصاد کلان در دنیا تحت تاثیر سیاست های تقابلی اقتصادهای بزرگی چون چین و آمریکا قرار گرفته بود و نمود این موضوع را می شد در پیش بینی رشد اقتصادی صندوق بین المللی پول دید. در حالی که صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی دنیا را 3.8 درصد با احتساب رشد اقتصادی 6 درصدی چین دیده بود، این نهاد بین المللی این نرخ ها را برای دنیا به 3 درصد با احتساب نرخ رشد اقتصاد 5.8 درصدی چین کاهش داد. این یعنی فضای اقتصاد در دنیا جدا از مسائلی مانند شیوع ویروس کرونا و اُفت قیمت نفت کوچکتر شده بود. حالا این دو عامل اخیر نیز به صورت مضاعف تاثیر خود را بر روی رشد اقتصادی دنیا خواهند گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر نخواهیم خیلی بلندمدت فکر کنیم، تبعات شیوع ویروس کرونا و اُفت قیمت نفت حداقل در شش ماه اول سال 99 وجود خواهد داشت.

آقابزرگی گفت: تصور من این است که وضعیت اقتصادی کل دنیا به سمت اُفت تولید و اُفت بازدهی حرکت خواهد کرد و این بر اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود. به خصوص که یک سوم تا یک چهارم بودجه دولت به قیمت نفت و درآمدهای نفتی متکی است. قبل از شیوع ویروس کرونا و اُفت قیمت نفت، کسری بودجه حدود 100 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شد که با دو عامل اخیر این کسری بودجه حداقل بر روی کاغذ به 200 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: همچنین گزارش های اخیر نشان می دهد که میزان نقدینگی در اسفندماه سال 1398 با رشد 28 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال 1397 به 2500 هزار میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که رشد تولید اقتصاد ایران در 9 ماهه سال 1398 با نفت منفی 7.6 درصد و بدون نفت صفردرصد بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این مواردی که عرض کردم، آینده اقتصاد را این گونه نشان می دهد که ارزش هر دارایی در مقابل پول ملی تقویت خواهد شد.

یکی از این دارایی ها سهام و اوراق بهادار است. مطمئنا چشم انداز اقتصاد ایران به واسطه دو عامل وجود تورم و پیش بینی احتمالی کاهش ارزش پول ملی این موضوع را برای فعالان بازار و سرمایه گذاران بالقوه روشن می کند که بورس به دلیل نقدشوندگی بالا و شفافیت همچنان اولین گزینه مناسب برای گسیل نقدینگی و سرمایه گذاری است. مضافا بر اینکه در یکی دو ماه اخیر به واسطه شوک های منفی چون ترور سردار سلیمانی، شیوع ویروس کرونا و ... که به بازار وارد شد، سرمایه گذاران دقت سرمایه گذاری خود را بالاتر برده اند و بنابراین پیش بینی وضعیتی چون سال 1398 برای بورس متصور نیست اما مطمئنا توجه اول سرمایه گذاران به بورس خواهد بود.

آقابزرگی در مورد اینکه در سال جاری کدام گروه های بورسی یا شرکت ها عمدتا با اقبال رو به رو خواهند شد گفت: شرکت هایی چون شرکت های فولادی، کانی، پتروشیمی، پالایشی، دارویی و غذایی کماکان جزء اولویت ها خواهند بود. ضمن اینکه که به واسطه همین دو ماه اصلاحاتی که در پایان سال 98 در بازار شاهد بودیم، سرمایه گذاران با دقت بیشتری به سرمایه گذاری در این بازار ادامه خواهند داد. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا جهش تولید روز جهانی آب بعثت رشد نقدینگی رهبر انقلاب بورس کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا جهش تولید روز جهانی آب بعثت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد تا سناریو سیو (ذخیره) سود مطرح شده در چند روز اخیر اهالی بازار سرمایه بعد از رشد بیش از 4 درصدی را عملی کرده باشد.

به گزارش اکوایران، درجریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در بورس تهران روی رقم  هزار و 900 میلیارد تومان ایستاد موضوعی که در روزهای گذشته به آن اشاره کردیم و بازار معتقد است با این ارزش معاملاتی کم توان ادامه دار بودن رشدهای شارپی وجود ندارد و بازار برای هر پله صعودی نیاز به استراحت دارد.

با این حال با افت شاخص در روز جاری ارزش بازار دوباره کانال 8 هزار همتی را از دست داد و فولاد ، فملی و نماد شپنا نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

گروه خودرویی بعد از مدت ها دوباره به صدر برترین گروه های بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی رسیده است و ارزش 670 میلیارد تومانی را در روز جاری به خود گرفت که می تواند سیگنالی برای روز های آینده بازار سرمایه باشد.

گروه فلزات اساسی نیز با 345 میلیارد تومان و تقریبا با نیمی از ارزش معاملاتی گروه خودرویی در جایگاه دوم ایستاد. سرمایه گذاری‌ها دیگر گروه مورد توجه اهالی بازار سرمایه بود تا با ارزش معاملاتی بیش از 246 میلیارد تومانی در جایگاه سوم قرار گرفته باشد.

اما در بازارهای جهانی قیمت طلا با سرعت بیشتری از میزان رشد خود در مسیر افت و اصلاحی قرار گرفته است و با کاهش نگرانی در مورد درگیری‌های خاورمیانه این بازار آرام‌تر شده است و باعث شده تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در برابر سرمایه‌های مخاطره آمیزتر مانند سهام کاهش یابد.

همچنین صندوق‌های طلا در بازار بورس تهران امروز را با منفی و رخ قرمز رنگ شروع کردند و بازار این گروه با افزایش عرضه همراه شده بود.

در بازار داخلی نیز قیمت دلار نیمایی که در روز های گذشته مسیر صعودی را خیلی آرام تر در پیش گرفته بود به عدد 41 هزار تومان وارد شد قیمت این ارز در روزهای ابتدایی سال جاری کمی بیشتر از 40 هزار تومان قیمت می خورد و در حال حاضر بالاتر از 41 هزار تومان قیمت گذاری می شود.

خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

اما گروسی نیز  به زودی به ایران سفر می‌کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند. این موضوع بر گمانه زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است. چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به زودی به ایران سفر کنم.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود این طور عنوان کرده است که پیش‌بینی می‌شود تامین ارز داشته باشیم و به تدریج آثار هیجانات ناشی از اتفاقات مقطعی در بازار را کاهش بدهیم.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد و  اهالی تکنیکالیست بازار روی مقاومت سقف کانال صعودی ایجاد شده حساب باز کرده‌اند .

به گفته اهالی بازار برای ادامه دار بودن شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای اینکه شاخص کل بتواند از پس این مقاومت برآید باید با ارزش معاملاتی بالایی همراه شود تا بتواند بار دیگر به سقف تاریخ 2.5 میلیون واحدی خود در سال گذشته برسد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سال 1402 و در نیمه های اردیبهشت ماه رقمی بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحدی را به خود گرفت.

tags # بورس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • بورس تغییر جهت داد
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!