Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@02:22:08 GMT

کفن و دفن متوفیان مشکوک و مثبت کرونا چگونه است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۲۳۹۸

کفن و دفن متوفیان مشکوک و مثبت کرونا چگونه است

مسئول کمیته احکام و سلامت معنوی ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: رعایت اصول بهداشتی منافاتی با اجرای مناسک مذهبی تدفین ندارد و متوفیان مشکوک و مثبت کرونا ویروس بر اساس اصول بهداشتی و با حفظ شانیت متوفی کفن و دفن می شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، حجت الاسلام محمد زارعی مسئول کمیته احکام و سلامت معنوی ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حرمت و احترام به میّت در اسلام همانند   احترام به افراد زنده واجب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا تمام  موارد مربوط به تغسیل، کفن، تشیع و تدفین متوفی باید هم با لحاظ شرایط بهداشتی و تامین سلامت اطرافیان و هم با لحاظ دستورالعمل های شرعی انجام شود.

متاسفانه در فضای مجازی فیلم هائی پخش می شود که بعضا نشان دهنده بی مبالاتی در رعایت اصول بهداشتی و یا بی مبالاتی در اجرای مناسک مذهبی است و این در حالی است که می توان هم اصول بهداشتی را بر اساس دستورالعمل مربوطه رعایت کرد و هم به ترتیبی عمل نمود که کفن و دفن با حفظ شان و حرمت متوفی مسلمان انجام شود.

وی افزود:با هماهنگی ستاد بحران کرونای دانشگاه و با  همکاری جمعی از روحانیون علوم دینی و طلاب اهل تشیع و تسنن ترتیبی اتخاذ شده است تا پس از وقوع فوت بیماران در بیمارستان، روحانی با خانواده متوفی ارتباط برقرار کرده و ضمن تلاش برای حفاظت از سلامت معنوی افراد، توضیحات لازم  در این زمینه ارائه شود.

حجت الاسلام زارعی گفت: در مورد عزیزانی که در بیمارستان های تابعه این دانشگاه فوت کرده اند این مراحل طی شده و مراحل تدفین و انجام تلقین بر اساس احکام مورد قبول فرق تسنن و تشیع انجام شده است.

وی  افزود:  اگرچه اجرای مناسک مذهبی در هنگام تدفین ضرورت دارد امّا بنا به ضرورت حفظ سلامت و جان افراد، شرکت در مراسم تدفین باید با حداقل تعداد افراد خانواده متوفی برگزار شود.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ستاد بحران کرونا نیز گفت: با توجه به عرف سنتی مردم برای خداحافظی با فرد متوفی و اینکه امکان انتقال ویروس حتی پس از فوت فرد وجود دارد حفظ موارد بهداشتی و جلوگیری از نزدیک شدن خانواده متوفی به جسد ضروری است.

وی تاکید کرد: لمس متوفی توسط سایر افراد به معنی انتقال ویروس به فرد سالم است و بنابراین این اجازه به خانواده متوفی داده نمی شود.

به گفته عبدالرزاق پاکزاد برای تدفین و افراد مشکوک و افراد مثبت دستورالعمل های خاصی وجود دارد و در مجموع می توان گفت برای حفظ سلامت خانواده متوفی، متوفیان پس از تغسیل اسلامی و ضد عفونی کردن با مواد ضد عفونی مربوطه، کفن شده و سپس در کاورهای بهداشتی و با رعایت دستورالعمل ابلاغی  توسط کارکنان آرامستان و با حضور حداقل اعضاء خانواده ، متوفی دفن می شود.

وی تاکید کرد: اعضای خانواده متوفی حتما باید با لوازم بهداشتی و اقلام حفاظت شخصی در مراسم تدفین حضور یابند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمام این موارد زیر نظر کارشناس بهداشت محیط انجام می شود تصریح کرد: تا کنون همکار محترم و پرتلاشمان جناب آقای مهندس مسعود شایان به صورت داوطلبانه نظارت بر تدفین بهداشتی متوفیان کرونا در شهرستان زاهدان را  بر عهده داشته است و از آنجا که این همکار بزرگوار با مسئولیت شناسی مثال زدنی این فعالیت مهم را انجام می دهد می توان از وی به عنوان قهرمان بهداشت محیط یاد کرد.

انتهای پیام/3139

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلام سلامت روحانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خانواده متوفی اصول بهداشتی ستاد بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است

ایسنا/ایلام معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان ایلام گفت: دریافت نکردن گواهی سلامت از سوی واحدهای مرغداری به معنی جوجه ریزی غیرمجاز است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

 «الهام جم‌زاده» به ایسنا اظهار کرد: مرغداران برای جوجه ریزی در واحدهای خود باید گواهی بهداشتی لازم را دریافت کنند و نکاتی از قبیل فاصله بین جوجه ریزی، ضدعفونی سالنهای پرورش را بایستی زیر نظر و با تایید کارشناسان دامپزشکی انجام دهند و در نهایت در صورت داشتن شرایط مناسب گواهی جوجه ریزی آنها مورد تأیید دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: واحدهایی که گواهی بهداشتی دامپزشکی برای جوجه‌ریزی کسب نکنند به عنوان جوجه‌ریزی غیرمجاز و تخلف شناخته می‌شود و جوجه‌ریزی غیرمجاز بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و سبب به خطر افتادن جمعیت طیور استان شده و ممکن است باعث افزایش خطر بیماری‌های واگیر طیور شوند، پس هرگونه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری برای رعایت مسائل بهداشتی باید تحت نظر دامپزشکی استان صورت گیرد.‌

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: هم اکنون نظارت کامل دامپزشکی ایلام بر جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری استان وجود دارد، هر واحدی هم اگر جوجه ریزی غیرمجاز داشته باشد، چون بازدیدهای کارشناسان دامپزشکی استان سرزده و مستمر هستند، در سریع‌ترین زمان شناسای و واحدهای متخلف بدون هیچ گونه اغماضی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: عدم کسب گواهی بهداشتی از سوی مرغداری‌ها باعث به خطر افتادن سلامت جامعه و باعث اختلال در بازار نیز می‌شود، بنابراین مسئله نظارت بر جوجه ریزی های مرغداری جزء اولویت‌های اساسی دامپزشکی استان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت