فتوای مرجعیت دینی، عراقی ها را به همیاری اجتماعی واداشت
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۵۷۰۴۴
برخی از صاحبان موکب های حسینی و شهروندان و شخصیت ها در پاسخ به فتوای آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق مبنی بر کمک رسانی به خانواده های بی بضاعت و بی سرپرست و ایتام در طول ایام مقررات امنیتی برای پیشگیری از شیوع کرونا، طرح توزیع بسته های غذایی را در بغداد و سایر شهرهای عراق به ویژه استان های جنوب و مرکز به اجرا گذاشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این راستا اهالی منطقه «جمیله» در شمال شرق بغداد، جمع آوری یک هزار و ۵۰۰ بسته غذایی شامل انواع کالاهای ضروری را برای توزیع بین خانواده های نیازمند آغاز کردند.
یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز در پاسخ به فتوای مرجعیت عالی دینی، دو ماه حقوق خود را برای کمک به خانواده های نیازمند اختصاص داد.
«نعیم العبودی» از گروه پارلمانی «صادقون» (عصائب اهل الحق) در توئیتی اعلام کرده است که دو ماه حقوق خود را به صورت بسته های غذایی برای کمک به خانواده های مستمند اختصاص داده است.
تعدادی از موکب داران حسینی نیز در هماهنگی مراجع امنیتی و بهداشتی، با راه اندازی هیات های کمک رسانی به خانواده های محتاج، به فتوای مرجعیت عالی دینی پاسخ مثبت دادند.
در کوت مرکز استان واسط در شرق عراق نیز جمعی از اهالی به صورت دواطلبانه بسته های غذایی برای ۲۰۰ خانواده نیازمند آماده کردند.
این بسته های غذایی شامل مواد غذایی خشک (بقولیات)، گوشت و انواع سبزی است که در مناطق فقیرنشین کوت توزیع می شود.
در بغداد یک شهروند با ایجاد نانوایی سیار و رفتن به مناطق فقیرنشین، نان رایگان میان آنها توزیع کرد.
عتبات مقدسه در سراسر عراق و الحشد الشعبی نیز در این طرح همیاری اجتماعی شرکت کرده اند.
تولیت مقدس آستان عباسی (ع) بر این طرح خود نام «پاسخ به ندای مرجعیت برای همیاری اجتماعی» نهاده است.
برخی از تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، شماری از اهالی ناشناس را نشان می دهد که شبانه پشت در منازل خانواده های نیازمند بسته های غذایی مانند تخم مرغ و دیگر مایحتاج عمومی گذاشته اند.
آیت الله سید علی سیستانی شنبه گذشته ۲۱ مارس (دوم فروردین ماه) در فتوایی از صاحبان مواکب حسینی و عموم مردم خواسته بود به خانواده های محتاج که به دلیل تدابیر امنیتی منع تردد در منازل باقی مانده و از اقدام های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند، کمک کنند.
آیت الله سیستانی در این فتوا گفته است، فراهم کردن نیازهای اساسی خانوادههای آسیب دیده از اوضاع کنونی، در درجه اول جزو مسئولیتهای جناحهای دولتی است و خیرینی که از لحاظ مالی متمکن هستند می توانند در حمایت از آسیب دیدگان مشارکت کنند.
مرجعیت عالی دینی عراق گفته بود: «تجار و کسبه که مواد غذایی و مانند آن در اختیار دارند، کالاهای خود را بدون افزایش قیمت بلکه با قیمت یارانه ای عرضه کنند.»
در این فتوا آمده است: «گروهی از جوانان غیور پس از هماهنگی با جناح های رسمی و در سایه ممنوعیت تردد در بیشتر مناطق، برای شناسایی خانواده های مستحق و رساندن مواد اختصاص داده شده به آنها داوطلب شوند در حالی که باید همه تدابیر پیشگیرانه را جهت جلوگیری از سرایت ویروس به آنها رعایت کنند.»
آیت الله سیستانی به طور ویژه به صاحبان موکب های حسینی توصیه کرده است که همان طور که در تهیه مایحتاج رزمندگان قهرمان در روزهای جنگ با داعش نقش داشتند، فعالیت های خود را در حمایت و پشتیبانی از خانواده های آسیب دیده همراه با رعایت موارد ذکر شده، ادامه دهند.
این فتوای مرجعیت عالی دینی که با استقبال عمومی مواجه شده، در عراق به «فتوای تکافل» یا «فتوای همیاری اجتماعی» معروف شده و روز به روز بر تعداد داوطلبان کمک به خانواده های نیازمند افزوده می شود.
در شبکه های اجتماعی تصاویری متعدد از مواکب حسینی در شهرهای مختلف عراق برای کمک رسانی به خانواده های نیازمند، ایتام و افراد بی سرپست منتشر شده است.
عراق برای پیشگیری از شیوع کرونا مقررات منع رفت و آمد یک هفته ای را ۶ روز دیگر تمدید کرد.
قرار بود که فردا (سه شنبه) این ممنوعیت به پایان برسد اما ستاد بحران عراق آن را تا روز شنبه آینده تمدید کرده است.
۲۰۲۳
برچسبها آیت الله سیستانی عصائب اهل الحق ویروس کرونا عراق الحشد الشعبی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا هراس جهانی از ویروس کرونامنبع: ایرنا
کلیدواژه: آیت الله سیستانی عصائب اهل الحق ویروس کرونا عراق الحشد الشعبی بهداشت و سلامت عراق عراق عراق عراق عراق عراق عراق عراق عراق عراق آیت الله سیستانی عصائب اهل الحق ویروس کرونا عراق الحشد الشعبی بهداشت و سلامت خانواده های نیازمند مرجعیت عالی دینی همیاری اجتماعی بسته های غذایی فتوای مرجعیت آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۷۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/