Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ این روزها همه‌جا صحبت از جولان ویروس کروناست؛ ویروسی که از چین شروع شده و دامن خیلی از کشورها از جمله ایران را هم گرفته است. ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم گروه استان‌ها، همان‌طور که در جریان هستید ویروس کرونا ابتدا در کشور چین شیوع پیدا کرد و ظرف مدت کوتاهی همه‌گیر شد به‌طوری که هزاران نفر در چین مبتلا شدند و خیلی‌ها نیز به‌سبب مبتلا شدن به این بیماری جان خود را از دست دادند، حال چند وقتی ‌ است که کرونا به ایران نیز رسیده است ‌که بی‌توجهی نیز می‌تواند بر شیوع این ویروس دامن بزند و مبتلایان ‌را بیشتر کند، از این رو سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده و به‌سرعت به‌دنبال شناسایی و ردیابی این ویروس در سراسر جهان است تا بتواند این شرایط را تحت کنترل بگیرد و هرچه زودتر از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک و کشنده جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا، شاهد خدمات و تلاش‌های خالصانه متولیان بهداشت و درمان و تیم‌های درمانی در جای جای ایران اسلامی بودیم که بی‌وقفه در صف اول مبارزه با ویروس کرونا، ایثار و فداکاری را سرلوحه کار خود قرار دادند و در این راه بشردوستانه از جان روی برگرداندند و دل در گروی صیانت و حراست از جسم و جان بی‌شمار انسان‌های مبتلا و دردمند بستند.

بی‌تردید نقش‌آفرینی پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران‌ سختکوش در درمان بیماران مبتلا و نیز تلاش در جهت ریشه‌کنی و مبارزه با ویروس کرونا آن‌قدر ستودنی و والاست که قلم از بیان این جانفشانی‌ها قاصر و الکن است؛ سفیدپوشان دلسوزی که شبانه‌روز برای کمک به هموطنان بیمار، عاشقانه تمام هستی خود را نثار نظام سلامت کردند.

اما این ویروس در حال گسترش است و مهم‌ترین دستورالعمل برای مقابله با کروناویروس، برای مردم است و مردم باید در خانه‌ها و شهرهای خودشان بمانند، بهداشت فردی را رعایت و از ارتباطات و حضور در تجمعات، پرهیز کنند. اطمینان داریم که اگر دو، سه هفته این موارد رعایت شود، شاهد معجزه در کشور و شکست کرونا خواهیم بود.‌

جدیدترین اخبار کرونا در ایران|‌تعطیلی اصناف غیرضروری تا پایان تعطیلات/ ابتلای 906 نفر به کرونا در استان مرکزی/ روند کاهشی بستری بیماران کرونایی در استان گلستان/ آخرین آمار مبتلایان+ فیلمجدیدترین اخبار کرونا در ایران|سفرهای نوروزی همچنان ادامه دارد/ نگرانی از موج دوم سفرها/ مردم همچنان بی‌توجه به هشدارها/ کاهش 75 درصدی پروازها/ آخرین آمار مبتلایان+ فیلمجدیدترین اخبار کرونا|مشهد در آستانه "فاجعه انسانی"/ توقف شیب شتابان رشد ابتلا در تهران/#در_خانه_بمانیم/ آخرین آمار مبتلایان+ فیلم

براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته و بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، 1028 مورد جدید ابتلا به کووید19 در کشور شناسایی و تا امروز 21638 بیمار مبتلا به این بیماری در کشور گزارش شده است. 

براساس این گزارش خوشبختانه 7913 نفر از بیماران کووید19 در کشور بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. متاسفانه با جان‌باختن 129 نفر از بیماران، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به 1685 نفر رسیده است. 

جدیدترین  اخبار کرونا در ایران را در ادامه مشاهده می‌کنید:

11:52|تداوم تلاش‌ها برای راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران کرونایی گناباد/ سمن‌ها و نهادها پای کار بیایند

تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران کرونایی در شهرستان گناباد همچنان ادامه دارد و ممکن است به زودی راه‌اندازی شود.

11:47|سپاه مازندران در خط مقدم مقابله با کرونا ویروس‌/ راه‌اندازی پایگاه‌های غربالگری ‌

با گذشت بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در مازندران، سپاه کربلای مازندران با بسیج نیروهای خود در خط مقدم مقابله با کرونا ویروس قرار گرفته است.

11:44|تولید ماسک بهداشتی در اتاق اصناف استان مرکزی‌

گروه استان‌ها ـ دو کارگاه تولید ماسک در اراک شامل یک کارگاه در حوزه شهید عراقی و یک کارگاه دیگر از روز گذشته با ظرفیت تولید روزانه 20 هزار ماسک در اتاق اصناف آغاز به کار کردند.

11:44|12000 سبد کالا و اقلام بهداشتی توسط اوقاف در مناطق محروم کردستان‌ توزیع شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان از توزیع 12000 سبد کالا و بسته سلامت در مناطق محروم استان خبر داد.

11:43|همه به خط برای شکست کرونا/ چرخ بانوان معمولانی برای «تولید ماسک» به صدا درآمد‌

بانوان معمولانی این روزها در کارگاه خیاطی که از سوی بسیج سازندگی استان راه‌اندازی شده در تلاش‌اند تا بتوانند ماسک مورد نیاز مردم را تامین کنند.

11:43|دستور استاندار خراسان جنوبی؛ تعطیلی اصنافی که با معیشت مردم در ارتباط نیستند

استاندار خراسان جنوبی از تعطیلی اصناف خراسان جنوبی که با معیشت مردم در ارتباط نیستند خبر داد.

11:42|تقدیر نماینده ولی‌فقیه از طلاب جهادگر برای غسل بیماران کرونایی در البرز‌

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز از اقدامات طلاب جهادگر برای غسل و تدفین بیماران فوت شده ناشی از کرونا تقدیر کرد.

11:42|ورودی و خروجی‌های آذربایجان‌غربی توسط ارتش بسته می‌شود‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در پیج اینستاگرامی خود از بسته شدن ورودی و خروجی‌های استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و اردبیل از امروز خبر داد.

11:40|انتقاد مردم استان بوشهر از ‌مسافران نوروزی‌/ جلوگیری از ورود مسافران ‌

گروه استان‌ها ـ در راستای مقابله با ویروس کرونا در مبادی ورودی شهرهای 40 گانه استان بوشهر تیم‌های کنترل کننده مستقر شده و تمام مسافران ورودی پس از تب سنجی و به موطن خود بازگشت داده می‌شوند.

 

 

11:30|شهرداری‌ها و دهیاری‌ها‌ ضد‌عفونی معابر و اماکن عمومی را با جدیت اجرا کنند‌

استاندار البرز با بیان اینکه همه باید برای رفع مشکلات مردم برای رهایی از کرونا ویروس تلاش کنند،گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ضدعفونی معابر را با جدیت دنبال کنند.

11:28|نامه مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی به دادستان؛ جلوی اسکان گردشگران و مسافران را در منازل شخصی بگیرید

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی طی نامه به دادستان مرکز استان درخواست کرد از تبلیغ برای اسکان در منازل شخصی و برخی آپارتمان‌های مشهد در فضای مجازی جلوگیری شود.

11:26|آخرین اخبار کرونا در استان ایلام| آغاز فعالیت 2 کارگاه تولید ماسک با تولید روزانه 2000 عدد‌

برای کنترل وضعیت موجود در ایلام، اقداماتی ازجمله تولید ماسک، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده تا ایجاد موانع ترددی در محورهای مواصلاتی انجام و یا در حال انجام است که در این گزارش به نمونه‌ای از اقدامات اشاره داریم.

11:07|تخطی آشکار از یک مصوبه؛ برخی از شعب بانک‌ها در مشهد خدمات عمومی ارائه می‌دهند

نگاهی کوتاه به وضعیت شهر مشهد در حال حاضر بیانگر این است که برخی از شعب بانک‌ها در سطح شهر داخل فعالیت هستند و از قضا تعدادشان از آن تنها یک شعبه‌ای که موظف بود خدمات عمومی ارائه دهد بسیار و بسیار بیشتر است.

11:07|رزمایش دفاع بیولوژیک سپاه در استان کرمانشاه اجرا شد

رزمایش بیولوژیکی سپاه امروز به منظور جلوگیری و مقابله با ویروس کرونا در دو شهرستان استان کرمانشاه اجرا شد.

11:00|تعطیلی بازار سنندج برای مقابله با کرونا

بازار سطح شهر سنندج به علت مقابله با شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی شهروندان تعطیل شده است.

10:58|خدمات‌رسانی سپاه برای مقابله با کرونا/ اجرای عملیات سراسری دفاع بیولوژیک در گلستان‌

گروه استان‌ها ـ از زمان شیوع بیماری کرونا در گلستان، سپاه نینوا مانند سایر مجموعه‌ها و نهادها برای شکست این بیماری وارد میدان شده و قرار است در روزهای آینده عملیات سراسری دفاع بیولوژیک شهدای مدافع سلامت را در سراسر استان اجرا کند.

10:38|جانشین دادستان دیلم: مغازه‌های دیلم برای مقابله با کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

گروه استان‌ها ـ جانشین دادستان دیلم گفت: بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا تمام اصناف شهرستان دیلم به استثنای عرضه کنندگان مواد غذایی تا اطلاع ثانوی تعطیل است و چنانچه صاحبان صنوف تمکین نکنند مغازه آنان پلمب می‌شود.

10:36|ابتلای 327 پزشک و پرستار گلستانی به کرونا/ نگرانی از شیوع موج دوم بیماری

گروه استان‌ها ـ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: کادر پزشکی و درمانی استان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و تا کنون نیز 43 نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص، 284 پرستار و 37 نیروی خدماتی بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شدند.

10:21|تعطیلی بانک‌های خراسان رضوی تا 16 فروردین‌‌

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی از تعطیلی فعالیت‌های بانک‌های استان تا 16 فروردین خبر داد.

10:20| اقدام جهادی هیئات مذهبی اصفهان‌/ تولید روزانه 20 هزار ماسک در هیئت بنی‌فاطمه‌

گروه استان‌ها ـ هیئات مذهبی اصفهان با همراهی گروه‌های جهادی بسیج، ضدعفونی و گندزدایی از خیابان‌ها و محلات اصفهان را آغاز کردند، آنها این روزها با جدیت و پشتکار بیشتری در حال انجام اقدامات جهادی خود هستند.

 

 

10:13|آخرین اخبار کرونا در آذربایجان شرقی| آمار مبتلایان به 937 نفر رسید

گروه استان‌ها ـ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی به 937 نفر رسید گفت: آمار فوتی‌ها نیز 88 نفر شدند.

10:06|تست بیماران کرونایی در بیمارستان طالقانی اهواز به روایت تصاویر

گروه استان‌ها ـ بیمارستان طالقانی قدیم اهواز تحت نظر بیمارستان رازی اقدام به غربارگری افراد مشکوک و پذیرش سرپایی بیماران مبتلا به کرونا کرد.

10:02|هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان حضرت فاطمه(س) کرمان بستری نیست

گروه استان‌ها ـ رئیس بیمارستان حضرت فاطمه(س) کرمان با بیان اینکه هیچ بیمار کرونایی در این بیمارستان بستری نیست گفت: بخش‌های تخصصی این بیمارستان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

‌‌09:13|7 واحد صنفی متخلف در کاشان پلمب شد/ برخورد جدی با واحدهای تهدیدکننده علیه بهداشت عمومی

دادستان کاشان ضمن اشاره به مصوبه ستاد کنترل ویروس کرونا در این شهرستان مبنی بر تعطیل بودن تمامی صنوف تا 15 فروردین گفت: هفت واحد صنفی به دلیل بی‌توجهی به این مصوبه و تهدید علیه بهداشت عمومی پلمب شد.

‌‌09:07|گلایه شهروندان از مسافران نوروزی‌/ چرا ورودی‌های شهرهای استان کردستان کنترل نمی‌شود?

با وجود تأکیدات فراوان بر الزام به قرنطینه شهرهای مختلف در ایام عید و ممانعت از ورود مسافرین، این اقدام در کردستان عملی نشده و مسئولان ذی‌ربط تنها به کنترل مسافرین در ورودی‌های استان اکتفا کرده‌اند.

‌‌‌08:53|نامه‌ نمایندگان اصفهان در مجلس به رئیس جمهور‌/ ستاد ملی مبارزه با کرونا باید توجه ویژه‌ای به اصفهان داشته باشد

گروه استان‌ها ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولاً اصفهان را برخوردار می‌دانند و به آن کمتر توجه می‌شود اما در مسئله کرونا وزیر بهداشت باید توجه ویژه‌ای به اصفهان داشته باشد.

‌‌‌08:52|آخرین اخبار کرونا در سیستان و بلوچستان| شمار مبتلایان به 143 نفر رسید‌/ زنگ خطر سیر صعودی ابتلا در سیستان

گروه استان‌ها- در پی شیوع موج ویروس کرونا در سراسر کشور و به‌تبع آن در استان سیستان و بلوچستان تلاشی همه‌ جانبه از سوی مسئولان و مردم جهت مقابله با این بیماری فراگیر آغاز شده و تقریباً همه مردم به نحوی درگیر موضوع هستند.

‌‌‌08:47|آخرین اخبار کرونا در آذربایجان غربی| 462 نفر به کرونا مبتلا شدند‌/ 35 نفر جان خود را از دست داده‌اند

گروه استان‌ها ـ بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی آخرین وضعیت مبتلایان به کرونا در استان اعلام شد.

‌‌‌08:42|راه‌اندازی سامانه ورود و خروج کالاهای بهداشتی در گیلان/ ورود مسافران کنترل کرونا را سخت‌تر می‌کند

گروه استان‌ها ـ نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان ضمن ابراز نگرانی از شروع موج دوم بحران ویروس کرونا در گیلان گفت: ورود مسافران نوروزی کنترل شیوع کرونا را در گیلان سخت‌تر می‌کند.

‌‌‌08:41|دادستان انزلی: حکم جلب فرد مدعی مداوای بیماران کرونایی با طب اسلامی صادر شد

گروه استان‌ها ــ دادستان بندرانزلی گفت: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اجرای مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا و وزارت بهداشت، حکم جلب شخصی که مدعی درمان بیماران کرونایی از طریق طب اسلامی شده بود صادر شد.

‌‌‌00:44|روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا در سمنان همچنان ادامه دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمانی و پزشکی استان سمنان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در این استان گفت: این دانشگاه موفق به اجرای صحیح طرح غربالگری و شناسایی بیماران کرونایی در این استان شده است.

‌‌‌00:42|آمد و شد در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد به شدت کنترل می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:  آمد و شد در محورهای ورودی این استان با استقرار گروه‌‌های ویژه به شدت کنترل می‌‌شود.

00:41|سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: ایران نیازی به پزشکان خارجی ندارد‌/ ‌باید هوشیارتر باشیم

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ایران نیازی به کمک نیروی انسانی به اصطلاح بدون مرز برای درمان بیماری واگیردار کرونا ندارد، گفت: با وجود قوت گرفتن شائبه بیوتروریستی بودن چنین ویروسی در کشورمان، باید هوشیاری بیشتری داشت.

00:39|شهرستان «چرام» قرنطینه شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام از قرنطینه کامل این شهرستان خبر داد و گفت: این تصمیم توسط شورای سلامت گرفته شده است.

00:38|آمار نگران‌کننده رشد ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی/ مردم در خانه بمانند

شمار مبتلایان به ویروس کرونا از 27 اسفند سال گذشته تا چهارم فروردین یعنی یک هفته اخیر در آذربایجان‌غربی، نشان از رشد این ویروس در استان دارد.

00:37|ویدئو کنفرانس تبادل اطلاعات پیشگیری و مقابله با کرونا بین چین و البرز برگزار شد

گروه استان‌ها ـ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: ویدئو کنفرانسی در راستای تبادل اطلاعات پیشگیری و مقابله با کرونا بین چین و دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد.

00:35|حال عمومی رئیس کل دادگستری قم پس از ابتلا به کرونا رو به بهبودی است

‌‌گروه استان‌ها ـ رئیس کل دادگستری استان قم از تاریخ 1398،12،25 تا تاریخ 1398،12،29 به دلیل ابتلاء به ویروس کوید 19، در بیمارستان بستری و پس از بهبودی نسبی، ترخیص شده و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد.

00:33|مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد به 86 نفر رسید / بهبود 40 بیمار کرونایی

سخنگوی ستاد کنترل و پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش 13 نفری بیماران کووید 19 در این استان در 24 ساعت گذشته خبر داد.

00:32|تعداد فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌غربی به 35 نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌غربی از 27 نفر دیروز به 35 نفر افزایش یافت.

00:30|نامه نماینده شاهین‌شهر در مجلس به وزیر بهداشت/ از حضور پزشکان فرانسوی در اصفهان ممانعت شود

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت به معاینه بیماران ایرانی توسط پزشکان فرانسوی مخالفت کرد و خواستار ممانعت از حضور آنها شد.

00:28|25 نفر در همدان بر اثر کرونا جان باختند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: متاسفانه 25 نفر از بیماران مبتلا به کرونا در همدان جان خود را از دست داده‌اند.

00:27|حضور کارمندان اصفهانی در ادارات به حداقل می‌رسد

گروه استان‌ها- سخنگوی ستاد مدیریت کرونای اصفهان از اجرای مصوبات جدید در راستای کاهش ترددها خبر داد و گفت: به همین منظور مدیران کل و روسای ادارات مکلف هستند با اعمال مرخصی و شیفت‌کاری تا پایان هفته جاری، حضور کارمندان را به حداقل برسانند.

00:26| ادارات و دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی با کمتر از 10 درصد نیروهای اداری تا 15 فروردین فعالیت می‌کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، ادارات و دستگاه‌های اجرایی از فردا سه شنبه 5 فروردین تا 15 همین ماه با کمتر از 10 درصد نیروهای اداری فعالیت می‌کنند.

00:25| فعالیت ادارات شهرستان کاشان محدود می‌شود

رئیس مرکز مدیریت بحران شهرستان کاشان از محدود شدن فعالیت ادارات و بانک‌ها تا پایان هفته در این شهرستان خبر داد.

انتهای پیام/ ز

R41362/P41362/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کرونا در آذربایجان غربی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آخرین اخبار کرونا برای مقابله با کرونا کهگیلویه و بویراحمد بیماران کرونایی گروه استان ها ـ شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا کرونا در ایران ویروس کرونا آمار مبتلایان بیماران مبتلا خراسان رضوی پزشکی استان وزیر بهداشت تولید ماسک راه اندازی نفر رسید تلاش ها بانک ها موج دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۴۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان نخستین بار کی سرما خورد؟

ایتنا - انسان خردمند (هومو ساپینس) چه زمانی در تاریخ برای اولین بار سرما خورد؟
پاسخ به این سوال دشوار است؛ تا حدی به این دلیل که از میان ویروس‌های متعددی که باعث سرماخوردگی می‌شوند، تنها تعداد کمی از آن‌ها در بقایای به‌جا مانده از انسان‌ها کشف می‌شوند چرا که ویروس سرماخوردگی اغلب در بافت‌های نرم مانند ریه وجود دارد و کم‌تر در استخوان و دندان قابل ردیابی است. با این حال این امکان وجود دارد که برخی از اولین انسان‌های خردمند دست‌کم ۳۰۰ هزار سال پیش به سرماخوردگی مبتلا شده‌ باشند. 

«سرماخوردگی معمولی» یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت‌‌های تنفسی است که افراد با سیستم ایمنی سالم، به صورت خفیف به آن‌ مبتلا می‌شوند. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV/ ویروس پیوسته‌یاخته‌ای تنفسی) اغلب عوامل اصلی‌اند. البته این عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) قبل از آنکه بین مردم شیوع پیدا کنند، احتمالا از سایر مهره‌داران به انسان منتقل شده‌اند.

جوئل ورتهایم، ویروس‌شناس تکاملی از دانشگاه کالیفرنیا به لایو‌ساینس گفت، باتوجه به زندگی انسان خردمند با حیوانات، قرار گرفتن بشر در معرض ویروس‌های جدید اجتناب‌ناپذیر بوده است.

معمولا زمانی که ویروس حیوانی به بدن انسان وارد می‌شود، قادر به ایجاد عفونت و آلودگی نیست، زیرا با میزبان جدید سازگار نیست، با این حال ویروس‌ها گاه برای جهش موفقیت‌آمیز و حتی انتشار بین انسان‌ها مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب دارند؛ مانند ویروس‌هایی که در همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ یا آنفلوانزای خوکی ظهور کردند.

البته دانشمندان درباره زمان اولین شیوع ویروس‌های سرماخوردگی نظرهای متفاوتی دارند. به عقیده برخی دانشمندان، این ویروس‌ها می‌توانند هم‌زمان با طلوع تمدن بشری یعنی پنج تا شش هزار سال قبل، از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده‌ باشند؛ زمانی که انسان‌ها زندگی در مناطقی نزدیک به هم را آغاز کردند که عوامل بیماری‌زا به‌راحتی می‌توانستند بین آن‌ها گسترش یابند و هم‌زمان پرورش حیوانات حامل این ویروس‌ها را نیز آغاز کردند.

اما همه دانشمندان با این فرضیه موافق نیستند. فرانسوا بالوکس، زیست‌شناس دانشگاه کالج لندن، می‌گوید انسا‌ن‌های «شکارچی‌ــ‌گردآورنده» که کشاورزی نمی‌کردند یا دام پرورش نمی‌دادند هم می‌توانستند از طریق شکار در معرض این ویروس‌های حیوانی قرار بگیرند. انسان شکارچی‌ پیش از انسان خردمند وجود داشت و به نظر این زیست‌شناس، ویروس‌های سرماخوردگی مختلف در طول دوران تکامل انسان در زمان‌های مختلف پدیدار می‌شدند و از بین می‌رفتند.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم احتمالا یکی از رویدادهایی که به افزایش قابل‌توجه جذب عوامل بیماری‌زا در انسان منجر شد، پخش شدن آن‌ها در خارج آفریقا بود که طی آن احتمالا به ویروس‌های سرماخوردگی جدید مبتلا شدند. بقایای قدیمی‌ترین انسان‌ خردمندی که در خارج از آفریقا کشف شد، متعلق به ۲۱۰ هزار سال قبل بود.»

دانشمندان برای کشف پیدایش این ویروس سراغ حفاری‌های باستان‌شناسی رفتند. به گفته کارشناسان، ویروس‌های سرماخوردگی زیاد خوبی باقی نمی‌مانند. این ویروس‌ها به طور معمول در بافت‌های نرم مانند ریه که پس از مرگ از بین می‌روند، اثر باقی می‌گذارند و در بافت‌های مقاوم مانند استخوان و دندان یافت نمی‌شوند.

البته ژنوم‌های ویروسی در بقایای انسان‌های باستانی یافت شده‌اند اما فقط ویروس‌های مبتنی بر دی‌ان‌ای بوده‌اند نه ویروس‌های حاوی آران‌آی (RNA) اما محققان یک کروناویروس متعلق به قرن شانزدهم را در پالپ دندان یک اسکلت‌ انسان در فرانسه پیدا کردند. این آران‌ای با کروناویروس‌های شناخته‌شده امروزی متفاوت است و نشان می‌دهد که این عوامل بیماری‌زای تاریخی احتمالا یا از بین رفته‌اند یا بدون آنکه شناسایی شوند، تکامل یافته‌اند.

بالوکس می‌گوید: «احتمالا در آینده از ویروس‌هایی که کمتر از ۲۰۰ سال پیش با ما بودند، تصویر جمعی مناسب‌تری خواهیم داشت. این امر ردیابی تاریخچه ویروس‌ها در گذشته‌های دور را برای دانشمندان آسان‌تر می‌کند.»

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟